Search

معرفی رشته ژنتیک (انسانی، پزشکی، مولکولی ) و بازار کار آن

معرفی رشته ژنتیک

معرفی رشته ژنتیک بسیاری از دانش آموزان رشته تجربی پس از خواندن مباحث ژنتیک در کتاب زیست شناسی خود به تحصیل در رشته ژنتیک در دانشگاه علاقمند می‌شوند. رشته ژنتیک، یکی از گرایش‌های رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی است.

در واقع رشته ژنتیک یا ژن شناسی به مطالعه دانش انتقال وراثت از والدین به فرزندان می‌پردازد که این انتقال ممکن است مربوط به انسان، جانوران، گیاهان و حتی باکتری‌ها باشد. علاقه‌مندان در دانشگاه با مباحث مهمی همچون؛ مهندسی ژنتیک، ژنتیک جمعیت، ژنتیک ایمنی، سرطان شناسی، ژنتیک رفتاری، ژنتیک بیوشیمیایی، ژن درمانی، پزشکی قانونی، اصول مشاوره ژنتیک و… آشنا شوند. به طور کلی این رشته به درمان بیماری‌ها، افزایش طول عمر و به دست آوردن ویژگی‌های خاص در موجودات و گیاهان می‌پردازد.

مشاوره تلفنی تحصیلی  پارسین مشاره با ارائه تخصصی ترین مشاوره در تمامی زمینه مدارس، کنکور، دانشگاه، انتخاب رشته، دکتری، کارشناسی ارشد و … کافی است تماس بگیرید. 

برای تحصیل در رشته ژنتیک کدام رشته را باید انتخاب کرد؟ ادامه تحصیل این رشته در چه گرایش‌هایی در مقطع ارشد و دکترا ممکن است؟ بازار کار این رشته و درامد رشته زنتیک در ایران و خارج از کشور چگونه است؟ برای یافتن جواب این سوالات تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: معرفی رشته علوم آزمایشگاهی و شرایط تاسیس آزمایشگاه

معرفی رشته ژنتیک در مقطع کارشناسی

برای دریافت اطلاعاتی در مورد رشته ژنتیک شما ابتدا بایستی با رشته زیست شناسی سلولی مولکولی آشنا شوید زیرا رشته ژنتیک در هیچ کدام از دانشگاه‌های سراسری و آزاد در مقطع کارشناسی با عنوان رشته ژنتیک وجود ندارد. علاقمندان به تحصیل در رشته ژنتیک ابتدا باید در مقطع کارشناسی از رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی فارغ التحصیل شوند و مقاطع بعدی برای رشته ژنتیک و شرکت ازمون ثبت نام کنند.

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی جز رشته‌های گروه علوم تجربی است. این رشته به مطالعه سلول‌ها و مولکول‌ها،DNA، RNA، پروتئین‌ها می‌پردازد. همچنین هدف از به وجود آمدن رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی، تربیت متخصصانی است که در رشته‌های پزشکی، بیوشیمی، ژنتیک، مهندسی ژنتیک، اصلاح نباتات، شیلات، دام بتوانند به تحقیقات علمی و پژوهشی بپردازند.

 معرفی رشته ژنتیک، این رشته جذاب در مقطع ارشد دارای ۵ گرایش می‌باشد؛ میکروبیولوژی، علوم سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی و بیوفیزیک

برای تحصیل در مقطع کارشناسی زیست سلولی و مولکولی داوطلب باید به دروس زیست و شیمی علاقمند باشد و درصدی هم به ریاضی توجه کند.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته کنکور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

رشته ژنتیک با آزمون و بدون آزمون در مقطع کارشناسی

یکی از سوالات مهمی که برای اکثر علاقمندان معرفی رشته ژنتیک به تحصیل در رشته ژنتیک پیش می اید این است که برای شروع و تحصیل در مقطع کارشناسی باید در کنکور سراسری شرکت کنم یا بدون کنکور ثبت نام در این رشته ممکن است؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم رشته ژنتیک یکی از گرایش‌های زیست شناسی سلولی و مولکولی است و در مقطع کارشناسی این رشته اصلاً وجود ندارد. برای شروع شما باید ابتدا در رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی ثبت نام کنید.


 باید خاطر نشان کرد برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته شما می‌توانید از دو طریق اقدام به ثبت نام کنید و مشغول به تحصیل در این رشته شوید. به طور معمول اکثر متقاضیان از طریق کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی را انتخاب می کنند و به رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی وارد می‌شوند. در واقع این رشته در دانشگاه‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد وجود دارد. داوطلبان در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانند این دانشگاه‌ها را با توجه به اعتبار، رتبه لازم، محل تحصیل و …انتخاب کنند.


راه دوم؛ ثبت نام از طریق سوابق تحصیلی یعنی همان معدل کتبی دیپلم است. سازمان سنجش برای افرادی که در آزمون شرکت کردند و همچنین افرادی که در آزمون کنکور سراسری شرکت نکرده باشند. انتخاب رشته از طریق سوابق تحصیلی یا همان بدون کنکور را برای ورودی مهر ماه و بهمن ماه برای علاقمندان اختصاص داده است.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج برنامه ریزی است.

رشته ژنتیک بدون آزمون

برای سنجش میزان معدل شما و همچنین انتخاب رشته بدون کنکور می‌توانید با کارشناسان انتخاب رشته مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید و شانس پذیرش خود را در دانشگاه مورد علاقه افزایش دهید.

در ادامه بخوانید: ۱۲ نکته و ترفند ساده برای کمک به آمادگی برای کنکور

مجموعه دروس کارشناسی رشته ژنتیک

مسلماً هر داوطلب تحصیل در رشته ژنتیک باید در مورد دروسی که در مقطع کارشناسی آن باید بگذراند تحقیقاتی انجام دهد تا با نگاهی بازتر انتخاب خود را انجام دهد. هدف از تحقیق در مورد مجموعه دروس این است که متقاضی ببیند آیا از گذراندن این دروس برمی‌آید و اینکه آیا به واحدهای درسی علاقه دارد یا نه؟ پس بهتر است با مجموعه دروس رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی آشنا شوید.

در چارت انتخاب واحد هر رشته دانشگاهی معمولاً مجموعاً دروس پایه، دروس اختصاصی، اختیاری و عمومی وجود دارد. برای فارغ التحصیل شدن در رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی باید ۱۳۵ واحد درسی که شامل دروس تئوری و آزمایشگاهی است بایستی بگذرانید. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی واحدهای آزمایشگاهی زیادی دارد و این به جذابیت این رشته می‌افزاید.

در واقع شما در دانشگاه با دروس اختصاصی ذیل سر و کار دارید؛

 شیمی آلی، زیست شناسی مولکولی، بیوشیمی، فیزیولوژی جانوری، بافت شناسی و جنین شناسی، قارچ شناسی، آزمایشگاه (جانوری، گیاهی، قارچ شناسی ،زیست سلولی، ژنتیک)، ژنتیک، ویروس شناسی، بیماری‌های گیاهی، ژنتیک گیاهان، زیست سلولی باکتری، میکروب شناسی صنعتی، بیماری‌های باکتریایی، بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک میکروب، ژنتیک ایمنی، بیماری‌های سیستم ایمنی، ژنتیک سرطان، مهندسی ژنتیک، مشاوره ژنتیک، بیوانفورماتیک، ژنتیک مولکولی و…

معرفی رشته ژنتیک در مقطع کارشناسی ارشد

زمانی که موفق به کسب مدرک کارشناسی از دانشگاه شدید می‌توانید برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد رشته مورد علاقه خود که همان رشته ژنتیک است را انتخاب کنید. در مقطع ارشد است که رشته ژنتیک و دانشجو بودن در این رشته بیشتر شنیده می‌شود. با این وجود برای تحصیل در رشته ژنتیک در مقطع ارشد شما می‌توانید در دو آزمون وزارت علوم و وزارت بهداشت شرکت کنید و کد این رشته‌ها را در زمان ثبت نام انتخاب کنید.

در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم، سازمان سنجش برای رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی ۱۱ گرایش را در نظر گرفته است و گرایش دوم این مجموعه رشته ژنتیک است. داوطلبان با انتخاب این رشته می‌توانند برای کسب دانشگاه مورد علاقه به رقابت بپردازند.

برای برنامه‌ریزی و موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد رشته ژنتیک و تهیه منابع مورد نظر همچنین راهنمایی و مشاوره تخصصی شما می‌تواند با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

بنابراین رشته ژنتیک در مقطع کارشناسی ارشد وزارت علوم یکی از گرایش‌های رشته زیست سلولی و مولکولی است.

اما از آزمون وزارت بهداشت و شرکت کردن برای رشته ژنتیک چه خبر؟ از همین ابتدا به شما عزیزان بگوئیم که قبول شدن در آزمون وزارت بهداشت مشکل است ولی غیر ممکن نیست. با این وجود رقابت زیادی برای ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی و گرفتن مدرک ارشد از وزارت بهداشت بخاطر مزایای خاص آن وجود دارد.

در مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، اسم رشته ژنتیک با عنوان رشته «ژنتیک انسانی» شناخته شده است. دانشجویان به محض گذراندن واحدهای درسی و پایان نامه می‌توانند مدرک کارشناسی ارشد رشته ژنتیک انسانی را از وزارت بهداشت دریافت کند.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره همین حالا تماس بگیرید.

معرفی رشته ژنتیک انسانی

رشته ژنتیک انسانی یکی از رشته‌های زیر مجموعه علوم آزمایشگاهی 1 در کنکور وزارت بهداشت است. رشته ژنتیک در مورد تمام موجودات زنده من جمله انسان‌ها، گیاهان و جانوران فعالیت دارد. در واقع ژنتیک انسانی بیشتر به بررسی علل ناهنجاری‌های ژنتیکی، راهکارهای جلوگیری از بروز وضعیت ناهنجار، تشخیص قبل از تولد انسان و حتی درمان آن می‌پردازد. می‌توان گفت رشته ژنتیک انسانی به بررسی ساختار سلول‌ها از نظر کروموزوم‌ها و ژن‌ها می‌پردازد.

معرفی رشته ژنتیک انسانی

مسلماً رشته ژنتیک انسانی به مشکلات ژنتیکی سلول‌های انسانی، نواقص و بیماری‌های ژنی و کروموزمی بیماران می‌پردازد. فارغ التحصیلان رشته ژنتیک انسانی بیشتر به طرح های تحقیقاتی و پژوهشی مشغول می شوند.

 در مقطع ارشد وزارت بهداشت دانشجویان رشته ژنتیک انسانی این دروس را می‌گذرانند؛

ژنتیک جمعیت، کشت سلول و بافت، سیستم اطلاع رسانی پزشکی، مهندسی ژنتیک، ژنتیک سرطان، ژنتیک انسانی، ژنتیک ایمنی، روش‌های عملی ژنتیک مولکولی، تازه‌های ژنتیک، ژنتیک بیوشیمیایی، اصول اپیدمیولوژی، سیتوژنتیک، سمینار و پایان‌نامه.

تفاوت اساسی آزمون ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت در رشته ژنتیک

رشته ژنتیک یکی از رشته‌های پرطرفدار در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت است. داوطلبانی که مدرک کارشناسی رشته زیست شناسی سلولی مولکولی دارند (البته افرادی که مدارک کارشناسی غیر مرتبط هم دارند) می‌توانند در آزمون ارشد شرکت کنند. اما برای افرادی که رشته کارشناسی غیرمرتبط دارند بعدها مشکلاتی بوجود می آید. پس بهتر است در انتخاب رشته کارشناسی خود دقت کنید.

 علاقمندان می‌توانند برای تحصیل درمقطع ارشد رشته ژنتیک یکی از دو راه را انتخاب کنند؛ وزارت علوم یا وزارت بهداشت.

داوطلبان بهتر است قبل از شرکت در کنکور ارشد پزشکی یا وزارت بهداشت و وزارت علوم تفاوت‌های این دو کنکور آشنا شوند که مدرک گرفتن در کدام یک راحت‌تر است و مزایای هر کدام چگونه است که مسیر خود را انتخاب کنند:

1.تعداد دروس امتحانی برای شرکت در آزمون:  تعداد دروس امتحانی برای رشته مهندسی ژنتیک وزارت علوم به نسبت وزارت بهداشت بیشتر است. دروس امتحانی برای آزمون علوم عبارتند از؛ زبان عمومی و تخصصی، مجموعه زیست شناسی (گیاهی، جانوری، میکروبی، سلولی و مولکولی)، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک، زیست شناسی سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی ، مجموعه ویروس شناسی، قارچ شناسی و ایمنی شناسی، بیوفیزیک و مجموعه زیست شناسی دریا.

بیائید در مورد دروس امتحانی آزمون ارشد رشته ژنتیک وزارت بهداشت اطلاعاتی کسب کنیم. برای آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت رشته ژنتیک انسانی از شما تنها این دروس امتحان گرفته می‌شود؛ بیوشیمی عمومی، زیست سلولی و مولکولی، ژنتیک، شیمی الی و عمومی، میکروب شناسی و زبان عمومی که باید به ضرایب آنها توجه کرد.

2. ظرفیت پذیرش در دو دانشگاه؛ یکی از دلایل قبولی سخت در ازمون ارشد وزارت بهداشت ظرفیت پایین در رشته های وزارت بهداشت است.  وزارت بهداشت برای جلوگیری از اشباع شدن رشته‌های خود ظرفیت را پایین آورده است. در مقابل وزارت علوم به دلیل وجود دانشگاه‌های مختلف ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته را زیاد در نظر گرفته است.

3. آخرین تفاوت رشته ژنتیک در وزارت علوم و وزارت بهداشت مربوط به بازار کار فارغ التحصیلان این دو وزارتخانه است. فارغ التحصیلان وزارت بهداشت بیشتر به کار درمان بالینی نزدیک هستند و تمرکز را بر روی درمان قرار دادند. اما فارغ التحصیلان رشته مهندسی ژنتیک وزارت علوم، مایل به کار تحقیقاتی هستند. اگر علاقه به کار پژوهشی، طرح تحقیقاتی دارید وزارت علوم را برای این رشته انتخاب کنید.

مطالعه بیشتر: آخرین رتبه های قبولی فیزیوتراپی پردیس خودگردان 1403

معرفی رشته ژنتیک در مقطع دکتری

اگر داوطلبی بخواهد در مقطع دکتری در رشته ژنتیک تحصیلات خود را ادامه دهد؛ باید بداند در این مقطع همانند مقطع ارشد می‌تواند یکی از دو گزینه آزمون وزارت بهداشت و وزارت علوم را انتخاب کند.

 با شرکت در آزمون وزارت بهداشت شما رشته «ژنتیک پزشکی» را در مقطع دکترا انتخاب می‌کنید و می‌توانید مدرک دکتری تخصصی خود را اخذ کنید. اما با شرکت در آزمون PHD وزارت علوم عنوان رشته ژنتیک، «ژنتیک مولکولی» در مدرک شما درج می شود. در ذیل به بررسی این دو رشته می‌پردازیم.

رشته ژنتیک پزشکی

یکی از رشته‌های شاخه ی پزشکی، رشته ژنتیک پزشکی می‌باشد که به تشخیص و بررسی ناهنجاری ژنتیکی می‌پردازد. در یک کلام می‌توان گفت رشته ژنتیک پزشکی به کاربرد ژنتیک در مراقبت‌های پزشکی و درمان بیماری می‌پردازد. در واقع ژنتیک پزشکی زیر مجموعه ژنتیک انسانی است که از ارزش طبی و پزشکی دارد. امروزه بودن یک متخصص ژنتیک پزشکی در تمامی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی الزامی می‌باشد. علاقمندان می‌توانند با اخذ مدرک دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی برای مجوز تاسیس آزمایشگاه اقدام کنند.

رشته ژنتیک مولکولی

افرادی که علاقمند به کارهای تحقیقاتی در مقطع دکتری تخصصی رشته ژنتیک از وزارت علوم هستند می‌توانند از طریق آزمون رشته ژنتیک مولکولی را انتخاب کنند. ژنتیک مولکولی به بررسی ساختار ژن‌ها در سطح مولکول‌ها می‌پردازد. در این رشته با به کار بردن روش‌های ژنتیکی متخصصان می‌توانند عملکرد، فعل و انفعالات بین ژن‌ها را شناسایی کنند. افرادی که قصد مهاجرت دارند مدرک وزارت علوم برای مهاجرت از اعتبار بیشتری برخوردار است.

بازار کار رشته ژنتیک

برسیم به یکی از دغدغه‌های بزرگ جوانان قبل از ورود به دانشگاه بازار کار و آینده شغلی رشته ژنتیک چگونه است؟ بطور قطع فردی که توانسته در مقطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا مدرکی بگیرد انتظار یک شغل خوب را دارد. رشته ژنتیک، یک رشته نوپا و جوان در ایران است که موانع و مشکلاتی سر راه این رشته برای خدمات، آموزش و پژوهش وجود دارد. با این وجود در این مدت پیشرفت زیادی در کشورمان شاهد بودیم.

با داشتن کارشناسی رشته زیست سلولی و مولکولی در حال حاضر پیدا کردن شغل در بازار کار کمی مشکل است. علاقمندان باید تحصیلات خود را در تا مقطع ارشد یا دکترا ادامه بدهند تا بتوانند شغل خوبی نصیب آنها شود. فارغ التحصیلان رشته ژنتیک می‌توانند در این مراکز و سازمان‌ها مشغول به کار شوند؛

بیشتر بخوانید: اصول اولیه برنامه ریزی درسی

تدریس در موسسات و دانشگاه‌ها، مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و باروری در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها، مراکز ملی تحقیقاتی، پزشکی قانونی، تاسیس کلینیک و آزمایشگاه ژنتیک پزشکی

سوالات متداول:

1.رشته ژنتیک چیست؟


ژنتیک مطالعه علمی ژن ها و وراثت است – در مورد چگونگی انتقال برخی از ویژگی ها یا ویژگی ها از والدین به فرزندان در نتیجه تغییرات در توالی DNA.

2. محدوده شغلی ژنتیک چیست؟


مسیرهای شغلی مختلفی در ژنتیک وجود دارد، از جمله موقعیت های تحقیقاتی در دانشگاه، دولت یا صنعت، و همچنین نقش در بیوتکنولوژی، داروسازی و سایر زمینه ها. برخی از عناوین شغلی رایج در ژنتیک عبارتند از: ژنتیک، زیست شناس مولکولی، بیوانفورماتیک و مشاور ژنتیک.

3. آیا ژنتیک شغل خوبی است؟

شما می توانید فرصت های شغلی را در بیمارستان ها، شرکت های دارویی و سایر خدمات بهداشتی پیدا کنید. این شما را در مورد عملیات آزمایشگاه های تشخیصی ژنتیک بیوشیمیایی بالینی راهنمایی می کند. پس از اتمام لیسانس ژنتیک، می توانید برای دوره های بعدی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید