Search

آشنای کامل با دوره‌های تحصیلی (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و …) در دانشگاه‌ها

آشنای کامل با دوره‌های تحصیلی (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و …) در دانشگاه‌ها

آشنای کامل با دوره‌های تحصیلی زمانی که نتایج اولیه کنکور اعلام می‌شود و داوطلبان رتبه خود را در کارنامه مشاهده می‌کنند در صورت مجاز شدن برای انتخاب رشته باید دفترچه انتخاب رشته گروه‌های امتحانی خود (ریاضی تجربی انسانی و …) را دانلود کنند. در همین موقع است که در دفترچه انتخاب رشته و در جداول کد رشته‌ها، دقیق‌تر بیان کنم ستون دوم دوره‌های تحصیلی روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، آزاد، پیام نور و مجازی درج شده است. منظور از این اصطلاحات چیست؟ مقطع تحصیلی دانشگاه ویژگی خاص هر کدام از این دوره‌های تحصیلی چیه؟ چرا باید در مورد این اصطلاحات اطلاعاتی داشت که یک انتخاب رشته درست انجام داد؟

اگر از اقوام یا دوستان شنیده باشید می‌گویند فلانی دانشجوی روزانه دانشگاه اصفهان است منظور از کلمه روزانه چیست؟ ایا دانشگاه پردیس خودگردان ارزش انتخاب رشته دارد؟

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

اگر می‌خواهید انتخاب رشته منطقی و موفقی داشته باشید یکی از اطلاعات لازمی که باید جمع آوری کنید در مورد دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های ایران است. زمانی که در مورد این دوره‌ها اطلاعات جامع داشته باشید دقیقاً می‌دانید کدام دانشگاه رایگان است و برای تحصیل در کدام یک باید هزینه پرداخت کنید، سطح اعتبار کدام دوره بالاتر است، اساتید کدام دانشگاه قوی‌تر هستند. به کدام دانشگاه‌ها دوره تحصیلی خوابگاه تعلق می‌گیرد و اعتبار مدرک کدام یک بالاتر است.

پس حالا که تا حدودی با اهمیت این دوره‌های تحصیلی روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، مجازی و … آشنا شدید بایستی به عنوان دانشجوی آینده اطلاعات جامعی کسب کنید.

انواع دانشگاه‌ها در ایران

قبل از اینکه در مورد دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها صحبت کنیم، بهتر است ابتدا بدانید که دانشگاه‌ها در ایران وابسته به دو وزارتخانه هستند. اگر دقت کرده باشید سردر دانشگاه‌ها عبارتی مانند؛ دانشگاه لرستان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری یا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز درج شده است. مقاطع تحصیلی بعد از دکترا به طور کلی دانشگاه‌ها وابسته به دو وزارتخانه هستند؛

  1. وزارت علوم تحقیقات و فناوری
  2. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

رشته‌هایی که مربوط به پزشکی و پیراپزشکی و به طور کلی درمان و بهداشت باشند زیر نظر وزارت بهداشت قرار دارند و بقیه رشته‌هایی مانند مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر و کشاورزی توسط وزارت علوم اداره می‌شوند. در مجموع ۲۵۶۹ دانشگاه در ۳۱ استان زیر نظر وزارت علوم قرار دارند که شامل دانشگاه‌های سراسری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، پردیس خودگردان، موسسات و دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه‌های علمی کاربردی می‌باشد.

معرفی رشته‌های تحصیلی دوره روزانه

بالاترین مدرک تحصیلی آشنای کامل با دوره‌های تحصیلی تحصیل در رشته‌های دوره روزانه برای افراد پذیرفته شده رایگان است و دانشجو هیچ هزینه‌ای بابت شهریه دانشگاه و خوابگاه پرداخت نمی‌کند. همچنین دانشجوی روزانه هزینه اندکی بابت غذا و سرویس رفت و آمد دانشگاه پرداخت می‌کنند. از ویژگی‌های دیگر دانشگاه‌های روزانه، اساتید برتر کشور در این دانشگاه تدریس می کنند و در کنار آن امکانات آموزشی و پژوهشی عالی، محیط و فضای بزرگ و زیبا که احساس خاصی به هر دانشجویی سراسری می‌دهد. در ایران بالاترین اعتبار مدرک تحصیلی، به مدرک روزانه اختصاص داده شده و همین اعتبار مدرک برای استخدام و مهاجرت کارایی بالایی دارد. باید اضافه کرد پذیرش در دوره‌های روزانه هم از طریق کنکور صورت می‌گیرد و هم بر اساس سوابق تحصیلی است.

معرفی رشته‌های تحصیلی دوره روزانه

با تمام این تفاسیر اکثر شرکت کنندگان کنکور سراسری برای بهره‌مند شدن از این امکانات و پذیرفته شدن در دانشگاه‌های روزانه با هم به رقابت می‌پردازند.. و در مقابل ظرفیت‌های دوره روزانه زیاد نیست و معمولاً افرادی که رتبه بالایی کسب کردند در دانشگاه‌های روزانه پذیرفته می‌شوند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

 تمامی دانشگاه‌های روزانه در یک سطح علمی قرار ندارند. دانشگاه‌هایی مانند شریف، تهران، امیرکبیر، بهشتی، دانشگاه اصفهان و … در سطح یک قرار دارند و دانشگاه دیگری در سطح دوم و سوم قرار می‌گیرند.

معایب دوره‌های تحصیلی روزانه

دانشگاه‌های روزانه جز دانشگاه‌های سراسری و دولتی به حساب می‌آیند. بیشترین مزایا و امکانات از بین تمام دوره های متعلق به دوره تحصیلی روزانه است. اما در مقابل آن باید به دو نکته توجه کرد. رشته‌های تحصیلی روزانه به خاطر اینکه بیشترین هزینه‌ها را دولت تامین می‌کند انتظاراتی را بعد از فارغ التحصیلی از متقاضی دارد. این انتظارات تحت عنوان «تعهد به خدمت» از آن نام برده می‌شود. دانشگاه‌های روزانه مانند دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم پزشکی که طرح خدمت دارند و یک سری رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی که تعهد به خدمت انها دو برابر یا بیشتر از زمان تحصیل است. علاوه بر این دانشگاه ها یکسری رشته های تحصیلی دیگر وضعیتی اینچنین دارند. به هر حال داشتن تعهد خدمت امکان خروج از کشور را برای شما مشکل می کند.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

برای اگاه شدن از رشته های دارای تعهد به خدمت و مشاوره کامل ان با کارشناسان با تجربه پارسین مشاوره تماس بگیرید.

افرادی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شوند تنها با اجازه آموزش و پرورش و رشته درخواستی آنها اجازه ادامه تحصیل دارند.

دوره شبانه یا نوبت دوم چیست؟

شاید با شنیدن کلمه شبانه فکر کنید که کلاس‌ها در روز برگزار نمی‌شود ولی اینطور نیست. دوره شبانه یا نوبت دوم همانند دوره روزانه کلاس‌ها در روز برگزار می‌شود و اساتید این دوره همان اساتید دوره روزانه هستند.

دوره شبانه یا نوبت دوم

دانش آموزی که می‌خواهد در دوره شبانه رشته‌ای را انتخاب کند باید بداند در این دوره باید شهریه‌ای پرداخت کند که این شهریه شامل شهریه ثابت که از اولین ترم تا آخرین ترم یک عدد ثابت است برای هر ورودی در هر سال و یک شهریه متغیر که بر اساس واحدهای نظری، پایه، اختصاصی و آزمایشگاهی عدد مورد نظر فرق می‌کند. دانشجو در زمان انتخاب واحد در هر ترم باید مقداری از شهریه را پرداخت کند تا بتواند انتخاب واحد خود را انجام بدهد. البته شهریه‌ای که برای دوره شبانه در نظر گرفته شده از شهریه دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان و غیرانتفاعی کمتر است.

بعد از مدرک روزانه، مدرک شبانه در درجه دوم اعتبار قرار دارد. دانشگاه های دوره نوبت دوم جز دانشگاه سراسری به حساب می‌آیند. باید اضافه کرد که در مدرک فارغ التحصیلان دوره شبانه کلمه «شبانه» قید نمی‌شود و این یکی از مزایای خوب این دوره است.

معایب دوره شبانه

برای تحصیل در رشته‌های دوره شبانه برای هر ترم حتماً باید هزینه‌ای را مد نظر قرار بگیرید. یکی از مشکلات و یا معایب دوره شبانه ندادن خوابگاه به افراد پذیرفته شده در این دوره است. معمولا بعد از شهریه بزرگترین مشکل دانشجو برای تحصیل در شهر دیگر هزینه مسکن یا خوابگاه که این مورد را قبل از ثبت نام باید در نظر بگیرید.

آشنای کامل با دوره‌های تحصیلی برای پذیرفته شدگان دوره شبانه یا نوبت دوم تعرفه دولتی برای سرویس رفت و آمد و غذا در نظر گرفته نمی‌شود. پس با توجه به شرایط بد اقتصادی این هزینه‌ها را باید مدیریت کرد. به همین خاطر سازمان سنجش برای پذیرش رشته‌های دوره شبانه گزینش استانی یا بومی گزینی را در نظر گرفته است که ظرفیت برخی رشته‌ها در مراکز استان‌ها ۸۰ درصد به بومیان آن استان تعلق بگیرد. با انتخاب دانشگاه استان و شهر خودتان هم شانس پذیرش را بالا می‌برید و هم هزینه خوابگاه و رفت و آمد شما کاملاً حذف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخرین رتبه های قبولی بینایی سنجی پردیس خودگردان 1402

آشنایی با دوره‌های پردیس خودگردان یا دانشگاه پردیس بین‌الملل

یکی از دانشگاه‌های با کیفیت در ایران دانشگاه‌های پردیس خودگردان یا پردیس بین‌الملل است. دانشگاه‌های پردیس جز دانشگاه‌های سراسری هستند. این دانشگاه‌ها زیر مجموعه دانشگاه‌های مادر مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی ،شریف و…می باشند.

دانشگاه‌های پردیس بین‌الملل ابتدا با نیت پذیرش دانشجوی خارجی تاسیس شدند اما به دلیل اینکه دانشجوی خارجی به حد کافی جذب نشد ظرفیت باقیمانده به دانشجویان داخلی داده شد. در واقع اساتید و امکانات سطح بالایی در این دانشگاه وجود دارد و  این از مزایایی دانشگاه محسوب می‌شود.

باید اضافه کرد تمامی رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه‌ها وجود ندارند و تنها رشته‌هایی که طرفدار بالایی دارند در این دانشگاه دایر هستند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد وجود رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در این دانشگاه ، باعث شده که اکثر داوطلبان گروه تجربی روی دانشگاه پردیس خودگردان برنامه ریزی کنند و به آرزوی خود برسند.

معایب دانشگاه‌های پردیس خودگردان

محل تحصیل پذیرفته شدگان دانشگاه‌های پردیس بین الملل گاهی اوقات در همان دانشگاه مادر یا دولتی است اما در برخی موارد در مکان‌های دیگر یا حتی شهر دیگری است که این سبب هزینه‌ها و مشکلاتی برای فرد می‌شود.

 بزرگترین تفاوت دانشگاه پردیس خودگردان با دانشگاه‌های دیگر بالا بودن میزان بالاترین شهریه بین تمام دانشگاه‌ها است. پس با انتخاب این دانشگاه برای رشته مورد علاقه خود باید به توان مالی خانواده حتماً توجه کنید. گزینه دیگری که باید مد نظر داشته باشید مشکل انصراف از این دانشگاه است که برای انتخاب رشته و مشاوره در این دانشگاه می‌توانید با مشاوران پارسین مشاوره تماس بگیرید و به جواب تمام سوالات خود برسید.

دانشگاه یا موسسات غیرانتفاعی

آشنای کامل با دوره‌های تحصیلی پذیرش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم از طریق آزمون سراسری است و هم از طریق سوابق تحصیلی است. دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا غیر دولتی جز دانشگاه‌هایی محسوب می‌شوند که باید برای تحصیل در آن شهریه پرداخت کرد. مطمئناً  شهریه این دانشگاه به اندازه دانشگاه پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد نیست. دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی به صورت هیات امنایی مدیریت می‌شوند و تمامی هزینه‌های دانشگاه از شهریه دانشجویان تقبل می‌شود.

برای قبول شدن در دانشگاه‌های غیرانتفاعی رتبه و معدل بالایی لازم نیست. این دانشگاه‌ها به دانشجویان خوابگاه اختصاص نمی‌دهند و هزینه سرویس رفت و آمد با خود دانشجو است.

معایب دانشگاه‌های غیرانتفاعی

شاید تا به حال دقت کرده باشید برخی جاها کلمه دانشگاه برای دانشگاه غیرانتفاعی به کار رفته و در برخی جاهای دیگر موسسه غیرانتفاعی به کار رفته است. باید بدانید دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی در ۶ سطح از لحاظ اعتبار قرار گرفتند و تنها سطح ۱ و ۲ آن اعتبار بالایی دارد. پس برای انتخاب این دانشگاه‌ها یا موسسات باید دقت کنید. ناگفته نماند دانشگاه‌های مطرحی مانند دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ یکی از دانشگاه‌های سطح بالا در ایران محسوب می‌شوند.

 داوطلبان مد نظر داشته باشید که رشته‌های پیراپزشکی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی وجود دارند که می‌توان شانس پذیرش خود را بالا ببرند. برای این منظور با مشاورین خبره پارسین مشاوره تماس بگیرید تا انتخاب رشته متناسب با شرایط شما انجام دهند.

معرفی دانشگاه‌های پیام نور

دانشگاه پیام نور گزینه مناسبی برای افرادی است که شاغل هستند و یا تمایل دارند در آینده همزمان تحصیل و کار را با هم انجام دهند. به همین خاطر سیستم آموزشی و واحدهای درسی آنها به صورت خودخوان یا الکترونیک است و تنها امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود. باید اضافه کرد برای برخی دروس مهم ۸ جلسه به عنوان رفع اشکال برگزار می‌شود و امتحانات به صورت تستی و سراسری برگزار می‌شود و نمره‌ای هم به عنوان میان ترم برای دانشجو در نظر گرفته می‌شود.

دانشگاه پیام نور زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات قرار دارد و کاملاً معتبر است. تحصیل در این دانشگاه مستلزم پرداخت شهریه است و رایگان نیست اما پایین‌ترین شهریه را در بین تمام دانشگاه‌ها به دانشگاه پیام نور اختصاص داده اند.

معایب تحصیل در دانشگاه پیام نور

آشنای کامل با دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های پیام نور به علت اینکه برای واحدهای درسی حد نصاب استاندارد ساعت آموزشی در نظر گرفته نشده و کلاس‌های درسی تنها برای واحدهای عملی، مهم و آزمایشگاه برگزار می‌شود دانشجو زیاد در دانشگاه حضور ندارد و از طرف دیگر اساتید ملزم هستند تنها کتاب‌های تعیین شده را آموزش دهند و به مطالب آن بسنده کنند و این یکی از معایب دانشگاه پیام نور به حساب می اید.

آشنای کامل با دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های پیام نور اصلاً مقطع کاردانی و فوق دیپلم وجود ندارد و تنها مقطع برای شروع کارشناسی است. باید اضافه کرد در دانشگاه‌های پیام نور رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی وجود ندارد و به هیچ وجه دنبال این رشته‌ها در این دانشگاه نباشید. دانشگاه‌های پیام نور برای گرفتن معافیت تحصیلی و سربازی گزینه خوبی هستند. برای دریافت مشاوره سربازی و معافیت تحصیلی با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

در ادامه بخوانید: شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان در سال 1402

سوالات متداول:

1. برای شرکت در دوره شبانه نیاز به پرداخت شهریه است ؟

در این دوره باید شهریه‌ای پرداخت کند که این شهریه شامل شهریه ثابت که از اولین ترم تا آخرین ترم یک عدد ثابت است برای هر ورودی در هر سال و یک شهریه متغیر که بر اساس واحدهای نظری، پایه، اختصاصی و آزمایشگاهی عدد مورد نظر فرق می‌کند.

2. دوره شبانه کلاس ها شب برگزار می شود ؟

دوره شبانه یا نوبت دوم همانند دوره روزانه کلاس‌ها در روز برگزار می‌شود

3. کدام دانشگاه کمترین شهریه دارد ؟

پایین‌ترین شهریه را در بین تمام دانشگاه‌ها به دانشگاه پیام نور اختصاص داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید