Search

نحوه انتخاب رشته در سال 1403 – نکات، تاکتیک ها و مثال ها

نحوه انتخاب رشته در سال 1402

نحوه انتخاب رشته در سال 1403 اگر به این مقاله رسیدید، به احتمال زیاد یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها را در زندگی شغلی خود می‌گیرید.

شما همچنین احتمالاً از همه گزینه‌های موجود در آنجا غرق شده‌اید و از خود می‌پرسید «چگونه تصمیم درست بگیرم؟».

خوب، شما می توانید تمام تحقیقات جهان را انجام دهید و همچنان به یک نتیجه برسید:

هیچ فرمول واحدی برای انتخاب رشته رایگان وجود ندارد.

تصمیم گیری کاری بسیار پیچیده ای است که در یک یا دو خط قرار داده شود، مهم نیست از چه راهی به آن برخورد می کنید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم راهنما نحوه انتخاب رشته در سال 1403 را ایجاد کنیم. ما قصد داریم چند نکته و ترفند را به شما آموزش دهیم که می تواند تصمیم گیری را برای شما آسان تر کند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

انتخاب اصلی شما چقدر مهم است؟

رشته تحصیلی شما منطقه متمرکز مطالعه شما است و اگرچه تعیین کننده نهایی در شغل یا زندگی شما نیست، اما تأثیر زیادی بر جایی که می خواهید بروید، و به ویژه میزان دستمزدی که دریافت می کنید، دارد.

مشاوره تحصیلی پارسین مشاره با ارائه تخصصی ترین مشاوره در تمامی زمینه مدارس کنکور دانشگاه انتخاب رشته دکتری کارشناسی ارشد و … کافی است تماس بگیرید .

تفاوت بین دبیرستان و لیسانس. دستمزد فارغ التحصیل چیزی حدود 1 میلیون دلار در طول عمر است.

این بدان معناست که اگر پول انگیزه اصلی شما باشد، رشته شما نقش بسیار زیادی در حقوق آینده شما خواهد داشت.

با این حال، رشته شما نباید حول محور پول باشد، و حرفه شما نباید حول محور یک رشته باشد.

یک رشته شما را برای مادام العمر به عنوان شغلی مقید نمی کند، به خصوص امروزه که تغییرات شغلی اغلب اتفاق می افتد. طبق یک مطالعه در سال 2013، تنها 27.3 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه در شغلی مرتبط با رشته خود مشغول به کار بودند.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

بنابراین چیزی که در اینجا به آن می پردازیم این است که اگرچه رشته تحصیلی شما مهم است، اما برای زندگی شما همه چیز نیست (بنابراین می توانید کمی استراحت کنید!).

6 سوالی که باید قبل از انتخاب رشته از خود بپرسید

شماره 1 نقاط قوت شما چیست؟

یکی از ساده ترین راه ها برای انتخاب رشته این است که آن را بر اساس نقاط قوت خود قرار دهید.

به عنوان مثال، اگر رابطه خود را با اعداد بسیار خوب می بینید، ممکن است بخواهید به گزینه های اصلی مانند حسابداری، اقتصاد، مهندسی، آمار و غیره نگاه کنید.

برای دانستن نکات کلیدی برای موفقیت در کنکور تجربی با قبولی تضمینی کافیست با پارسین مشاوره تماس بگیرید .

این به شما این امکان را می دهد که در رشته خود برتر باشید، زمان خود را در دانشگاه راحت تر کنید و احتمال اینکه رشته را به عنوان یک حرفه با موفقیت دنبال کنید بیشتر می کند.

راه دیگری که می توانید در این زمینه پیش بروید این است که به چیزهایی فکر کنید که در آنها مهارت ندارید یا دوست ندارید انجام دهید. اگر اعداد نقطه قوت شما نیستند، احتمالاً می خواهید از هر رشته ای که به شدت حول محور ریاضی یا فیزیک می چرخد، خط بزنید.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

2. از انجام چه کاری لذت می برید؟

خوب بودن در چیزی لزوماً مساوی با دوست داشتن آن نیست.

انتخاب رشته ای که شما را به سمت شغلی هدایت می کند که دوست ندارید انجام دهید… خب، احتمال ناراضی بودن شما در آینده بسیار زیاد است.

برعکس، شما به احتمال زیاد خوشحال هستید و درگیر یک شغل اصلی/شغلی هستید که حول موضوع یا فعالیتی می چرخد ​​که از انجام آن لذت می برید – چیزی که به آن علاقه دارید.

احتمالاً مصمم تر و متمرکزتر خواهید بود، تجربه دانشگاهی بهتری خواهید داشت، و روابط محکمی با سایرین در رشته خود که علایق مشترک شما را دارند ایجاد خواهید کرد.

اشتیاق شما باید نقش قابل توجهی در تصمیم گیری اصلی شما داشته باشد، اما باید در تشخیص آنها از “محبوبیت” خود مراقب باشید.

دوست داشتن چیزی و اشتیاق نسبت به آن دو چیز متفاوت هستند.

علاقه ما در طول زمان تغییر می کند. این احتمال وجود دارد که آنچه در دبیرستان دوست دارید با آنچه در دانشگاه دوست دارید، یا حتی 6 ماه بعد در همان سال، یکسان نباشد.

با این حال، احساسات شما چیزی عمیق تر است. آنها به شما انگیزه و هیجان می دهند.

علاقه به علوم سیاسی برای سوق دادن شما به سمت دانشکده حقوق کافی نیست.

علاقه مند به عدالت و انجام کار درست است، می تواند انگیزه خوبی برای خواندن رشته حقوق باشد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با اطلاعات کارنامه کنکور سراسری و تحلیل ان

3. طرفدار چه ارزش هایی هستید؟

منظور ما از ارزش ها، باورهای اصلی شماست – چیزی که شما از آن دفاع می کنید. یک ماموریت یا یک هدف نهایی.

ارزش‌های شما در نحوه زندگی و روشی که موفقیت را می‌سنجید تعیین‌کننده است، بنابراین بدون شک باید بر تصمیم اصلی شما تأثیر بگذارد.

برای مثال، اگر هدف شما کمک به کودکان یتیم برای یافتن خانه‌های بهتر است، باید رشته‌ای را در نظر بگیرید که شما را به سمت آن مأموریت هدایت می‌کند، مانند یک رشته مددکاری اجتماعی.

اگر می خواهید در ایجاد سیاست های زیست محیطی بهتر مشارکت کنید، می توانید قوانین محیط زیست را در نظر بگیرید.

با این حال، چیزی که در مورد ارزش‌ها و باورها وجود دارد این است که آنها معمولاً بعداً در زندگی شکل می‌گیرند، بنابراین همه نمی‌دانند چه زمانی زمان تصمیم‌گیری برای رشته اصلی است.

شماره 4 خودتان را در آینده کجا می بینید؟

احتمالاً هنگام خواندن این سؤال به سختی هول کرده اید.

اشکالی ندارد، هیچ کس دوست ندارد که از او خواسته شود، به خصوص زمانی که آنها سعی می کنند خودشان آن را بفهمند.

با این حال، به همان اندازه که ناخوشایند است، این چیزی است که هنگام تصمیم گیری در مورد رشته تحصیلی باید به آن فکر کنید.

آیا خود را در آینده در زمینه خاصی کار می کنید می بینید؟

یا اگر در حال حاضر رشته‌ای را در ذهن دارید، می‌بینید که در بلندمدت به آن متعهد هستید یا فکر می‌کنید ممکن است در مقطعی شغل خود را تغییر دهید؟

هیچ راهی برای پاسخ دادن به این سوالات با اطمینان 100٪ وجود ندارد، اما همچنان باید به آنها فکر کنید.

5. چقدر می خواهید حقوق بگیرید؟

به همان اندازه که برای همه زیباست که فقط کاری را که دوست دارند انجام دهند و برای آن دستمزد خوبی دریافت کنند، دنیا به این شکل پیش نمی رود. هر شغل/صنعتی حقوق یکسانی ندارد، و این چیزی است که باید در نظر بگیرید.

این بدان معنا نیست که شما باید رشته‌ای را انتخاب کنید که وعده شغلی پردرآمد را می‌دهد. در عوض، هنگام سنجیدن گزینه های خود، بدانید که از نظر پولی از هر رشته چه انتظاراتی باید داشته باشید.

حداقل دستمزد شروع چقدر است؟ میانگین دستمزد چقدر است؟ آیا این رشته مورد تقاضا است یا انتظار می رود؟ آیا انتظار می رود دستمزدها افزایش یا کاهش یابد؟

صنایعی هستند که فقط در برخی موقعیت های محدود در بالا دستمزد خوبی ارائه می دهند. این بدان معناست که برای رسیدن به آن باید طولانی و سخت تلاش کنید. دیگران حقوق متوسط ​​بسیار خوبی دارند که می تواند پس از چند سال تجربه (یا حتی بلافاصله) به خوبی از شما حمایت کند.

مشاوره تحصیلی

شماره 6 چه دانشگاه هایی در رادار شما هستند؟

ممکن است تعجب آور نباشد، اما همه دانشگاه ها برای هر برنامه اصلی کیفیت یکسانی ارائه نمی دهند.

برخی از دانشگاه ها پژوهش محور هستند و برنامه های بهتری برای رشته هایی مانند مهندسی، رباتیک، زیست شناسی، شیمی و غیره دارند. برخی دیگر به دلیل برنامه های تجاری خوب خود شناخته می شوند. بطور مثال دانشگاه های انشگاه های صنعتی امیر کبیر، شریف، علم وصنعت و… در رشته مهندسی برتر هستند و سطح آموزش بالایی دارند و همچنین اعتبار مدرک بالا دارند.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا هنگام انتخاب رشته اهمیت دارد.

اولاً، حضور در دانشگاهی که برای رشته ای که انتخاب کرده اید رتبه بالایی دارد، شانس بیشتری برای یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی به شما می دهد.

ثانیاً، احتمالاً توسط اساتید عالی تدریس خواهید شد و از تجربه یادگیری خود بسیار بیشتر لذت خواهید برد.

همچنین احتمالاً یک شبکه بزرگ و قوی از افراد همفکر ایجاد خواهید کرد که در زمان امروز بسیار مهم است.

اگر چند گزینه اصلی در ذهن دارید، در مورد دانشگاه هایی که برنامه های با رتبه خوبی ارائه می دهند تحقیق کنید و گزینه های خود را بسنجید.

یا اگر در حال حاضر قصد حضور در دانشگاه خاصی را دارید، اما هنوز در مورد رشته ای تصمیم نگرفته اید، در مورد رشته ها/رشته هایی که دانشگاه بیشتر برای آن ها شناخته شده است بپرسید و شاید بتوانید آنها را به لیست گزینه های خود اضافه کنید.

در مورد اولویت های خود تصمیم بگیرید

دانشگاه برای همه یک چیز را نشان نمی دهد.

برخی افراد آن را فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد موضوعی می دانند که آنها را مورد علاقه و هیجان قرار می دهد.

دیگران (بیشتر مردم) بیشتر روی جنبه مالی آن متمرکز هستند. آنها می خواهند سخت درس بخوانند، مدرک خوبی بگیرند و سپس با یک چک حقوق خوب پاداش بگیرند. و این طبیعی است.

به هر حال، دانشگاه تا حدودی یک سرمایه گذاری و در آن بسیار گران است. بنابراین، منطقی است که بسیاری از مردم تصمیم اصلی خود را بر اساس درآمدهای بالقوه قرار دهند.

داشتن یک ایده روشن از اولویت های خود و آنچه انتظار دارید از این سال های تحصیل به دست آورید، یک عامل تعیین کننده برای تصمیم گیری اصلی شما است.

در این بخش، همه آنچه را که باید در مورد 2 انگیزه اصلی برای انتخاب رشته خود بدانید را پوشش خواهیم داد:

حقوق به عنوان انگیزه

اشتیاق به عنوان یک محرک

1.  حقوق به عنوان یک انگیزه

اگر می‌خواهید بهترین بازده را از سرمایه‌گذاری تحصیلی خود به دست آورید، احتمالاً جستجوی خود را با جستجوی رشته‌ها/رشته‌هایی با بالاترین حقوق آغاز خواهید کرد.

از سال 2020، داده های زیر ثبت شده است:

فارغ التحصیلان علوم یا مهندسی درآمد سالانه بالاتری کسب می کنند.

به طور دقیق تر از نظر رشته ها، رشته های آمادگی بهداشتی و پزشکی در صدر فهرست قرار گرفتند.

دومین نفر در این لیست، رشته های مهندسی نفت هستند.

سوم، که ممکن است برای بسیاری تعجب آور باشد، ما رشته های جانورشناسی داریم.

از بین 20 رشته پردرآمد، 17 رشته در رشته های علوم، مهندسی، پزشکی هستند، به طوری که به شما ایده کاملاً خاصی می دهد که اگر به دنبال آن حقوق خوب هستید، کجا تمرکز کنید.

انتخاب رشته صرفاً به این دلیل که پول بیشتری برای شما به ارمغان می آورد، امروزه چیز غیرعادی نیست. با این حال، هنوز هم باید این تصمیم را قبل از نهایی کردن آن به خوبی بسنجید.

انتخاب های خود را صرفا بر اساس بازار و حقوق امروزی قرار ندهید. چیزی که امروز خوب است، ممکن است فردا همان قیمت را نداشته باشد، بنابراین باید تحلیلی از آینده نیز انجام دهید. یا به عبارت ساده تر، سعی کنید آن را پیش بینی کنید.

 انتخاب رشته 1402

و در آخر … مطمئن شوید که واقعاً این را می خواهید.

چه اتفاقی می‌افتد اگر رشته مهندسی را انتخاب کنید، وام بگیرید تا هزینه دانشگاه را بپردازید و فکر کنید که آن را با حقوق فوق‌العاده خود پس می‌دهید، و سپس… دو سال بعد از ورود به دانشگاه، آن را رها کنید زیرا کاری است که از انجام آن لذت نمی‌برید؟ متأسفانه این یک سناریوی غیر معمول نیست و معمولاً منجر به زیان های پولی زیادی می شود.

درسی که در اینجا وجود دارد این است که گاهی اوقات، انتخاب بر اساس حقوق می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. بنابراین، در تصمیم خود عجله نکنید.

2. اشتیاق به عنوان یک انگیزه

اگر حقوق اولویت شما نیست و می خواهید رشته ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، چیزی که باید به معادله اضافه کنید نرخ اشتغال (یا بیکاری) است.

در واقع، حتی اگر حقوق اولویت شما باشد، همچنان باید این نرخ ها را بررسی کنید. یک شغل با درآمد خوب ثبات را تضمین نمی کند.

شما باید بدانید که از بازار کاری که به آن می روید چه انتظاری دارید.

تا سال 2020، تکنسین های پزشکی با تنها 1.1 درصد کمترین نرخ بیکاری عمده را داشتند.

درست بعد از آن ها، رشته های تحصیلات ابتدایی (1.4%)، الهیات و دین (1.5%)، مهندسی عمران (1.5%) و آموزش متوسطه، ابتدایی و عمومی با 1.7% را داریم.

آیا می توانید حدس بزنید که کدام رشته بالاترین نرخ بیکاری را در بین رشته های مورد بررسی داشته است؟

یک لحظه به شما فرصت می دهیم تا حدس بزنید…

فیزیک است تعجب آور است، درست است؟

رشته های فیزیک امسال 7.7 درصد بیکاری داشتند.

این نشان می‌دهد که چگونه ممکن است برای یافتن شغل حتی با سخت‌ترین و پردرآمدترین رشته‌ها هم دچار مشکل شوید.

باز هم مانند حقوق، باید کمی دیدگاه داشته باشید و سعی کنید رشته هایی که تقاضای آنها افزایش می یابد را پیش بینی کنید.

انتظار می رود مشاغل در مراقبت های بهداشتی، خدمات اجتماعی در آینده سریع ترین رشد را داشته باشند.

هنوز بلاتکلیفید؟

هنوز مطمئن نیستید کدام رشته را انتخاب کنید؟

در اینجا موارد دیگری وجود دارد که می توانید برای تصمیم گیری انجام دهید:

1. رشته خود را ایجاد کنید

بسیاری از دانشگاه ها به شما این امکان را می دهند که رشته خود را با توجه به اهداف شغلی، ترجیحات و شخصیت خود طراحی کنید.

اگر به نظر می رسد هیچ یک از رشته های استاندارد شما را جذب نمی کند، این گزینه جالبی است که باید در نظر بگیرید.

با این حال، نیاز به تلاش زیادی از جانب شما و همچنین همکاری نزدیک با اعضای هیئت علمی دارد، زیرا باید یک برنامه و برنامه درسی سفارشی بسازید.

2. یک رشته گسترده انتخاب کنید

اگر ایده کلی از رشته ای که می خواهید تحصیل کنید دارید، نحوه انتخاب رشته در سال 1402 که تا حد امکان آن را پوشش می دهد، نکته خوبی است.

مگر اینکه خیلی مصمم به مطالعه یک بخش خاص و باریک از آن رشته باشید، بهتر است افق وسیع تری به خود بدهید.

برای مدرک لیسانس، نحوه انتخاب رشته در سال 1402 گسترده به این معنی است که می توانید برای کار در زمینه های مختلف آن رشته انعطاف پذیر باشید. برای مثال، اگر می‌دانید که به زیست‌شناسی علاقه دارید، اما علاقه خاصی ندارید، بهتر است به جای رشته‌ای در زیست‌شناسی مولکولی یا ژنتیک، به یک رشته در زیست‌شناسی بپردازید.

شما همیشه می توانید بعداً زمانی که ایده بهتری در مورد کاری که می خواهید انجام دهید، صلاحیت متمرکزتری دریافت کنید.

3. دو رشته همزمان بخوانید

اگر نمی توانید تصمیم بگیرید که کدام رشته را انتخاب کنید، می توانید یکی از آنها را جزئی اعلام کنید. حتی اگر این بدان معناست که شما بیشتر روی یکی از آنها تمرکز خواهید کرد، همچنان فرصت مطالعه هر دو را خواهید داشت.

گرایش ها لزوماً نباید مرتبط باشند. برای مثال نحوه انتخاب رشته در سال 1402 ، می‌توانید رشته‌ای با درآمد خوب مانند اقتصاد انتخاب کنید و در کاری که به آن علاقه دارید، مانند هنرهای زیبا، یک رشته فرعی انجام دهید.

 4. به خودتان زمان بیشتری بدهید

روش معمول این است که رشته خود را در سال دوم اعلام کنید. با این حال، می توانید زمان بیشتری بگذرانید، دوره های بیشتری را کاوش کنید و کشف کنید که چه چیزی را دوست دارید و در چه مواردی مهارت دارید.

این ممکن است به این معنی باشد که فارغ التحصیلی زمان بیشتری می برد، اما ارزش آن بسیار بیشتر از عجله در تصمیم گیری است. نحوه انتخاب رشته در سال 1402 یک یا دو ترم را در نظر بگیرید تا تمام گزینه هایی که دانشگاه شما ارائه می دهد را بررسی کنید، با مشاور خود مشورت کنید و از انتخاب خود مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید : آخرین رتبه های قبولی فیزیوتراپی ۱۴۰۲

5. تست شخصیت بدهید

بسیاری از کارفرمایان از آزمون شخصیتی شاخص  استفاده می کنند تا مشخص کنند که آیا متقاضی برای یک شغل مناسب است یا خیر.

به طور مشابه، می توانید از آن برای کمک به تصمیم گیری اصلی خود استفاده کنید. ما توصیه نمی‌کنیم که تصمیم خود را بر اساس نتایج آزمون قرار دهید، اما مطمئناً می‌توانند به شما کمک کنند تا ایده‌ای در مورد اینکه چه حوزه‌هایی با شخصیت شما همخوانی دارند را به دست آورید.

برای شرکت در آزمون MBTI باید هزینه پرداخت کنید، اما در اینجا یک جایگزین رایگان وجود دارد که می توانید به جای آن امتحان کنید. برای اطلاعات بیشتر با پارسین مشاوره تماس بگیرید .

6. کمک بخواهید

رشته تحصیلی شما قطعا تصمیم شماست. پس از همه، شما هستید که در حال مطالعه و کار بر روی آن هستید. با این حال، نظرات دوم هرگز آسیب نمی زند، به خصوص از سوی افرادی که قبلاً این مرحله را پشت سر گذاشته اند. شما می توانید با شما ملاقات و مشورت کنید .

سوالات متداول :

1. چگونه بفهمم می خواهم در چه رشته ای تحصیل کنم؟


قبل از اینکه به یک رشته متعهد شوید، باید چندین فاکتور از جمله هزینه برنامه، انتظارات حقوق و دستمزد شما و نرخ اشتغال در آن رشته تحصیلی را در نظر بگیرید. علاوه بر این، باید به شخصیت، اهداف تحصیلی و حرفه ای و علایق خود فکر کنید.

2. 6 رشته رایج محبوب کدامند؟


علوم اجتماعی و تاریخ. …
مهندسی. …
علوم زیستی و زیست پزشکی. …
روانشناسی. …
علوم کامپیوتر و اطلاعات. …
هنرهای تجسمی و نمایشی.



3. چگونه به چرا رشته خود را انتخاب کردید ؟


صحبت در مورد نحوه انتخاب رشته در سال 1402 خود می تواند به مصاحبه کننده بگوید به چه چیزی علاقه دارید و در آینده خود چه می بینید. به عنوان مثال، اگر شما رشته علوم کامپیوتر را انتخاب کرده اید زیرا از نوجوانی عاشق تعمیر و ساخت کامپیوتر بوده اید، این نشانه خوبی برای علاقه شما به شغل IT است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید