Search

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی و شرایط تاسیس آزمایشگاه

رشته علوم آزمایشگاهی و شرایط تاسیس آزمایشگاه

رشته علوم آزمایشگاهی و شرایط تاسیس آزمایشگاه پزشکی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که به تجزیه و تحلیل خون، مایعات بدن و بافت‌ها برای تشخیص بیماری‌ها، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد می‌پردازد. صدور پروانه تاسیس آزمایشگاه به عنوان فارغ التحصیل دانشمند آزمایشگاه پزشکی، به پزشکان و پرستاران در انتخاب بهترین تست های آزمایشگاهی کمک می کنید و از روش های مناسب جمع آوری نمونه اطمینان می دهید. بنابراین، شما نقش حیاتی در سیستم مراقبت های بهداشتی ایفا می کنید.

مشاوره تحصیلی پارسین مشاره با ارائه تخصصی ترین مشاوره در تمامی زمینه مدارس کنکور دانشگاه انتخاب رشته دکتری کارشناسی ارشد و … کافی است تماس بگیرید .


چه رشته هایی می توانند آزمایشگاه تاسیس کنند
آموزش اصول فیزیکی ماشین ها، دستگاه ها و ابزارهای مورد استفاده در آزمایشگاه های بالینی

ارزش اندازه گیری هر یک از این ترکیبات بیوشیمیایی را در تشخیص بیماری های مختلف بیان کنید

انجام انواع آزمایشات بیوشیمیایی مایعات بدن با استفاده از روش های معمول و جدید آزمایشگاهی

جداسازی و شناسایی باکتری ها در نمونه های بالینی

آشنایی با آزمایشگاه ویروس شناسی و روش های رایج تشخیص آزمایشگاهی ویروس ها

آشنایی با تکنیک های پاتولوژی و آموزش تهیه اسلاید مایعات و بافت های تنفسی

برای دانستن نکات کلیدی برای موفقیت در کنکور تجربی با قبولی تضمینی کافیست با پارسین مشاوره تماس بگیرید .

آشنا به آزمایشات هماتولوژی معمولی

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی و بازار کار یادگیری اصول حفاظتی و ایمنی در آزمایشگاه ها به گونه ای که در حین انجام آزمایش ها آسیبی به تکنسین ها، همکاران و بیماران وارد نشود.

رشته علوم آزمایشگاهی و شرایط تاسیس آزمایشگاه با استفاده از تجهیزات پیچیده ای مانند میکروسکوپ، آزمایش های پیچیده ای را بر روی نمونه های بیمار انجام می دهند. داده هایی که آنها پیدا می کنند نقش مهمی در شناسایی و درمان سرطان، بیماری قلبی، دیابت و سایر شرایط پزشکی ایفا می کند. تخمین زده می شود که 60 تا 70 درصد از تمام تصمیمات مربوط به تشخیص، درمان، بستری شدن در بیمارستان و ترخیص بیمار بر اساس نتایج آزمایشاتی است که دانشمندان آزمایشگاه پزشکی انجام می دهند.

مشاوره تحصیلی

مزایا و معایب رشته علوم آزمایشگاهی علوم آزمایشگاهی با پزشکان و تکنسین های آزمایشگاه های پزشکی در تشخیص و نظارت بر فرآیندهای بیماری و همچنین نظارت بر اثربخشی درمان همکاری بسیار نزدیکی دارند. زمینه های آموزش آزمایشگاه پزشکی شامل میکروبیولوژی، شیمی، هماتولوژی، ایمونولوژی، پزشکی انتقال خون، سم شناسی و تشخیص مولکولی است.

علوم آزمایشگاهی دارای طیف گسترده ای از مسئولیت ها و وظایف هستند، از جمله:

بررسی و تجزیه و تحلیل خون، مایعات بدن، بافت ها و سلول ها

انتقال نتایج آزمایش به پزشکان

استفاده از میکروسکوپ، شمارنده سلولی و سایر تجهیزات آزمایشگاهی با دقت بالا

خون متقاطع برای انتقال خون

نظارت بر نتایج بیمار

انجام شمارش افتراقی سلول ها به دنبال سلول های غیر طبیعی برای کمک به تشخیص کم خونی و لوسمی

ایجاد برنامه های تضمین کیفیت برای نظارت و اطمینان از صحت نتایج آزمایش

نظارت بر کار تکنسین آزمایشگاه پزشکی

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

رشته علوم آزمایشگاهی و شرایط تاسیس آزمایشگاه در حالی که مشابه است، چند تفاوت کلیدی بین یک دانشمند آزمایشگاه پزشکی و یک تکنسین آزمایشگاه پزشکی وجود دارد. آنها هم در آزمایشگاه کار می کنند و هم آزمایش هایی را روی نمونه های بیولوژیکی انجام می دهند، با این حال، یک دانشمند آزمایشگاه پزشکی معمولاً تحصیلات بیشتری دارد و می تواند کارهای آزمایشگاهی درگیر بیشتری را انجام دهد. یک تکنسین آزمایشگاه پزشکی بیشتر کارهای معمول آزمایشگاه را انجام می دهد و اغلب توسط یک دانشمند آزمایشگاه پزشکی نظارت می شود.

کنکور تجربی

بهترین رشته علوم ازمایشگاهی دستیار آزمایشگاه پزشکی زیرگروهی از تکنسین های آزمایشگاه پزشکی است. آنها مسئول تهیه نمونه های بیولوژیکی، ثبت اطلاعات، و انجام بیشتر کارهای تعمیر و نگهداری آزمایشگاهی مانند تمیز کردن تجهیزات و لوازم نگهداری هستند. یک دانشمند آزمایشگاه پزشکی با تجزیه و تحلیل نمونه های آماده شده آنها و انتقال اطلاعات برای آنها برای ثبت با دستیار آزمایشگاه پزشکی کار می کند.

برای مشاوره تخصصی شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

کارشناسان علوم ازمایشگاهی در بیمارستان ها، کلینیک ها، آزمایشگاه های پزشکی قانونی یا بهداشت عمومی، و همچنین صنایع داروسازی، شرکت های بیوتکنولوژی، کلینیک های دامپزشکی یا موسسات تحقیقاتی کار می کنند. بسته به تنظیمات، ساعات کار آنها ممکن است متفاوت باشد. اما معمولاً آزمایشگاه ها 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته کار می کنند. این امکان انعطاف پذیری در زمان بندی را فراهم می کند.

کارشناسان علوم ازمایشگاهی بیشتر وقت خود را روی پای خود می گذرانند و نتایج آزمایش را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می کنند.

متخصص علوم ازمایشگاهی، ارتباطات موثری با عقل سالم و علاقه مند به علم و فناوری هستند. هماهنگی عالی چشم و دست، مهارت و دقت بینایی برای انجام و تجزیه و تحلیل ماهرانه تست ها مهم هستند.

رشته علوم آزمایشگاهی و شرایط تاسیس آزمایشگاه افرادی که عاشق علم و تحقیق هستند، اما ترجیح می‌دهند با بیماران تعامل کم و یا بدون تعامل داشته باشند، برای حرفه دانشمند آزمایشگاه پزشکی مناسب هستند.

پس از اخذ دیپلم دبیرستان (یا معادل آن)، اکثر آنها به تحصیلات و آموزش عالی ادامه می دهند تا به عنوان یک دانشمند آزمایشگاه پزشکی تبدیل شوند.

الزامات متداول آموزش عالی برای مشاغل دانشمند آزمایشگاه پزشکی عبارتند از:

تکمیل مدرک لیسانس در فناوری پزشکی یا علوم آزمایشگاهی بالینی. مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط با علم یا سلامت (مانند شیمی یا میکروبیولوژی) نیز ممکن است در نظر گرفته شود.

تکمیل یک برنامه آزمایشگاهی بالینی یا کارآموزی از طریق یک برنامه مبتنی بر بیمارستان یا به عنوان بخشی از آموزش آنها

گواهینامه ملی به عنوان یک تکنسین پزشکی (MT)، دانشمند آزمایشگاه بالینی (CLS) یا دانشمند آزمایشگاه پزشکی (MLS)

تجربه قبلی در بخش مراقبت های بهداشتی

به گزارش روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی علوم آزمایشگاهی ایران، آزمایشگاه ها ی متفا.تی وجود دارد که  متقاضیان برای تاسیس هر کدام از آن ها می بایست در یکی از رشته های علوم پزشکی تخصص لازم را داشته باشند. از جمله شرایط اولیه برای تاسیس آزمایشگاه حضور مسئول فنی است که می بایست دارای تخصص یا مدرک دکتری در رشته های آزمایشگاهی باشد. علاوه بر این به دلیل ارائه خدمات مختلف آزمایشی، سطح تحصیلات پرسنل شاغل در آن مرکز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

حقوق بسته به تحصیلات، موقعیت مکانی و تجربه قبلی می تواند متفاوت باشد.

رشته علوم آزمایشگاهی و شرایط تاسیس آزمایشگاه رشد شغلی و امنیت برای تکنسین ها و دانشمندان آزمایشگاه های پزشکی بالاست. بر اساس گزارش اداره آمار کار، در حال حاضر کمبود تکنسین ها و آزمایشگاه های پزشکی در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد که تضمین کننده فرصت های شغلی فراوان و گاه حقوق بالاتر برای فارغ التحصیلان است. با ادامه افزایش حجم آزمایشات آزمایشگاهی به دلیل رشد جمعیت و توسعه انواع آزمایشات جدید، انتظار می رود فرصت های شغلی سریعتر از حد متوسط ​​افزایش یابد

با آموزش و تجربه بیشتر، یک متخصص علوم ازمایشگاهی می تواند به عنوان سرپرست بخش یا مدیر آزمایشگاه تبدیل شود. برخی دیگر ممکن است به دنبال تخصص برای پیشرفت شغلی خود باشند. به طور معمول، یک تکنسین آزمایشگاه پزشکی به یک متخصص علوم ازمایشگاهی با آموزش بیشتر پیشرفت می کند.

زمینه های آموزش آزمایشگاه پزشکی شامل میکروبیولوژی، شیمی، هماتولوژی، ایمونولوژی، پزشکی انتقال خون، سم شناسی و تشخیص مولکولی است. دانشمندان آزمایشگاه های پزشکی دارای مسئولیت ها و وظایف بسیار متنوعی هستند، از جمله: بررسی و تجزیه و تحلیل خون، مایعات بدن، بافت ها و سلول ها.

آزمایشگاه، مکانی که در آن تحقیق و توسعه علمی انجام می شود و تجزیه و تحلیل انجام می شود، برخلاف مزرعه یا کارخانه. اکثر آزمایشگاه ها با یکنواختی کنترل شده شرایط (دمای ثابت، رطوبت، تمیزی) مشخص می شوند.

علم آزمایشگاهی به معنای هر دستورالعملی است که فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا با استفاده از ابزارها، تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها، مدل‌ها و نظریه‌های علم، مستقیماً با دنیای مادی یا با داده‌های استخراج‌شده از دنیای مادی تعامل داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید