Search

درک نقش مشاور تحصیلی دانش آموزان در مدارس

نقش مشاور تحصیلی دانش آموزان

نقش مشاور تحصیلی دانش آموزان مشاوران مدرسه امروزی نقش مهمی در مدارس ایفا می کنند، اما گاهی اوقات کلیشه های قدیمی می توانند درک نحوه کمک و حمایت از دانش آموزان را محدود کنند. این مقاله راه‌هایی را که مربیان و دانش‌آموزان می‌توانند درگیر، استفاده و درک تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدرسه شوند، بحث می‌کند.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

فواید داشتن مشاور تحصیلی وظیفه اصلی مشاوران مدرسه حمایت از دانش آموزان در دستیابی به پتانسیل کامل آنهاست. به عنوان مثال، دانش آموزی ممکن است پس از مشاجره با یکی از دوستانش به مدرسه بیاید و به سختی روی هر چیزی تمرکز کند، خیلی کمتر در کلاس ریاضی. در آن شرایط، دانش‌آموز می‌داند که مشاور مدرسه می‌تواند به‌عنوان یک تابلوی صدا و یک محرم برای کمک به ابراز احساسات یا شاید به عنوان منبعی برای اقدامات بیشتر استفاده شود. با مراجعه به پارسین مشاوره و برخورد با مشکل، دانش آموز می تواند دوباره در کلاس تمرکز کند.

این تنها یک نمونه از روش های متعددی است که مشاوران مدرسه می توانند به دانش آموزان کمک کنند. آنها طیف گسترده ای از ابزارها و منابع را برای کمک به دانش آموزان از نظر تحصیلی، اجتماعی و عاطفی در دسترس دارند.

کمک به انتقال ها

فواید مشاور کنکور مشاوران مدارس ابتدایی برای دانش‌آموزان جدید، دانش‌آموزانی که بین بخش‌ها حرکت می‌کنند، دانش‌آموزانی که به مدرسه یا کشور دیگری منتقل می‌شوند، و در نهایت دانش‌آموزانی که به مدرسه راهنمایی ادامه می‌دهند، کمک می‌کنند.

نقش مشاور تحصیلی دانش آموزان

حضور در محیط مدرسه بین المللی به این معنی است که برخی از خانواده های مدرسه برای مدتی در یک مکان هستند و سپس به کشور دیگری منتقل می شوند یا به کشور خود باز می گردند. ترک دوستان و مکان های آشنا می تواند بسیار دشوار باشد. مشاوران ابتدایی می‌توانند به مقابله با ترس‌های «چه می‌شود» و «اگر چه می‌شود» و همچنین به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا در زمانی که پر از ناشناخته‌ها است، بسته شوند و خداحافظی کنند. به همین ترتیب، حضور در یک مدرسه بین‌المللی نیز به این معنی است که دوستان می‌آیند و می‌روند و ممکن است برای دانش‌آموز آسیب‌های عاطفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : مراحل ثبت نام کلاس اول ابتدایی_ همراه با تغییرات ۱۴۰۲

شاگردی ممکن است دوست خوبی پیدا کرده باشد و حالا دوباره در حال دور شدن است. پیدا کردن بارها و بارها دوستان جدید و همچنین برقراری ارتباط با دوستان در مسافت های طولانی می تواند وقت گیر و انرژی زا باشد. برخورد با جدایی باید جدی گرفته شود زیرا می تواند بر موفقیت تحصیلی تأثیر بگذارد. مشاوران ابتدایی با دانش آموزان جدید ملاقات می کنند و اطلاعات مهمی را ارائه می دهند که به آنها کمک می کند تا به سرعت با مدرسه سازگار شوند و همچنین دانش آموزانی را که ممکن است نیاز به حمایت اضافی داشته باشند پیگیری کنند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

زمان ورود به دانشگاه

برخی از دانش آموزان ممکن است با مدیریت زمان و سازماندهی و همچنین مدیریت استرس دچار مشکل شوند. وقتی دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که زمان خود را مدیریت کنند، تکالیف خود را ساختار بدهند و رویه‌ها و روال‌ها را تمرین کنند، به تعویق انداختن کار مشکل کمتری خواهد داشت. اگر دانش‌آموزی بتواند استراتژی‌های سالمی را بیاموزد که واقعاً مؤثر هستند، مقابله با افزایش سطوح فشار در آینده در زندگی قابل کنترل‌تر می‌شود. چنین استراتژی هایی ممکن است شامل جدول زمانی، اولویت بندی، شناسایی و حذف عوامل حواس پرتی، یادگیری نحوه درخواست کمک و غیره باشد.

کلاس های یادگیری عاطفی اجتماعی فعالانه در مدرسه ابتدایی در مورد کاوش شغلی، حل تعارض، ایمنی کودک، تحمل، تصمیم گیری، مسائل دوستی، مدیریت زمان، مهارت های مطالعه، احترام، دوستی، دسته ها، آموزش همدلی، هوش های چندگانه و مشکل ارائه می شود.

نقش مشاور تحصیلی دانش آموزان

محرمانه بودن

نقش مشاور تحصیلی دانش آموزان در هر موقعیت مشاوره ای با دانش آموز، مشخص می شود که آنچه در طول جلسه به اشتراک گذاشته می شود بین مشاور و کودک باقی می ماند. موارد استثنا در صورتی است که سلامتی کودک را تهدید کند یا کودک تهدیدی برای خود یا دیگران باشد.

سلامت روان و بهزیستی عاطفی

بزرگ شدن همیشه آسان نیست. گاهی اوقات مشکلات دشواری مانند: درگیری بین دوستان، استرس، مشکلات خواب، ترس ها و اضطراب عمومی دوران کودکی به وجود می آیند. مشاوران منابع و اطلاعاتی برای کمک به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در گذر از زمان‌های سخت در اختیار دارند.

مشاوران از طریق مداخلات فردی، گروهی و کلاسی می توانند به دانش آموزان کمک کنند که بسیاری از بزرگسالان و دوستان قادر به انجام آن نیستند. درک متقابلی از اعتماد و رازداری وجود دارد که محیط امنی را برای اشتراک‌گذاری تضمین می‌کند و به کودکان اجازه می‌دهد تا احساسات خود را باز کنند و احساساتی را بیان کنند که در غیر این صورت ممکن است سرکوب و مخفی باقی بمانند.

یادگیری عاطفی اجتماعی

مطالب کلاس درسی بر موضوعاتی متمرکز است که شامل حل تعارض، ایمنی دانش‌آموز، همدلی، انتقال، مهارت‌های اجتماعی و دوستی است. برنامه حل تعارض منتخب که دانش آموزان می توانند برای حل مسائل کوچکتر به طور مستقل از آنها استفاده کنند. به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که هنگام برخورد با یک مشکل بزرگ، یعنی مشکلی که ترسناک، خطرناک است، یا ممکن است کسی صدمه ببیند، باید فوراً به یک بزرگسال مورد اعتماد مراجعه کنند.

آموزش والدین (کارگاه آموزشی والدین)

تیم‌های مشاوره دوره ابتدایی برنامه‌های مختلفی را برای جامعه والدین ارائه کرده‌اند، مانند: عشق و منطق، دوره آموزشی فرزندپروری کودکان، والدین فعال و کارگاه‌های متعدد والدین در مورد موضوعات مورد علاقه جامعه والدین. زمانی که والدین با مشکلات هر دوره کودکی ، نوجوانی و جوانی آشنا باشند و اطلاعات کاملی گردآوری کرده باشند، مسلماً فرزند انها روان سلامتی خواهد داشت و زندگی روان عادی خود را طی می کند.

بیشتر بخوانید : فرزند شما تنبل نیست_ چهار راهکار عملی

نتیجه

مشاوران مدارس ابتدایی منابع زیادی برای هر خانواده در دسترس دارند.

مشاور می‌تواند اطلاعات را از دیدگاه‌های مختلف (معلمان، مدیریت، قانون، کتاب، اینترنت، والدین، سایر دانش‌آموزان) بازیابی کند و در عین حال به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تصمیم یا انتخابی مسئولانه و آگاهانه داشته باشند.

استفاده از مشاور مدرسه نه تنها برای کودک، بلکه برای مربیان نیز مفید است. مهم است که مربیان در هر مقطعی از سال تحصیلی با مشاور مدرسه ارتباط برقرار کنند، خواه مشکلی رخ دهد یا نه. اگر معلمان به اطلاعات مربوط به رفاه اجتماعی و عاطفی و/یا عملکرد تحصیلی دانش آموز نیاز دارند، باید همیشه با خیال راحت تماس برقرار کنند تا دیگر نیازی به معرفی نباشد و می توان فورا کمک کرد.

سوالات متداول:

1.  نقش مشاور تحصیلی دانش آموزان چیست؟

با معلمان و والدین ارتباط برقرار کنید. مشاوران مدرسه به تنهایی با دانش آموزان کار نمی کنند. …

شرکت در کمیته های رفاه دانشجویی و حمایت از یادگیری. …

ارزیابی و بهبود برنامه مشاوره

2. مشاوره تحصیلی چگونه میتواند به دانش اموز کمک کند ؟

مشاوران با افرادی که طیف گسترده ای از مشکلات عاطفی و روانی را تجربه می کنند کار می کنند تا به آنها کمک کنند تا تغییرات موثری ایجاد کنند و/یا رفاه خود را افزایش دهند. شما به افرادی با مسائلی مانند افسردگی، اضطراب، استرس، از دست دادن و مشکلات روابط که بر زندگی آنها تأثیر می گذارد کمک خواهید کرد.

3. مهارت مشاوره چیست؟

مهارت‌های مشاوره ویژگی‌های نرم (بین فردی) و سخت (فنی) هستند که مشاور از آنها استفاده می‌کند تا به بهترین وجه به مشتریان خود کمک کند تا مسائل شخصی خود را حل کنند و بر موانعی غلبه کنند که در حال حاضر آنها را از داشتن یک زندگی کامل و شاد باز می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید