Search

مهندسان پزشکی چه می کنند؟

معرفی مهندسی پزشکی و بازار کار آن

معرفی مهندسی پزشکی و بازار کار آن ترکیبی از رشته های مهندسی (مکانیک، برق، مواد و کامپیوتر) و رشته های پزشکی است. فارغ التحصیلان این رشته در زمینه ساختن اندام های مصنوعی مکانیکی و الکتریکی مانند قلب، چشم، دست، پا، گوش و… و همچنین ساختن تجهیزات و دستگاه های اتاق عمل، بیمارستان ها و تجهیزات دندانپزشکی تخصص دارند. در دنیای امروز هر بیمارستان، درمانگاه یا مراکز بهداشتی تجهیزات پیشرفته ای داشته باشد مسلماً بیماران و در کنار ان درامد بالایی دارد.
مزایا و معایب رشته مهندسی پزشکی رشته مهندسی یکی از رشته های گروه ریاضی می باشد. این رشته با استفاده از علم ریاضی به طراحی، ساخت و تولید تجهیزات و دستگاه های پزشکی می پردازد. برای موفقیت در این رشته باید به دروس ریاضی و فیزیک علاقمند بود.

انتظار می‌رود که مشاغل مهندسی پزشکی در سال‌های آینده با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاری بر روی مراقبت‌های بهداشتی در دنیای پس از همه‌گیری، در تقاضا رشد کنند.

این یک خبر عالی برای کسانی است که به دنبال تحصیل و شغل بعدی در این زمینه هستند. با این حال، مهندسی پزشکی می تواند یکی از آن مشاغل اسرارآمیز با تفاوت های ظریف زیادی باشد که به طور گسترده پخش نمی شود.

ما با کمک از فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی، نگاهی دقیق تر به این مسیر شغلی هیجان انگیز خواهیم داشت.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

مهندسی پزشکی

فعالیت مهندسی پزشکی سابقه طولانی دارد. یکی از اولین نمونه ها، یک انگشت مصنوعی چوبی و چرمی است که بر روی یک مومیایی 3000 ساله مصری کشف شده است. قبل از آن، حتی عصاهای ساده و عصای راه رفتن نیز نوعی از وسایل کمکی مهندسی شده بودند، و اولین کسی که یک آتل برای استخوان شکسته ساخت، می‌توان یک مهندس اولیه پزشکی در نظر گرفت.
مهندسان پزشکی در طراحی، ساخت، تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و همچنین در مدیریت، تعمیر و نگهداری، خرید، فروش و خدمات پس از فروش مشغول بکار می شوند.

برای ثبت نام و انتخاب رشته در رشته مورد علاقه خود می توانید با کارشناسان با تجربه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

گرایش های مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی

معرفی مهندسی پزشکی و بازار کار آن یکی از محدود رشته های است که در مقطع کارشناسی دارای گرایش است. دانشگاه به دانشجویان 3 ترم فرصت می دهد تا یکی از گرایش های بیوالکتریک، بیومتریال و یا بیومکانیک را انتخاب کنند. پس در مقطع کارشناسی فقط سه گرایش بالا وجود دارد.

گرایش های مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی

گرایش مکانیک؛ در این گرایش یکسری از دروس رشته مهندسی مکانیک مانند مقاومت مصالح، دینامیک، کنترل اتوماتیک و…وجود دارد و به ساخت وعیب یابی دستگاه های مختلف می پردازد.

گرایش بیومتریال؛ واحدهای درسی این گرایش از رشته مهندسی مواد بیشتر تشکیل شده است. برای طراحی و ساخت دستگاه ها و اندام ها باید به مواد و سازگاری انها با بدن انسان توجه شود. این گرایش بیشتر روی مبحث بیولوژی متمرکز است.

گرایش الکتریک: و اما اخرین گرایش، گرایش الکتریک به رشته برق نزدیک است و از دروس ان مانند مدار، الکترومغناطیس، مدار منطقی و… وجود دارد. این گرایش در زمینه سیستم ها و سینگال در ساختن اندام ها و تجهیزات متخصص می شود.
این سه گرایش مکمل هم هستند. دانشجویان در مقطع کارشناسی 140 واحد درسی را می گذرانند و از این 140 واحد 100 واحد ان در این سه گرایش مشترک است. برای ساختن و طراحی یک قطعه یا دستگاه با یستی کارشناسان هر سه گرایش با هم همکاری کنند و هر کدام روی یک موضوع کار کنند.

فرصت های شغلی رشته مهندسی پزشکی

معرفی مهندسی پزشکی و بازار کار آن در صنعت، در بیمارستان ها، در مراکز تحقیقاتی موسسات آموزشی و پزشکی، در آموزش و در سازمان های نظارتی دولتی استخدام می شوند. آنها اغلب با استفاده از پیشینه خود در زمینه های مهندسی و پزشکی، یک عملکرد هماهنگ کننده یا رابط را انجام می دهند. در صنعت، آنها ممکن است طرح هایی ایجاد کنند که درک عمیق سیستم های زنده و فناوری ضروری است.

آنها ممکن است در تست عملکرد محصولات جدید یا پیشنهادی شرکت کنند. موقعیت های دولتی اغلب شامل تست و ایمنی محصول و همچنین ایجاد استانداردهای ایمنی برای دستگاه ها می شود.

بیشتر بخوانید : ۶ نکته اساسی در مورد نرم افزارهای انتخاب رشته

در بیمارستان ها، یک مهندس پزشکی ممکن است در مورد انتخاب و استفاده از تجهیزات پزشکی و همچنین نظارت بر تست عملکرد و نگهداری آن مشاوره ارائه دهد.

در مؤسسات تحقیقاتی، مهندسان پزشکی بر آزمایشگاه‌ها و تجهیزات نظارت می‌کنند و با همکاری سایر محققان با پیشینه‌هایی مانند پزشکی، فیزیولوژی و پرستاری در فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت می‌کنند یا هدایت می‌کنند.

برخی از مهندسان پزشکی مشاور فنی بخش بازاریابی شرکت ها هستند و برخی در سمت های مدیریتی هستند. برخی از مهندسان پزشکی نیز در زمینه های دیگر آموزش های پیشرفته ای دارند. به عنوان مثال، بسیاری از مهندسان پزشکی دارای مدرک هستند، بنابراین درک فناوری پیشرفته را با مراقبت مستقیم از بیمار یا تحقیقات بالینی ترکیب می کنند.

روند تحصیل در رشته مهندسی پزشکی

دو سال اول برای اطمینان از دستیابی همه دانش آموزان به وسعت و عمق دانش مشترک طراحی شده است. همچنین ماژولی را دنبال خواهید کرد که مهارت های طراحی و تمرین حرفه ای خود را توسعه می دهد. در پایان سال دوم شما پایگاه دانش گسترده ای خواهید داشت که بستری برای تخصص فراهم می کند.

در سال سوم و چهارم، ماژول هایی را انتخاب می کنید که متناسب با علایق خود هستند و می توانید در یکی از سه گرایش تخصص داشته باشید:

گرایش بیوالکتریک
گرایش بیومتریال
گرایش بیومکانیک

برنامه درسی مهندسی زیست پزشکی ترم
ترم اول و ترم دوم

ریاضی 1 و 2

فیزیک عمومی 1 و2

معادلات دیفرانسیل

فیزیولوژی

ریاضیات مهندسی

مدارهای الکتریکی 1 و2

برنامه نویسی کامپیوتر

مبانی شیمی 1

فیزیک پزشکی

اصول و افزارهای توانبخشی

پروژه ها

ریاضی 3 و 4

تجزیه و تحلیل مدار الکتریکی

استاتیک و مقاومت مصالح در مهندسی پزشکی

دستگاه های الکتریکی

آناتومی و فیزیولوژی انسان

نظریه سوئیچ و طراحی منطقی

ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی

دینامیک سیالات زیستی

نقاط قوت مواد

ابزار پزشکی

ترم پنجم و ترم ششم

مهندسی سیستم کنترل

سیستم های تعبیه شده در پزشکی

ریزپردازنده ها

اصول تجهیزات تشخیصی و درمانی

مدارهای مجتمع خطی

انفورماتیک پزشکی

سیگنال ها و سیستم ها

پردازش تصویر دیجیتال

بیومکانیک

ابزار پزشکی

کارورزی

پردازش سیگنال زیست پزشکی

اصول تجهیزات رادیولوژی

ابزارهای زیست پزشکی پیشرفته

بیومواد

اقتصاد مهندسی

ایمنی و مدیریت بیمارستان

کارگاه تجهیزات عمومی بیمارستانی و کلینک های پزشکی

بورسیه رشته مهندسی پزشکی

معرفی مهندسی پزشکی و بازار کار آن به همه دانشجویان بین المللی آینده نگر 75 درصد کمک هزینه تحصیلی تعلق می گیرد.

بورسیه رشته مهندسی پزشکی

طیف گسترده ای از فرصت های بورس تحصیلی برای دانشجویان بین المللی آینده ما در سراسر جهان وجود دارد، از بورسیه های تحصیلی جزئی که برخی از هزینه های تحصیل را پوشش می دهد تا بورسیه های کامل که طول مدت تحصیل شما را پوشش می دهد. اکثر بورسیه ها فقط هزینه های تحصیل را پوشش می دهند.
همچنین انواع مختلفی از بورسیه ها برای دانشجویان بین المللی از مناطق خاص یا حتی دانشجویانی که در یک رشته خاص تحصیل می کنند وجود دارد.

مهارت های لازم در رشته مهندسی پزشکی

توانایی شناسایی، تدوین و حل مسائل پیچیده مهندسی زیست پزشکی با استفاده از اصول مهندسی، علوم و ریاضیات.
توانایی به کارگیری طراحی مهندسی پزشکی برای تولید راه حل هایی که نیازهای مشخص را با در نظر گرفتن سلامت عمومی، ایمنی و رفاه و همچنین عوامل جهانی، فرهنگی، اجتماعی، محیطی و اقتصادی برآورده می کند.
توانایی برقراری ارتباط موثر با طیف وسیعی از مخاطبان.
توانایی تشخیص مسئولیت های اخلاقی و حرفه ای در موقعیت های مهندسی پزشکی و قضاوت آگاهانه، که باید تاثیر راه حل های مهندسی را در زمینه های جهانی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در نظر بگیرد.
توانایی کارکرد مؤثر در تیمی که اعضای آن با هم رهبری، ایجاد محیطی مشارکتی و فراگیر را برای تعیین اهداف، برنامه ریزی وظایف و رسیدن به اهداف فراهم می کنند.
توانایی توسعه و انجام آزمایش های مناسب، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها، و استفاده از قضاوت مهندسی برای نتیجه گیری.
توانایی کسب و به کارگیری دا نش جدید در صورت نیاز با استفاده از راهبردهای یادگیری مناسب.

بازارکار رشته مهندسی پزشکی

بازار کار مهندسی پزشکی در ایران مهندسی بالینی کاربرد فناوری برای مراقبت های بهداشتی در بیمارستان ها است. مهندس بالینی به همراه پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بیمارستان عضو تیم مراقبت های بهداشتی است. مهندسان بالینی مسئول توسعه و نگهداری پایگاه داده کامپیوتری سوابق ابزار و تجهیزات پزشکی و خرید و استفاده از ابزار پزشکی مورد نیاز هستند.
مهندسی توانبخشی یک حوزه تخصصی جدید و رو به رشد در مهندسی پزشکی است. مهندسان توانبخشی توانایی ها را گسترش می دهند و کیفیت زندگی را برای افراد دارای نقص جسمی بهبود می بخشند.
در اینجا برخی از گزینه های شغلی دیگر وجود دارد که به عنوان فارغ التحصیل، هر دانش آموز ممکن است بتواند آنها را دنبال کند

مهندس زیست پزشکی
مهندس ابزار
مهندس نصب
محقق
مهندس تعمیر و نگهداری

میزان درآمد مهندسی پزشکی
به طور میانگین میزان حقوق ماهیانه یک مهندس پزشکی را می توانید 8 میلیون تومان در نظر بگیریم.

مهندسان پزشکی روزانه چه می کنند؟

بسیاری از مردم نمی دانند مهندسان پزشکی چه کار می کنند و این به این دلیل است که مانند بسیاری از انواع مهندسی، امکانات بسیار زیادی وجود دارد!

به عنوان یک مهندس پزشکی فارغ التحصیل، ممکن است به احتمال زیاد خود را در حال آزمایش، ایجاد یا تعمیر دستگاه های پزشکی به طور روزانه ببینید.

در این نقش، برنامه‌هایی را هماهنگ می‌کردم که تجهیزات پزشکی واقع در بیمارستان‌ها را تعمیر می‌کردند.»

بیشتر بخوانید : پکیج انتخاب رشته ریاضی

مهندسان زیست پزشکی چه می سازند؟

انواع چیزهای شگفت انگیز! مهندسان پزشکی برخی از مهمترین تجهیزات پزشکی را ساخته اند که زندگی را تغییر می دهد. آنها در ایجاد پروتز، ایمپلنت و سیستم های دارورسانی مشاوره می شوند. در واقع، تالیا در حال حاضر روی دستگاهی کار می‌کند که می‌تواند روش تولید واکسن‌ها را برای همیشه تغییر دهد. در واقع این مهندسان در طراحی و ساخت اندام مصنوعی مکانیکی و الکتریکی مانند قلب، چشم، گوش، بینی، دست، پا و.. تخصص دارند.

دانشگاه ها رشته مهندسی پزشکی

دانشگاه صنعتی اصفهان
صنعتی امیرکبیر – تهران
شهید بهشتی – تهران
صنعتی امیرکبیر – تهران – پردیس خودگردان
دانشگاه تبریز
دانشگاه صنعتی همدان
دانشگاه صنعتی سهند – تبریز
دانشگاه صنعتی شاهرود و…

مهندسی پزشکی بدون کنکور

ایا رشته مهندسی پزشکی بدون کنکور وجود دارد. در چه دانشگاه های این رشته وجود دارد. رشته مهندسی پزشکی بدون کنکور وجود دارد. ولی برای ورود به این رشته باید یک فرد با تجربه انتخاب رشته را انجام دهد. به این دلیل این رشته کارگاه دارد باید در دانشگاهی باشد که با اساتید و امکانات ان اشنایی کافی برخوردار بود.
برای انتخاب رشته کارشناسان با تجربه تیم پارسین مشاوره انتخاب رشته اصولی را برای شما انجام می دهند.

سوالات متداول :

1. شرح شغل معرفی مهندسی پزشکی و بازار کار آن چیست؟


مهندسان زیستی و مهندسان زیست پزشکی معمولاً کارهای زیر را انجام می دهند: طراحی تجهیزات و دستگاه هایی مانند اندام های داخلی مصنوعی، جایگزینی برای قطعات بدن و ماشین آلات برای تشخیص مشکلات پزشکی. نصب، نگهداری یا پشتیبانی فنی برای تجهیزات زیست پزشکی.

2. منظور از مهندسی پزشکی چیست؟


مهندسی پزشکی به فرآیند بررسی تجهیزات پزشکی برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن بودن آنها اشاره دارد. بیمارستان ها از طیف گسترده ای از تجهیزات پزشکی برای ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی استفاده می کنند.

3. چرا مهندسی زیست پزشکی برای آینده مهم است؟


مهندسان زیست پزشکی با استفاده از تکنیک‌هایی مانند درمان با سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت، در حال توسعه روش‌هایی برای رشد مجدد بافت‌های از دست رفته یا آسیب‌دیده هستند که به طور بالقوه به بهبود جراحات و بیماری‌هایی که زمانی تصور می‌شد دائمی هستند، کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید