Search

کفالت برادر بیمار یا محجور برای معافیت از سربازی

کفالت برادر بیمار یا محجور برای معافیت از سربازی

برای معافیت از سربازی، راههای زیادی وجود دارد. یکی از این راهها گرفتن کفالت برادر بیمار یا محجور می باشد. گرفتن کفالت گزینه ای است که همیشه مشمولان از آن استقبال کرده اند ، اما هر کفالتی شرایط خاص خود را دارد. مشمولی که از شرایط و قوانین کفالت برادر اطلاعی نداشته باشد خیلی راحت این کفالت را از دست می دهد و رفتن به سربازی را به ناچار می پذیرد. کفالت مادربزرگ برای معافیت سربازی در حالی که همین مشمول، یک برادر معلول یا صغیر دارد که طبق قوانین نظام وظیفه می تواند سرپرستی او را بر عهده بگیرد.

برای دریافت شرایط  معافیت سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با مشاوران خبره پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

قبل از درخواست کفالت برادر از طریق پلیس +10، کلیه مشمولان باید همه شرایط لازم برای این کفالت را بررسی کنند و با اطمینان گام بردارند.

در این مقاله ما قصد داریم همه ی شرایط لازم و قوانینی که شما برای اخذ کفالت برادر بیمار یا صغیر لازم است از آن اطلاع داشته باشید متذکر شویم. پس با پارسین مشاوره همراه باشید.

بیشتر بخوانید : شرایط معافیت کفالت مادر فاقد سرپرست

محجور کیست؟

طبق قوانین حقوقی ایران، محجور به افرادی گفته می شود که قابلیت و توانایی اداره امور خود را ندارند. در قانون افراد محجور در سه گروه دسته بندی شده اند که عبارتند از:

1.افراد صغار:

افراد صغیر به کسی گفته می شود که هنوز به سن بلوغ نرسیده باشد و توانایی تشخیص امور خود را ندارد.

2. افراد غیر رشید:

افرادی که به سن بلوغ رسیدن ولی توانایی درک، تشخیص خوب و بد را ندارند.

3. افراد دیوانه:

افراد فاقد قوه عقل هستند و در حالت جنون نمی توانند هیچ تصمیم درستی انجام دهند.

انواع کفالت برادر

کفالت برادر صغیر

در قوانین نظام وظیفه برای اخذ معافیت کفالت برادر با یکی از این دو عنوان می توان درخواست داد:

  • کفالت برادر صغیر ( برادر کمتر از 18 سال سن داشته باشد)
  • کفالت برادر کبیر ( بالای 18 سال)

معافیت جدید سربازی بهزیستی هر کدام از این نوع کفالت ها شرایط خاصی دارند. هر مشمولی برای اخذ کفالت و کفالت پدر بیمار بایستی ابتدا از شرایط اولیه یا اصلی کفالت مطلع باشد و سپس از شرایط خاص آن کفالت اطلاع کامل داشته باشد تا وقت خود را از دست ندهد.

برای نظام وظيفه، از طریق تلفن ثابت با این شماره تماس بگیرید:

۹۰۹۹۰۷۰۰۸۴  از کل کشور

شرایط اصلی ( اولیه) کفالت

1.مشمول به سن مشمولیت یعنی 18 سال تمام رسیده باشد.

2. فاقد غیبت باشد. داشتن غیبت مانع از مطرح شدن پرونده کفالت می شود.

3. تنها نگهدارنده و یا سرپرست مکفول (برادر) باشد.

نکته: زمانی که شما برای کفالت برادر از طریق پلیس +10 اقدام می کنید، بایستی دقیقاً مشخص کنید که کفالت برادر صغیر مورد نظر شماست یا کفالت برادر بالای 18 سال است. به همین منظور شرایط اختصاصی برای اخذ کفالت برادر جداگانه مطرح شده است.

شرایط اختصاصی دریافت کفالت برادر صغیر

قانون جدید معافیت کفالت برای دریافت کفالت برادر صغیر داشتن این شرایط لازم و ضروری می باشد:

  • پدر فوت کرده باشد.
  • مشمول تنها برادر بالای 18 سال می باشد.
  • برادر کوچکتر بایستی سن آن کمتر از 18 سال باشد.

نکته: وجود مادر در کفالت برادر صغیر هیچ مانعی ندارد.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت برادر ناتنی

شرایط اختصاصی کفالت برادر بیمار یا محجور

کفالت برادر بیمار یا محجور
  •  پدر در قید حیات نباشد.
  • مشمول به سن 18 سالگی تمام رسیده باشد.
  • برادر کبیر بیمار یا محجور باشد.
  • برادر بالای 18 سال فاقد همسر، فاقد شغل و فرزند سالم باشد.

گرفتن کفالت برادر بالای 18 سال به نسبت کفالت برادر صغیر مشکل تر می باشد. چون برادر کبیر بایستی وارد کمیسیون پزشکی نظام وظیفه شود و بیماری او به اثبات برسد. البته داشتن مدارک و مستندات به دریافت کفالت برادر کمک می کند.

نکته: برای اثبات محجوریت برادر بایستی حکم دادگاه، پرونده پزشکی شخص و نظر پزشک متخصص لازم می باشد.

بیشتر بخوانید : سوالات کمیسیون کفالت مادر مطلقه

چگونه کفالت برادر بیمار یا محجور را بگیرید

در کفالت برادر کبیر یا بالای 18 سال بیماری، معلولیت و محجوریت شرط اصلی می باشد. بیماری که برادر بزرگتر باید داشته باشد که احتیاج به مراقبت و نگهداری داشته باشد و یا این که برادر نقص عضو داشته باشد. منظور از بیماری، بیماری حاد، خاص و شدید است.

برادری که معلول ذهنی یا جسمی می باشد بهتر است به تایید سازمان بهزیستی رسیده باشد. البته اگر کارت عضویت سازمان بهزیستی نداشته باشد نظام وظیفه وضعیت جسمانی و ذهنی فرد معلول را بررسی می کند.

نکته: علاوه بر بیمار بودن یا محجوریت، برادر کبیر بایستی فاقد پدر، فاقد همسر، درامدی نداشته باشد.

برای گرفتن کفالت برادر بیمار یا بالای 18 سال شما ابتدا از طریق پلیس + 10 مراجعه می کنید. مدارک مورد نیاز را تهیه می کنید. پس از ثبت مدارک در سامانه نظام وظیفه توسط پلیس + 10 پرونده به سازمان نظام وظیفه ارجاع داده می شود.

تا این مرحله کار راحت هست. از این مرحله به بعد شما به یک مشاوره زبده و با تجربه احتیاج دارید که شما را را هنمایی کند. کارشناسان نظام وظیفه تیم پارسین مشاوره می توانند شما را کاملاً راهنمایی کنند.

4 نکته بسیار مهم برای گرفتن کفالت برادر

1.درخواست کفالت برادر در زمان تحصیل امکان پذیر است.

2. معافیت کفالت برادر صغیر و بالای 18 سال از نوع کفالت دائم بوده.

3. اگر پدر در حبس یا مفقودالاثر باشد، امکان گرفتن کفالت برادر نیست. چون یکی از شروط اصلی برای گرفتن کفالت برادر، در قید حیات نبودن پدر است.

4. در معافیت کفالت برادر صغیر، وضعیت جسمانی برادر اصلاً مد نظر نیست. تنها صغیر بودن ملاک اصلی برای رسیدگی به پرونده کفالت  است.

سوالات متداول:

1.برادر من معلول است ولی عضو بهزیستی نیست می توان برای کفالت برادر اقدام کنم؟

بله- در صورتی که شما سایر شرایط کفالت برادر را داشته باشید.

2.کفالت برادر بیمار دائم هست یا موقت؟

کفالت برادر صغیر یا بزرگتر از 18 سال از نوع کفالت دائم است.

3.شرایط دریافت کفالت برادر بزرگتر چیست؟

در مقاله بالا همه ی شرایط لازم برای دریافت کفالت برادر قید شده.

13 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید میخاستم بدونم من دوسه سال پیش اقدام به معافعیت کردم واقع در بهارستان متاسفانه برادرم معلول ذهنی هس نگه میداریم مراجعه کردم گفتن نمیشه دانشگاه میرفتم اون موقع گفتن باید انصراف بدی یبوفتی دنبالش ولی یه سرهنگه بود تو بهارستان سرگلستان خیلی بد اخلاق بود خیلی افتادم کارام ولی گف باید بری خدمت گف تو سیتم میزنم باید بری خدمت منم نرفتم یه راهنمایی کنید ممنون

  2. سلام خسته نباشید میخاستم بدونم من دوسه سال پیش اقدام به معافعیت کردم واقع در بهارستان متاسفانه برادرم معلول ذهنی هس. مادرم ام قلبشو عمل کرده عمل باز. مراجعه کردم گفتن نمیشه دانشگاه میرفتم اون موقع گفتن باید انصراف بدی یبوفتی دنبالش ولی یه سرهنگه بود تو بهارستان سرگلستان خیلی بد اخلاق بود خیلی افتادم کارام ولی گف باید بری خدمت گف تو سیستم میزنم باید بری خدمت منم نرفتم یه راهنمایی کنید ممنون.

  3. سلام من هم پدر وهم مادرم فوت کردن من یه برادر معلول دارم که دارای کارت معلولیت جسمی روحی روانی گفتاری فیزیکی شدید دارد غیراز اون برادرم یه برادر ناتنی دارم که هردوتاشون بامن زندگی میکنن ویه دوبرادر بزرگتراز خودم دارم که خیلی وقته متاهلن وجدااز ما زندگی میکنن میخواستم بدونم کفالت کدومو میتونم بگیرم لطف میکنید راهنمایی کنید ممنون

  4. سلام پدرم فوت کرده و برادربزرگم معلولیت جسمی حرکتی داردو فرزند برادرم دارای کم شنوایی و عمل گردیده که بدرستی تشخیص خوب و بد را ندارد و دیگر برادرم متاهل و جدا از ما زندگی می‌کند و مادرم نیز بیماری‌های زیادی دارد و سن خودم ۳۷ سال میباشد که مجردم و از اینها مراقبت میکنم و بدون هیچ درآمدی ندارم لطفا بزرگوارها راهنمایی کنید

    1. /با سلام من دو فرزند پسر و یک دختر که دخترم مشکل نخایی شدید داره یه پسرم 16سال یکی 23داره چند ماه پیش به حوضه نطام وظیفه مراجعه کردیم گفتند چون پسر کوچتر زیر 18ساله شرایط معافی داره از طریق بهزیستی همه کارها انجام دادم بیمارستان ناجا هم تایید کردند جواب معافی هم امد لجطه اخری بعد از این همه دوندگی رفتن به شیراز یاسوج گفتن چون دو برادر تعلق نمیگیره خواستم در این مورد راهنمایی کنید تشکر

  5. سلام برادرم توان حرکتی و تکلم ندارد پدرم هم در قید حیات است ساکن روستا هستیم درآمدی هم نداریم آیامیتوانم معاف شوم

  6. سلام خسته نباشید من خودم متاهل هستم یه برادرم نابینا دارم که عضو بهزیستی هستند پدرم فوت کرده هیچ برادر دیگری ندارم من تنها نان اور خانواده هستم مادر پیری دارم تنها مشکل من برای معافیت داشتن غیبت است چگونه و از چه طریقی میشه این غیبت بخشیده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید