Search

55 استراحت مغزی موثر برای یادگیری کودکان و دانش آموزان 

استراحت مغزی موثر یادگیری

استراحت مغزی موثر یادگیری فعالیت های 3 تا 5 دقیقه ای است که به کودکان انرژی می دهد و به آنها کمک می کند تا روی درس تمرکز کنند. این فعالیت ها یکنواختی یادگیری را می شکند و دانش آموزان را برای یادگیری موثر و بدون حوصله هموار می کند. در این مقاله، 55 استراحت مغزی موثر برای کودکان و دانش آموزان افزایش قدرت یادگیری مغز را بررسی خواهیم کرد. برای هر یک از این فعالیت‌ها به حداکثر 5 دقیقه زمان نیاز دارید، اما مطمئناً زمان خوبی صرف شده است.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

بچه های سه تا پنج ساله بسته های انرژی مهیج هستند. عملاً نمی توان انتظار داشت که بچه های مهدکودک ساکت بنشینند و درس را برای مدت طولانی دنبال کنند. شما می توانید از استراحت های مغزی برای هدایت انرژی به فعالیت های مثبت استفاده کنید. افزایش قدرت ذهن متافیزیک بیایید نگاهی به فعالیت های شکست مغزی برای کودکان مهدکودک بیندازیم.

آیا امواج تشویق را در یک استادیوم ورزشی دیده اید؟ بله، شما می توانید از آن در کلاس درس خود استفاده کنید. دانش آموزان در این فعالیت دست تکان می دهند و می نشینند. از یک ردیف به ردیف دیگر ادامه می‌یابد تا اینکه دانش‌آموزان موج عظیمی را تشکیل می‌دهند. می‌توانید با وادار کردن آنها به خواندن چیزی در حالی که تکان می‌دهند، این فعالیت را سرگرم‌کننده‌تر کنید.

مانند ترامپولین (تشک پرش در جا) بپرید

این استراحت های مغزی برای بچه ها به سوزاندن انرژی اضافی کمک می کند. افزایش قدرت ذهن و حافظه از بچه ها بخواهید که بایستند و تا جایی که می توانند بپرند انگار که روی ترامپولین می پرند.

قابلمه را هم بزنید

این فعالیت شکست مغزی هم پرانرژی و هم خلاق است. از بچه ها بخواهید تصور کنند که یک قابلمه بزرگ را هم می زنند. می‌توانید در حین هم زدن به آنها بگویید چه موادی را به قابلمه اضافه کنند یا می‌توانند چیزهایی را که می‌خواهند به قابلمه اضافه کنند. کودکان مطمئناً این را دوست خواهند داشت.

X و O را بسازید

تمرین برای افزایش قدرت ذهن ساختن X و O راه های سرگرم کننده ای برای ورزش و رفع گرفتگی عضلات است. از بچه ها بخواهید با بلند کردن دست ها روی سرشان و ضربدر زدن روی مچ ها یک “X” درست کنند. در عین حال از آنها بخواهید پاهای خود را روی هم بگذارند. سپس، آنها را وادار کنید تا با بستن هر دو دست خود به یکدیگر و حلقه کردن بازوهای خود در سینه، یک “O” بسازند.

دست ها را مالیده و روی چشم ها قرار دهید

وقتی متوجه شدید که بچه ها کمی احساس خستگی یا سردی می کنند، این تمرین سریع را انجام دهید. از بچه ها بخواهید کف دست های خود را به شدت مالش دهند تا زمانی که احساس گرما کنند و کف دست ها را روی چشم ها قرار دهند.

انتخاب رشته ارشد به صورت کاملا اختصاصی 24 ساعته توسط مشاوران با تجربه پارسین مشاوره فقط کافیه کلیک کنید یا با شماره ی زیر تماس بگیرید

9099070084

دست زدن الگو

دست زدن الگو یک فعالیت عالی برای جشن گرفتن یک مناسبت است. یک الگوی کف زدن را آموزش دهید – برای مثال، یک بار کف بزنید، دو بار سریع بزنید، انگشتانتان را فشار دهید، به پاها ضربه بزنید و یک بار کف بزنید. می‌توانید الگوی کف زدن را برای جشن‌های مختلف مانند تولد، کاری که به خوبی انجام شده است یا در پایان ساعت کلاس داشته باشید.

پرش قورباغه

این یک راه خنده دار برای زنده کردن کلاس است. از بچه ها بخواهید در یک ردیف بایستند و اجازه دهید تا به حالت خمیده پایین بیایند. یک خط پایان تعیین کنید و از آنها بخواهید مانند یک قورباغه به خط پایان بپرند.

دست زدن پشت سر هم

استراحت مغزی موثر یادگیری به ایجاد روحیه تیمی کمک می کند و باعث می شود کودکان با هم لذت ببرند. ابتدا بگویید «کف زدن شروع کن» و بچه ها شروع به کف زدن می کنند، ناگهان می گویند «کف زدن متوقف می شود» و باید دست زدن را متوقف کنند. سرعت زمان کف زدن را تغییر دهید تا علاقه مند بمانند. همچنین می توانید موسیقی را برای فعالیت کف زدن پشت سر هم پخش و متوقف کنید.

افزایش قدرت ذهن متافیزیک

مداد پرش

این فعالیت شکستگی مغز به از بین بردن پیچ خوردگی ها و گرفتگی ها از بدن کمک می کند. یک مداد را روی زمین بیندازید و از کودک بخواهید چند بار از روی مداد بپرد. شما می توانید یک کودک را در یک زمان انجام دهید یا تعداد زیادی دانش آموز به طور همزمان بپرند.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

کرال متقابل

این تمرین یک شکست مغزی موثر است زیرا روی جسم پینه ای کار می کند، که نواری از اعصاب است که دو نیمکره مغز را به هم متصل می کند. از کودکان بخواهید بایستند و پای راست را بلند کنند. از آنها بخواهید زانوی راست را با آرنج چپ لمس کنند و همین کار را با پای دیگر نیز تکرار کنند.

رقص تاچ داون

آیا رقص های تاچ داون را دیده اید که ورزشکاران هنگام برنده شدن در یک بازی انجام می دهند؟ هر تیم یک رقص تاچ داون منحصر به فرد دارد. به طور مشابه، می توانید یک رقص تاچ داون برای دانش آموزان خود ایجاد کنید. یک درس را تمام کردید؟ یک تست تمام شد؟ این مناسبت را با رقص تاچ داون جشن بگیرید. با سکانس های رقص خلاقیت به خرج دهید.

راه رفتن نوک پا

این وقفه‌های مغزی می‌تواند به آرامش کودکان و کاهش انرژی شدید کمک کند. از بچه ها بخواهید با انگشتان پا در کلاس راه بروند. بی صدا یا شاید زمزمه یک آهنگ. هنگامی که آنها نسبتا آرام تر شدند، می توانید درس خود را شروع کنید.

بازی سیلی دست

این بازی به صورت دو نفره انجام می شود. بچه ها باید رو به روی هم بنشینند یا بایستند. یکی از بچه ها دست راست را به دست چپ همکلاسیش می زند و الفبای اول را می گوید. کودک دیگر دست راست را به دست چپ دانش آموز اول می زند و الفبای بعدی را می گوید. شما می توانید انواع این بازی را داشته باشید که در آن دانش آموزان ماه ها، روزها، اعداد یا خطوط قافیه را یکی پس از دیگری می گویند.

بیشتر بخوانید : my.medu.ir سامانه خدمات الکترونیکی دانش آموزان و فرهنگیان

رقص قطار

یکنواختی کلاس را با رقص قطار بشکنید. بچه ها را در یک ردیف بچینید که هر کدام شانه های دیگری را در جلو نگه دارند. از آنها بخواهید با صدای قطار در کلاس بدوند. این فعالیت می تواند سطح انرژی را افزایش دهد و به کودکان کمک کند انرژی اضافی را تخلیه کنند.

خانه، درخت، صخره

این فعالیت شکست مغزی به فضایی برای حرکت نیاز دارد. بنابراین، صندلی ها را خالی کنید و دانش آموزان را وادار کنید تا در یک دایره بایستند. موسیقی پخش کنید یا دست بزنید و از آنها بخواهید به صورت دایره ای حرکت کنند. وقتی موسیقی/ کف زدن متوقف می شود، دانش آموزان باید گروه های سه نفره را تشکیل دهند. یک کودک باید یک خانه را با بلند کردن دست ها بالای سر نشان دهد تا مثلثی شکل بگیرد. کودک دوم باید در حالی که هر دو دستش به پهلو کشیده شده بایستد تا نمایانگر یک درخت باشد. کودک سوم با چمباتمه زدن روی زمین، سنگی را نشان می دهد.

بازی کف زدن

بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای وجود دارد که در آن‌ها کودکان باید آهنگی بخوانند و با الگو کف بزنند. با این فعالیت می توانید الگوها، قافیه ها و ضربات را آموزش دهید.

حیوان مورد علاقه

از کودک بخواهید به حیوان مورد علاقه اش فکر کند. او باید یا صدایی در بیاورد یا مانند حیوان رفتار کند و دیگران باید حیوان را شناسایی کنند.

Brain Breaks برای بچه های مدرسه راهنمایی

بچه های راهنمایی در سنی هستند که هنوز معصومیت و صراحت مهدکودک و جدیت نوجوانان را دارند. در این سن است که کودکان یاد می گیرند و با محیط خود ارتباط برقرار می کنند.

آنها ممکن است در مقایسه با بچه هایی که صبر بیشتری برای نشستن در کلاس ها داشته باشند. اما پس از آن، مهم است که هر چند وقت یکبار وقفه های مغزی داشته باشید تا به آنها انگیزه و انرژی دهید.

بیایید نگاهی به وقفه های مغزی برای بچه های دبیرستانی بیندازیم.

وقفه های مغزی

سوئیچ گوش و بینی

این یک بازی سرگرم کننده برای فعال کردن سلول های مغز است. دانش آموزان باید گوش چپ خود را با دست راست و بینی را با دست چپ بگیرند. با دست دیگر تکرار کنید. ترکیب دست ها به نتایج خنده داری منجر خواهد شد.

ورزش کششی

نشستن طولانی مدت در یک حالت نه خوب است و نه سالم. بچه ها را وادار کنید تا با پاهایشان کمی جدا از هم بایستند. از آن ها بخواهید دست راست را روی لگن خود بگذارند و دست چپ را طوری بلند کنند که به گوش چپ نزدیک شود. سپس از آنها بخواهید تا جایی که می توانند به سمت راست خم شوند. همین کار را برای طرف مقابل هم انجام دهید. همچنین می توانید از آنها بخواهید که خم و کشش را به جلو یا عقب انجام دهند. این تمرینات کششی ماهیچه ها را شل می کند و گرفتگی هایی را که از نشستن طولانی مدت در یک وضعیت به وجود می آید، برطرف می کند.

ضربه زدن و چشمک زدن

این بازی به بهبود تمرکز کمک می کند. از بچه ها بخواهید که با انگشت چپشان ضربه بزنند و چشم راستشان را چشمک بزنند. دفعه بعد، آنها می توانند با هم عوض کنند – با انگشت راست خود ضربه بزنند و چشم چپ خود را چشمک بزنند. شما می توانید این استراحت سریع مغزی را درست در ابتدای کلاس انجام دهید تا بچه ها تمرکز کنند.

دست زدن باران

کف زدن باران فعالیت خوبی برای جلب توجه کودکان است. این بازی استراحت در آرام کردن بچه ها بعد از یک فعالیت پر انرژی موثر خواهد بود. صدای کف باران به این صورت است – از آنها بخواهید انگشت اشاره سمت راست را روی کف دست چپ بزنند. سپس انگشت دوم، انگشت سوم، انگشت چهارم و پنجم، تا زمانی که کف بزنند. این نقطه طوفان است. سپس به آرامی از آنها بخواهید با چهار، سه، دو و در نهایت یک انگشت کف بزنند تا صدای نسبتاً کمتری داشته باشد. باران قطع شده است. کلاس بعد از این استراحت مغزی آرام خواهد بود. می توانید درس های خود را شروع کنید.

کاربرگ را راه بروید

گاهی اوقات بچه‌ها از کار کردن بر روی همان نوع تکالیف و برگه‌ها خسته می‌شوند. این بار کاری متفاوت انجام دهید. به جای تقسیم کردن برگه‌ها به بچه‌ها، آنها را روی دیوارهای کلاس نصب کنید. از بچه‌ها بخواهید کلاس را دور بزنند و ترتیب درست سؤالات را پیدا کنند و به آنها پاسخ دهند. بله، کلاس ممکن است کمی سر و صدا شود، اما پس از آن بچه ها از راه رفتن با کاربرگ لذت بیشتری خواهند برد.

5 عمل را در یک توالی مختلط انجام دهید

سطوح انرژی را با یک دنباله ترکیبی از 5 عمل بالا ببرید. به عنوان مثال، 1 – ایستادن، 2 – فشار دادن، 3 – نشستن، 4- پرش، 5 – اسکات. اعداد را در یک دنباله تصادفی صدا بزنید و قرار است بچه ها عمل مربوطه را انجام دهند. این می تواند سرگرم کننده باشد اگر بچه ها اقدامات و اعداد را با هم ترکیب کنند. این شکست مغزی فراتر از فعالیت بدنی است. به ایجاد هماهنگی ذهن و بدن کمک می کند.

Partner Shuffle

این بازی شریک می تواند سرگرمی را به کلاس درس بیاورد. بچه ها را جفت کنید و از آنها بخواهید روبروی هم بایستند. از آنها بخواهید در حالی که انگشتان پای چپ را همزمان با هم لمس می کنند، دست های راست خود را به هم بزنند. طرف را عوض کنید و آن را تکرار کنید. این استراحت سرگرم کننده مغز به از بین بردن تار عنکبوت کمک می کند، بنابراین بچه ها برای قسمت بعدی درس سرحال هستند.

30 ثانیه ژیمناستیک صورت

تمرینات ژیمناستیک صورت جریان خون را به سمت سر افزایش می دهد و به کاهش تنش کمک می کند. فقط انجام چند ژیمناستیک صورت می تواند سطح استرس را کاهش دهد و به بچه ها کمک کند تا روی یادگیری تمرکز کنند. از بچه ها بخواهید ابروهای خود را بالا و پایین بیاورند، چهره های خنده دار، زبان بیرون زده، لبخند، اخم و سایر ژیمناستیک های صورت را به سرعت در کمتر از 30 ثانیه انجام دهند.

واژه سازی

این یک بازی عالی برای ساخت واژگان و آموزش املا است. یک دانش آموز کلمه ای را می گوید و دانش آموز بعدی کلمه دیگری که با حرف آخر کلمه اول شروع می شود. بازی تا زمانی ادامه می یابد که یک دانش آموز برنده شود یا تا زمانی که زمان استراحت شما تمام شود.

Doodle Break

تحقیقات نشان داده است که کودکان باید روی کارهایی کار کنند که به ذهنشان اجازه می دهد سرگردان شوند. یکی از این کارها ابله سازی است. به بچه ها 5 دقیقه استراحت بدهید و از آنها بخواهید چیزی را روی یک برگه کاغذ بیاورند. این فعالیت همچنین خلاقیت و تفکر نوآورانه را تشویق می کند.

بالاتر یا پایین تر

این استراحت مغزی موثر یادگیری سرگرم‌کننده به تغییر سرعت فعالیت در کلاس کمک می‌کند و به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا مقداری از انرژی فرو رفته را آزاد کنند. یک دانشموز آ را به جلوی کلاس صدا بزنید و از او بخواهید که رو به کلاس باشد. عددی را روی تخته سیاه بنویسید که دانش آموز جلو نتواند ببیند. دانش آموز باید یک شماره را به صورت تصادفی صدا کند. اگر عدد روی تخته سیاه بیشتر باشد، بچه های دیگر باید بپرند. اما، اگر تعداد کمتر است، آنها باید چمباتمه بزنند. این کار ادامه می یابد تا دانش آموز شماره را پیدا کند.

یک ویدیوی خنده دار تماشا کنید

برای تماشای یک ویدیوی جالب و آموزنده از یادگیری جدی فاصله بگیرید. ویدیوهای متحرک زیادی از داستان ها، آهنگ ها، تاریخ ها، ورزش ها و موارد دیگر وجود دارد که می توانید به کودکان نشان دهید. این کمک آموزشی هم به عنوان یک استراحت مغزی و هم به عنوان یک ابزار یادگیری ناخودآگاه عمل می کند.

پرش به یک بیت

آیا بچه ها از نشستن طولانی مدت خسته شده اند؟ سپس، این فعالیت می تواند آنها را دوباره پرانرژی کند. اگر طناب پرش دارید، می توانید از دو کودک بخواهید که لبه ها را نگه دارند و از دو یا سه کودک بخواهید که از روی طناب بپرند. طناب پرش ندارید؟ وانمود کنید که بدون طناب همان بازی را انجام می دهید. همچنین به دانش آموزان کمک می‌کند تا روی قدم‌های خود و فرد مقابل تمرکز کنند.

درست یا غلط

این یک فعالیت سریع استراحت مغزی است که به دانش آموزان کمک می کند تا در مورد ارتباطات، تصمیم گیری و تفکر نوآورانه بیاموزند. شما بیانیه بدهید به عنوان مثال، “عنکبوت در قطب جنوب وجود ندارد.” اگر دانش‌آموزان فکر کنند که این جمله درست است، می‌گویند «درست است». در غیر این صورت، شما به آنها فعالیتی می دهید که همه باید انجام دهند. اجازه دهید دانش‌آموزان درباره آن با دیگران بحث کنند تا پاسخ‌های درست بدهند.

چوب شور ایستاده

این فعالیت می تواند به از بین بردن پیچ خوردگی هایی که از نشستن طولانی مدت در همان وضعیت ایجاد می شود کمک کند. از دانش آموزان بخواهید بایستند و بدن خود را به هر شکل ممکن بپیچانند.

بازی پرتاب توپ

از کودکان بخواهید در یک دایره بایستند. موسیقی پخش کنید و از آنها بخواهید توپ را به اطراف پاس دهند. موسیقی را متوقف کنید و کودکی که توپ را در دست دارد “بیرون” می شود. دیگران باید به او کاری بدهند که انجام دهد. پس از اتمام، کودک از دایره خارج می شود و بازی ادامه می یابد تا زمانی که یک دایره باقی بماند.

“برنامه بازی پرتاب توپ نیز راه اندازی شده است تا فرزندان شما نیز در خانه سرگرم شوند”

همچنین می توانید از این فعالیت به عنوان بخشی از برنامه آموزشی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، وقتی کودک بیرون است، می توانید از او بخواهید شعری را که در کلاس قبل یاد گرفته است، بخواند. یا، می توانید از کودک بخواهید آزمایشی را که اخیراً روی آن کار کرده است، شرح دهد. این به کودکان کمک می کند تا آموخته های خود را بازتاب دهند و به خاطر بسپارند.

راه بروید و صحبت کنید

در یک کلاس معمولی، دانش آموزان بهترین ها و مورد علاقه ها را خواهند داشت. همچنین افرادی تنها خواهند بود که با دانش آموزان دیگر اختلاط نمی کنند. با این فعالیت جالب به کودکان کمک کنید تا مهارت های اجتماعی و ارتباط را بیاموزند. فرزندان شریک، ترجیحاً آنهایی که دوست نیستند. هر دانش آموز باید فهرستی از سوالاتی که باید از دوست خود بپرسد از قبل آماده کرده باشد. وقتی بچه ها جفت شدند، از آنها بخواهید در کلاس یا زمین بازی مدرسه قدم بزنند و از یکدیگر سؤال بپرسند.

افزایش قدرت ذهن و حافظه

سنگ، کاغذ، قیچی

با بازی Rock Paper Scissors یک استراحت مغزی جالب در وسط کلاس درس داشته باشید. از همه دانش آموزان بخواهید در یک دایره بایستند و این بازی را تا زمانی که یک دانش آموز برنده شود، انجام دهند.

مقابل هانت

این استراحت مغزی موثر یادگیری یک فعالیت یادگیری سرگرم کننده است. از قبل باید کارت هایی با کلمه و مخالف آن تهیه کنید. کارت ها را بین دانش آموزان توزیع کنید. دانش‌آموزان باید از اطراف بپرسند تا کلمه را با مخالف تطبیق دهند. همچنین می توانید این کار را برای مترادف ها، اصطلاحات و معانی، اعضای بدن و عملکرد آنها، فرمول شیمیایی و نام کامل آنها و غیره انجام دهید.

تیک تاک پا

با انجام بازی کلاسیک تیک تاک پا، به کودکان خود استراحت مغزی بدهید. می توانید مربع ها را روی تخته سیاه بکشید و از دو بچه بخواهید جلو بیایند و بازی را انجام دهند.

رهبر را کپی کنید

این فعالیت می تواند به شناسایی ویژگی های رهبری کمک کند. از یک دانش اموز بخواهید جلو بیاید. او باید اقداماتی را انجام دهد و بقیه کلاس را وادار به کپی کردن اعمال او کند. چه کسی می تواند دیگران را وادار به کپی کردن اقدامات کند؟

پیش بینی ها

سوالات باز بپرسید و نوع پاسخ های جالبی را که می گیرید ببینید.

اگر یک روز 12 ساعت داشته باشد چه؟

اگر گربه ها شروع به پرواز کنند چه اتفاقی می افتد؟

این استراحت مغزی موثر یادگیری فعالیت تفکر خلاق را تشویق می‌کند و همچنین به ایجاد مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کند تا کودکان بیان کنند.

Brain Breaks برای بچه های دبیرستانی

نوجوانان دبیرستانی که در اوج بزرگسالی ایستاده اند به ترکیبی خوب از آزادی و وابستگی نیاز دارند. بچه ها در نقطه حساسی از زندگی خود هستند تا روی اهداف و آرزوهای زندگی خود کار کنند. در عین حال، آنها حواس پرتی زیادی خواهند داشت که می تواند آنها را به بیراهه بکشاند.

به همین دلیل ضروری است که فعالیت هایی داشته باشید که به کاهش استرس روانی آنها کمک می کند، ذهن آنها را آرام می کند و به آنها کمک می کند تا روی مهمترین چیزهای زندگی خود تمرکز کنند. استراحت مغزی موثر یادگیری فعالیت های وقفه مغزی برای بچه های دبیرستانی بیشتر بر آرام کردن ذهن متمرکز است تا دفع انرژی.

بیایید نگاهی به چند مورد از آنها بیندازیم:

روی نفس تمرکز کنید

دانش آموزان دبیرستانی خود را با یادگیری تمرکز بر نفس خود، بهتر متمرکز کنید. این تمرین استراحت مغزی موثر یادگیری سنتی به کاهش افکار غیر ضروری و تمرکز ذهن به یک نقطه کمک می کند. از کودکان بخواهید راحت بنشینند، چشمان خود را ببندند و روی نفس خود تمرکز کنند. این کار را 2 تا 3 دقیقه انجام دهید.

زنگ زنگ یا گونگ

این فعالیت دیگری برای آرام کردن ذهن و کمک به دانش آموزان برای تمرکز است. از دانش آموزان بخواهید چشمان خود را ببندند و ساکت بنشینند. در فواصل متناوب صدای زنگ یا گونگ را به صدا درآورید. دانش آموزان می توانند این کار را حدود پنج دقیقه انجام دهند. آرام کردن و آرام کردن ذهن قبل از امتحان یا امتحان بسیار مفید خواهد بود.

ورزش کراس بادی

انتظار می رود دانش آموزان دبیرستان ساعت های طولانی بنشینند. این می تواند عضلات را گرفتگی کند و همچنین باعث ایجاد احساس بی حالی در آنها شود. از آنها بخواهید تمرینات متقاطع بدن را انجام دهند که ماهیچه ها را شل می کند و بی حالی را از بین می برد. ورزش می تواند ترکیبی از یوگا و ایروبیک باشد.

یک زبان جدید بیاموزید / یک زبان جدید اختراع کنید

با تشویق دانش‌آموزان به یادگیری یک زبان جدید یا شاید ایجاد یک زبان جدید (زبان اشاره یا زبان کلامی.) در هر ساعت کلاس، می‌توانید 5 تا 10 دقیقه را با زبان جدید سپری کنید.

یوگا کار کن

یوگا یک تمرین سنتی است که به طور همزمان ذهن و بدن را آرام می کند و انرژی می بخشد. می‌توانید از دانش‌آموزان بخواهید چند آسانا ساده یوگا در کلاس انجام دهند. استراحت مغزی موثر یادگیری این سیستم عصبی آنها را تحریک می کند و به آنها کمک می کند تا روی درس ها تمرکز بهتری داشته باشند.

برای 2 دقیقه هیچ کاری نکنید

شاید ساده به نظر برسد، اما اینطور نیست. از دانش آموزان بخواهید که فقط دو دقیقه بنشینند و هیچ کاری انجام ندهند. در ابتدا ممکن است بی قراری کنند، بخندند، بخندند یا صحبت کنند. اما بعد از چند جلسه یاد می گیرند که قدر سکوت را بدانند. این استراحت برای چند دقیقه به مغز استراحت می دهد. بنابراین، وقتی درس را شروع می کنید، مغز بسیار پذیرا خواهد بود.

1 دقیقه رقص آزاد

اگر احساس می کنید که دانش آموزان خسته و بی حوصله هستند، آنها را با یک رقص آزاد 1 دقیقه ای به حرکت در آورید. بدون قانون و هیچ قدمی برای تمرین، فقط از آنها بخواهید که از صمیم قلب برقصند. این فعالیت تنش آنها را رها می کند و باعث می شود احساس آرامش و انرژی کنند.

ایروبیک صندلی

این استراحت های مغزی به افزایش سطح انرژی دانش آموزان کمک می کند. از آنها بخواهید چند تمرین هوازی روی صندلی انجام دهند. ماهیچه ها کشیده می شوند و گردش خون شروع می شود. این به رفع احساس بی حالی کمک می کند و به آنها انرژی می دهد.

Friend Connect

دانش آموزان را جفت کنید و یک دقیقه به آنها فرصت دهید. در این یک دقیقه، آنها باید با پرسیدن سوال، تا حد امکان در مورد شخص مقابل اطلاعات کسب کنند. این فعالیت برای اولین روز مدرسه یا ترم زمانی که اکثر دانش آموزان یکدیگر را نمی شناسند عالی خواهد بود. استراحت مغزی موثر یادگیری همچنین به ایجاد مهارت های ارتباطی و اجتماعی کمک می کند.

دریل آینه

این یک فعالیت جفت دیگری است که در آن یک نفر اقداماتی را انجام می دهد و شخص دیگر آن را منعکس می کند. به عنوان مثال، اگر یک نفر دست راست را تکان دهد، فردی که در مقابل ایستاده است، دست چپ را تکان می دهد. این فعالیت به ایجاد هماهنگی راست مغز چپ و تقویت هماهنگی ذهن و بدن کمک می کند.

میم

از درس ها فاصله بگیرید و فعالیت میمکی داشته باشید. می توان آن را برنامه ریزی کرد یا در محل. مفاهیمی را بیابید که بر جامعه، ایدئولوژی ها، باورها و مواردی از این دست تمرکز دارند. به کودکان اجازه دهید دیالوگ ها را آماده کنند و میم را اجرا کنند. این فعالیت باعث تشویق خلاقیت، تفکر نوآورانه، ارتباطات و هنرهای تئاتر می شود.

فعالیت سرگرم کننده

از یادگیری جدی برای انجام این فعالیت سرگرم کننده استراحت کنید. از هر کودک بخواهید که یک سوال روی یک تکه کاغذ بنویسد. سپس می توانند کاغذ را به صورت گلوله برفی مچاله کنند یا با آن یک هواپیما بسازند. دانش آموزان یکی یکی گلوله برفی را به هوا پرتاب می کنند. شخصی که کاغذ روی او قرار می گیرد باید به سوال پاسخ دهد. مراقب چند سوال خنده دار، درون نگر و شرم آور باشید!

یک داستان بسازید

در این بازی استراحت مغزی موثر یادگیری، دانش‌آموزان بر اساس خط نشانه‌ای که شما می‌دهید، داستانی خلاقانه ارائه می‌کنند. شما باید جمله اول را بگویید. دانش آموز اول سپس جمله را بنا می کند. دانش آموز بعدی با اضافه کردن یک جمله دیگر داستان را ادامه می دهد. و تا جایی ادامه می یابد که همه دانش آموزان هر کدام یک جمله برای ساختن یک داستان اضافه کنند. این استراحت مغزی موثر یادگیری به تفکر خلاق و نوآورانه کمک می کند. همچنین مهارت های ارتباطی را ایجاد می کند.

من کی هستم؟

با این فعالیت جالب، دانش آموزان را از یادگیری مداوم استراحت دهید. از یک دانش آموز بخواهید جلو بیاید و با کلاس روبرو شود. نام یک شخصیت معروف را روی تخته سیاه بنویسید که شرکت‌کننده نباید آن را ببیند. شرکت‌کننده باید با پرسیدن سؤالاتی که سایر دانش‌آموزان فقط به آنها «بله» یا «خیر» پاسخ می‌دهند، شخصیت را شناسایی کند. این فعالیت به کودکان کمک می کند تا دانش عمومی خود را توسعه دهند.

بازی Whisper

این یک بازی سرگرم کننده است که بر اهمیت ارتباط موثر تأکید می کند. جمله ای را در گوش یکی از دانش آموزان زمزمه کنید. سپس دانش آموز اول آنچه را که شنیده است برای دانش آموز بعدی زمزمه می کند. این تا آخرین دانش آموز کلاس ادامه دارد. سپس آخرین دانش آموز جمله را با صدای بلند می گوید. قطعاً با آنچه در ابتدا زمزمه شد متفاوت خواهد بود. این بازی را برای شکستن یکنواختی در کلاس انجام دهید.

بیشتر بخوانید : ۸ راهکار تضمینی برای بهبود کیفیت اموزش در مدارس

گره را باز کنید

این استراحت مغزی موثر یادگیری به مقداری فضا برای حرکت و حدود 10 دانش آموز نیاز دارد. حدود 7 تا 8 دانش آموز را در یک دایره بایستند و دستان یکدیگر را بگیرند.

از شاگرد دهم بخواهید بیرون کلاس بایستد. حالا دانش آموز نهم را بخواهید که در دایره گره بسازد. این کار را می‌توان با واداشتن دانش‌آموزانی که در یک دایره ایستاده‌اند، بدون باز کردن دست‌ها به داخل و خارج از دایره انجام داد.

حالا دانش آموز دهم را صدا کنید و از او بخواهید که گره را باز کند. این فعالیت به ایجاد روحیه تیمی کمک می کند و در عین حال باعث می شود بچه ها احساس شادی و انرژی کنند.

آموزش موثر در مورد تمرکز و توجه بیشتر کودک و کمک به یادگیری است. این مغز سرگرم کننده و جالب نه تنها کلاس را زنده می کند، بلکه مغز را نیز تحریک می کند. این استراحت های مغزی را در کلاس خود امتحان کنید و مطمئن باشید که پیشرفت خوبی در یادگیری خواهید دید.

سوالات متداول:

1. سوالات بازی فکری چیست؟

بازی های فکری سوالاتی مانند پازل هستند که مهارت های حل مسئله یک نامزد شغلی را به چالش می کشد.

2. پازل IQ چیست؟

معمایی برای تست ضریب هوشی: این معمای ذهنی یک راه سرگرم کننده برای آزمایش سطح هوش بر اساس تصمیمی است که هنگام حل بازی فکری می گیرید. در این نوع از پازل های IQ، باید مسئله را با دقت تجزیه و تحلیل کنید و با استفاده از مهارت های تحلیلی و استدلال منطقی خود به پاسخ برسید.

3. چگونه می توانم حافظه خود را تقویت کنم؟

عوامل حواس پرتی را محدود کنید خیلی کارها را همزمان انجام ندهید. اگر بر روی اطلاعاتی تمرکز کنید که سعی در به خاطر سپردن آنها دارید، احتمالاً بعداً آنها را به خاطر خواهید آورد. همچنین ممکن است کمک کند آنچه را که می‌خواهید به خاطر بسپارید به یک آهنگ مورد علاقه یا یک جمله یا ایده آشنا مرتبط کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید