Search

شرایط ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون لیسانس

ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس

ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس یکی از رایج ترین سوالاتی که می بینیم این است که “آیا برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد به مدرک لیسانس نیاز دارم؟” پاسخ ساده بله (بیشتر اوقات) است! شرط اصلی برای درخواست مدرک کارشناسی ارشد معمولاً لیسانس در یک موضوع مرتبط است.

با این حال، دستورالعمل های پذیرش تحصیلات تکمیلی بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است و می تواند کاملاً انعطاف پذیر باشد.

انتخاب رشته ارشد به صورت کاملا اختصاصی 24 ساعته توسط مشاوران با تجربه پارسین مشاوره فقط کافیه کلیک کنید یا با شماره ی زیر تماس بگیرید

9099070084

مدارک موجود شما مهم خواهد بود، اما لزوماً برای درخواست کارشناسی ارشد به مدرک لیسانس عالی نیاز ندارید. شرایط و تجربه شخصی شما نیز ممکن است در طول فرآیند درخواست در نظر گرفته شود.در این باره مشاوران باتجربه پارسین مشاوره اطلاعات خوبی در اختیار شما عزیزان قرار میدهند.

این راهنما شرایط معمول مدرک کارشناسی ارشد را توضیح می دهد که عبارتند از:

ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس مدرک کارشناسی در یک موضوع مرتبط – بسته به برنامه و موسسه، ممکن است در مقطع کارشناسی خود به  1یا 2 نیاز داشته باشید، اما همیشه اینطور نیست.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

بیشتر بخوانید : راهنمای همه اسناد ضروری تحصیل در خارج از کشور

مهارت زبان – اگر انگلیسی زبان اول شما نیست، باید سطح توانایی خاصی را نشان دهید، معمولاً از طریق آزمون زبان.

تجربه حرفه ای – برخی از برنامه های تحصیلات تکمیلی ممکن است نیاز به داشتن تجربه حرفه ای داشته باشند (این مورد معمولاً برای PGCE و کارشناسی ارشد در مددکاری اجتماعی صادق است)

آزمون‌های ورودی – این آزمون‌ها فقط در زمینه‌های موضوعی و مدارک خاص، از جمله برخی از MBA، مورد نیاز است.

به یاد داشته باشید که می توانید با استفاده از پارسین مشاوره شرایط ورودی خاص را برای درخواست مدرک کارشناسی ارشد بررسی کنید.

مدارک تحصیلی

به عنوان مدارک تحصیلات تکمیلی، ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس دوره های کارشناسی ارشد برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که قبلاً مدرک لیسانس یا سایر دوره های کارشناسی را گذرانده اند.

این مدارک موجود به دانشگاه های آینده نشان می دهد که شما دانش و توانایی علمی برای موفقیت در سطح کارشناسی ارشد را دارید. به این ترتیب، نتایج مدرک قبلی شما ممکن است یکی از مهم ترین شرایط ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی باشد.

ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس 1402

مدرک لیسانس (یا سایر مدرک لیسانس)

اکثر دانشگاه‌های بریتانیا از متقاضیان می‌خواهند که مدرک لیسانس در یک موضوع مرتبط را کسب کرده باشند. متقاضیان بین المللی باید دارای مدرک تحصیلی خارج از کشور با استاندارد مشابه، از یک موسسه آموزش عالی شناخته شده باشند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

شما معمولاً برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد به مدرک درجه دوم بالاتر (2.1) یا معادل آن نیاز دارید. برخی از دانشگاه ها و مقاطع تحصیلی نیز با مدارک درجه دوم پایین تر (2.2) دانشجو می پذیرند.

در شرایط تخفیف، حتی ممکن است برای دانشجویی با مدرک درجه سوم امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وجود داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر، توصیه های ما در مورد درخواست برای کارشناسی ارشد با مدرک کلاس پایین را بخوانید.

توجه داشته باشید که برخی از دوره های کارشناسی ارشد نمره دقیق مورد نیاز را مشخص نمی کنند و در عوض از متقاضیانی با ‘مدرک افتخارات خوب’ درخواست می کنند. این کمی فضای بیشتری برای تفسیر باقی می گذارد.

آیا می توانید بدون مدرک کارشناسی ارشد بگیرید؟

در برخی موارد،ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس ممکن است بتوانید برای کارشناسی ارشد بدون مدرک لیسانس درخواست دهید. با این حال، این معمولاً تنها در صورتی یک گزینه است که تجربه کاری مرتبط گسترده ای داشته باشید. به عنوان مثال، برخی از متقاضیان بدون مدرک کارشناسی را در صورت داشتن تجربه کاری فراوان می پذیرند. به طور مشابه، اگر یک نمونه کار حرفه ای یا هنری مرتبط دارید، می توانید برای برخی از برنامه های کارشناسی ارشد درخواست دهید.

دوره های پیش از کارشناسی ارشد

برخی از دانشگاه ها دوره های پیش از کارشناسی ارشد را ارائه می دهند که به دانشجویان این فرصت را می دهد تا مهارت های خود را برای برآورده کردن شرایط تحصیلی برای تحصیلات تکمیلی بهبود بخشند.

دوره های پیش از کارشناسی ارشد ممکن است به دانشجویان بین المللی ارائه شود تا به بهبود مهارت های تحقیقاتی و مهارت تحصیلی آنها در زبان انگلیسی کمک کند.

همچنین ممکن است به دانشجویان بریتانیایی که قبل از شروع تحصیلات تکمیلی نیاز به افزایش معلومات تحصیلی دارند، ارائه شود. نمونه ای از این نوع دوره های پیش از کارشناسی ارشد، دوره تقویت دانش موضوعی (SKE) است. SKE به دانشجویانی ارائه می شود که می خواهند به عنوان معلم آموزش ببینند، اما نسبت به موضوعی که می خواهند تدریس کنند احساس اطمینان ندارند.

ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس

گواهی یا مدرک تحصیلات تکمیلی

در برخی موارد، یک دانشگاه ممکن است از دانشجو بخواهد که یک مدرک تحصیلات تکمیلی (PGCert) یا دیپلم تحصیلات تکمیلی (PGDip) را قبل از ثبت نام در کارشناسی ارشد مربوطه ارائه دهد. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که دانشجوی صلاحیت علمی لازم برای ثبت نام در دوره کارشناسی ارشد را نداشته باشد.

دیپلم خود یک مدرک تحصیلات تکمیلی است و معمولاً کوتاهتر از دوره کارشناسی ارشد کامل است. افزایش مدرک دیپلم به یک کارشناسی ارشد کامل اغلب فقط یک مورد از انجام پایان نامه کارشناسی ارشد است، اما این دوره بسته به دوره و موسسه متفاوت است.

آیا مدرک سطح A برای برنامه کارشناسی ارشد مهم است؟

همیشه سطح A در شرایط ورود به کارشناسی ارشد و سایر برنامه های تحصیلات تکمیلی گنجانده نمی شود. هنگام تعیین اینکه آیا در دوره کارشناسی ارشد پذیرفته شده اید، عملکرد شما در مقطع کارشناسی و کیفیت بقیه برنامه های شما بسیار مهمتر  است.

بنابراین، آیا می توانید بدون مدرک کارشناسی ارشد بگیرید؟ به طور بالقوه اگر یک نمونه کار تجربه کاری گسترده دارید یا می خواهید دوره های پیش دوره یا گواهی را انجام دهید. همیشه بهتر است شرایط ورود را بررسی کنید!

تجربه کاری مرتبط

اگر مدرک کارشناسی مورد نیاز دوره کارشناسی ارشد را ندارید، این لزوما پایان دنیا نیست.

همچنین ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس اگر دانشجوی بالغی هستید یا پس از یک وقفه به تحصیلات تکمیلی بازگشته اید، نباید وحشت کنید.

برخی از دانشگاه ها مایلند متقاضیانی را در نظر بگیرند که شرایط استاندارد یک مدرک کارشناسی خوب را ندارند، به شرطی که دارای مدارک یا تجربه مرتبط دیگری باشند.

این امر به ویژه در مورد دوره های حرفه ای مانند آموزش، نویسندگی خلاق یا روزنامه نگاری صادق است که متقاضی باید مجموعه ای از مهارت های عملی را نشان دهد.

به عنوان مثال، اگر یک نامزد قبلاً مدتی را در صنعت کار کرده باشد، یا آثاری منتشر شده باشد، این ممکن است ثابت کند که آنها هم تجربه قبلی و هم علاقه واقعی به دوره خود دارند.

در حالت ایده آل، کاندیداها باید هم مدارک تحصیلی و هم تجربه عملی را در زمینه انتخابی خود نشان دهند.

شرایط ورود به کارشناسی ارشد

مهارت زبانی

اگر در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در خارج از کشور هستید، یا در حال تحصیل در دوره ای هستید که به زبان اول شما ارائه نمی شود، ممکن است لازم باشد مهارت زبان را به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش خود نشان دهید.

این معمولاً از طریق آزمون زبان در مقطع کارشناسی ارشد انجام می شود. اینها توانایی شما در صحبت کردن، خواندن و نوشتن به یک زبان خاص را در سطح کافی برای تحصیلات تکمیلی ارزیابی می کنند.

توجه داشته باشید که داشتن مهارت کافی در یک زبان ممکن است کافی نباشد. برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد زبان خارجی، باید بتوانید مفاهیم پیچیده را در این زبان درک کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.

برخی از مهارت های زبان موجود ممکن است به عنوان مدرک پذیرفته شوند – مانند تجربه حرفه ای یا دوره های تحصیلی قبلی.

الزامات زبان (و آزمون ها) در کشورهای مختلف کمی متفاوت است.

الزامات زبان انگلیسی

اگر در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم هستید، ممکن است از شما انتظار می رود که یک آزمون انگلیسی به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش برای برنامه کارشناسی ارشد شرکت کنید. (این احتمال در کشورهایی مانند انگلستان، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نیوزلند و بخش‌هایی از کانادا وجود دارد).

آزمون‌ها ثابت می‌کنند که شما سطح مناسبی از زبان انگلیسی نوشتاری و گفتاری دارید و اطمینان حاصل می‌کند که برای درک دوره کارشناسی ارشد که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود مشکلی ندارید.

چندین نوع مختلف امتحان انگلیسی وجود دارد. رایج ترین آنها عبارتند از:

آیلتس (سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی)

تافل (تست زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی)

تسلط بر زبان انگلیسی C1 Advanced و C2 Cambridge Assessment

PTE Academic (آزمون انگلیسی پیرسون)

راهنماهای ما اطلاعات دقیق تری در مورد انواع مختلف آزمون زبان انگلیسی ارائه می دهند.

سایر الزامات زبان

تست های مختلفی در کشورهای خارج از بریتانیا استفاده می شود.

شما می توانید در مورد آزمون های مختلف مورد استفاده در کشورهای خاص در بخش تحصیل در خارج از کشور اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سایر شرایط ورود به کارشناسی ارشد

آیا نمی دانید برای کسب مدرک کارشناسی ارشد چه چیز دیگری ممکن است مورد نیاز باشد؟ در اینجا خلاصه ای از برخی از موارد کلیدی دیگری که ممکن است برای دوره شما مورد نیاز باشد آورده شده است.

به یاد داشته باشید که می توانید با استفاده از دوره یاب ما، شرایط ورود به مدارک تحصیلات تکمیلی را بررسی کنید.

امتحان ورودی

تعداد کمی از دوره ها، متقاضیان را ملزم به شرکت در آزمون های مرتبط با موضوع به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش می کنند.

نمونه هایی از این موارد عبارتند از: آزمون پذیرش مدیریت فارغ التحصیل (GMAT) که توسط برخی از MBA ها و سایر برنامه های مدیریتی مورد نیاز است، و آزمون های سوابق فارغ التحصیلی (GRE) که گاهی اوقات در صورتی که متقاضی قبلا در انگلستان تحصیل نکرده باشد، مورد نیاز است.

الزامات مالی

ممکن است ورود به کارشناسی ارشد بدون لیسانس از شما خواسته شود که مدارکی نشان دهید که از هزینه کارشناسی ارشد خود و نحوه برنامه ریزی برای تامین هزینه دوره آگاه هستید. به عنوان مثال، بودجه شما ممکن است از پس انداز شخصی، وام تحصیلات تکمیلی، بورسیه تحصیلی، یک موسسه خیریه یا حتی تامین مالی جمعی باشد.

این اطلاعات ممکن است در درخواست شما، یا در قراردادی که هنگام ثبت نام برای دوره خود امضا می کنید، پوشش داده شود.

حضور در مصاحبه

برخی از دوره ها، متقاضیان را ملزم به شرکت در مصاحبه به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد می کنند. این یک فرصت عالی برای متقاضیان است تا ثابت کنند که به موضوع خود علاقه مند هستند و آنچه را که برای شکوفایی در یک دوره تحصیلات تکمیلی سخت لازم است را دارند.

قبل از شرکت در مصاحبه کارشناسی ارشد، می توانید در مورد آنچه انتظار دارید و چگونه برای این مرحله از درخواست خود آماده شوید، مطالعه کنید.

منابع

اکثر دانشگاه ها برای مصاحبه با هر داوطلب کارشناسی ارشد وقت ندارند. این بدان معناست که آنها برای پشتیبان‌گیری از برنامه‌ها و اثبات اینکه نامزدها برای موفقیت در مقطع کارشناسی ارشد از آنچه لازم است برخوردار هستند، به مراجع علمی تکیه می‌کنند.

هیات علمی پذیرش احتمالاً به همان اندازه که سایر جنبه‌های درخواست کارشناسی ارشد، مانند بیانیه شخصی، به منابع تکیه می‌کنند.

ارجاعات قوی (توصیه نامه) از اساتید قبلی، درخواست تحصیلات تکمیلی شما را تقویت می کند، بنابراین مهم است که داوران خود را به خوبی انتخاب کنید. فقط کسانی را در نظر بگیرید که می توانند اظهارنظر شخصی و مثبتی در مورد توانایی های شما داشته باشند.

اشتیاق

در هنگام درخواست برای تحصیلات تکمیلی، اشتیاق بسیار ارزشمند است.

از درخواست و مصاحبه خود برای نشان دادن اینکه چرا مایلید در مقطع کارشناسی ارشد شرکت کنید و چه چیزی شما را در مورد موضوع خود هیجان زده می کند، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : کمک های مالی در دانشگاه های برتر

نشان دادن اشتیاق فراوان برای دوره شما ممکن است فقط به پر کردن شکاف در مدارک تحصیلی شما کمک کند و به شما کمک کند تا جایی را در دوره کارشناسی ارشد تضمین کنید.

سوالات متداول:

1. شرایط لازم برای دانشجویان بین المللی برای کارشناسی ارشد چیست؟

برای پذیرش در یک برنامه تحصیلات تکمیلی، یک دانشجوی بین المللی باید مدرک لیسانس 4 ساله معادل داشته باشد.

2. آیا برای کارشناسی ارشد به معدل نیاز دارید؟

بله، میانگین نمرات شما هنگام درخواست برای تحصیلات تکمیلی مهم است. در واقع، بسیاری از مدارس یک معدل رضایت بخش را به عنوان شرط اولیه پذیرش در نظر می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید