Search

8 راهکار تضمینی برای پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف

پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف

پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف، یکی از مسائلی است که معلمان مدارس با ان مواجه هستند. هر معلمی که این شغل خطیر را انتخاب کرده خواه ناخواه با این دانش اموزان در کلاس درس خود برخورد می کند. همین معلم باید دانش و اطلاعات کافی برای پیشرفت دانش اموزان ضعیف و راهکارهای برای غلبه بر این مشکل را بلد باشد. دانش اموزان یک کلاس با مهارت ها و توانایی های متفاوت وجود دارند. من طی سالیان طولانی تدریسم دریافتم دانش اموز ضعیف وجود ندارد به ان معنای که مردم عادی از ان درک دارند. خداوند ادمی را با استعداد و توانائی متفاوت افریده است. هر کودکی در یک زمینه خاص استعداد دارد. در ابتدا باید دیدگاه خود را تغییر داد.

ما نباید برچسب دانش اموز تنبل، ضعیف به کودک خود بزنیم. در جوامعی که ما زندگی می کنیم وسائل، امکانات برای اموزش مطالب درسی به وفور وجود دارد. تنها یک معلم باتجربه می داند چطور از انها استفاده کند که سبب پیشرفت تحصیلی دانش اموز ضعیف خود شود. در این راه علاوه بر معلم احتیاج به کمک والدین این دانش اموز داریم.

پس باید در اولین فرصت شاگرد خود را کاملا تجزیه و تحلیل کنیم ( یاداور می شوم بررسی مشکل چنین دانش اموزانی کار ساده ای نیست و احتیاج به صبر و حوصله فراوانی دارد) با والدین این کودک در میان بگذاریم. این را بدانید همراهی نکردن اولیاء دانش اموز، معلم چندان پیشرفت قابل ملاحظه ای نخواهد داشت.

بنابراین برای پشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف باید معلم و والدین این نکات مهم را بکار ببرند.

مشاوره تحصیلی پارسین مشاره با ارائه تخصصی ترین مشاوره در تمامی زمینه مدارس، کنکور، دانشگاه، انتخاب رشته، دکتری، کارشناسی ارشد و … کافی است همین حالا تماس بگیرید .

راهکار و پیشنهاداتی برای پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف

همیشه راهکارهایی برای برطرف کردن ضعف درسی دانش اموزان وجود دارد، اما برای این کار باید قدم به قدم پیش رفت و با اگاهی تمام مراحل را انجام داد. فراموش نکنید شما با یک فردی برخورد می کنید که بعدها می خواهد در جامعه عنصری مهم باشد. مواظب باشید! به او لطمعه روحی نزنید و همین ضعیف بودن در تحصیل، مشکلاتی دیگر برای او بوجود بیاید و اعتماد به نفس او در اینده کم شود. کوچکترین بی دقتی شما ممکن است وضع را از این که هست بدتر کند، حتی ممکن است به ترک تحصیل دانش اموز منتهی شود پس مواظب باشید.

برای بررسی مشکل ابتدا باید تمامی عواملی که مربوط به دانش اموز است و شرایطی که در حال حاضر دانش اموز در طی زندگی روزانه با انها مواجه است با دقت بررسی شود. مانند: محیط خانه، بررسی تک تک اعضای خانواده، همکلاسی، نحوه تدریس معلم، سلامت جسمی و روحی دانش اموز، هوش کودک، امکانات اموزشی مدرسه، وسایل مورد استفاده دانش اموز و…

شناسایی دانش اموزانی که ضعف درسی دارند

حالا که با مسئله اشنا شدید، ابتدا یک معلم وظیفه شناس و با اطلاع باید ویژگی های یک دانش اموز که پیشرفت تحصیلی چندانی در طول که مدت خاص نداشت است را بداند. معمولا دانش اموزانی که ضعف درسی دارند یکسری ویژگی های خاصی دارند که همین ویژگی ها سبب شناسایی انها می شود. دانش اموزانی که از لحاظ تحصیلی ضعیف هستند این و یژگی ها دارند:

  • کمتر در کلاس سوال می کنند.
  • ارتباط اجتماعی خوبی با دوستان و همکلاسی خود ندارند.
  • مشخص ترین ویژگی، نمرات پایین انها است.
  • در کارهای تیمی و گروهی شرکت نمی کنند.
  • زمان بحث در مورد یک مطلب درسی شرکت نمی کنند.
  • تکالیف درسی خود را خوب یا کامل انجام نمی دهند.
  • حواس پرتی و عدم تمرکز
  • بی انگیزه بودن دانش اموز
  • نداشتن یک هدف مشخص و…

بیائید به شما 8 راهکار تضمنینی برای پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف در میان بگذارم. پس مطالب را با دقت مطالعه کنید.

1.ارتبط با خانواده دانش اموز و بررسی این نکات

بطور قطع دانش اموزان بیشتر وقت خود را با خانواده و در محیط خانه می گذرانند. خانواده مهم ترین عامل در پیشرفت دانش اموز هستند. مسلما دانش اموزی که دارای ضریب هوشی بالایی هست ولی در خانواده دارای متشنج و دائما با بحث و جدل روبرو می باشد نمی تواند دارای پیشرفت تحصیلی قابل ملاحظه ای داشته باشد. همان طور که خانواده می توانند سبب پیشرفت دانش اموز شود، از طرفی می تواند بزرگترین عامل در افت درسی دانش اموز شود.

بیشتر بخوانید:نکاتی برای بهبود کیفیت اموزش در مدارس ابتدای

ممکن است دانش اموزی که از لحاظ درسی ضعیف است و هیچ پیشرفت تحصیلی نداشته است در محیط خانه دچار مشکل باشد. و این دانش اموز دارای هوش بالایی باشد . با صحبت کردن با والدین و جویا شدن مشکل، مسئله را درانجا پیگیر کنید. برخی دانش اموزان به محض تعطیل شدن مدرسه تمایلی به رفتن به خانه ندارند چون خوب می دانند ورود به خانه یعنی شنیدن و مواجه شده با بحث و گفتگو و داد زدن والدین با هم. و همین موضوع تمام روح و روان دانش اموز را حتی در زمان بودن در مدرسه به خود اختصاص می دهد. و در زمان کلاس توجهی به گفته معلم خود نمی کنند.

بعد از اینکه مطمن شدید اختلافی در خانواده وجود ندارد سراغ محیط مطالعه و نحوه نوشتن تکالیف دانش اموز در محیط منزل بروید. ایا مادر دانش اموز ساعتی خاص برای درس خواندن و نوشتن تکالیف برای فرزند خود تعیین کرده، برنامه ریزی دارد. دانش اموزان تکالیف خود را جلوی تلویزیون انجام می دهد.

حواستان به این نکته باشد که خود دانش اموز تکلیف را انجام می دهد یا والدین انرا انجام می دهند.

برای دانستن نکات کلیدی برای موفقیت در کنکور تجربی با قبولی تضمینی کافیست با پارسین مشاوره تماس بگیرید.

2.بررسی سلامت جسمی و روحی دانش اموز

نکته مهم دیگری که باید حتما بررسی شود، سلامت جسمی و روحی دانش اموز دارای ضعف درسی است. شاید دانش اموز دچار مشکل بینایی باشد و ندیدن تابلو سبب افت تحصیلی و کم شدن نمرات او شده باشد. و همین دانش اموز فکر کند معلم چرا اینقدر کلمات را بد می نویسد و بقیه دانش اموزان همان طوری که او تابلو را مشاهد می کنند او نیز می بیند. بهتر است جای این کودک را عوض کنید و میز جلو بیاید و بینایی او راچک کنید و مسئله را به خانواده اطلاع دهید.

همین مشکل ممکن است در شنوایی دانش اموز وجو داشته باشد ان را خوب چک کنید، یا اینکه دانش اموزان مشکل جسمی داشته باشد که او را ازار می دهد.

نحوه یاد دهی مطلب به دانش اموزان ضعیف

گزینه دیگر بررسی سلامت روحی و عاطفی کودک است. بخصوص این مشکل برای دانش اموزان پایه اول که از خانواده جدا می شوند و دچار ترس و رها شدن می شوند. دانش اموزانی وجود دارند متاسفانه دچار افسردگی هستند این قضیه را باید در دانش اموزان نوجوان بررسی کرد.

دانش اموزی که دچار اختلال افسردگی و اضطراب باشد، این اختلال روی قسمت های از مغز او تاثیر می گذارد و موجب می شود دانش اموز در یادگیری و عملکرد تحصیلی دچار افت شود. پس بررسی این مسئله مهم است. و باید دانش اموز به یک روانکاو و روانشناس معرفی شود.

نکته دیگری که باید به ان توجه کرد و از والدین هم جویا شدن مسئله بیش فعال بودن فرزند او است.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

بیشتر بخوانید: چند کلمه حکیمانه ای که هر دانش آموزی باید بشنود 

3.دادن انگیزه و تشویق کردن دانش اموز ضعف در کلاس درس

همه ما انسان ها احتیاج به توجه داریم، بخصوص این نیاز در کودکان بیشتر وجود دارد. دانش اموزی که دارای ضعف تحصیلی است بهتر است به او توجه ویژه داشته باشیم از ابزارهای تشویق و دادن پاداش استفاده کنیم. در زمان تدریس هر 10 دقیقه یک بار از او سوال کنیم و مطالب را یاداور شویم. جلوی همکلاسی های او را تحسین کنیم. چه بسا با گفتن کلماتی مانند افرین، چه خوب مطالب یاد گرفتی، سبب تشویق او شویم.

دانش اموزی که دچار بی انگیزگی شده معمولا بی هدف به مدرسه می اید و فقط روزگار می گذراند. تعیین کردن پاداشی برای این دانش اموز هر چند کوچک موجب رغبت فرد می شود. در اینجا باید در پاداش دادن و نوع پاداش مواظب بود که این تشویق به چه صورت باشد و در چه زمانی مورد استفاده قرار گیرد و موجب شرطی شدن دانش اموز نشد.

زمانی که نوجوان می بیند معلم به او توجه دارد و به او انگیزه می دهد سعی می کند درس خود را خوب بخواند تا توجه دبیر خود را از دست ندهد.

استفاده از فناوری نوین آموزش

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج برنامه ریزی است.

توجه: در هنگام برخورد با این دانش اموز نباید انها را تهدید کرد و ترس و بیزاری از مدرسه در او بوجود اورد. همین دانش اموزان بعلت ضعف درسی خودشان دچار مشکل هستند و رفتار نسنجید معلم امکان دارد برای همیشه از مدرسه فراری شود. هرگز نباید دانش اموز ضعف را جلوی دیگران مسخره کرد. چون این کار سبب خجالت زدگی و دلسردی دانش اموز می شود.

مطمئنا باید همین مسئله را با والدین دانش اموز در میان گذاشت که مبادا در خانه برچسب بد به فرزند خود بزنند و از کلماتی مانند خنک، تو هیچی یاد نمی گیری، اخرش هیچی نمیشی و… استفاده کنند. چون همین کلمات سبب کاهش اعتماد به نفس کودک و باور کردن انها می شود. پس مواظب گفتهایمان باشیم.

4.داشتن بحث گروهی کوچک و مشارکت دادن انها در بحث

همه ما می دانیم که نحوه یادگیری دانش اموزان در یک کلاس با هم متفاوت است. برخی دانش اموزان با یکبار گفتن مطالب ان را یاد می گیرند ولی دانش اموزانی در کلاس درس وجود دارند که بایستی چندین بار مطالب تکرار شوند. برای این کار می توان از روش های مختلف و فناورب های جدید استفاده کرد.

بهترین کار این است که روش تدریس خود را عوض کنیم و بسوی تدریس مشارکتی پیش برویم. دانش اموزان را به چندین گروه کوچک تقسیم کنیم و مطالب را تدریس می کنیم در مورد ان مطلب نظر خود را بیان کنند. قبل از تدریس یک مطلب جدید از تمام دانش اموزان کلاس بخواهیم در مورد مطلب جدید مطالبی غیر از کتاب درسی جمع اوری کنند و هنگام بحث گروهی از ان استفاده کنند.

مشارکت دادن دانش اموزان در تدریس سبب می شود دانش اموز قبل از کلاس حتما مطالعه کند. راهکار دیگر این که از دانش اموزان قوی بخواهیم مطالب را با زبان کودکانه خود به دانش اموزان ضعیف یاد بدهند. این کار سبب می شود وقت کار زیاد تلف نشود و بتوانیم به موقع به سرفصل های تعیین شده برسیم.

پیشرفت دانش اموز ضعیف

با در نظر گرفتن این موارد، مشارکت بیشتر فعالیت های کلاسی مدرسه به دانش آموزان کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند. یادگیری مشارکتی کلاس ها را تعاملی تر و سرگرم کننده تر می کند، که می تواند دانش آموزان را برای حضور در مدرسه هر روز هیجان زده کند.

مقاله مرتبط: 55 استراحت مغزی موثر برای یادگیری کودکان و دانش آموزان 

5.خوب گوش دادن را به دانش اموز یاد دهیم

یکی از مهارت های که هر ادمی لازم است یاد بگیرید خوب گوش دادن است. روانشناسان می گویند خوب گوش دادن متفاوت با شنیدن مطالب می باشد. زمانی که ما مطالب را خوب گوش می دهیم تمام حواس ما بر روی مطالب است و به مغز فرمان داده می شود که مطالب را یاد بگیر و ان را به حافظه بسپار. اما هنگامی که مطالب را می شنویم تلاش مغز برای یادگیری مطالب خیلی کم است و به نوعی به انها بی اعتناست.

پس خوب گوش دادن یک مهارت لازم برای هر دانش اموز و فردی است که بخواهد مطالب تازه ای را یاد بگیرید.

یکی از مهارت های که معلمان بهتر است در کلاس درس با دانش اموزان خود در میان بگذارند، مهارت خوب گوش دادن است. چون انجام دادن این کار سبب می شود کار شما راحتتر شود و پیشرفت تحصیلی دانش اموز بیشتر شود.

6.در نحوه ارزشیابی دانش اموزان ضعیف تجدید نظر کنیم

یکی از عواملی که می توان پیشرفت تحصیلی دانش اموزان را سنجید ارزشیابی انها است. ارزشیابی های مستمر یا ارزشیابی در طول سال تحصیلی میزان عملکرد و پیشرفت را نشان می دهند. شاید دانش اموزی که نمره پایینی در ارزشیابی کسب می کند علتش ترس از ارزشیابی باشد و همیمن موضوع سبب شود برچسب دانش اموز تنبل به او زده شود.

راه حل برای این مشکل این است که تعداد ازمون ها را زیاد کنیم در ابتدا به دانش اموز نگوئیم ازمون است و صرفا یاداور شویم برای یادگیری و نمره او تاثیری در نمره نهایی ندارد. مطالب فصل را در قالب چند ازمون کوتاه بگیریم و بعد از که مدت مطالب بیشتری را مدنظر قرار دهیم. زمانی که دریافتیم ترس دانش اموز از ازمون گرفتن کاملا از بین رفته یک ازمون جامع بگیریم.

یاداوری این نکته در اینجا لازم می باشد. ازمون های کوتاه پس از هر تدریس سبب می شود معلم به ضعف دانش اموز پی ببرد. دقیقا معلم می داند دانش اموز در کدام درس و کدام فصل مشکل دارد و دنبال راه چاره ای می گردد.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید.

7.شناسایی عوامل حواس پرتی

بچه ای که در خانه هر لحظه کاری می کند و دائما بالا و پایین می پرد و یک جا ارام نمی گیرد خیلی سخت است در سال های اول مدرسه برای مدت طولانی یکجا ارام بنشیند و به صحبت های معلم گوش دهد. کودکی که خیلی کنجکاو است و با کوچک ترین تغییر و حرکت و صدای حواس او پرت می شود. باید کاملا عوامل حواس پرتی دانش اموزان در هنگام تدریس شناسایی شود. ایا کنار پنجره کلاس جایش است، با همکلاسی خود حرف می زند یا اینکه با وسایل تحریر خود را سرگرم کرده است.

عوامل حواس پرتی تا حد امکان باید حذف شود. و در هنگام تدریس برای جلب کردن و توجه دانش اموز از او سوال شود.

شناسایی عوامل حواس پرتی

علاوه بر مدرسه باید عوامل حواس پرتی در خانه هم بررسی شود. ایا مکان خاصی در خانه برای انجام تکالیف در نظر گرفته شده یا اینکه بچه جلوی تلویزیون تکالیف خود را انجام می دهد. ممکن است زمان درس خواندن جلوی کودک گوشی، اسباب بازی و.. وجود داشته باشد و هم زمان با انها سرگرم شود. در این صورت کارایی و درک مطالب درسی به حداقل ممکن می رسد.

8.بررسی عوامل بیرون از مدرسه برای پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف

گاهی اوقات افت تحصیلی و ضعیف شدن درس دانش اموز، اصلا مربوط به مدرسه، معلم نیست. ممکن است عواملی ناگهانی بوجود بیایند. مانند: قلدری همسالان، جدایی والدین، بلوغ، به دنیا امدن فرزند جدید و… که این عوامل ها ارام ارام روی تحصیل دانش اموز تاثیر بدی داشته باشند.

برای این کار ریشه یابی کرد و کاملا عوامل موثر بر عملکرد دانش اموز بررسی کرد. با دانش اموز ضعیف لازم است صحبت های داشته باشید تا بتوانید با او کمک کنید. برای صحبت کردن حتما جوی دوستانه ایجاد کنید و هدف خود را کمک به او پیشرفت در تحصیل بیان کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه شرایط امتحان دادن را آسان کنیم

راهکارهای که دراین مقاله ذکر شد تنها یکسری از راهکارهای موجود می باشد. هر دانش اموزی رفتار و خانوداه ای جدا و متفاوت با دانش اموز دیگر دارد و لازم است متغیرهای زیادی بررسی شود. پس در انتها لازم است به شما یاداور شوم که وقت کافی برای این دانش اموزان ضعیف بگذارید چون انها به کمک شما احتیاج دارند.

سوالات متداول

1. چگونه می توان به پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف کمک کرد.؟

عوامل زیادی در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ضعیف وجود دارد که در این مقاله تعدادی از انها توضیح داده شده است.

2. ویژگی های یک دانش اموز ضعیف چیست؟

این دانش اموزان چنین ویژگی های دارند:

  • کمتر در کلاس سوال می کنند
  • حواس پرتی و عدم تمرکز دارند
  • مشخص ترین ویژگی، نمرات پایین انها است.
  • تکالیف درسی خود را خوب یا کامل انجام نمی دهند.
  • در کارهای تیمی و گروهی شرکت نمی کنند.
  • ارتباط اجتماعی خوبی با دوستان و همکلاسی خود ندارند.
  • نداشتن انگیزه و…

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید