Search

معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی) و بازار کار آن

معرفی رشته پرتوشناسی و بازار کار آن

معرفی رشته پرتوشناسی و بازار کار آن یک تکنسین رادیولوژی یا کارشناس پرتوشناسی کارش تصویربرداری از اعضای درونی بیمار با استفاده از دستگاه های سی تی اسکن، MRI، رادیو گرافی، ماموگرافی، انژیوگرافی و…است. در واقع رشته رادیولوژی چشم علوم پزشکی محسوب می شود. در پروسه درمان ابتدا برای تشخیص نوع بیماری از این علم استفاده می شود و در مرحله بعد درمان صورت می گیرد. مزایا و معایب رشته رادیولوژی کارشناس پرتوشنای با پرتوهای تشخیص بیماری مانند پرتوهای فراصوتی، ایکس، گاما، بتا، رادیویی، الفا و.. سروکار دارند.

رشته رادیولوژی جزو رشته های گروه تجربی می باشد که برای تحصیل در این رشته باید در ازمون سراسری شرکت کرد و رتبه و تراز خوبی کسب کنید. این رشته جزو رشته پیراپزشکی محسوب می شود و طرفداران زیادی دارد. از مزایایی خوب این رشته بازار کار ان است. متقاضی پس از فارغ التحصیل شدن سریعاً جذب بازار کار می شود. باید اضافه کرد این رشته مانند یکسری رشته های دیگر در دانشگاه ازاد وجود ندارد و همین باعث شده بازار کار ان اشباع نباشد. رشته پرتوشناسی دارای طرح اجباری است.

رشته رادیولوژی هم کاردانی و هم کارشناسی دارد. که فارغ التحصیلان کاردانی فقط عکس برداری های ساده دست و پا را انجام می دهند.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

برای قبولی در رشته های که بازار کار خوبی دارند باید انتخاب رشته اصولی انجام داد که درصد موفقیت را به 100 نزدیک کرد. کارشناسان با تجربه تیم پارسین مشاوره انتخاب رشته تخصصی برای شما انجام می دهند.

تکنسین رادیولوژی چه می کند؟

یک تکنسین رادیولوژی روش های تصویربرداری را بر روی بیماران انجام می دهد و با استفاده از فناوری رادیوگرافی از نواحی خاصی از بدن عکس می گیرد. آنها بیماران را برای این روش آماده می کنند، آنها را به درستی قرار می دهند و تجهیزات لازم را برای تولید تصاویر با کیفیت بالا کار می کنند. علاوه بر این، آنها سوابق بیمار را حفظ می کنند، با رادیولوژیست ها همکاری می کنند و از عملکرد مناسب و استریل کردن تجهیزات اطمینان می دهند. نقش آنها در کمک به پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی در تشخیص و درمان دقیق بیماران بسیار مهم است.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

مسئولیت های تکنسین رادیولوژی عبارتند از:

تکمیل فرآیند دریافت بیماران و گرفتن شرح حال بیماران

بررسی نمودارهای بیماران و یادداشت های پزشکان قبل از معاینه

آماده سازی رادیوداروها برای کنتراست در تصاویر تشخیصی

مسئولیت‌های تکنسین رادیولوژی شامل توضیح روش‌ها برای بیماران، قرار دادن آنها و تجهیزات برای معاینات تصویربرداری با حفظ یک محیط امن است. آنها همچنین مسئول تضمین ایمنی بیمار با پوشاندن مناطقی هستند که تصویربرداری یا اشعه ایکس انجام نمی شود، که در نتیجه قرار گرفتن در معرض تشعشعات غیر ضروری در طی مراحل تصویربرداری ایجاد می شود.

در نهایت، شما از تجهیزات مختلفی برای جمع آوری تصاویر برای تشخیص بیماری های بیمار و تعیین بهترین مسیر برای درمان استفاده خواهید کرد.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

کارشناس رادیولوژی با متخصص رادیولوژی چه تفاوتی دارد؟

برخی افراد تکنسین رادیولوژی را با متخصص رادیولوژی اشتباه می گیرند. باید گفت این دو با هم فرق می کنند. تکنسین رادیولوژی یا پرتوشناسی یک کارشناس است که 4 سال در دانشگاه درس می خواند. اما متخصص رادیولوژی، ابتدا باید  در 7 سال مدرک پزشک عمومی بگیرید و بعد در ازمون دستیاری یا تخصص پزشکی شرکت کند و تخصص رادیولوژی را انتخاب کند. پس تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد.

مسئولیت های تکنسین رادیولوژی

فرق دیگر مربوط به وظایف و مسئولیت های کارشناس رادیولوژی با تخصص رادیولوژی است. به این صورت که کارشناس رادیولوژی وظیفه او اماده کردن بیمار برای تصویر برداری و اسکن مورد نیاز و همچنین گرفتن تصاویر و کار کردن با تجهیزات و دستگاه ها است. این کارشناس نمی تواند تصاویر را تفسیر و نوع بیماری را تشخیص دهد. وظیفه متخصص رادیولوژی تفسیر و تشخیص نوع بیماری است.

باید اضافه کرد کارشناس پرتوشناسی نمی تواند با دستگاه های سونوگرافی کار کند. کار با دستگاه سونوگرافی تخصصی و فقط پزشک رادیولوژی می تواند این کار را انجام دهد.

کدام گرایش های ارشد رادیولوژی متقاضی و بازار کار بهتری دارد. برای پاسخ با این سوال و سوالات دیگر با کارشناسان با تجربه مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : آخرین رتبه های قبولی فیزیوتراپی پردیس خودگردان ۱۴۰۲

مسئولیت های کارشناس رادیولوژی

بیماران و تجهیزات را در موقعیتی قرار دهید تا از ناحیه درست عکس بگیرید و تصاویر واضحی تولید کنید

آماده سازی و آموزش بیماران در مورد روش تصویربرداری

سوابق بیماران را در طول و بعد از عمل نگهداری کنید

بیماران را تحت نظر بگیرید و از ایمنی آنها در طی مراحل تصویربرداری اطمینان حاصل کنید

تجهیزات را برای ارائه تصاویر واضح و قابل استفاده کالیبره کنید

نتایج تصویر را ثبت و سازماندهی کنید، فیلم بسازید و به تفسیر نتایج رادیوگرافی کمک کنید

با رادیولوژیست مشورت کنید تا مشخص شود که آیا نیاز به گرفتن تصاویر دیگری است یا خیر

از استریل و نگهداری مناسب تجهیزات اطمینان حاصل کنید

تجهیزات رادیوگرافی را نگهداری کنید و هرگونه خرابی تجهیزات را گزارش دهید

کارشناس رادیولوژی

الزامات و مهارت ها مورد نیاز برای رشته رادیولوژی

تجربه کاری ثابت شده به عنوان تکنسین رادیولوژی یا نقش مشابه

مهارت های ارتباطی عالی، بین فردی و خدمات به بیمار

مهارت های تحلیلی و حل مسئله خوب

توانایی کارکرد و درک فناوری و تجهیزات رادیوگرافی

استقامت فیزیکی برای ایستادن برای مدت طولانی و کار با ماشین آلات سنگین بدون کمک

مدرک کاردانی یا کارشناسی رادیوگرافی ترجیح داده می شود

 دانشگاه های ارائه دهنده رشته رادیولوژی

      دانشگاه علوم پزشکی اردبیل   

       دانشگاه علوم پزشکی ارومیه  

       دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 

       دانشگاه علوم پزشکی ایران

       دانشگاه علوم پزشکی بابل     

       دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس     

       دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  

       دانشگاه علوم پزشکی تبریز   

       دانشگاه علوم پزشکی تهران   

       دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

       دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 

       دانشگاه علوم پزشکی زنجان  

       دانشگاه علوم پزشکی سمنان  

       دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

        دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

       دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی   

       دانشگاه علوم پزشکی گناباد

       دانشگاه علوم پزشکی شیراز و …

تکنسین های رادیولوژی کجا کار می کنند؟

احتمالاً کنجکاو هستید که تکنسین های رادیولوژی کجا کار می کنند. طبق BLS، اکثر آنها (57 درصد) در بیمارستان ها شاغل هستند. اما این تنها جایی نیست که به مهارت های آنها نیاز است. اگر نمی‌توانید خودتان را در حال کار در یک بیمارستان شلوغ تصور کنید، هنوز گزینه‌های زیادی برای شروع حرفه‌ی متخصص رادیولوژی شما وجود دارد.

مطب ها و کلینیک های پزشکان نیز از کارفرمایان مکرر متخصصان رادیولوژی هستند. سایر امکاناتی که این متخصصان را استخدام می کنند شامل خانه های سالمندان، مراکز مراقبت سرپایی و امکانات مستقلی است که در تصویربرداری تشخیصی تخصص دارند. صرف نظر از تنظیمات، این متخصصان همیشه ملزم به پوشیدن تجهیزات تخصصی برای محافظت از آنها در برابر اثرات مضر تشعشع هستند.

 بیان می کند که اکثر فناوری های رادیولوژی تمام وقت کار می کنند. برخی از افرادی که در بیمارستان ها استخدام می شوند، باید خارج از ساعات کاری سنتی، از جمله شب ها، آخر هفته ها و شیفت های تعطیل کار کنند. کسانی که در یک محیط کلینیک کار می کنند می توانند انتظار برنامه کاری استانداردتری داشته باشند.

فارغ التحصیلان رشته رادیولوژی پس از اتمام درس خود بیکار نمی مانند.

بیشتر بخوانید : معرفی رشته اتاق عمل و درآمد ان

حقوق و دستمزد تکنسین رادیولوژی و چشم انداز شغلی

درآمد رشته پرتو شناسی اگر در مورد چشم انداز دنبال کردن این حرفه هیجان زده هستید، احتمالاً در مورد برخی از جزئیات مهم شغلی کنجکاو هستید. اول از همه، تکنسین های رادیولوژی چقدر درآمد دارند؟ و چشم انداز شغلی این رشته چگونه است؟

شما خوشحال خواهید شد که بشنوید که متوسط ​​حقوق سالانه تکنسین های رادیولوژیک در سال 8 تا 10 میلیون بوده است. نوع تاسیساتی که در آن مشغول به کار هستید غرامت برای معرفی رشته پرتوشناسی و بازار کار آن که در مراکز مراقبت سرپایی کار می کنند بالاترین میزان است.

باید اضافه کرد اگر دنبال حقوق بالاست هستید کار در بخش MRI  و سی تی اسکن بیشترین درامد را دارد.

سوال منطقی بعدی در مورد در دسترس بودن شغل است پیش بینی می شود استخدام تکنسین های رادیولوژی تا سال 2030 9 درصد افزایش یابد، که سریعتر از میانگین ملی برای همه مشاغل است.

علاقه مند به تبدیل شدن به یک تکنسین رادیولوژی هستید؟

اکنون می دانید که یک تکنسین رادیولوژی چه کاری انجام می دهد و برای تبدیل شدن به آن چه باید کرد. آیا این توصیف به نظر شما این می تواند تغییر شغلی باشد که به دنبال آن بوده اید؟

اگر می توانید خود را در این موقعیت تصور کنید، در مورد مراحل بعدی مورد نیاز برای ورود به این رشته بیشتر بدانید. شما می توانید این اطلاعات و اطلاعات بیشتر با پارسین مشاوره تماس بگیرید .

سوالات متداول :

1.معرفی رشته پرتوشناسی و بازار کار آن چه می کند؟

یک تکنسین رادیولوژی روش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن را برای کمک به پزشکان در تشخیص و درمان بیماران با گرفتن تصاویر دقیق از ساختارهای داخلی بدن انجام می دهد.

2.وظایف و مسئولیت های تکنسین رادیولوژی چیست؟

وظایف یک تکنسین رادیولوژی شامل موقعیت یابی بیماران برای معاینات تصویربرداری، استفاده از تجهیزات رادیوگرافی، توضیح روش ها به بیماران، نگهداری سوابق بیمار، اطمینان از ایمنی در طول پروسیجرها و کمک به تفسیر نتایج رادیوگرافی است.

3. رشته کارشناسی پرتوشناسی یا رادیولوژی در دانشگاه ازاد وجود دارد؟

خیر- این معرفی رشته پرتوشناسی و بازار کار آن فقط دانشگاه های روزانه، مازاد ظرفیت و پردیس خودگردان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید