Search

معرفی رشته گفتار درمانی و شرایط تاسیس مطب زدن

رشته گفتار درمانی و شرایط تاسیس مطب زدن

رشته گفتار درمانی و شرایط تاسیس مطب زدن متخصصان گفتار و زبان، مشکلات گفتار، زبان و ارتباط را در افراد در هر سنی ارزیابی و درمان می کنند. مزایا و معایب رشته گفتار درمانی آنها به افراد کمک می کنند تا در صورت لزوم با استفاده از گفتار، ژست و/یا وسایل کمکی ارتباطی به افراد با ارتباطی مستقل تبدیل شوند. آنها همچنین با افرادی که در خوردن، آشامیدن، جویدن و بلع مشکل دارند کار می کنند.

گفتار درمانی یکی از رشته های گروه علوم تجربی است که از طریق کنکور سراسری می توان در ان پذیرش شد.

درامد رشته گفتاردرمانی آنها به عنوان بخشی از یک تیم چند رشته ای کار می کنند و با معلمان، پزشکان، پرستاران، روانشناسان، کاردرمانگران و سایر متخصصان سلامت ارتباط نزدیک دارند. آنها در بیمارستان ها و محیط های اجتماعی کار می کنند: در بخش های بستری، در کلینیک های سرپایی، و در مدارس، مراکز بهداشتی و خانه های مراجعان.

گفتار و زبان درمانی (SLT) نیز به صورت خصوصی، برای بزرگسالان و کودکان، از طریق انجمن درمانگران گفتار و زبان در تمرین مستقل (ASLTIP) در دسترس است.

مشاوره تحصیلی پارسین مشاره با ارائه تخصصی ترین مشاوره در تمامی زمینه مدارس کنکور دانشگاه انتخاب رشته دکتری کارشناسی ارشد و … کافی است تماس بگیرید . 

2.5 میلیون نفر مشکل گفتار یا زبان دارند.

5 درصد کودکان با مشکل در گفتار و زبان وارد مدرسه می شوند.

30 درصد از افرادی که یک رویداد عروقی مغزی داشته اند، اختلال گفتار و زبان مداوم دارند.

بیش از 60 درصد از مجرمان جوان به نوعی اختلال در گفتار و زبان یا نیازهای ارتباطی دارند.

بیش از 75 درصد از افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان مشکلات ارتباطی دارند.

بورسیه رشته گفتار درمانی افزایش تقاضا احتمالاً ناشی از پیری جمعیت، افزایش زوال عقل و افزایش تعداد کودکان با نیازهای پیچیده گفتار، زبان و ارتباط است.

نوزادانی که در تغذیه و/یا بلع مشکل دارند.

کودکان با:

اختلال یادگیری عمومی

ناتوانی جسمی.

تاخیر زبان

مشکلات در تولید صدا.

مشکلات شنوایی

شکاف کام.

لکنت زبان.

اختلالات طیف اوتیسم.

نارساخوانی.

اختلالات صدا

لالی انتخابی

بزرگسالان با:

رشته گفتار درمانی و شرایط تاسیس مطب زدن مشکلات خوردن، بلع و/یا ارتباط پس از سکته مغزی.

مشاوره تحصیلی

اختلالات عصبی یا شرایط دژنراتیو مانند آسیب سر، بیماری پارکینسون، بیماری نورون حرکتی و زوال عقل.

سرطان سر، گردن یا گلو (از جمله حنجره).

مشکلات صوتی

مشکلات روحی و روانی.

دشواری یادگیری

ناتوانی جسمی.

لکنت زبان.

مشکلات شنوایی

برای دانستن نکات کلیدی برای موفقیت در کنکور تجربی با قبولی تضمینی کافیست با پارسین مشاوره تماس بگیرید .

SLT(گفتار درمانی)، مانند هر جنبه دیگری از مراقبت های پزشکی، باید در معرض ارزیابی علمی شدید قرار گیرد. آزمایشاتی در زمینه SLT انجام شده است. شواهد حاصل از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بزرگ (RCTs) استاندارد طلایی است. بررسی شواهد موارد زیر را نشان داد:

یک بررسی  که در سال 2003 منتشر شد، به این نتیجه رسید که شواهدی مبنی بر اثربخشی SLT برای کودکان مبتلا به مشکلات واژگانی بیانی وجود دارد. این نشان داد که شواهد مختلفی برای مداخلات SLT در کودکان با مشکلات نحو بیانی وجود دارد و تحقیقات بیشتری در مورد مداخلات برای کسانی که مشکلات زبان دریافتی دارند مورد نیاز است.

کنکور تجربی

یک مطالعه فنلاندی نشان داد که گفتار درمانی فشرده می تواند به برخی از بیمارانی که لکنت دارند کمک کند.

رشته گفتار درمانی و شرایط تاسیس مطب زدن یک بررسی که در سال 2012 منتشر شد، شواهدی را نشان داد که SLT برای افراد مبتلا به آفازی پس از سکته مغزی موثر است. به نظر می رسد شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که SLT فشرده داشتند ممکن است بهتر عمل کنند، اگرچه در کارآزمایی های مورد بررسی، افراد بیشتری نسبت به SLT معمولی از SLT فشرده کناره گیری کردند. به طور کلی، شواهد کافی برای نتیجه‌گیری در مورد مؤثرترین روش ارائه SLT وجود نداشت.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

به دنبال سکته مغزی، بروز دیسفاژی در مطالعات مختلف بین 40 تا 78 درصد گزارش شده است. این ممکن است آنها را در معرض خطر آسپیراسیون و ذات الریه قرار دهد. بیماران سکته مغزی نیز می توانند مشکلات گفتاری، زبانی و ارتباطی داشته باشند.

یک تیم اصلی چند رشته ای توانبخشی سکته مغزی باید متشکل از پزشکان مشاور، پرستاران، فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگران، درمانگران گفتار و زبان، روانشناسان بالینی، دستیاران توانبخشی و مددکاران اجتماعی باشد.

آیا علاقه ای به کمک به مردم برای بهبود ارتباطات خود دارید؟ شاید از همکاری نزدیک با افرادی که دارای معلولیت یا مشکل در گفتار خود هستند و می‌خواهید برای حمایت بهتر از افراد مبتلا به اختلالات ارتباطی حمایت کنید، لذت می‌برید؟ اگر چنین است، ممکن است آسیب شناسی گفتار را یک مسیر شغلی جالب بیابید.

آسیب شناس گفتار که گاهی اوقات گفتار درمانگر نامیده می شود، مسئول ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان است. آنها با افرادی کار می کنند که دارای انواع اختلالات هستند، از ناتوانی در تولید صدا، مشکلات روانی صدا یا گفتار غیر طبیعی.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

آسیب شناسان گفتار زبان می توانند در محیط های تحقیقاتی، آموزشی و مراقبت های بهداشتی در کنار معلمان، پزشکان، شنوایی شناسان، مددکاران اجتماعی، کاردرمانگران و سایر تیم های رشته گفتار درمانی و شرایط تاسیس مطب زدن بین رشته ای کار کنند.

بر اساس داده‌های وزارت کار و اشتغال، مهارت‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و خانوادگی، تقاضا برای آسیب‌شناسان گفتار در پنج سال گذشته به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و فرصت‌های شغلی جالب و پرباری را ایجاد کرده است.

این رشته به طور متوسط ​​نسبت به سایر صنایع بیکاری کمتری را تجربه می کند که برای چشم انداز امنیت شغلی خوب است.

هزینه ها در مطب مستقل بسته به دامنه و اندازه عمل، تجربه و شهرت و موقعیت مکانی شما به طور قابل توجهی متفاوت است.

اختلالات گفتاری زمانی رخ می دهد که فرد نتواند صداهای گفتاری را به درستی یا روان تولید کند. آنها ممکن است مشکلاتی با لکنت یا سایر مشکلات مفصلی داشته باشند. آسیب شناس گفتار می تواند وظایف زیر را بر عهده بگیرد:

-مشاهده و ارزیابی بیماران برای تعیین ماهیت و میزان اختلال آنها

– کمک به بیماران برای تعیین اهداف و مشاوره در مورد گزینه های درمانی

– برنامه ریزی و اجرای برنامه هایی برای اصلاح اختلالات گفتاری

– انجام درمان برای توانبخشی بیماران با مشکلات ارتباطی ناشی از ناتوانی یا کم شنوایی

– مشاوره با معلمان، والدین یا پزشکان

– پیگیری و ارجاع بیمار در صورت لزوم

– ارائه اطلاعات به خانواده ها، معلمان و کارفرمایان

 برخی از آسیب شناسان گفتار در بیمارستان ها یا سایر مراکز پرستاری و درمانی کار می کنند. آنها می توانند در کنار پزشکان و کادر پزشکی برای کمک به بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند یا شرایط دیگری که بر گفتار آنها تأثیر گذاشته است، کار کنند. آسیب شناسان گفتار همچنین می توانند در مدارس برای کمک به کودکانی که به گفتار درمانی نیاز دارند کار کنند.

 شما معمولاً 37.5 ساعت در هفته کار خواهید کرد، که ممکن است شامل کارهای آخر هفته و نوبت کاری برای رفع نیازهای خدمات باشد.

در سایر تنظیمات ممکن است مجبور شوید برخی از عصرها یا تعطیلات آخر هفته را مطابق با نیازهای مشتری کار کنید.

فرصت هایی برای کار انعطاف پذیر یا پاره وقت و اشتراک کار وجود دارد.

شما می توانید در طیف وسیعی از تنظیمات مانند بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، مراکز مراقبت روزانه، واحدهای توانبخشی، مدارس یا پیش دبستانی ها، خانه مشتری، زندان ها یا مؤسسات مجرمین جوان کار کنید. امکان کار در چندین مکان مختلف در طول هفته وجود دارد.

شما معمولاً در یک تیم چند رشته ای با متخصصان دیگر مانند پزشکان و پرستاران، روانشناسان، معلمان، متخصصان سلامت روان و متخصصان تغذیه کار خواهید کرد.

اگرچه فرصت های بیشتری در شهرها و شهرستان ها وجود دارد. با تجربه، می توانید کار آزاد را انجام دهید یا در مطب خصوصی راه اندازی کنید.

بسته به جایی که کار می کنید، ممکن است لازم باشد بین بازدیدهای مشتری سفر کنید.

دوره های کارشناسی معمولاً سه یا چهار سال تمام وقت طول می کشد و هر دو نظریه و عمل بالینی را ترکیب می کند. تمرین بالینی در بیمارستان‌های NHS، مدارس، کلینیک‌های سلامت جامعه و مراکز روزانه تحت نظارت درمانگران واجد شرایط انجام می‌شود.

شرایط ورود برای هر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است، بنابراین باید با ارائه دهندگان دوره برای جزئیات آنچه که آنها به دنبال آن هستند بررسی کنید. لیستی از دوره های مورد تایید و معتبر در وب سایت موجود است.

شما باید داشته باشید:

  • مهارت های بین فردی، ارتباطی و شنیداری عالی برای جلب اعتماد مشتریان و ایجاد انگیزه و اطمینان در افراد در هر سن و زمینه ای. مشتریان ممکن است همکاری نداشته باشند زیرا از موقعیت خود ترسیده، ناامید یا سرگردان هستند.
  • صبر، زیرا پیشرفت ممکن است آهسته باشد – شامل تمرینات تکراری برای کمک به مشتریانی که در به خاطر سپردن، پردازش و نگهداری اطلاعات مشکل دارند.
  • خلاقیت و مهارت های حل مسئله، برای طراحی برنامه های مناسب برای سبک های مختلف یادگیری و مسائل ارتباطی
  • توانایی کار مشترک به عنوان بخشی از یک تیم چند رشته ای، به منظور بهبود اثربخشی ارائه خدمات، و همچنین به طور مستقل به تنهایی
  • مهارت های سازماندهی و مدیریت زمان، با توانایی برنامه ریزی و اولویت بندی حجم کاری خود
  • یک رویکرد منعطف برای کار به منظور برخورد با طیف وسیعی از مشتریان در تنظیمات مختلف
  • توانایی حفظ آرامش تحت فشار
  • ویژگی هایی مانند همدلی، قاطعیت، درایت، حس شوخ طبعی و استقامت جسمی و روحی.

شما همچنین به گواهینامه رانندگی نیاز دارید، به خصوص اگر به عنوان یک درمانگر گفتار و زبان در جامعه کار می کنید، تا بین قرار ملاقات ها سفر کنید.

مهدکودک ها و مدارس (جریان اصلی و ویژه)

مراکز رشد کودک

سازمان های داوطلبانه و خیریه

مطب های عمومی و کلینیک های اجتماعی

ادارات آموزش و خدمات اجتماعی

دادگاه ها، زندان ها، واحدهای امن و مؤسسات مجرمین جوان

خانه های مسکونی برای سالمندان یا افراد با مشکلات یادگیری

مؤسسات آموزش عالی (سخنرانی و پژوهشی).

با تجربه، می توانید به طور مستقل کار کنید یا در مطب خصوصی راه اندازی کنید.

اگر تصمیم دارید در مطب مستقل کار کنید، می توانید به عضویت انجمن درمانگران گفتار و زبان شوید و اطلاعات خود را به ثبت نام اعضا اضافه کنید. این پایگاه داده به شما اجازه می دهد تا مهارت های خود را به مشتریان بالقوه نشان دهید. البته شرایط تاسیس کلینک یا مطب در شهرهای بزرگ با کوچک متفاوت است.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

علوم پزشکی جندی شاپور

علوم پزشکی اصفهان

علوم پزشکی تبریز

علوم پزشکی زاهدان

علوم پزشکی مشهد

علوم پزشکی همدان

علوم پزشکی سمنان

گفتار درمانگران و زبان درمانگران و دستیاران آنها بخش مهمی از تیم چند رشته ای را تشکیل می دهند. آموزش تخصصی آنها امکان ارزیابی و درمان بیماران در تمام سنین را با مشکلات متنوع و پیچیده پزشکی و رشدی فراهم می کند. آنها توسط استانداردها و دستورالعمل‌های حرفه‌ای خودشان اداره می‌شوند که با شواهدی از ادبیات و نظر متخصصان اجماع پشتیبانی می‌شوند.


دانش‌آموزان باید در همه زمینه‌های اختلال بزرگ نه‌گانه به شایستگی دست یابند: بیان، زبان، شنوایی، روانی، صدا، بلع، شناخت، اجتماعی، روش‌های ارتباطی، و الزامات حرفه‌ای.


به طور کلی گفتار درمانی در بین کودکان و بزرگسالان موفقیت بالایی دارد و بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال بهبود مهارت های گفتاری و زبانی و همچنین افزایش اعتماد به نفس خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

آخرین رتبه‌های قبولی رشته هوشبری دانشگاه سراسری 1402
آخرین رتبه‌های قبولی رشته هوشبری دانشگاه سراسری 1402

این تخصص به مطالعه اثرات مختلف مواد بیهوشی، نظارت بر فعالیت‌های قلبی-عروقی، تنفسی، و سایر اثرات بیهوشی بر روی بدن متمرکز است. پزشکان هوشبری نقش مهمی در تیم جراحی دارند و از طریق همکاری با پزشکان جراح، پرستاران و سایر اعضای تیم درمانی، به اجرای بیهوشی ایمن و مؤثر در بیماران می‌پردازند.

مطالعه این مطلب »
نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید
آخرین رتبه‌های قبولی رشته هوشبری دانشگاه سراسری 1402
انتخاب رشته
آخرین رتبه‌های قبولی رشته هوشبری دانشگاه سراسری 1402

این تخصص به مطالعه اثرات مختلف مواد بیهوشی، نظارت بر فعالیت‌های قلبی-عروقی، تنفسی، و سایر اثرات بیهوشی بر روی بدن متمرکز است. پزشکان هوشبری نقش مهمی در تیم جراحی دارند و از طریق همکاری با پزشکان جراح، پرستاران و سایر اعضای تیم درمانی، به اجرای بیهوشی ایمن و مؤثر در بیماران می‌پردازند.

» » » »