Search

معرفی رشته مددکار اجتماعی و بازار کار ان

معرفی رشته مددکار اجتماعی و بازار کار ان

معرفی رشته مددکار اجتماعی و بازار کار ان وجود مشکلات انسانی و اسیب های اجتماعی، بودن یک رشته تخصصی بنام مددکاری اجتماعی را در جامعه الزامی می سازد. طرح رشته مددکاری اجتماعی هدف از بوجود امدن رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه، کمک به افراد و خانواده های اسیب دیده از بزه، مشکلات روحی، روانی، رفتاری و همچنین مشکلات جسمانی و بحران های که برای افراد بوجود می اید تا شرایط زندگی و عملکرد انها بحالت عادی برگردد و سبب ارتقاء و کیفیفت زندگی انها شوند.اگر فردی هستید که مشکلات انسان برای شما اهمیت دارد و تمایل دارید به انها کمک کنید، رشته مددکاری اجتماعی برای شما مناسب است.

مزایا و معایب رشته مددکاری اجتماعی یکی از رشته های شناور است، یعنی بین سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی مشترک است. این رشته بصورت کارشناسی در دانشگاه های مختلف وجود دارد.

سه رشته روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی شباهت های با هم دارند و در کنار ان مسلماً تفاوت های وجود دارد.اگر بین این سه رشته مردد هستید و با رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار ان کامل اشنا نیستید بهتر است تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

رشته مددکاری اجتماعی چیست؟

مددکاری اجتماعی یک حرفه مبتنی بر عمل است که تغییرات اجتماعی، توسعه، انسجام و توانمندسازی مردم و جوامع را ارتقا می‌دهد. تمرین مددکاری اجتماعی شامل درک رشد انسانی، رفتار و نهادها و تعاملات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. مددکاران اجتماعی در سازمان ها، ارگان های دولتی و خصوصی و همچنین مراکز توان بخشی، اجتماعی، فرهنگی و تربتی خدمات خود را ارائه می دهند. یک فرد مددکار اجتماعی هم می توانند به یک کودک بی سرپرست، افراد ناتوان جسمی، افراد معتاد و حتی افراد سالمند کمک کند. متخصصان مددکاری اجتماعی که با خانواده ها و مؤسسات کار می کنند به ارائه و پیشبرد تأثیرات اجتماعی زیر کمک کرده اند:

حقوق شهروندی

بیمه بیکاری

پرداخت ازکارافتادگی

غرامت کارگران

پیشگیری از سوء استفاده و غفلت از کودکان

کمک به افراد ناتوان جسمی، ذهنی و رفتاری

کمک به کودکان بی سرپرست

برای انتخاب رشته و انتخاب اینده خود بهتر است با فردی با تجربه مشورت کنید تا بعدها دچار سردرگمی در دانشگاه نشوید.

انواع  مددکاری اجتماعی

به طور کلی، سه سطح کار اجتماعی وجود دارد: کار اجتماعی خرد، گروهی و کلان. در هر سطح، متخصصان مددکاری اجتماعی خدمات کمی متفاوت را به جمعیت های هدف ارائه می کنند.

مددکاری اجتماعی خرد: در سطح خرد، مددکاران اجتماعی خدمات فردی، خانوادگی و گروهی کوچک را به افراد ارائه می دهند که به طیف وسیعی از مسائل اجتماعی رسیدگی می کنند. اینها ممکن است شامل حمایت مسکن، مشاوره سوء مصرف مواد و درمان سلامت روان باشد.

انواع  مددکاری اجتماعی

مددکاری اجتماعی گروهی: مددکاران اجتماعی که در سطح گروهی فعالیت می کنند با گروه هایی از مردم مانند مدرسه، زندان، بیمارستان یا محله ها کار می کنند. آن‌ها ممکن است به دانش‌آموزانی که از نظر تحصیلی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کنند، به بهبود سوءمصرف مواد با زندانیان بپردازند یا به هماهنگ کردن مراقبت برای بیمارانی که برای مراقبت طولانی‌مدت در بیمارستان‌ها پذیرش می‌شوند، کمک کنند.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

مددکاری اجتماعی کلان: مددکاری اجتماعی در سطح کلان شامل سیاست گذاری، تحقیق و ابتکارات مبتنی بر جامعه است. مددکاران اجتماعی در این سطح از تمرین بیشتر بر روی مسائل اجتماعی بزرگتر مانند بی خانمانی، سوء مصرف مواد، مسکن و موارد دیگر تمرکز می کنند و به آنها کمک می کنند.

بیشتر بخوانید : ۱۲ نکته و ترفند ساده برای کمک به آمادگی برای کنکور

درآمد یک مددکار اجتماعی چقدر است؟

حقوق یک مددکار اجتماعی بسته به تجربه، دوره تصدی و تحصیلات کسب شده می تواند متغیر باشد. اگر فرد فارغ التحصیل شدن در ارگان های دولتی یا بیمارستان ها مشغول بکار شود طبق حقوق وزارت کار درامد دارد.

در صورتی که فرد تمایل داشته باشد و حداقل دو سال سابقه کار داشته باشد می تواند برای اخذ مجوز کلینیک از بهزیستی اقدام کند.

اگر سرمایه لازم محیا باشد با داشتن 5 پرسنل که شامل 2 نفر مددکار اجتماعی، یک فرد مشاوره، یک روانشناس و یک فردی که مدرک علوم انسانی ضروری می باشد.

مفهوم واقعی مددکار اجتماعی چیست؟

مددکاران اجتماعی حرفه ای هستند که هدفشان ارتقای رفاه کلی و کمک به رفع نیازهای اساسی و پیچیده جوامع و مردم است. مددکاران اجتماعی با بسیاری از جمعیت ها و انواع مختلف مردم کار می کنند، به ویژه بر افرادی که آسیب پذیر هستند، تحت ستم و در فقر زندگی می کنند.

یک مددکار اجتماعی بسته به تخصص، عنوان شغلی و محل کار، ممکن است ملزم به مشارکت در فرآیندهای قانونی باشد که اغلب منجر به شکل‌گیری سیاست‌های اجتماعی می‌شود. آنها برای انجام کار خود بر ارزش ها و اصول مددکاری اجتماعی و همچنین تحقیقات آکادمیک تکیه می کنند.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

مددکاران اجتماعی برای رسیدگی به بی عدالتی های اجتماعی و موانع موجود بر سر رفاه کلی مشتریان خود آموزش دیده و آموزش دیده اند. برخی از این موارد عبارتند از فقر، بیکاری، تبعیض و کمبود مسکن. آنها همچنین از مشتریان و جوامعی حمایت می کنند که با معلولیت، مشکلات سوء مصرف مواد یا تجربه درگیری های خانگی زندگی می کنند.

مددکاران اجتماعی اغلب فعالیت خود را با تمرکز بر سطحی از مداخلات و انواع جوامعی که می خواهند به آنها خدمت کنند، تنظیم می کنند. به عنوان مثال، یک مددکار اجتماعی بالینی، بر تشخیص، درمان و پیشگیری از مسائل ذهنی، عاطفی و رفتاری تمرکز دارد. از سوی دیگر، یک مددکار اجتماعی ممکن است بر روی تحقیق و توسعه برای برنامه های کوچک یا بزرگ برای کمک به جامعه تمرکز کند .

آیا شغل در مددکاری اجتماعی برای من مناسب است؟

آیا شغل مددکاری اجتماعی برای شما، می تواند ارزش داشته باشد؟ قبل از اینکه به هر حرفه ای بپردازید، چه در زمینه مددکاری اجتماعی یا یک رشته مرتبط، علایق شخصی، توانایی های منحصر به فرد و اهداف حرفه ای خود را در نظر بگیرید. حرفه شما به عنوان یک مددکار اجتماعی باید با این سه چیز هماهنگ باشد. برای تعیین اینکه آیا شغل مددکاری اجتماعی برای شما ارزشش را دارد یا خیر، این سوالات را از خود بپرسید:

آیا تنوع شما را هدایت می کند یا شایستگی فرهنگی شماست که دیگران را به سمت شما می کشاند؟

آیا در حال حاضر اوقات فراغت خود را صرف راهنمایی جوانان محروم می کنید یا از کودکان و نوجوانانی حمایت می کنید که آسیب های روحی یا سوء استفاده از اعضای خانواده را تجربه کرده اند؟

آیا از نظر عاطفی انعطاف پذیر هستید و به دنبال چالش هایی در محل کار هستید و همیشه راه حل های جدیدی را پیشنهاد می کنید؟

آیا شما به خاطر صبر، حرفه ای بودن و توانایی خواندن افراد مورد ستایش هستید؟

شغل یک مددکار اجتماعی اغلب هم پاداش و هم از نظر عاطفی مالیاتی در نظر گرفته می شود. داشتن مهارت های بین فردی قوی، ابراز همدلی و ارتباط موثر، شنونده و متفکر انتقادی ممکن است به موفقیت در این حرفه کمک کند.

یک مددکار اجتماعی چه می کند؟

نقش های یک مددکار اجتماعی شامل بسیاری از تخصص های متنوع است. در اینجا برخی از مسئولیت های مشترک مددکاران اجتماعی سازماندهی شده توسط حوزه های تخصصی مختلف آورده شده است:

مددکاران اجتماعی کودک، خانواده و مدرسه به کودکان، کارکنان مدرسه و اعضای خانواده کمک می کنند تا مشکلات را حل کنند. در برخی موارد، این ممکن است به معنای قرار دادن کودکان در مراکز نگهداری باشد. مددکاران اجتماعی کودک، خانواده و مدرسه نیز ممکن است والدینی را که در حال تلاش هستند با منابعی مرتبط کنند تا به مراقبت و تربیت بهتر فرزندانشان کمک کنند. آنها در کنار دانش آموزان و معلمان برای مقابله با قلدری، ناتوانی های یادگیری و سایر اختلالات/موانع کار می کنند.

نقش های یک مددکار اجتماعی

مددکاران اجتماعی پزشکی و بهداشت عمومی به بیماران شدید و مبتلایان به مشکلات سلامت مزمن کمک می‌کنند تا مراقبت کافی پیدا کنند، به منابع عمومی یا خدماتی مانند مراقبت‌های پرستاری در خانه را پیدا کنند. آنها اغلب نقش مهمی در حمایت از مشتریان دارند، زیرا در سیستم‌های متعدد مراقبت‌های بهداشتی و خدمات عمومی که مراقبت‌های بهداشتی را هماهنگ می‌کنند، هدایت می‌شوند.

سلامت روان و سوء مصرف مواد، مددکاران اجتماعی از افرادی که مشکلات سلامت روان یا سوء مصرف مواد دارند حمایت می کنند. درمان یکی از مداخلات رایج است که توسط مددکاران اجتماعی برای کمک به مراجعان برای رسیدگی به این مشکلات استفاده می شود. کمک به افراد برای یافتن برنامه‌های توانبخشی در دسترس مالی یا مراقبت‌های بهداشت روانی طولانی‌مدت یکی دیگر از خدماتی است که ارائه می‌شود. مددکاران اجتماعی سلامت روان و سوء مصرف مواد نیز ممکن است در برنامه‌های پیشگیرانه که به دنبال رفع مشکلات قبل از تشدید آنها هستند، شرکت کنند.

آنچه باید در مورد مددکاری اجتماعی در سال 2023 بدانید. مهارت های مورد نیاز، میزان حقوقی که باید انتظار داشته باشید، مدرک تحصیلی و موارد دیگر.

لیست رشته محل های مددکاری اجتماعی

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه شاهد 

دانشگاه  تهران

دانشگاه یزد

موسسه غیرانتفاعی علامه فیض کاشانی

موسسه غیرانتفاعی حکیم طوس

مشهد (ویژه خواهران)

دانشگاه پیام نور استان سمنان

دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی

اینده شغلی مددکاری اجتماعی

بخش مددکاری اجتماعی با کمبود نیرو مواجه است، زیرا مددکاران اجتماعی مسن تر این بخش را ترک می کنند و مددکاران اجتماعی جدید در تلاش برای پر کردن مشاغل خالی هستند. در حال حاضر تعداد بیشتری از مشاغل خالی موجود است، و مددکاران اجتماعی کافی نیستند، که این امر، حرفه مددکاری اجتماعی را به یکی از سریعترین بخش های در حال رشد تبدیل می کند.

چشم انداز شغلی قوی برای متخصصان مددکاری اجتماعی

معرفی رشته مددکار اجتماعی و بازار کار ان در حالی که مددکاری اجتماعی حرفه ای طیف گسترده ای از چالش ها را برای متخصصان مددکار اجتماعی جدید و فعلی دارد، برای بسیاری از کسانی که علاقه مند به کمک به دیگران هستند، یک شغل رویایی است. بر اساس اداره آمار کار، میانگین حقوق و دستمزد مددکاران اجتماعی بر اساس سال ها تجربه، دستاوردها و مجموعه مهارت های شما متفاوت است.

معرفی رشته مددکار اجتماعی و بازار کار ان به عنوان حوزه حرفه ای تعریف می شود که توسعه اجتماعی، توانمندسازی جامعه را ارتقا می دهد و بر کمک به افراد محرومی که در جوامع زندگی می کنند برای دستیابی به زندگی بهتر متمرکز است. متخصصان مددکاری اجتماعی به بهبود زندگی مردم اختصاص دارند. این کار برای افزایش رفاه انسان و ارائه کمک به افرادی با چالش های اساسی و پیچیده انجام می شود.

این چالش ها می تواند شامل کمک به منابع (غذا، سرپناه، کمک های مالی) و کمک به چالش های شخصی (سوء مصرف مواد، مسائل عاطفی یا رفتاری، مشکلات روانی) باشد.

کار موردی در مددکاری اجتماعی معمولاً در سه سطح انجام می شود:

فردی : ارائه کمک به افراد، خانواده ها و گروه های کوچک.

گروهی: ارائه کمک به جوامع.

جامعه: ایجاد برنامه های اجتماعی در مقیاس بزرگ در سطح شهر، ایالت یا کشور.

بیشتر بخوانید : نحوه انتخاب رشته در سال ۱۴۰۲- نکات، تاکتیک ها و مثال ها

دروس کارشناسی رشته مددکاری اجتماعی:

اصول و مبانی توانبخشی

بهداشت عمومی (جسمی و روانی)

روانشناسی (رفتاری)

روانشناسی اجتماعی

مشاوره ژنتیک

سیاست های اجتماعی و رفاه اجتماعی

مدیریت و سازماندهی

شهرنشینی و توسعه

حقوق در مددکاری اجتماعی 1 و2

اسیب های مراحل رشد 1 و 2

اسیب شناسی روانی

اسیب شناسی اجتماعی

روش های مددکاری اجتماعی فردی 1 و 2

روش های مددکاری گروهی 1 و2

اصول و فنون مشاوره و مصاحبه در مددکاری اجتماعی

اصول برنامه ریزی اجتماعی

مددکاری اجتماعی گروههای خاص ( سالمندان و معلولین)

مدیریت در مددکاری اجتماعی

اصول و هدف واقعی متخصصان مددکاری اجتماعی

معرفی رشته مددکار اجتماعی و بازار کار ان اول از همه، هدف اصلی مددکاری اجتماعی کمک به نیازمندان است. این می تواند کمک غذایی به یک جامعه محروم، درمان سلامت روان برای فردی که از افسردگی رنج می برد، کار با بچه های مدرسه ای برای کمک به آنها در گذر از یک رویداد آسیب زا، و بسیاری از انواع دیگر خدمات اجتماعی باشد.

هدف مددکاری اجتماعی همچنین حوزه های متعددی از کمک های اجتماعی را در بر می گیرد. این می تواند شامل کمک به افراد، کار برای ساختن کلینیک سلامت در جامعه نیازمند، و توسعه سیاست های اجتماعی برای مقابله با نژادپرستی و تبعیض سیستماتیک باشد.

ما نمی‌توانیم در مورد هدف مددکاری اجتماعی بدون فهرست کردن اصول اصلی مددکاری اجتماعی و رویکردهای مددکاری اجتماعی صحبت کنیم، همانطور که توسط انجمن مددکاری اجتماعی اشاره شده است که اکثر مددکاران اجتماعی برای راهنمایی به آن نگاه می‌کنند.

سوالات متداول :

1.ایا با داشتن دیپلم ریاضی می توان در رشته مددکاری اجتماعی تحصیل کرد؟

بله رشته مددکاری اجتماعی یک رشته شناور است و در بین رشته های شاخه نظری مشترک است.

2. تعریف رشته مددکاری اجتماعی چیست؟

مددکاری اجتماعی حرفه‌ای است که در آن متخصصان آموزش دیده برای کمک به افراد آسیب‌پذیر و جوامع از طریق چالش‌هایی که در زندگی روزمره با آن مواجه هستند، وقف می‌شوند.

3. چگونه خود را به عنوان مددکار اجتماعی معرفی می کنید؟

در ابتدای هر مصاحبه اول، باید خود را با نام و حرفه و آژانس یا وابستگی دپارتمان معرفی کنید. همچنین ممکن است بخواهید مدارک شناسایی رسمی مانند کارت ویزیت ارائه دهید. هر مشتری جدید را تشویق کنید تا نام خود را بگوید و سپس سعی کنید آن را به درستی تلفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید