Search

15 مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان (آیا نوجوان شما آنها را دارد؟)

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان، آیا با فکر کردن به روزی که نوجوانان شما بالاخره از خانه بیرون خواهند رفت عصبی می شوید؟

به عنوان پدر و مادر، غریزه شما این است که فرزندانتان را در برابر مشکلات و سختی ها محافظت کنید.

بنابراین طبیعی است که نگران این باشید که چگونه نوجوانانتان با موانع مختلف در زندگی کنار می آیند – به خصوص زمانی که کیلومترها از آنها فاصله دارید.

وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌خواهید آن‌ها به خوبی برای چالش‌هایی که بزرگسالی به همراه دارد آماده باشند.

نکته خوب این است که برای شروع به آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان خود که برای شکوفایی در بزرگسالی به آنها نیاز دارند، هرگز دیر نیست.

به عنوان والدین آنها، شما در بهترین موقعیت برای کمک به آنها در ایجاد ارزش های مناسب و تبدیل شدن به بزرگسالان جوان مسئول هستید.

در این مقاله، ما در مورد 15 مهارت مهم زندگی برای نوجوانان و نحوه انتقال آنها به نوجوانان صحبت خواهیم کرد.

1. مدیریت زمان

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان، نوجوانی که روی کتاب های مدرسه اش می خوابد آیا نوجوانان شما از ضرب الاجل ها عقب می مانند؟ شاید آنها اغلب کارها را به لحظه آخر رها می کنند و باعث استرس و وحشت غیر ضروری می شوند.

مدیریت زمان موثر به نوجوانان شما کمک می کند تا از تعلل و رعایت ضرب الاجل ها جلوگیری کنند. نوجوانان شما همچنین می توانند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند.

هنگامی که نوجوانان شما بالغ می شوند، مهارت های پولساز برای نوجوانان این منجر به تعادل بهتر بین کار و زندگی می شود.

در اینجا چند راه برای آموزش به نوجوانان خود آورده شده است که چگونه زمان خود را به خوبی مدیریت کنند:

برای برنامه ریزی روزانه و هفتگی با آنها همکاری کنید. آنها را تشویق کنید تا زمان کافی را برای تکالیف، کارهای خانه و سایر مسئولیت ها اختصاص دهند. در عین حال به آنها بیاموزید که چگونه کار، استراحت و بازی را متعادل کنند.

ابزارهای مدیریت زمان را در اختیار آنها قرار دهید. برخی از این ابزارها ممکن است شامل یک برنامه ریز دیجیتال یا مکتوب، فهرست کارهای انجام شده یا اپلیکیشنی برای پیگیری رویدادها و وظایف باشد.

به آنها یاد دهید که چگونه اولویت بندی کنند. گاهی اوقات، یک جشن تولد ممکن است با یک بازی بسکتبال یا درس موسیقی تضاد داشته باشد. به نوجوانان خود کمک کنید بر اساس نقش ها، ارزش ها و تعهدات خود اولویت بندی کنند.

2. مدیریت پول

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان بر اساس نظرسنجی‌ها، 75 درصد از جوانان ترجیح می‌دهند موضوعات مرتبط با امور مالی را در مدرسه بیاموزند.

آموزش رسمی سواد مالی یا خرد را تضمین نمی کند. این بدان معناست که شما به عنوان والدین، نقشی اساسی در کمک به نوجوانان خود در یادگیری نحوه مدیریت پول خود ایفا می کنید.

سواد مالی به نوجوانان شما کمک می کند تا از بدهی خودداری کنند و پس انداز خود را افزایش دهند.

با رعایت نکات زیر می توانید نوجوانانی با مهارت مالی تربیت کنید:

آنها را تشویق کنید تا عادت پس انداز را در خود پرورش دهند. به عنوان مثال، هنگامی که آنها کمک هزینه خود را دریافت می کنند، می توانید آنها را تشویق کنید که بخشی از آن را برای پس انداز خود کنار بگذارند. (البته، بسیار مهم است که در این زمینه نیز الگو باشید!)

به آنها کمک کنید بفهمند که اعتبار به معنای “پول رایگان” نیست. به آنها توضیح دهید که کارت های اعتباری چگونه کار می کنند و چگونه بدهی کارت اعتباری می تواند به سرعت در طول زمان ترکیب شود.

مهارتهای زندگی برای نوجوانان به آنها دسترسی به بودجه و ابزارهای مالی بدهید. به عنوان مثال، یک برنامه ردیاب بودجه می تواند به آنها کمک کند تا از هزینه های خود مراقبت کنند.

آنها را با مفهوم بیمه آشنا کنید. می توانید نوجوان را به چیزی که آنها با آن آشنا هستند، مانند ماشین، مرتبط کنید. اصطلاحاتی مانند کسر، حق بیمه، محرومیت ها و غیره را برای آنها توضیح دهید.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

3. تصمیم گیری

هیچ کس هر بار تصمیم درستی نمی گیرد، اما شما می توانید به نوجوان خود کمک کنید تا انتخاب های عاقلانه تری در زندگی داشته باشد.

نفوذ همسالان نقش بزرگی در تصمیم گیری نوجوانان ایفا می کند – چه خوب و چه بد.

نوجوانان خود را تشویق کنید تا با دوستانی که عقاید و ارزش های مشابهی دارند، وقت بگذرانند. به آنها بیاموزید که مرزها را تعیین کنند و آنقدر شجاع باشند که نه بگویند.

به آن‌ها کمک کنید تا مزایا و معایب تصمیم‌هایی را که با آن‌ها روبرو می‌شوند وزن کنند.

در صورت لزوم راهنمایی ارائه دهید، اما از تحمیل عقاید خود به نوجوانان خودداری کنید. هر چقدر هم که سخت باشد، به عنوان والدین، گاهی اوقات باید پشت صندلی بنشینیم و به آنها اجازه دهیم از اشتباهات خود درس بگیرند.

4. هدف گذاری و برنامه ریزی

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان ممکن است نوجوانان جاه طلبی داشته باشید که رویای بزرگ داشته باشند.

هدف گذاری و برنامه ریزی ساختاریافته می تواند به نوجوانان شما کمک کند پتانسیل خود را باز کنند. آنها یاد خواهند گرفت که از استعدادها و نقاط قوت خود برای دستیابی به اهداف کاملاً تعریف شده استفاده کنند.

نوجوانان خود را تشویق کنید تا اهداف و جاه طلبی های خود را بنویسند. اینها باید اهداف آنها باشد، نه آرزوهایی که می خواهید از طریق آنها محقق کنید.

کلاس مهارت های زندگی برای نوجوانان همچنین می‌توانید به آنها کمک کنید تا یک رویای بزرگ را به مراحل کوچک‌تر تبدیل کنند. اطمینان حاصل کنید که هر قدم به سمت هدف قابل اندازه گیری و مشخص است.

به عنوان مثال، اگر نوجوان شما می خواهد کره ای یاد بگیرد، ممکن است تصمیم بگیرد که هر روز 30 دقیقه بعد از شام به مطالعه زبان بپردازد.

و تا زمانی که اهداف نوجوانان شما به نحوی معنادار است، تمام تلاش خود را برای حمایت از شما انجام دهید!

5. تفکر انتقادی

آیا نوجوانان شما چیزها را از نظر ظاهری می بینند؟

اگر چنین است، آنها را تشویق کنید تا اطلاعات و ایده ها را به طور منطقی و مستقل تجزیه و تحلیل کنند.

به این ترتیب، نوجوانان شما می‌توانند نظرات و نتیجه‌گیری‌های معقول و سنجیده خود را شکل دهند.

در اینجا می توانید به نوجوانان خود در تمرین تفکر انتقادی کمک کنید:

از آنها بخواهید راه حل هایی برای مشکلات زندگی واقعی ارائه دهند.

از آنها سؤالات باز بپرسید که نمی توان با یک «بله» یا «نه» ساده به آنها پاسخ داد.

به آنها فرصتی برای تصمیم گیری های مهم بدهید. به عنوان مثال، آیا آنها دوست دارند تعطیلات تابستانی را به صورت داوطلبانه بگذرانند یا در یک اردوی آموزشی شرکت کنند؟

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

6. سازگاری و انعطاف پذیری

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان چگونه می توانید به نوجوانان خود کمک کنید تا به سرعت با تغییرات سازگار شوند و از زمان های سخت بازگردند؟

در اینجا چند نکته برای امتحان وجود دارد:

نوجوانان خود را تشویق کنید تا تجربیات جدید را دنبال کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند یک ورزش جدید را امتحان کنند یا به یک باشگاه بپیوندند.

به نوجوانان خود کمک کنید تا به جای تمرکز بر ناامیدی ها، روی جنبه های مثبت تغییر تمرکز کنند.

به نوجوانان خود یادآوری کنید که از مونولوگ درونی خود و نحوه صحبت با خود آگاه باشند.

نوجوانان خود را تشویق کنید تا راه حل هایی برای مشکلات بیاندیشند و مزایا و معایب هر یک را بسنجید.

به نوجوانان خود کمک کنید تا با دوستان، اعضای خانواده، مشاوران و مربیان ارتباط سالم برقرار کنند. این افراد می توانند از نوجوانان شما حمایت و راهنمایی کنند.

سازگاری و انعطاف پذیری

7. تبدیل شدن به یک یادگیرنده خودراهبر

بسیاری از نوجوانان این ذهنیت را دارند که باید تکالیف و پروژه های مدرسه خود را به پایان برسانند.

این کاملاً تقصیر آنها نیست. آن‌ها یاد گرفته‌اند که به دلیل تنبیه‌ها یا عواقبی که در مدرسه با آن‌ها مواجه می‌شوند، اینگونه فکر کنند، اگر کار را کامل نکنند.

اما داشتن این طرز فکر به این معنی است که نوجوانان شما تنها زمانی ممکن است وظایف خود را به پایان برسانند و مسئولیت های خود را انجام دهند که کسی آنها را وادار کند.

بنابراین کاری که می توانید بجای آن انجام دهید این است که نوجوانان خود را تشویق کنید تا یادگیرندگانی فعال و خودراهبر باشند.

به آنها کمک کنید تا معنی و هدف ذاتی را در پس آنچه که در حال حاضر روی آن کار می کنند، فراتر از نتیجه ای که می خواهند به دست آورند، ببینند.

آنها را تشویق کنید تا منابع و پلتفرم های مختلف یادگیری را به تنهایی کشف کنند.

8. مدبر بودن

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان وقتی نوجوانان شما در زندگی با شکست مواجه می شوند، آیا اغلب تسلیم می شوند؟

به جای ترک سیگار، به آنها کمک کنید تا مدبرتر شوند. به آنها نشان دهید که چگونه می توانند افق های خود را گسترش دهند، زمانی که می خواهند راهی برای عبور از یک مانع پیدا کنند.

آیا یک سازمان، عضو حرفه ای یا خانواده می تواند راهنمایی کند؟

یا می توانند دوره ای بگذرانند یا از یک ابزار آنلاین استفاده کنند که ممکن است کمک کند؟

به نوجوانان خود فرصتی برای تصمیم گیری مهم بدهید. آنها را تشویق کنید تا در مورد اشتباهاتی که مرتکب شده اند فکر کنند.

9. ارتباطات موثر

همانطور که نوجوانان مهارت های ارتباطی خوبی را توسعه می دهند، می توانند افکار و نظرات خود را با وضوح بیشتری منتقل کنند.

آنها همچنین یاد خواهند گرفت که به طور مؤثرتر گوش کنند. این می تواند به جلوگیری از درگیری ها و سوء تفاهم های غیر ضروری کمک کند.

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان برای اینکه نوجوانان خود را قادر به بهبود مهارت های ارتباطی خود کنید، می توانید:

برای برقراری ارتباط با نوجوانان خود وقت بگذارید. فرصت هایی برای تعاملات دو طرفه با نوجوانان خود ایجاد کنید. این ممکن است شامل تنظیم یک قانون عدم تماس تلفنی سر میز شام یا برنامه‌ریزی زمانی هفتگی خانواده برای رسیدن به نتیجه و غیره باشد.

اهمیت زبان بدن در مکالمات را به نوجوانان خود بیاموزید. می‌توانید نشانه‌های نامطلوب خاص زبان بدن را برای آنها توضیح دهید (مثلاً عدم تماس چشمی، بازوهای ضربدری، وضعیت بدنی نامناسب).

بر اهمیت گوش دادن فعال تاکید کنید. هر زمان که نوجوانان یا هر کس دیگری با شما صحبت می کند، این را مدل کنید. اصول کلیدی گوش دادن فعال را به نوجوانان خود آموزش دهید.

10. هوش هیجانی و خودآگاهی

نوجوانان شما ممکن است در درک احساسات خود دچار مشکل شوند. آنها همچنین ممکن است از تأثیر خلق و خوی و اعمال خود بر احساسات دیگران بی اطلاع باشند.

با هوش هیجانی بیشتر، نوجوانان شما همدلی را پرورش می دهند و روابط قوی تری ایجاد می کنند.

برای ایجاد هوش هیجانی نوجوانان خود، فضای امنی را در خانه ایجاد کنید که در آن آنها بتوانند آشکارا در مورد احساسات، ترس ها، اضطراب ها و غیره خود صحبت کنند.

به جای اینکه احساسات خود را زیر فرش بکشید، احساسات آنها را از طریق گوش دادن فعال تأیید کنید.

11. رهبری و کار گروهی

مهارت ضروری زندگی برای نوجوانان قدرت تیم هر یک از اعضاست. نقطه قوت هر عضو تیم است.

ضروری است که نوجوانان شما یاد بگیرند که رهبری کنند و در یک تیم کار کنند.

در اینجا نحوه کمک به نوجوانان خود برای تقویت روابط مشترک با دیگران آمده است:

به آنها بیاموزید که در قبال اعمال خود پاسخگو باشند. با تعیین قوانین و مرزها، فرهنگ مسئولیت پذیری را در خانه خود ایجاد کنید. نوجوانان خود را در فرآیند ایجاد این قوانین و مرزها مشارکت دهید.

به آنها فرصت مذاکره بدهید. از نوجوانان خود دعوت کنید تا ایده ها و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. در مواردی که با آنها رودررو نمی شوید، فضایی برای مذاکره بگذارید.

فرهنگ تجلیل از موفقیت های دیگران را ایجاد کنید. برای نوجوانان خود الگوسازی کنید که چگونه صادقانه از دیگران حمایت، انگیزه و تشویق کنند.

به آنها بیاموزید که تعارضات را به طور موثر حل کنند. راهکارهایی را برای حفظ آرامش در میانه موقعیت های پرتنش با آنها به اشتراک بگذارید. به آنها نشان دهید که چگونه با احترام مخالفت کنند.

12. همدلی و شفقت

نوجوانانی که همدلی بیشتری دارند می توانند روابط سالم تری با دیگران ایجاد کنند.

در اینجا نحوه تقویت نوجوانان خود برای توسعه این مهارت ارزشمند زندگی آمده است:

فضای امنی برای آنها ایجاد کنید تا در مورد احساسات و تجربیات خود صحبت کنند.

از آنها بپرسید که در مورد حالات صورت یا زبان بدن شخص دیگر چه چیزی را متوجه می شوند.

به آنها یادآوری کنید که حتی در میان اختلافات و درگیری ها به دیگران احترام بگذارند.

آنها را تشویق کنید که داوطلب شوند و به دیگران خدمت کنند – شما هم می توانید به آنها بپیوندید!

همدلی و شفقت

13. عادات سالم و مراقبت از خود

یکی از مهم ترین مهارت های زندگی برای نوجوانان این است که بدانند چگونه از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت کنند.

می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

با رعایت بهداشت خواب خوب مثال بزنید، به عنوان مثال. یک ساعت قبل از خواب، وسایل الکترونیکی خود را کنار بگذارید و یک برنامه خواب آرام داشته باشید.

نوجوانان خود را به معاینات معمول سلامت خود ببرید.

با آنها ورزش کنید.

مهارت های اولیه آشپزی را به آنها بیاموزید.

به آنها نشان دهید که چگونه برچسب های غذایی را بخوانند.

در حالی که سلامت جسمانی مهم است، سلامت روان را نباید نادیده گرفت.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نیمی از شرایط سلامت روان در بزرگسالی در سن 14 سالگی شروع می شود.

در اینجا نحوه کمک به نوجوانان خود برای اولویت دادن به سلامت روانی آورده شده است:

مشاوره و حمایت از سلامت روان را بی ارزش جلوه دهید.

به آنها کمک کنید تا یک روال خود مراقبتی ایجاد کنند.

به طور منظم یک به یک با آنها وقت بگذرانید تا بتوانید دریابید که واقعاً چگونه هستند.

تکنیک های تمدد اعصاب (مانند تمرینات تنفس عمیق، هنر درمانی) را با آنها بیاموزید و تمرین کنید.

14. کمک های اولیه و آمادگی اضطراری

همه نوجوانان باید بدانند که چگونه در مواقع اضطراری حرکت کنند. این مهارت‌ها می‌توانند جان خود یا شخص دیگری را نجات دهند.

این چیزی است که می توانید انجام دهید:

آنها را تشویق کنید که در آموزش های اولیه کمک های اولیه شرکت کنند (و اگر می توانید به آن بپیوندید).

ابزار ایمنی شخصی را در اختیار آنها قرار دهید و نحوه استفاده از این ابزار را به آنها آموزش دهید. برنامه های ایمنی شخصی مانند Noonlight می توانند مفید باشند.

آنها را تشویق کنید که اعضای خانواده یا دوستان مورد اعتماد خود را به عنوان مخاطبین اضطراری ذخیره کنند.

به آنها آموزش دهید که چگونه در برابر آتش سوزی، بلایای طبیعی و غیره واکنش نشان دهند.

15. مهارت های اولیه نگهداری از خانه

نوجوانانی که مهارت های لازم برای نگهداری از خانه را ندارند ممکن است در صورت بروز چنین موقعیت هایی دچار استرس و غرق شدن شوند.

نوجوانان خود را درگیر کارهای اصلی خانه داری کنید. به آنها بیاموزید که از وسایل خانگی معمولی مانند ماشین لباسشویی و خشک کن استفاده کنند.

این ایده خوبی است که به نوجوانان خود بیاموزید چگونه:

ناودان ها را تمیز کنید

کلید مدار را ریست کنید

آب را قطع کنید

قفسه ها را آویزان کنید

شیر آب نشتی را تعمیر کنید

گرفتگی سینک یا توالت را باز کنید

هر چه زودتر نوجوانان خود را درگیر کارهای اساسی تعمیر و نگهداری خانه کنید.

شما مهارت‌های ارزشمندی را به آن‌ها آموزش می‌دهید که وقتی به تنهایی زندگی می‌کنند به کارتان می‌آید!

نتیجه

بسیاری از مهارت های زندگی ارزشمند را نمی توان با خواندن یک کتاب درسی به دست آورد.

همان‌قدر که می‌خواهید نوجوانانتان نمرات خوبی در مدرسه کسب کنند، برای آن‌ها نیز مهم است که به جوانانی مسئولیت‌پذیر و مستقل تبدیل شوند.

با تجهیز آنها به مهارت های مناسب، آنها به این مسیر می روند!

سوالات متداول :

1.مهارت زندگی چیست؟

حل مسئله، تفکر انتقادی، مهارت های ارتباطی موثر، تصمیم گیری، تفکر خلاق، مهارت های روابط بین فردی، مهارت های ایجاد خودآگاهی، همدلی، و مقابله با استرس و احساسات.

2. نوجوانان چه چیزی باید داشته باشند؟


نوجوانان نیز به کمی فعالیت نیاز دارند – و این فقط به معنای «فعالیت‌هایی» مانند جلسات یا باشگاه نیست، بلکه به معنای ورزش فیزیکی است. بچه ها با عجله در تعطیلات مدرسه تناسب اندام خود را حفظ می کنند. نوجوانان اغلب برای فعال نگه داشتن نیاز به حمایت دارند تا بخشی از سبک زندگی بزرگسالی آنها شود و آنها سالم و تناسب اندام بمانند.

3. مهارت زندگی من چیست؟


مهارت‌های زندگی به عنوان گروهی از شایستگی‌های روانی اجتماعی و مهارت‌های بین‌فردی تعریف می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری آگاهانه، حل مشکلات، تفکر انتقادی و خلاقانه، برقراری ارتباط مؤثر، ایجاد روابط سالم، همدلی با دیگران و کنار آمدن و مدیریت زندگی‌شان در شرایطی سالم. و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید