Search

5 مرحله حیاتی برای انتخاب رشته تحصیلی

مراحل حیاتی انتخاب رشته تحصیلی

مراحل حیاتی انتخاب رشته تحصیلی بیش از 20000 رشته در بیش از 400 دانشگاه وجود دارد، از این رو انتخاب رشته تحصیلی می تواند یک چالش باشد چگونه انتخاب رشته کنیم ! زمانی که رتبه ها مشخص می شود باید انتخاب رشته را انجام داد، این مرحله دلهره ترین مرحله برای دانش آموز و والدین انهاست. بارها مشاهده شده با داشتن یک رتبه خوب و  انجام یک انتخاب رشته نامناسب شانس پذیرش در دانشگاه مورد نظر از دست رفته و در مقابل اشخاصی بودند که با داشتن رتبه نه چندان جالب رشته و دانشگاه مناسبی پذیرفته شدند. پس برای اینکه بدانید باید به چه نکاتی توجه کنید، اطلاعاتی در مورد نحوه انتخاب رشته تحصیلی با طرح 5 مرحله ای در اختیار شما قرار می دهیم.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا

نقشه راه تقریبی انتخاب رشته  استاندارد شامل پنج مرحله است. این مراحل را باید به دقت در نظر گرفته شوند، بالاخره شما در حال تصمیم گیری برای چند سال آینده هستید. شاید بارها شنیده باشید «انتخاب رشته، انتخاب آینده است» بنابراین بهتر است یک سال قبل از تحصیل خود شروع کنید و به طور سیستماتیک ادامه دهید:

1. تحلیل کنید

بارها با خودتان چک کنید در چه مورد بخصوصی مهارت دارید، چه چیزی را کمتر دوست دارید؟ برای مثال می توانید از این تست برای تعیین نقاط قوت خود استفاده کنید. پاسخ به سوالات زیر می تواند سرنخ های بیشتری را ارائه دهد:

شما در اوقات فراغتتان چه می کنید؟ علایق اولین نشانه خوبی هستند: برای مثال، اگر شما یک ورزشکار رقابتی مشتاق هستید، مدرک ورزشی یا مدرک علوم ورزشی ممکن است برای شما مناسب باشد.

کدام دروس را در مدرسه دوست داشتید؟ و بالاتر از همه: چرا؟ اگر در ریاضیات خوب بودید و فکر کردن منطقی برایتان آسان است، رشته هایی مانند مهندسی مکانیک یا علوم کامپیوتر ممکن است برای شما جذاب باشد.

آیا موضوعی وجود دارد که بتوانید ساعت ها در مورد آن صحبت کنید؟ اگر مثلاً به وقایع تاریخی علاقه مند هستید یا با اشتیاق به موزه ها سر می زنید و کتاب های تاریخی می خوانید، این نشان می دهد که برای مطالعه تاریخ مناسب هستید.

کجا داوطلب می شوید؟ آیا به عنوان مثال در هیئت محلی کمک می کنید یا به عنوان رهبر جوانان پیشاهنگان پسر را در گردش ها همراهی می کنید؟ آیا عضو یک حزب یا انجمن سیاسی برای حفاظت از محیط زیست هستید؟ انتخاب رشته دانشگاه دوره های تحصیلی احتمالی را نیز می توان از این موضوع استخراج کرد.

والدین و دوستان چه چیزی را توصیه می کنند؟ افرادی که شما را به خوبی می شناسند از نقاط قوت و ضعف شما کاملا مطمئن هستند. این به شما این فرصت را می دهد تا تصویر خود را با تصویر دیگران مقایسه کنید.

شما می توانید برای تعیین استعداد و شخصیت خود از تست های روانشناسی استفاده کنید که به شما کمک زیادی می کنند. برای این منظور شما می توانید از تست استعدادیابی و شخصیت شناسی برای انتخاب رشته و انتخاب شغل مرکز مشاوره پارسین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تست استعدادیابی شغلی هالند

در مجموع، متداول‌ترین سؤالی که در هنگام عدم اطمینان در مورد انتخاب رشته تحصیلی مطرح می‌شود این است که آیا علاقه‌ام را دنبال می‌کنم یا به این فکر می‌کنم که چه چیزی باعث درآمد بیشتر می‌شود؟ برای پاسخ به آن، باید استدلال ساده ای داشت: زمانی که رشته خود را انتخاب می کنید، این امکان وجود دارد که از آن استفاده کنید و بخش خوبی از زندگی خود را در حوزه مورد نظر کار کنید. با توجه به این بیانیه، این سوال مطرح می شود: آیا می توانید با گذراندن دوره یا ورود به منطقه ای که هیچ قرابتی در آن ندارید و سال ها در آن بمانید مقابله کنید؟ پس از پاسخ به این سوال، احتمالاتی را که باید در زمینه هایی که واقعاً دوست دارید به خوبی دریافت کنید، تجزیه و تحلیل کنید. در همه زمینه ها افراد حرفه ای با حقوق خوب و بد وجود دارند، بنابراین انتخاب رشته ای که فقط بر اساس روند بازار باشد می تواند اشتباه بزرگی باشد. همچنین به یاد داشته باشید که بازار تغییر می کند و چهار یا پنج سال پس از انتخاب، در زمان فارغ التحصیلی، زمینه اقتصادی می تواند کاملاً متفاوت باشد.

انتخاب رشته تحصیلی

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

اگر علاقه و استعداد خود را شناسایی نکنید نتیجه ان می شود انصراف از رشته و از این شاخه به ان شاخه پریدن و نتیجه ان تلف شدن عمر شما می شود. در حالی که دوستان شما دانشگاه انها تمام شده و وارد بازار کار شدن و هنوز شما نمی دانید به چه رشته ای علاقه دارید و در کدام رشته مدرک بگیرید که موفق باشید.

2. انتخاب کنید

مرحله بعدی انتخاب رشته تحصیلی است. برای مراحل حیاتی انتخاب رشته تحصیلی، ابتدا نتایج حاصل از تحلیل نقاط قوت و ضعف خود را با رشته های تحصیلی مقایسه کنید. این تقریباً همان منطقه ای است که می خواهید وارد آن شوید. کدام رشته های تحصیلی وجود دارد؟ برخی از دوره های تحصیلی محبوب در دسته های زیر قرار می گیرند:

علوم کشاورزی، جنگل و تغذیه

مهندسی

ریاضیات، علوم

پزشکی، علوم بهداشتی، روانشناسی، ورزش

اقتصاد

حقوق، علوم اجتماعی

تعلیم و تربیت، علوم تربیتی

زبان شناسی، مطالعات فرهنگی

هنر، موسیقی

از آنجایی که بار دیگر الزامات ویژه ای برای آموزش در زمینه های مختلف شغلی وجود دارد، دانشجویان آینده نگر نیز باید در نظر بگیرند که آیا تحصیلات آنها بخشی از آنچه برای حرفه خود نیاز دارند یا خیر. هر رشته تحصیلی به دوره های بعدی تقسیم می شود. به عنوان مثال، ریاضیات، و علوم طبیعی نیز شامل آمار، فیزیک، علوم کامپیوتر و موضوعات دیگر می شود. علاوه بر این، بین رشته های تحصیلی فردی همپوشانی وجود دارد – زیست شناسی بخشی از علوم کشاورزی و همچنین پزشکی و علوم طبیعی است.

3. دریافت اطلاعات و مشاوره

برای خودتان، باید نکات زیر را در مورد محتوا، الزامات و شرایط چارچوب روشن کنید:

مطالعه در مورد چیست؟

آیا محدودیت هایی برای پذیرش وجود دارد؟

کجا می توانید موضوع را مطالعه کنید؟

کدام سوابق اعتباری را باید ارائه دهید؟

آیا می خواهید در دانشگاه دولتی یا خصوصی، دانشگاه دولتی یا دانشکده فنی تحصیل کنید؟ آیا مدرک دوگانه یک گزینه است؟

آیا آماده نقل مکان به شهر دیگری هستید؟

آیا دوست دارید به خارج از کشور مهاجرت کنید؟

چشم انداز حرفه ای پس از فارغ التحصیلی چیست؟

دانشگاه مورد نظر خوابگاه دارد؟

شهریه رشته مورد نظر چقدر است؟ خانواده توانایی پرداخت ان را دارد؟

انتخاب رشته

اطلاعات جامعی را در وب سایت ها بیابید و از خدمات مشاوره بهره مند شوید. این شامل مشاوره درسی از دانشگاه ها می شود. همچنین ارزش دیدن کاتالوگ دوره ها برای دوره ای را که مورد علاقه شماست می باشد. سپس می توانید ببینید که موضوع چگونه ساختار یافته است، کدام گزینه ها ارائه می شوند و چه چیزی می توانید انتظار داشته باشید.

تحقیقات خود شما بسیار مهم است، زیرا روزهای اقدام در محل اغلب در طول همه‌گیری ویروس کرونا حذف می‌شوند. بازدیدهای شخصی نیز اغلب امکان‌پذیر نیست: در عوض، دانشگاه‌ها به ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و اطلاعات دیجیتال تعاملی متکی هستند. به هر حال، برخی از وبلاگ ها در مورد پاسخ به هر سوال کلی در مورد انتخاب رشته تحصیلی نگران هستند. دوستان و آشنایان که در حال تحصیل هستند نیز می توانند به سوالات فوق پاسخ دهند. در مورد تجربیات آنها جویا شوید.

در ادامه بخوانید: 6 نکته اساسی در مورد نرم افزارهای انتخاب رشته

4. تصمیم بگیرید.

مراحل حیاتی انتخاب رشته تحصیلی شما اکنون سه چهارم از کار را انجام داده اید. حال بحث تصمیم گیری با اطلاعات به دست آمده است و مهمترین مرحله همین مرحله است. برای انجام این کار، باید جایگزین های ممکن را در نظر بگیرید و مکان های مطالعه را با یکدیگر مقایسه کنید. چه چیزی برای مکان A، B یا C صحبت می کند؟ معیارها می تواند شهریه، شرایط پذیرش یا امکان سنجی مالی باشد: به عنوان مثال، اگر باید به یک محل تحصیل نقل مکان کنید، اما مستحق دریافت وام دانشجویی نیستید، در حالی که محل تحصیل دیگری به راحتی از خانه قابل دسترسی است.

توجه: فقط بر اساس یک احساس مبهم درونی تصمیم نگیرید. اگر مکان مطالعه دورتر در غیر این صورت چارچوب کاملی را ارائه می دهد، می توان راه حلی برای تامین مالی تحصیل نیز پیدا کرد. برای اطمینان از اینکه هیچ نکته مهمی را نادیده نمی گیرید، می توانید فهرستی از مزایا و معایب یا چک لیست تهیه کنید.

5. درخواست کنید.

پس از انتخاب خود، البته، باید برای یک مکان درخواست دهید. درخواست و ثبت نام در دانشگاه بستگی به رشته تحصیلی دارد. افراد دارای پذیرش محدود دارای مهلت درخواست متفاوتی نسبت به مواردی هستند که محدودیت ندارند.

نتیجه

توجه به این نکته حائز اهمیت است که سوال “اگررشته را انتخاب کنم و بعدا ترک تحصیل کنم چه؟” در هنگام اتخاذ چنین تصمیمی یک چیز است. این خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را می کنید اتفاق می افتد. انتخاب حرفه در سنین پایین باعث می شود که تعداد ترک تحصیل و تغییر رشته در سال های اول دانشگاه بسیار زیاد باشد. همانطور که قبلاً در اینجا گفتیم، اشتباه کردن بخشی از فرآیند است، درک اشتباه یک تجربه مهم است که به شما کمک کرد تصمیم بگیرید چه کاری را انجام ندهید. با والدین خود صحبت کنید، موضوع را کاملاً حل کنید، فقط به این دلیل که از دوره یا دانشگاه ناامید شده اید، هیولایی در سر خود ایجاد نکنید. درک کنید که چه عواملی در این تصمیم نقش داشته و آنها را هنگام انتخاب یک حوزه تخصصی دیگر در نظر بگیرید.

سوالات متداول :

1. آیا انتخاب رشته سخت است؟

انتخاب یک دوره دانشگاهی می تواند سخت باشد. شما باید به این فکر کنید که چه چیزی می خواهید مطالعه کنید، چگونه می خواهید آن را انجام دهید و در کجا، در حالی که بهترین مسیر را برای شغل انتخابی خود در نظر بگیرید. تفاوت های زیادی بین دوره ها وجود دارد، پس چگونه رشته مناسب را انتخاب کنیم؟

2. چرا انتخاب رشته مناسب مهم است؟

انتخاب مسیرها / رشته های مناسب می تواند به یادگیرندگان کمک کند تا اهدافی را تعیین کنند و استراتژی را برای رسیدن به جایی که می خواهند توسعه دهند. بخشی از انتخاب رشته‌های مناسب شامل ارزیابی صادقانه استعدادها و مهارت‌ها و علاقه است.

3. با ارزش ترین مهارت مطالعه چیست؟

یکی از مهم ترین مراحل حیاتی انتخاب رشته تحصیلی مهارت های مطالعه ای که می توانید یاد بگیرید این است که چگونه به طور موثر مطالعه کنید. هنگام مطالعه، حتماً بر درک ایده اصلی متن و جزئیات پشتیبان تمرکز کنید. در حین خواندن یادداشت بردارید و اطلاعات را به صورت کلی یا نمودار ترسیم کنید تا به شما کمک کند آن را به خاطر بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید