Search

معرفی رشته فیزیوتراپی و نحوه ثبت نام آن

معرفی رشته فیزیوتراپی

معرفی رشته فیزیوتراپی فیزیوتراپیست ها برای بازیابی یا بهبود تحرک بیماران، به درمان  انها می پردازند. معرفی رشته فیزیوتراپی و درآمد آن یکی از رشته های گروه تجربی است که فعالیت کردن در ان بدون استرس، شیفت شب و خون است و می توان گفت یک رشته تمیز است. متقاضیان تجربی با انتخاب این رشته و4 سال درس خواندن در دانشگاه می توان وارد بازار کار شوند و حتی بعد از مدتی برای خود یک کلینیک فیزیوتراپی تاسیس کنند. اما قبول شدن در این رشته مشکل است چون تعداد دانشگاه های که در این رشته پذیرش دانشجو دارند محدود است و رقابت در ان بالا است. برای قبول شدن در این رشته باید از قبل برنامه ریزی اصولی انجام داد و با رتبه های سال های قبل اشنا باشید. پس درباره رشته فیزیوتراپی بخوانید تا ببینید آیا این حرفه برای شما مناسب است یا خیر.

انتخاب رشته ارشد به صورت کاملا اختصاصی 24 ساعته توسط مشاوران با تجربه پارسین مشاوره فقط کافیه کلیک کنید یا با شماره ی زیر تماس بگیرید

9099070084

فیزیوتراپی چیست؟

مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی شاخه ای تخصصی از پزشکی است که به بهبود اختلالات حرکتی کمک می کند. هدف آن بهبود کیفیت زندگی بیمار از طریق مداخله فیزیکی برای کمک به تحرک و عملکرد است.

فیزیوتراپیست ها نقش مهمی در درمان طیف وسیعی از شرایط ایفا می کنند، از جمله:

عصبی (سکته مغزی، پارکینسون)

عصبی-عضلانی (آسیب ورزشی، آرتریت)

قلبی عروقی (توانبخشی پس از حمله قلبی)

تنفسی (فیبروز کیستیک، آسم)

متخصصان به طور منظم با بیماران کار می کنند و از طریق ورزش، ماساژ، استفاده از تجهیزات تخصصی و بسیاری از روش های دیگر به آنها کمک می کنند. آنها برنامه های درمانی را تشکیل می دهند و همچنین به مردم در مورد چگونگی جلوگیری از آسیب توصیه می کنند.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی جزو یکی از رشته های علوم پزشکی است به همین دلیل زیر نظر وزارت بهداشت است. کاردانی یا فوق دیپلم این رشته وجود ندارد. متقاضیان ابتدا این رشته را بصورت کارشناسی یعنی 4 ساله شروع می کند و بعد می تواند مدرک کارشناسی ارشد و دکتری آن را اخذ نماید.

ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی

امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری رشته فیزیوتراپی در ایران وجود دارد.

بیشتر بخوانید : آخرین رتبه های قبولی فیزیوتراپی پردیس خودگردان ۱۴۰۲

گرایش های ارشد رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی بدون گرایش ارشد است و اگر شما بخواهید در مقطع ارشد گرایش خود را انتخاب کنید می توانید در یکی از این رشته ها مشغول به تحصیل شوید:

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ورزشی

سلامت سالمندی

فیزیولوژی پزشکی

سلامت و رفاه اجتماعی

تاریخ علوم پزشکی

ارزیابی فناوری سلامت (HIA)

انفورماتیک پزشکی

معرفی رشته فیزیوتراپی دوره های کارآموزی فیزیوتراپی ممکن است در دسترس باشد، جایی که شما می توانید در حین کسب مدرک خود کار کنید و درآمد کسب کنید. شما باید از طریق یک کارفرما درخواست دهید و به کمک هزینه تحصیلی دسترسی نخواهید داشت.

شرایط ثبت نام در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور

قبولی در رشته فیزیوتراپی فقط با قبولی در کنکور سراسری در دانشگاه های سراسری و دوره روزانه و پردیس خودگران  و امکان پذیر است و قبولی در رشته فیزیوتراپی  بدون کنکور امکان پذیر نمی باشد حتی در دانشگاه علمی کاربردی .

پذیرش در این رشته محدود است و به همین خاطر هنوز این رشته اشیاع نشده و بازار کار خوبی دارد. پس برای قبول شدن در این رشته باید وقت گذاشت و برنامه ریزی کرد و در کنکور سراسری درصد های بالایی کسب کرد.

اسامی دانشگاه هایی که با گرفتن آزمون دانشجو در رشته  فیزیوتراپی  پذیرش دارند

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان و … .

شرایط  پذیرش رشته فیزیوتراپی در دانشگاه آزاد بدون کنکور

رشته فیزیوتراپی دانشگاه آزاد یکی از رشته ایی است که متقاضی زیادی دارد اما هیچ کدام از دانشگاه های آزاد تابحال رشته پزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور نداشته و امکان پذیر نمی باشد.

دانشگاه آزاد رشته فیزیوتراپی حتی با آزمون کنکور هم ارائه نمی دهد و هنوز مقدمات لازم برای ارائه  این رشته در دانشگاه ازاد فراهم نشده است.

وزارت بهداشت در برخی شرایط یکسری رشته های کاردانی مانند اتاق عمل، هوشبری و… بدون کنکور کنکور ثبت نام می کند. برای دریافت مشاوره و زمان ثبت نام با کارشناسان تحصیلی پارسین مشاوره تماس بگیرید.

 بازار کار و درآمد رشته فیزیوتراپی

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، رشته فیزیوتراپی بازار کار خوبی دارد. اگر شما بخواهید در رشته پزشکی مدرک بگیرید باید 7 سال در دانشگاه درس بخوانید و 2 سال هم طرح اجباری آن را در بیمارستان یا درمانگاه بگذرانید تا بتوانید مدرک خود را بگیرید و سپس وارد بازار کار شوید. اما در رشته فیزیوتراپی این طور نیست شما با 4 سال تحصیل می توانید مدرک خود را بگیرید و طرح در آن اجباری نیست. پس در این رشته وارد  بازار کار شدن راحت است.

فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی می توانند در این مراکز مشغول به کار شوند:

هلال احمر

بیمارستان ها

مراکز توانبخشی و ورزشی

مطب شخصی

درامد متخصص فیزیوتراپی  به عوامل زیادی بستگی دارد.  اگر متخصص در بیمارستان کار کند به صورت میانگین حدود 15 میلیون تومان ماهانه درآمد دارد اما اگر کلینیک شخصی داشته باشد و مجهز به انواع دستگاه های تخصصی باشد به صورت متوسط  بالای 20 میلیون البته بستگی به تجهیزات مطب دارد و اینکه چه کاری انجام میدهند .

 صحبت با یک فیزیوتراپ – با خدمات  فیزیوتراپی محلی خود تماس بگیرید یا کلینیک های خصوصی، باشگاه های ورزشی یا خیریه هایی را امتحان کنید که پشتیبانی توانبخشی را ارائه می دهند.

سابقه کار در بیمارستان، کلینیک فیزیوتراپی، کلینیک ورزشی یا خانه سالمندان

 بازار کار و درآمد رشته فیزیوتراپی

مدرک فیزیوتراپی چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟

ماژول های معمولی برای دوره های این موضوع عبارتند از:

تمرین فیزیوتراپی معاصر

مبانی آناتومی و عمل بالینی

آسیب و توانبخشی

کنترل موتور و کاهش

تمرین اسکلتی عضلانی

تئوری و عمل فیزیوتراپی

روانشناسی ورزش، سلامت و ورزش

سیستم قلبی تنفسی انسان

چگونه در دانشگاه مورد ارزیابی قرار می گیرید؟

در حین کار بر روی قرار دادن به شدت مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت. سایر روش های ارزیابی عبارتند از:

ارائه های مطالعه موردی

مقالات

امتحانات (کتبی و عملی)

سوالات چند گزینه ای

نمونه کارها از شواهد

ارائه های پوستری

تجزیه و تحلیل ویدئو

چرا فیزیوتراپی بخوانیم؟

مهارت های شغلی خاص:

معرفی رشته فیزیوتراپیاستفاده از تئوری و استدلال انتقادی برای ارزیابی و ارزیابی سلامت مراجعین و مسیر صحیح درمان

شایستگی در ارزیابی و تکنیک های درمانی، از جمله تجزیه و تحلیل راه رفتن

توانایی تعامل با مشتریان و تیم مراقبت های بهداشتی گسترده تر

مهارت های قابل انتقال:

ارتباط (کتبی و شفاهی)

مهارت های بین فردی

سواد IT و حساب

حل مسئله

یادگیری خودراهبری

کار گروهی

مدیریت زمان

آیا بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویانی که در رشته فیزیوتراپی تحصیل می کنند در دسترس است؟

برخی از دانشگاه‌ها برای تشویق به دسترسی، بورسیه‌های تحصیلی، کمک هزینه‌های تحصیلی یا کمک‌های بلاعوض را به دانشجویان ارائه می‌دهند، بنابراین ارزش دیدن اینکه آیا واجد شرایط هستید، چگونه درخواست کنید و چه چیزی را پوشش می‌دهد، به عنوان مثال، مواد، هزینه‌های تحصیل و/یا هزینه‌های زندگی را دارد.

چه شغل هایی می توانید به عنوان فارغ التحصیل فیزیوتراپی داشته باشید؟

اکثر دانشجویان فیزیوتراپی فیزیوتراپیست حرفه ای می شوند. از طرف دیگر، می توانید فرصت هایی را در نیروهای مسلح، ورزش و تناسب اندام، تحقیق یا تدریس پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : آخرین رتبه های قبولی فیزیوتراپی ۱۴۰۲

ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع دکتری

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری تخصصی که مدرک کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی را دارند می توانند در یکی از رشته های زیر ادامه تحصیل دهند:

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ورزشی

مشاوره توانبخشی

مهندسی پزشکی (بیوالکترونیک)

مهندسی پزشکی (رباتیک پزشکی)

نانوفناوری پزشکی

سوالات متداول :

1. فیزیوتراپی را چگونه معرفی می کنید؟

فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی به بازیابی حرکت و عملکرد زمانی که فردی تحت تاثیر آسیب، بیماری یا ناتوانی قرار می گیرد، کمک می کند. علاوه بر این، فیزیوتراپی یک حرفه مراقبت های بهداشتی است که ارزیابی، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری و ناتوانی را انجام می دهد.

2. فیزیوتراپیست ها چکار می کنند؟

فیزیوتراپیست ها از طریق حرکت و ورزش، درمان دستی، آموزش و مشاوره به افراد آسیب دیده، بیماری یا ناتوانی کمک می کنند. آنها سلامتی را برای افراد در هر سنی حفظ می کنند و به بیماران کمک می کنند تا درد را مدیریت کنند و از بیماری جلوگیری کنند.

3. ایا رشته فیزیوتراپی در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد؟

خیر این رشته فقط در دانشگاه های دولتی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید