Search

اهمیت راهنمایی و مشاوره در زندگی نوجوانان و کودکان

پکیج مشاوره تحصیلی

راهنمایی و مشاوره برای کودکان امر مهمی است و مدارس نقش بسیار زیادی در به نمایش گذاشتن بهترین ها در کودکان دارند. رفتار خوب مورد استقبال قرار می گیرد، اما گاهی اوقات ذهن های نوجوان برای صیقل دادن شخصیت خود به راهنمایی نیاز دارند. از طریق مشاوره، به نوجوانان در مورد نحوه مدیریت و مقابله با تعارضات عاطفی و مشکلات دوران بلوغ مشاوره داده می شود تا این دوران بحرانی را پشت سر بگذراند.

مشاوره با کیفیت در مدارس به گنجاندن درس های ارزشمندی در زندگی روزمره آنها کمک می کند. برخی از جلسات مشاوره باید شامل راهنمایی شغلی باشد که در آن به دانش آموزان در مورد انتخاب رشته ها و مسیرهای شغلی مختلف توضیح داده شود. این مهم است که آنها را برای زندگی بعد از مدرسه آماده کنیم و در زمینه های مختلفی که ممکن است انتخاب کنند چه انتظاری داشته باشند

مزایای اهمیت مشاوره انتخاب رشته تلفنی

در زیر برخی از مزایایی که دانش آموزان از راهنمایی و مشاوره مؤثر به دست می آورند آورده شده است:

1. به دانش آموزان در مورد نحوه برخورد با مشکلات روانی(افسردگی، اضطراب و…) که می تواند تأثیر بدی بر تحصیل آنها بگذارد، راهنمایی مناسب داده می شود. از طریق این جلسات، دانش‌آموزان می‌توانند مهارت‌های حل مسئله خاصی را توسعه دهند که تا حدی به آنها کمک می‌کند تا با مسائل خاص پیرامون زندگی خود مقابله کنند.

2. به دانش آموزان توصیه می شود که چگونه با موقعیت های مختلفی که در زندگی مدرسه با آنها مواجه می شوند کنار بیایند. به عنوان مثال، چگونه باید مودبانه صحبت کنند یا با همسالان خود ارتباط برقرار کنند. این توصیه به آنها دیدگاهی در مورد نحوه رفتار آنها در سناریوهای خاص می دهد.

3. به شکل گیری رفتار دانش آموز کمک می کند و همچنین نظم و انضباط کافی را در آنها القا می کند. راهنمایی صحیح به آنها کمک می کند تا به اهداف خود برسند، دانش آموزانی که به خوبی هدایت شده اند و مشاوره می گیرند می دانند چه کاری انجام دهند و چگونه کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

4. دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه در جامعه مدرسه در صلح و هماهنگی با دیگران زندگی کنند. به این ترتیب، آنها همچنین یاد می گیرند که از سایر افراد کلاس خود قدردانی کنند.

راهنمایی و مشاوره

5. به پر کردن شکاف بین دانش آموزان و مدیریت مدرسه کمک می کند، زیرا آنها می توانند مشکلات خود را از طریق یک کانال مشاوره مناسب در دفتر راهنمایی کنند.

6. دانش‌آموزان توصیه‌های جامعی در مورد شغل، دوره‌ها و مشاغل دریافت می‌کنند که آنها را قادر می‌سازد تا انتخابی درست و آگاهانه داشته باشند و بفهمند که پس از اتمام مدرسه چه کاری می‌توانند انجام دهند.

7. به دانش آموزان اجازه می دهد تا در مورد تجربیات مختلفی که آنها را ناراحت می کند با معلمان صحبت کنند. آنها می توانند آشکارا مشکلاتی را که نمی توانند با والدین خود در میان بگذارند، در میان بگذارند.

8. صحبت های مربوط به الکل، مواد مخدر، احساسات شخصی یا هر نوع سوء استفاده، می تواند آشکارا مورد بحث قرار گیرد. راهنمایی و مشاوره همچنین دانش آموزان را انسان های بهتری می کند، زیرا به آنها در مورد نحوه رفتار و رفتار در یک موقعیت خاص توصیه می شود.

9. دانش آموزانی را که در زندگی خود دچار مشکلات خاصی می شوند، قادر می سازد تا از طریق راهنمایی و مشاوره سؤالات خود را مطرح کرده و آنها را روشن کنند. بنابراین، مشاوره به آنها کمک می کند که بدون هیچ ترسی بپرسند زیرا مسئول مایل به کمک است.

تحقیقات نشان داده نوجوانان بیشتر از افراد مسن به مرگ فکر می کنند. هند یکی از بالاترین نرخ های خودکشی را در بین نوجوانان و جوانان  15 تا 29 ساله دارد. دلایل اصلی این خودکشی ها عبارتند از؛ ترس از شکست در امتحان، افسردگی، بیکاری و موارد مشابه. چندین داستان خودکشی وجود دارد که در طول معاینه هیئت مدیره خبرساز می شود.

سیستم آموزشی هند همیشه به دلیل رقابتی بودن و تمرکز بیشتر بر یادگیری کمی، ساعات طولانی مدرسه، کیف های سنگین مدرسه، برنامه درسی نامناسب زیر چکش است. با این نوع سیستم، دانش آموزان تمایل دارند کمتر خلاق، نوآور شوند و جایی برای خودآموزی که نیاز روز است باقی نمی گذارند.

بر اساس گزارش های اخیراً در هر 55 دقیقه یک دانش آموز در هند خودکشی می کند. در سه سال گذشته بیش از 26000 دانش آموز به دلیل استرس، اضطراب و افسردگی دست به خودکشی زده اند.

به دلیل رقابت زیاد و سیستم آموزشی پرهزینه، والدین با قرار دادن آنها در اتاقی با کتاب و خاموش کردن تلویزیون، اتصال به اینترنت و کاهش زمان ورزش و سایر فعالیت‌های خارج از منزل، فرزندان خود را تحت فشار قرار می‌دهند تا عملکرد خوبی داشته باشند.

متاسفانه این روش ها جواب نمی دهد. در نتیجه کودک  از اینکه نتوانسته انتظارات والدین را برآورده کند دچار افسردگی می شود. مشاوره کمک می کند تا کودک در جهت گیری مناسب به او کمک کند تا به خوبی از آنچه می خواهد در زندگی انجام دهد آگاه باشد. مهم است که فرزندانتان اهمیت آموزش را درک کنند و آنها را برای پیگیری آن راهنمایی کنید.

چگونه می توانیم برمشکلات این سن غلبه کنیم؟

با فرزندان خود صحبت کنید و بفهمید که آنها چه می خواهند.

آنها را با مشاوره شغلی کامل راهنمایی کنید کافیست با شماره تلفن 9099070084 تماس بگیرند.

ذهن‌های جوان به راهنمایی مناسب نیاز دارند تا بتوانند در جامعه بایستند و نامی برای خود دست و پا کنند و بتوانند بحران هویت را پشت سر بگذراند. مشاوره نه تنها به آنها کمک می کند تا در مورد شغل حرفه ای خود تصمیم بگیرند، بلکه آنها را با اعتماد به نفس و آمادگی ذهنی آنها را برای سختی های اجتماعی آماده می کند.

معلمان به کودکان کمک می کنند تا نقاط قوت خود را بشناسند، علایق خود را  شناسایی کنند و گزینه های شغلی برای کشف رویاهای خود در اختیار آنها قرار دهند. در یک گزارش خبری اخیر در India Today، حدود 85 درصد از دانشجویان هیچ سرنخی در مورد اینکه کدام گزینه شغلی را برای آموزش عالی انتخاب کنند، ندارند.

مشاوره برای انتخاب زندگی و انتخاب شغل

والدین و فرزندان هنوز به کسب نمرات خوب برای ورود به بهترین دانشکده های مهندسی یا دندانپزشکی اعتقاد دارند که به آنها یک حرفه موفق می دهد. اما، دانستن علایق کودکان نیز مهم است، در اینجا معلم نقش حیاتی ایفا می کند. انتخاب جریان یا زمینه مناسب برای کودکان کاملاً به خودارزیابی بستگی دارد.

پکیج مشاوره تحصیلی

خودارزیابی شامل مشاهده توانایی ها، حوزه علاقه، مهارت های تحلیلی، سبک کار و شخصیت کودک است. با گزینه‌های شغلی گسترده، معلمان باید کودک را با تمام گرایش‌های اخیر، تحولات جاری در جریان‌های مختلف، خواسته‌ها و دفترچه‌های مالی با اولویت دادن به علایق کودک مجهز کنند.

جلسات پارسین مشاوره در سنین پایین راه های ارتباطی را باز می کند و کودکان را با اهمیت انتخاب شغل مناسب آشنا می کند. یک جلسه مشاوره منظم در مورد گوش دادن به کودک و دادن پیشنهادات مربوطه است. بهتر است در سنین 3تا 8 سالگی از کودکان تست هوش گرفته شود تا با استعداد و توانایی کودک خود آشنا شوید.

هدف راهنمایی و مشاوره:

تمرکز بر نیازهای کودک

معلمان با جلسات منظم راهنمایی و مشاوره می توانند تمرکز مورد نظر را به هر دانش آموزی بدهند. تعامل مستمر با دانش آموزان می تواند اعتماد ایجاد کند که می تواند رابطه بین معلم و کودک را به خوبی تنظیم کند. جلسات مشاوره فرآیندی تدریجی برای شکل دادن و هدایت کودکان به آینده ای روشن تر است.

به دست آوردن درک درست

هر کودکی در نوع خود خاص و منحصر به فرد است. مشاوره مولد می تواند به معلم کمک کند تا بفهمد چقدر باید به کودک توجه شود.

حفظ نظم و انضباط

مشاوره به بهبود رابطه بین معلم و کودکان کمک می کند که می تواند برای ایجاد کنترل بر کودک مفید باشد. هر مؤسسه آموزشی اهداف خاص خود را دارد که اگر بر کودکان کنترل داشته باشید می توان به آنها دست یافت. این به شما کمک می کند تا نظم و انضباط را حفظ کنید و فرزندان خود را تحت کنترل نگه دارید.

امکان توسعه کلی

در کنار پیشرفت تحصیلی و شغلی، توسعه اجتماعی و فردی نیز مهم است. دانش آموزان برای تعیین اهداف خود، تصمیم گیری و اتخاذ تصمیمات لازم برای دستیابی به آن اهداف، نیاز به کسب دانش، نگرش ها و مهارت های بین فردی دارند. کودکان همچنین باید بدانند که چگونه انسان خوبی باشند.

بیشتر بخوانید: تست استعدادیابی شغلی هالند

عمده ترین مزایای یک برنامه راهنمایی و مشاوره:

مشاور از طریق برنامه های پیشرفت شغلی و شخصی، کودکان را برای چالش های شغلی و شخصی آماده می کند.

آنها را برای موفقیت های آینده توانمند می کند.

آنها را با آخرین روندهای شغلی مجهز می کند.

توسعه فردی را بهبود می بخشد.

با پرورش مهارت های بین فردی کودک را برای تصمیم گیری و انجام فرآیند شکل می دهد.

کار تیمی و ویژگی های رهبری را القا می کند.

آنها را در مورد جهان در حال تغییر آموزش می دهد.

یادگیری موثر را تقویت می کند.

به آنها احساس شنیده شدن می دهد.

مهارت های ارتباطی بهتر را تسهیل می کند و شخصیت آنها را تقویت می کند.

نقش مشاور در زندگی کودکان و نوجوانان

از طریق راهنمایی حرفه ای و شغلی به رویاهای کودکان بال می بخشد.

به مشکلات فردی و تحصیلی و شخصی گوش می دهد.

به رشد فردی کمک می کند.

اطلاعاتی در مورد مشاغل، مصاحبه ها، حوزه های شغلی، مزایای انتخاب یک رشته خاص، روند دستیابی به آن ارائه می دهد.

در مورد تکنیک های مطالعه توصیه می کند.

کودک را از نظر ذهنی برای نتایج آینده آماده می کند.

با ایجاد انگیزه در نقاط قوت کودک را به مسیری هدایت می کند.

سوالات متداول:

1.چرا راهنمایی نوجوانان مهم است؟

راهنمایی و مشاوره کودکان و نوجوانان در مدارس، درک کاملی از چالش‌ها، مشکلات و مشکلاتی که کودکان و نوجوانان در سازگاری با زمینه‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، رشد می‌کنند و تحصیل می‌کنند، فراهم می‌کند.

2.اهمیت پکیج مشاوره تحصیلی چیست و چرا؟

پکیج مشاوره تحصیلی ارائه شده توسط متخصصان آموزش دیده می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی افراد، خانواده ها و جوامع بگذارد. این سرویس به افراد کمک می کند تا در موقعیت های دشوار زندگی مانند مرگ عزیزان، طلاق، بلایای طبیعی، استرس مدرسه و از دست دادن شغل گام بردارند.

3. مهمترین نکته در مشاوره چیست؟

یکدلی. توانایی درک مشکل مشتری از دیدگاه آنها یک مهارت ضروری است. مشاوران همدل می توانند به سرعت به شما کمک کنند تا بر مشکلات خود غلبه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید