Search

نحوه ثبت نام کتاب درسی در سامانه irtextbook.com

نحوه ثبت نام کتاب درسی در سامانهirtextbook.com

سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش به منظور سهولت در ثبت نام و نظارت بهتر بر عملکرد توزیع کتاب های درسی در مدارس، سامانه ای را به نشانی  irtextbook.com  یا irtextbook.ir راه اندازی نمود. تمامی دانش آموزان، اولیاء و مسئولان مدارس، در بازه زمانی تعیین شده توسط آموزش و پرورش در این سامانه، به یکی از روش های انفرادی یا گروهی در پایه تحصیلی مورد نظر خود می توانند ثبت نام کتاب درسی خود را انجام دهند.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

کلیه مراحل ثبت سفارش کتاب های درسی، ثبت نام کتاب درسی ابتدایی و دبیرستان اصلاح سفارش و کنترل سفارش به صورت الکترونیکی می باشد. و احتیاجی به مراجعه حضوری به آموزش و پرورش و مدارس نیست.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

با رسیدن به پایان سال تحصیلی در مدارس، یکی از دغدغه های والدین ثبت نام کتاب درسی برای پایه تحصیلی بالاتر فرزندشان است. به این دلیل که اگر در زمان مقرر ثبت نام را در سامانه irtextbook.com انجام ندهند بایستی منتظر بمانند که زمان ثبت نام دوباره تمدید می شود یا نه. البته در بازه زمانی ثبت نام، مسئولان مدارس به خانواده ها اطلاع رسانی لازم را انجام می دهند و  پس از ثبت نام کردن در سامانه، کدپیگیری را از اولیاء دریافت می کنند.

ثبت نام کتاب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، تنها در صورتی امکان پذیر است که ثبت نام دانش آموزان توسط مدرسه در «سامانه سیدا »نهایی شده باشد. در غیر این صورت امکان ثبت نام در سامانه برای سفارش کتاب وجود ندارد.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

تمامی سفارش های ثبت شده کتاب های درسی در سامانه irtextbook.com بر اساس زمانبندی از قبل تعیین شده، تحویل آموزش و پرورش منطقه مورد نظر داده می شود. سپس اداره آموزش و پرورش به ترتیب زمان تعیین شده برای تحویل کتاب در هر دوره تحصیلی، کتاب ها را به مدارس تحویل می دهد.

ثبت سفارش کتاب درسی پروسه ای است که هر ساله خانواده های که فرزندشان محصل هستند با آن مواجه می باشند. پس بهتر است یکبار برای همیشه با نحوه ثبت نام کتاب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی آشنا شوید. تیم پارسین مشاوره در این مقاله تمامی فرآیند ثبت نام را به شما عزیزان شرح می دهد.

ثبت سفارش گروهی کتاب درسی

یکی از روش های ثبت سفارش کتب درسی، ثبت نام گروهی می باشد. ثبت نام گروهی کتب درسی معمولاً توسط مدارس انجام می شود. به این صورت که هزینه کتب درسی توسط خانواده ها به یک حساب بانکی که توسط مدرسه اعلام می شود، واریز می کنند. مدیران مدرسه یا یکی از مسئولان از طریق «سامانه سناد دانش اموزی» ثبت نام را انجام می دهد.

شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳

در سامانه سناد، در منوی سمت راست گزینه ای بنام «فروش و توزیع مواد آموزشی» وجود دارد که با انتخاب این گزینه به سامانه ثبت نام کتاب درسی وارد می شود. با ثبت کردن اطلاعات پستی مدرسه مورد نظر صفحه ای باز می شود که کلیه اطلاعات خواسته شده را بایستی تکمیل کرد.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

برای ثبت سفارش کتاب درسی برای هر دانش آموزی بایستی یک شماره موبایل از والدین در سامانه موجود باشد. در غیر این صورت نمی توان سفارشی برای آن دانش آموز ثبت کرد. در مرحله بعد، رشته و پایه دانش آموز را باید وارد کرد و در آخر شماره تماس مدیر مدرسه را بایستی در سامانه ثبت کرد. سرانجام، نوبت به پرداخت هزینه تمامی سفارشات به صورت یک جا می باشد.

در ادامه بخوانید: مراحل ثبت نام کلاس اول ابتدایی-همراه با تغییرات 1403

ثبت نام کتاب های درسی بصورت انفرادی

برخی دانش آموزان یا خانواده ها تمایل دارند به صورت انفرادی ثبت نام کتاب درسی را انجام دهند. همچنین ممکن است مدرسه فرزندشان از آنها بخواهد که ثبت نام را در سامانه انجام دهد و کد پیگیری سفارش را برای مدرسه ارسال کنند. (معمولاً مدارس این راه را انتخاب می کند.)

برای ثبت نام ابتدا بایستی به سایت فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.com  وارد شوید. در سمت چپ گزینه«ثبت سفارش مخصوص دانش آموزان» وجود دارد که بایستی قسمت«ورود دانش آموزان» را انتخاب کرد و اطلاعات خواسته شده را ثبت نمائید.

نکته: محل تحویل کلیه سفارشات کتب درسی که بصورت گروهی و یا انفرادی بوده در مدرسه محل تحصیل دانش آموزان است.

نکته: یکی دیگر از امکانات سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، ثبت سفارش تک جلدی کتاب های درسی و بسته آموزشی ویژه معلمان و دانش آموزان است. به این صورت که بایستی یکبار در سامانه ثبت نام کرد.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

نحوه ثبت نام کتاب درسی

همان طوری که در بالا ذکر شد نحوه ثبت نام کتاب درسی بصورت اینترنتی و در یک بازه زمانی مشخص انجام می شود. برای ثبت سفارش کتب درسی می توان از سامانه های irtextbook.ir یا irtextbook.com استفاده کرد. در ادامه مقاله، نحوه ثبت نام کتاب های درسی بصورت انفرادی را برای دانش آموزان و یا اولیائی که خودشان می خواهند ثبت نام را انجام دهند شرح داده می شود.

بیشتر بخوانید : آمادگی آزمون کنکور: 10 نکته برای موفقیت 

مراحل ثبت سفارش کتاب های درسی:

  • ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.irیا irtextbook.com
نحوه ثبت نام کتاب درسی در سامانه irtextbook.com
  • انتخاب گزینه «ورود دانش آموزان»
نحوه ثبت نام کتاب درسی در سامانه irtextbook.com
  • ثبت کدملی و شماره سریال شناسنامه
نحوه ثبت نام کتاب درسی در سامانه irtextbook.com
  • پس از ورود به سامانه گزینه «ثبت سفارش» را انتخاب کنید. البته سامانه بصورت هوشمند پایه، رشته تحصیلی را نمایش می دهد.
  • در مرحله بعد، هزینه کتاب های درسی را با کارت های بانکی پرداخت کنید. و در آخر سفارش شما ثبت می شود و کد پیگیری سفارش شما از طریق پیامک به شماره همراه ثبت شده در سامانه ارسال می گردد.
  • برای ثبت سفارش کتاب درسی در سامانه، دانش آموزان اتباع خارجی بایستی بجای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه 6 رقم 1(111111) را وارد نمائید.
  • در سال 1402 در سامانه شاد برای سهولت ثبت نام والدین گزینه ای بنام «ثبت نام دریافت کتب درسی» ایجاد شد.

در صورت داشتن سوالاتی در زمینه ثبت نام کتاب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی و نحوه ثبت نام، می توانید با کارشناسان مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

تقویم زمانی برای ثبت سفارش کتاب درسی در سال 1402-1403

زمان سفارش و ثبت نام کتب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی برای پایه های مختلف یکسان نیست. هر دانش آموزی در زمان مقرر می بایست به سامانه مراجعه کند و ثبت نام کتاب درسی خود را انجام دهد. در غیراین صورت امکان ثبت نام نخواهد بود مگر این که در بازه زمانی که از طریق آموزش و پرورش اطلاع رسانی شود فرصت مجدد ثبت نام برای دانش آموزان فراهم شود.

وزارت آموزش و پرورش جدول زمانبندی برای ثبت سفارش کتاب درسی در سال 1402-1403 ارائه داده که به شرح زیر است

ارائه داده که به شرح زیر

عنوان فعالیت               دوره تحصیلی    شروع    پایان
ثبت سفارش      گروهی و انفرادیپایه های تحصیلی آمادگی2(استثنائی)،اول2(استثنائی)،اول3(استثنائی)،اول تکمیلی(استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم1402/1/271402/3/26
ثبت سفارش      گروهی و انفرادیآمادگی1(استثنائی)،اول1(استثنائی)،اول مقدماتی(استثنائی)،  پایه اول ابتدایی1402/4/5
  ثبت سفارش      گروهی و انفرادی پایه های تحصیلی هفتم و دهم1402/4/5
  اصلاح سفارش    تمامی دوره های تحصیلی1402/4/181402/6/31
توزیع منطقه به مدرسهتمامی دوره های تحصیلی1402/6/111402/6/31
توزیع مدرسه به دانش آموزتمامی دوره های تحصیلی1402/6/181402/7/1

دانش آموزانی که در زمان ثبت سفارش کتاب درسی در سامانه بر فرض قبولی در سال جاری اقدام کرده اند. در صورت عدم موفقیت دانش آموزان در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی وجود خواهد داشت.

سوالات متداول:

1.اگر دانش آموزی در آینده احتمال تغییر محل سکونت و مدرسه تحصیل آن از یک استان به استان دیگر باشد. در چه زمانی برای ثبت سفارش کتاب های درسی بایستی اقدام کرد؟

این دانش آموزان در زمان تعیین شده ثبت نام را انجام دهد و در زمان اصلاح سفارش، نسبت به تغییر محل سکونت و محل تحصیل خود اقدام نمایند. در صورتی که در زمان مقرر اصلاح نگردد از مدرسه قبلی کتاب های خود را تحویل بگیرد.

2. من برای ثبت نام کتاب درسی کدملی و شماره سریال شناسنامه را به صورت صحیح وارد کرده ام اما نمی توانم ثبت نام را انجام دهم علت چیست؟

علت اصلی این است که اسم دانش آموز در سامانه سیدا ثبت نشده است.

3. آیا امکان ثبت نام کتاب های درسی به صورت انفرادی وجود دارد؟

بله- امکان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید