Search

نحوه گزینش نهایی در آزمون کارشناسی ارشد

نحوه گزینش نهایی درآزمون کارشناسی ارشد

یکی از سوالاتی که برای علاقمندان به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد 1403 پیش می آید، این است که نحوه گزینش نهایی در آزمون کارشناسی ارشد به چه صورت می باشد؟

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ارشد همان طور که در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد آمده است؛ گزینش نهایی در تمام کد رشته های تحصیلی بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل تراز شده ( معدل موثر) دوره کارشناسی با رعایت سهمیه داوطلبان می باشد.

بنابر اعلام سازمان سنجش، نحوه گزینش نهایی در هر یک از رشته های امتحانی از بین داوطلبانی که حد نصاب نمره علمی لازم را بر اساس مواد آزمون احراز کرده باشند، با توجه به ضوابط مربوط انجام خواهد شد.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

در واقع نمره کل کنکور کارشناسی ارشد برابر است با:

نمره معدل موثر که در ضریب ۲۰ درصد ضرب می شود + نمره به دست آمده از آزمون کتبی کارشناسی ارشد که در ضریب ۸۰ درصد ضرب می شود.

معدل موثر دانشگاه ها البته نحوه گزینش برخی رشته ها در آزمون کارشناسی ارشد متفاوت است. گزینش 80 درصد در برخی کد رشته ها در گروه های هنر، علوم انسانی و… که دارای آزمون تشریحی، عملی و مصاحبه هستند تا نتیجه هر دو آزمون برگزار نشود این 80 درصد معین نخواهد شد.

با شنیدن کلماتی مانند تراز ، نمره کل، هر شخصی به یاد کارنامه اولیه می افتد. دقیقاً زمانی که کارنامه اولیه توسط سازمان سنجش اعلام می شود تاثیر معدل موثر و نمره کل داوطلب را می توان مشاهده کرد.

در این مقاله تاثیر ۲۰ درصد معدل موثر و این که چه سهمیه های در نحوه گزینش نهایی در آزمون کارشناسی ارشد تاثیر دارند را شرح می دهیم با پارسین مشاوره همراه باشید.

مفهوم معدل موثر و تاثیر آن در کنکور کارشناسی ارشد 1403

همان طور که در بالا ذکر شد بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد گزینش نهایی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل کارشناسی آنها صورت می گیرد. این یعنی ۲۰ درصد از نمره کل یا تراز داوطلب کنکور کارشناسی ارشد را معدل مقطع کارشناسی داوطلب تشکیل می دهد.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

نحوه محاسبه معدل تراز شده حال این سوال مطرح می شود که آیا معدل کارشناسی معیار مناسبی برای سنجش داوطلبان می باشد؟ مسلماً خیر شرایط دانشگاه مختلف متفاوت است. معدل کسی که در دانشگاه های سطح بالا با استاندارهای سخت گیر درس خوانده است با کسی که در یک دانشگاه سطح پایین و راحت تر نمره کسب کرده تاثیر یکسانی داشته باشد. به همین خاطر سازمان سنجش سعی کرده تا برای برقراری عدالت از معدل موثر استفاده کند.

معدل موثر،  در کنکور ارشد معدلی است که معدل کارشناسی شما ضرب در ضریب اعتبار دانشگاه کارشناسی شما است. بنابراین هر قدر در دانشگاه بهتری درس خوانده باشید؛ ضریب بیشتری را سازمان سنجش در نظر می گیرد. با ضریب بالاتر روی معدل لیسانس، معدل موثر بالاتری به دست می آید.

سازمان سنجش بارها اعلام کرده معدل کارشناسی تاثیر مثبت دارد و این یعنی کمترین ضریب یک است. به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که ضریب معدل موثر در کل عددی بین ۱ تا 1/800 می باشد. ضریب ۱ متعلق به اکثر دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و دانشگاه های در این سطح است. دانشگاه های معتبری هم چون دانشگاه تهران، شهید بهشتی، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان و سایر دانشگاه های تراز اول ضریبی تا 1/800 را دارند.

برای دریافت پکیج مشاوره تحصیلی لطفا کلیک نمایید .

معدل کارشناسی چه تاثیری بر روی ترازکل دارد

با تمام این تفاسیر تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد قطعی می باشد. به این معنا که نمره نهایی (تراز کل) داوطلب با معدل تراز شده او مقایسه می شود و این معدل چه باعث پایین آمدن تراز داوطلب شود و چه بالا رفتن آن، تاثیر خود را خواهد گذاشت. تاثیر ۲۰ درصد معدل تراز شده دانشجو در کنکور کارشناسی ارشد، چه معدل کارشناسی او کم یا زیاد باشد، در نحوه گزینش و نتایج آزمون کارشناسی ارشد 1403 تاثیر می گذارد.

به دلیل اهمیت تاثیر معدل در کنکور فوق لیسانس به داوطلبان توصیه می کنیم در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد معدل خود را با دقت بیشتری در فرم اینترنتی وارد نمایند. در صورت ثبت اشتباه معدل، اگر به موقع ویرایش نشود، پس از بررسی توسط سازمان سنجش، مشکلاتی برای او در تعیین معدل موثر و زمان ثبت نام در دانشگاه پذیرفته شده به وجود می آید.

در ادامه بخوانید: رشته های شناور در کنکور ارشد

نحوه گزینش نهایی در آزمون کارشناسی ارشد

تاثیر سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد 1403

سهمیه شاگرد اولی به کسی گفته می شود که در میان ورودی های خود در مقطع کارشناسی در رشته و گرایش خود دارای بالاترین معدل باشد. افراد دارای سهمیه شاگرد اولی که به نوعی به آنها استعدادهای درخشان گقته می شود، حداگثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان فارغ التحصیلی و صرفاً برای یک بار می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

افرادی دارای سهمیه شاگرد اولی به دو صورت می توانند از این سهمیه استفاده کنند:

۱.پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان، شرکت در کنکور کارشناسی ارشد

۲. پذیرش بدون آزمون استعداد های درخشان

کسانی که سهمیه شاگرد اولی را دارند و تمایل دارند از آن استفاده نمایند، باید به معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل و یا موسسه آموزش عالی که در آن تحصیل کرده اند مراجعه نمایند تا دانشگاه از طریق پرتال اینترنتی اسامی را به سازمان سنجش اعلام کند. در غیر این صورت سهمیه رتبه اول را از دست خواهند داد.

سازمان سنجش حداکثر ۱۰% ظرفیت مازاد برای هر رشته محل را به پذیرفته شدگان اولیه سهمیه شاگرد اولی در مقطع ارشد اختصاص می دهد. با استفاده از این قانون شانس قبولی داوطلبان با معدل بالاتر  در دانشگاه های برتر بیشتر خواهد شد.

ظرفیت پذیرش به ترتیب زیر اعمال می شود:

رشته محل های با ظرفیت ۱ تا ۴ نفر= یک ظرفیت

در واقع رشته محل های با ظرفیت ۵ تا ۹ نفر= ۲ ظرفیت

در مورد دیگر، رشته محل های با ظرفیت ۹ به بالا= ۳ ظرفیت

داوطلبان در صورتی می توانند از این ظرفیت استفاده نمایند، به شرطی که حداقل ۹۰% نمره آخرین فرد قبولی در یک رشته محل را کسب کرده باشند.

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد 1403

نکات مهم در نحوه گزینش سهمیه شاگرد اولی ها در آزمون ارشد 1403

۱.سهمیه شاگرد اولی در فارغ التحصیلان ورودی هر رشته، فقط به یک نفر که بالاترین معدل را کسب کرده باشد اختصاص می یابد.

۲. فرد برای استفاده از سهمیه شاگرد اولی باید در آزمون ارشد ثبت نام و شرکت نموده باشد.

۳. دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه ها و مراکز غیر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی توانند از مزایای این سهمیه استفاده نمایند.

۴. داوطلبان دارای سهمیه شاگرد اولی که مجاز به انتخاب رشته نشده اند نمی توانند  از این سهمیه استفاده کنند.

۵. تمامی دانشجویانی که با سهمیه شاگرد اولی در مقاطع ارشد پذیرفته می شوند، دانشجوی دوره روزانه محسوب می شوند.

نحوه گزینش در کارشناسی ارشد

۶. تمامی دانشجویان دوره شبانه دانشگاه های دولتی و همچنین موسسات آموزش عالی که تحت نظارت وزارت علوم هستند مشمول این سهمیه می باشند.

چه افرادی می توانند از این سهمیه استفاده کنند:

  • فارغ التحصیلان کارشناسی پیوسته همه رشته ها با بالاترین معدل در طی ۸ نیمسال
  • فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته همه رشته ها با بالاترین معدل در طی چهار نیمسال
  • دانشجویان نمونه کشوری
  • برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی- دانشجویی

بیشتر بخوانید : رشته های شناوردر کنکور ارشد

تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد 1403

سهمیه هایی که در کنکور کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده اند، شامل سه نوع است:

۱.سهمیه آزاد: مربوط به کسانی هستند که هیچ سهمیه ای ندارند، همان سهمیه عادی است. افراد دارای سهمیه آزاد کاملاً بدون امتیاز و با نمرات و رتبه خود، انتخاب رشته می کنند. در صورتی که ظرفیت یک رشته در دانشگاه با داوطلبان کارشناسی ارشد دارای سهمیه ایثارگری ۲۵% و ۵% درصدی پر نشود. آن سهمیه به سهمیه آزاد تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید : مراحل پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد

۲. رزمندگان: سهمیه رزمندگان به کسانی که حداقل ۶ ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، تعلق می گیرد. داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان باید در زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد کد پیگیری ۱۲ رقمی را از سازمان مربوطه تهیه کرده باشند و آن را در فرم اینترنتی وارد کند.

داوطلبانی که دارای سهمیه رزمندگان هستند و می خواهند از این سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد استفاده کنند.این افراد می بایست حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر رشته محل را کسب نمایند. در غیر این صورت رتبه آنها در سهمیه آزادها سنجیده می شود.

۳.سهمیه ایثارگران:

  • ایثارگران 25%: این سهمیه شامل همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسر وفرزندان انان، آزادگان و همسر و فرزندان آنها است.
  • ایثارگران 5%: جانبازان زیر ۲۵% و همسر و فرزندان انان، رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

نحوه اعمال سهمیه ایثارگری

داوطلبانی که می خواهند از سهمیه ایثارگری ۵% یا ۲۵% درصدی خود استفاده کنند. این افراد باید حداقل ۷۰% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل را کسب نمایند. در غیر این صورت رتبه آنها در سهمیه آزاد سنجیده می شود. افرادی که دارای سهمیه ایثارگری هستند. این سهمیه در نحوه گزینش آنها در آزمون کارشناسی ارشد تاثیر بسزایی دارد و به نوعی شانس پذیرش این افراد را بالا می برد.

سوالات متداول

۱.آیا در صورت تغییر رشته در کنکور کارشناسی ارشد تاثیر معدل همان ۲۰ درصد خواهد بود؟

بله- بر اساس آن چه سیستم پاسخگویی سایت سازمان سنجش اعلام کرده است حتی در صورت تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز تاثیر معدل در کنکور همان ۲۰% خواهد بود.

۲. آیا در صورت پایین بودن معدل، امکان قبولی در دانشگاه های برتر در مقطع ارشد 1403 وجود دارد؟

بله- اگر چه تاثیر ۲۰ درصدی معدل کارشناسی باعث نگرانی داوطلبان که معدل کم دارند، می شود. واقعیت این است که تاثیر ۸۰ درصدی آزمون کتبی آن قدر قابل توجه است که به راحتی می تواند ضعف احتمالی معدل را پوشش دهد.

۳. افرادی دارای سهمیه شاگرد اولی تا چند سال می توانند از این سهمیه استفاده کنند؟

این افراد فقط یک بار و صرفا تا یک سال پس از فارغ التحصیلی می توانند از سهمیه شاگرد اولی استفاده کنند.

10 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر.
    من بهمن ماه ۱۴۰۰ کارشناسی رو ۷ ترمه تموم کردم،و نفر اول ورودی شدم.من میتونم از سهمیه شاگرد اولی برای کنکور ارشد ۱۴۰۲ استفاده کنم؟کنکور ۱۴۰۱ شرکت نکردم
    از آموزش دانشگاه هم که سوال کردم گفتن امسالم میتونم استفاده کنم!
    ولی دفترچه ی انتخاب رشته نوشته که حداکثر تا یک سال تحصیلی از تاریخ فارغ التحصیلی نگذشته باشه!

      1. سلام
        معدل کارسناسی من ۱۶.۴۸ شده در صورتی که موقع ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، معدل رو ۱۶.۶۷ وارد کردم .
        این ۱۹ صدم تفاوت مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

  2. سلام وقتتون بخیر
    من تیر 1400 فارغ التحصیل شده ام آیا برای کنکور 1402 میتوانم از این سهمیه استفاده کنم؟
    و آیا برای رشته های دیگر هم میتوان از این سهمیه استفاده کرد؟

  3. سلام من رتبه ارشدم تک رقمیه و شاگرد اول هم هستم. به نظر شما از سهمیه شاگرد اولی استفاده کنم یا بدتر شانس قبولیم رو کمتر میکنه چون دانشگاه تهران ۵ نفر میگیره و ده درصد ظرفیت میشه نیم نفر!
    اصلا از طریق سهمیه شاگرد اولی پذیرش دارن؟

  4. سلام
    منظور از هم ورودی و هم رشته ای یعنی ورودی های مهر ۱۴۰۰ و بهمن۱۴۰۰ هر رشته، ورودی های جدایی حساب میشن؟

  5. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید یه سوالی داشتم داخل رشته ای مثل برق ما گرایش های مختلفی داریم (قدرت،الکترونیک،کنترل،مخابرات) اگر شخصی در بین کل ورودی در بین همه ی گرایش ها رتبه 2 رو داشته باشه اما در گرایش خودش رتبه اول باشه میتواند از سهمیه شاگرد اولی استفاده کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید