Search

چگونه با یک نوجوان دروغگوی برخورد می کنید؟ (5 استراتژی موثر)  

برخورد با نوجوان دروغگو

برخورد با نوجوان دروغگو، آیا با یک نوجوان دروغگو سروکار دارید؟

تو تنها نیستی.

برخورد با نوجوان دروغگو وقتی به رفتارهای مرتبط با دروغگویی در افراد ۶ تا ۷۷ ساله نگاه می‌کردند، محققان دریافتند که نوجوانی اوج عدم صداقت است.

نحوه برخورد با فرزند دروغگو در یک مطالعه جداگانه، مشخص شد که دانش‌آموزان دبیرستانی به طور متوسط ​​در طول یک بازه زمانی 24 ساعته 4.1 دروغ می‌گویند. این 150 درصد بیشتر از بزرگسالان است.

اگر دروغ‌های نوجوان شما فراتر از رشته‌های بی‌ضرر باشد و ثابت و عادی شود، جای نگرانی است.

صداقت یکی از قوانین اساسی موفقیت در زندگی است. دروغگویی مکرر اعتماد را از بین می برد و منجر به تیرگی روابط می شود.

پس چرا نوجوانان نیاز به دروغ گفتن را احساس می کنند و چگونه متوجه میشوید که آیا این یک مشکل است؟

این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که بر نوجوانان دروغگو چه می‌گذرد و شما – به‌عنوان یک والدین – در مورد آن چه کاری می‌توانید انجام دهید.

آیا نوجوان شما دروغگو است؟

آیا نگران این هستید که هر چند وقت یکبار نوجوان خود را در حال دروغ گفتن می بینید؟

به عنوان یک پدر و مادر، هیچ دروغی از سوی نوجوانان قابل قبول نیست. اما زمانی که به نظر می رسد دروغ های نوجوان شما هیچ هدف یا توضیحی ندارد، نگران کننده است.

این ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد – الگویی از دروغگویی پاتولوژیک.

در اینجا مواردی وجود دارد که در نوجوانی که ممکن است یک دروغگوی بیمارگونه باشد باید به آنها توجه کرد:

دروغ گفتن زیاد در موقعیت های مختلف

دروغ بدون هدف و دلیل خاصی

دروغ گفتن مداوم در مدت زمان طولانی

هیچ شرایط یا اختلال روانی دیگری که دروغگویی را توضیح دهد

راه حل درمان دروغگویی اگر این موارد در مورد نوجوان شما درست باشد، این می تواند نشان دهنده دروغگویی اجباری باشد. این بدان معناست که نوجوان شما به کمک حرفه ای نیاز دارد.

چرا نوجوانان دروغ می گویند؟

اختلال دروغگویی، تحقیقات نشان می دهد که دروغ گفتن بیشتر در بین نوجوانان 13 تا 15 ساله رایج است. این به دلیل تمایل شدید آنها به آزادی در این مرحله از رشد است.

مطالعات چندین عامل را پیدا کرده اند که می تواند باعث دروغگویی نوجوانان شود:

برای تعریف قوانین خود: بسیاری از نوجوانان احساس می کنند که باید آزادی و استقلال خود را با انتخاب های خود در زندگی ابراز کنند. در مقابل، بسیاری از والدین سعی می کنند رفتار نوجوانان خود را کنترل یا محدود کنند. به این ترتیب، نوجوانان ممکن است حقیقت را پنهان کنند.

برای جلوگیری از تنبیه: داشتن قوانین خانه برای نوجوانان منطقی است. چنین قوانینی به حفظ احترام و ایجاد مرزهای سالم کمک می کند. وقتی نوجوانان این قوانین را زیر پا می گذارند، ممکن است برای جلوگیری از درگیری و دوری از تنبیه ها دروغ بگویند.

راه حل برای دروغ گفتن برای پوشش دوستان خود: نوجوانان ممکن است دروغ بگویند زیرا می خواهند دوست وفاداری باشند، بنابراین احساس می کنند مجبورند برای محافظت از یک دوست خود را سرزنش کنند.

برای جلوگیری از ناامید کردن والدین خود: نوجوانان ممکن است دروغ بگویند زیرا خواستار تایید والدین خود هستند و می خواهند از ایجاد ناامیدی جلوگیری کنند. به عنوان مثال، به جای اینکه بپذیرند در مدرسه عقب مانده اند، ممکن است در مورد تکالیف یا نمره های خود دروغ بگویند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

برای پنهان کردن احساسات خود: نوجوانان ممکن است در ابراز احساسات خود دچار مشکل شوند. دروغ گفتن می تواند احساس امنیت بیشتری نسبت به بیان احساسات واقعی آنها داشته باشد.

والدین با دروغگو چه کاری میتوانند انجام دهند؟

اگر نوجوان شما از روی اجبار دروغ می گوید، احتمالاً احساس ناامیدی یا عصبانیت می کنید. اما مطمئن باشید که استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای بهبود وضعیت از آنها استفاده کنید. در اینجا پنج مورد از آنها وجود دارد:

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

1. الگوی مثبتی باشید.

گفتار و اعمال شما تاثیر عمیقی بر نوجوانان شما دارد. اگر اینجا و آنجا کمی دروغ سفید بگویید، نوجوانان شما ممکن است این رفتار قابل قبول را در نظر بگیرند و از شما پیروی کنند.

اگر متوجه می‌شوید که گاهی دروغ می‌گویید، متعهد شوید که یک زندگی کاملاً با صداقت داشته باشید.

تبدیل شدن به یک الگوی مثبت برای نوجوانان خود را در اولویت خود قرار دهید. در مورد کارهایی که برای تبدیل شدن به یک فرد صادق تر انجام می دهید با آنها صحبت کنید و پیشرفت خود را با آنها در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : چگونه مولد مطالعه کنیم: 14 نکته برای به حداکثر رساندن تلاش و زمان 

2. فضای امنی برای باز شدن نوجوان خود ایجاد کنید

صحبت آشکار برای والدین و نوجوانان به ویژه هنگام بحث در مورد موضوعات حساس می تواند چالش برانگیز باشد.

برقراری ارتباط با نوجوانان نیازمند تلاش عمدی است. اما اگر نوجوانان شما احساس کنند که می توانند بدون ترس از قضاوت با شما صحبت کنند، احتمال بیشتری دارد که حقیقت را بگویند.

برقراری ارتباط با نوجوانان

نکات زیر را امتحان کنید:

برخورد با نوجوان دروغگو از عبارات «من» بیشتر و از جملات «تو» کمتر استفاده کنید. به جای آنچه اشتباه کردند، به نوجوانان خود بگویید چه احساسی دارید. «وقتی نتوانستم به تو برسم نگران بودم» نمونه‌ای از عبارت «من» است. “شما همیشه از تماس های من اجتناب می کنید!” نمونه ای از عبارت “شما” است.

واضح و ساده صحبت کنید. با شرایطی ساده و قابل فهم ارتباط برقرار کنید. سخنرانی های طولانی ندهید در عوض، هنگام در میان گذاشتن نگرانی های خود با نوجوانان خود، سریع به نقطه اصلی برسید.

گوش دادن فعال را تمرین کنید. ارتباط یک خیابان دو طرفه است. گفتگوی باز را با گوش دادن محترمانه تشویق کنید، به خصوص زمانی که با نوجوانان خود مخالف هستید. قبل از پاسخ دادن، برای درک دیدگاه نوجوانان خود وقت بگذارید.

روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید. مطرح کردن چندین موضوع یا مشکل به طور همزمان وضعیت را بدتر می کند. روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید و گذشته را مطرح نکنید.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

3. قوانین و مرزها را با هم به عنوان یک تیم تعیین کنید.

اگر تمام قوانین و مرزها را بدون هیچ گونه نظری از جانب نوجوانان خود تعیین کنید، آنها احساس می کنند که این کار غیرمنصفانه یا غیر منطقی است.

برخورد با نوجوان دروغگو به عنوان مثال، شاید برای نوجوانان خود در تعطیلات آخر هفته ساعت 10 شب منع رفت و آمد تعیین کنید. اما همه دوستان نوجوان شما می توانند تا ساعت 11 شب بیرون بمانند. اگر نوجوانان شما بعد از ساعت 10 شب به خانه برسند، احتمال اینکه دروغ بگویند بیشتر است.

دروغ در مورد گم شدن اتوبوس یک پوشش راحت است.

با نوجوانان خود در مورد قوانین و مرزهایی که از آنها انتظار می رود رعایت کنند گفتگوی باز داشته باشید. اختلافات را با احترام با هم به عنوان یک تیم حل کنید.

کنترل احساسات نوجوانان

4. کنترل احساسات خود را حفظ کنید.

اگر متوجه شوید که نوجوانانتان به شما دروغ گفته اند، ممکن است شما را ناامید کند.

اما دمیدن در بالا به این وضعیت کمکی نمی کند.

اگر کنترل احساسات خود را از دست بدهید، باعث ایجاد فاصله عاطفی بین شما و نوجوانانتان می شود. آنها ممکن است با شما رفتاری بی صدا داشته باشند و از صحبت کردن در مورد مسائل خودداری کنند.

قبل از صحبت با نوجوانان خود در مورد اعمال آنها آرام باشید. عواقب دروغگویی و احساس خود را توضیح دهید.

با یک رویکرد همسطح، نوجوانان شما به احتمال زیاد مسئولیت اشتباهات خود را می پذیرند. آنها همچنین احتمال بیشتری برای تصمیم گیری بهتر در آینده خواهند داشت.

بیشتر بخوانید : دانش آموزان برتری که 8 ساعت در شب می خوابند از این 10 اصل استفاده می کنند

5. از زدن برچسب دروغگو به نوجوان خود بپرهیزید

اگر به نوجوانان خود برچسب منفی بدهید، بر نحوه درک آنها از خود تأثیر می گذارد. بر عزت نفس آنها نیز تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که چنین برچسب‌هایی مضر است و می‌تواند باعث شود نوجوان احساس بی‌ارزشی کنند.

اگر به نوجوان خود برچسب دروغگو بزنید، ممکن است احساس کند که با آن تعریف شده است. به جای اینکه سعی کند صادقانه تر باشد، به دروغ گفتن ادامه می دهد، حتی شاید برای اینکه حق با شما را ثابت کند.

به جای برچسب زدن به نوجوانان خود، استراتژی شماره 2 را به کار ببرید و ریشه یابی کنید که چرا آنها در وهله اول نیاز به دروغ گفتن داشتند. تنها در این صورت است که می توانید با هم شروع به حل مشکل کنید.

نتیجه

برخورد با نوجوان دروغگو اجباری برای هر والدینی سخت است.

با درک دلایل دروغگویی نوجوانان شروع کنید. اگر این یک الگوی عمیق است که شبیه دروغگویی بیمارگونه است، وقت آن رسیده است که از نوجوان خود کمک حرفه ای بگیرید.

خوشبختانه، بیشتر نوجوانان به دلایلی دروغ می گویند که والدین می توانند آن را درک کنند یا حداقل با آنها ارتباط برقرار کنند.

برخورد با نوجوان دروغگو شروع به استفاده از استراتژی های ذکر شده در این مقاله کنید و صبور باشید. با گذشت زمان، ارتباط صادقانه بین خود و نوجوانان را تقویت خواهید کرد.

و اگر نوجوان شما فاقد انگیزه و احساس مسئولیت است، دوره آنلاین من را برای والدین نوجوانان بررسی کنید. این یک سیستم اثبات شده و گام به گام است که به شما کمک می کند تا نوجوان خود را در مسیر درست قرار دهید – تضمین شده است!

سوالات متداول :

1. چگونه عادت دروغگویی کودک را ترک کنیم؟


دروغ و دروغ: وقتی کودکان دروغ می گویند چه باید کرد | تربیت فرزندان…
در اینجا چند نکته وجود دارد:
در مورد دروغ گفتن و راست گفتن با فرزندانتان گفتگو کنید. …
به کودک خود کمک کنید از موقعیت هایی که احساس می کند نیاز به دروغ گفتن دارد اجتناب کند. …
فرزندتان را به خاطر داشتن کار اشتباهی تحسین کنید. …
الگویی برای گفتن حقیقت باشید. …
از یک شوخی برای تشویق فرزندتان به دروغگویی استفاده کنید.

2. چه چیزی باعث می شود کودک دائماً دروغ بگوید؟


کودکان به دلایل مختلفی دروغ می گویند، مانند آزمایش یک رفتار جدید یا کسب تایید. کودکانی که اعتماد به نفس ندارند ممکن است دروغ بگویند تا خود را برای همسالانشان تاثیرگذارتر نشان دهند. کودکان مبتلا به اضطراب یا افسردگی ممکن است در مورد احساس خود دروغ بگویند تا والدین آنها نگران آنها نباشند.

3. چگونه عادات دروغگویی را درمان می کنید؟

قبول کن مشکل داری …
به خود یادآوری کنید که چگونه دروغ زندگی شما را به هم می زند. …
سعی کنید بفهمید چه چیزی شما را مجبور به دروغ گفتن کرده است. …
وقتی دروغ میگی به کسی بگو …
در مورد آنچه به دیگران قول می دهید واقع بین باشید. …
با دیگران در مورد انتظارات آنها از شما صحبت کنید. …
گفتن حقیقت را تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید