Search

معرفی رشته علوم تربیتی و بازار کار آن

معرفی رشته علوم تربیتی و بازار کار آن

معرفی رشته علوم تربیتی و بازار کار ان حقوق رشته علوم تربیتی ، همان طور که از اسم این رشته مشخص است، رشته علوم تربیتی بطور تخصصی به اموزش و تربیت انسان ها در جهت رشد و شناخت استعدادها می پردازد. این رشته مناسب افرادی است که به اموزش و یاد دادن علاقه زیادی دارند. رشته علوم تربیتی جزو رشته های تخصصی گروه علوم انسانی است.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

سیستم آموزشی امروز بسیار پیچیده است. هیچ رویکرد یادگیری واحدی وجود ندارد که برای همه کارآمد باشد.

به همین دلیل است که روانشناسانی که در زمینه آموزش کار می کنند، بر شناسایی و مطالعه روش های یادگیری برای درک بهتر نحوه جذب و حفظ اطلاعات جدید توسط افراد متمرکز شده اند.

کارشناسان علوم تربیتی نظریه های رشد انسانی را برای درک یادگیری فردی و اطلاع رسانی فرآیند آموزشی به کار می برند. در حالی که تعامل با معلمان و دانش آموزان در محیط های مدرسه بخش مهمی از کار آنها است، این تنها جنبه کار نیست. یادگیری یک تلاش مادام العمر است. مردم نه تنها در مدرسه یاد می‌گیرند، بلکه در محل کار، موقعیت‌های اجتماعی و حتی انجام کارهای ساده مانند کارهای خانه یا انجام کارها یاد می‌گیرند. کارشناسان علوم تربیتی که در این زیر شاخه کار می کنند، نحوه یادگیری افراد را در محیط های مختلف بررسی می کنند تا رویکردها و استراتژی هایی را برای موثرتر کردن یادگیری شناسایی کنند.

کارشناسان علوم تربیتی

معرفی رشته علوم تربیتی و بازار کار آن، فرآیندهای اجتماعی، عاطفی و شناختی مربوط به یادگیری را مطالعه می کنند و یافته های خود را برای بهبود فرآیند یادگیری به کار می گیرند. برخی در رشد آموزشی گروه خاصی از افراد مانند کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان تخصص دارند، در حالی که برخی دیگر بر روی چالش های یادگیری خاص مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یا نارساخوانی تمرکز می کنند.

صرف نظر از جمعیتی که در حال مطالعه هستند، این متخصصان به روش های تدریس، فرآیند آموزشی و نتایج یادگیری متفاوت علاقه مند هستند.

 سن چگونه بر توانایی ما برای ایجاد مهارت های جدید مانند زبان تاثیر می گذارد؟ تفاوت یادگیری حضوری با یادگیری از راه دور با استفاده از فناوری چیست؟

اینها همه سوالاتی هستند که روانشناسان تربیتی در محیط های مختلفی مانند مراکز تحقیقاتی دولتی، مدارس، سازمان های اجتماعی و مراکز یادگیری می پرسند – و به آنها پاسخ می دهند.

بیشتر بخوانید : معرفی رشته مددکاری اجتماعی و بازار کار آن

دروس دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی

روانشناسی عمومی

منطق

مبانی و اصول تعلیم و تربیت

تعلیم وتربیت اسلامی

روانشناسی تربیتی

ارتباط انسانی

روانشناسی رشد

سنجش و اندازه گیری

مبانی و اصول مدیریت اموزشی

امار توصیفی

امار استنباطی

اموزه های تربیتی ایات قران

بهداشت و ایمنی مدارس

سازمان ها و قوانین اموزش و پرورش

مبانی و اصول برنامه ریزی اموزشی

جامعه شناسی اموزش و پرورش

اموزش و پرورش پیش دبستانی و متوسطه در ایران

اموزش و پرورش تطبیقی

الگوها و روش های تدریس

مسائل اموزش و پرورش

تکنولوژی اموزشی

روانشناسی اجتماعی

مبانی راهنمایی و مشاوره

اختلال های رفتاری و هیجانی

 نظارت و راهنمایی اموزشی

مشاوره تحصیلی و شغلی

گرایش های رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش های رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد

معرفی رشته علوم تربیتی و بازار کار آن در مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایشی وجود ندارد. فارغ التحصیلان برای مقطع ارشد است که از میان این گرایش ها، گرایش خود را انتخاب می کنند:

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

برنامه ریزی درسی

تاریخ و فلسفه اموزش و پرورش

مدیریت اموزشی

اموزش و بهسازی منابع انسانی

تحقیقات اموزشی

ارزشیابی اموزشی

تکنولوژی اموزشی

مدیریت و برنامه ریزی اموزش عالی

 یادگیری الکترونیکی

اموزش بزرگسالان

علوم تربیتی (اموزش و پرورش ابتدایی، اموزش و پرورش پیش دبستانی)

برنامه ریزی اموزشی

آموزش علوم تربیتی در سراسر جهان

آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است که از طریق آن به فرزندان یک جامعه دانش پایه آکادمیک، مهارت های یادگیری و هنجارهای فرهنگی آموزش داده می شود. هر کشوری در جهان به نوعی از سیستم آموزشی مجهز است، اگرچه این سیستم ها بسیار متفاوت هستند. عوامل اصلی مؤثر بر سیستم‌های آموزشی، منابع و پولی است که برای حمایت از آن نظام‌ها در کشورهای مختلف استفاده می‌شود. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، ثروت یک کشور با مقدار پولی که برای آموزش هزینه می شود ارتباط دارد. کشورهایی که از امکانات اولیه مانند آب جاری برخوردار نیستند، قادر به پشتیبانی از سیستم های آموزشی قوی یا در بسیاری از موارد، هیچ گونه مدرسه رسمی نیستند.

تعاریف مختلف رشته علوم تربیتی

علوم تربیتی را می توان از چند جهت تعریف کرد. به عنوان مثال، کمیته علوم تربیتی شورای تحقیقات ، که علوم تربیتی را به عنوان “تحقیق در دانش عمومی، آموزش، آموزش و یادگیری” توصیف می کند، یک تعریف توصیفی گسترده ارائه شده است. حوزه هایی که برای آموزش حرفه ای و آموزش معلمان اهمیت دارند این دو تعریف حوزه ای را مشخص می کنند که بیشتر تحقیقات در زمینه علوم تربیتی در آن یافت می شود.

معرفی رشته علوم تربیتی و بازار کار آن تعریف گسترده‌تر ذکر شده اول تلاش می‌کند همه تحقیقات را با نوعی پیوند با آموزش و موارد مشابه در بر گیرد. دومین تعریف محدودتر بر تربیت معلم و مبنای پژوهشی آن تمرکز دارد. این به خوبی با وظایف گروه علوم تربیتی مطابقت دارد: از یک سو، هماهنگی تحقیقات علوم تربیتی به معنای وسیع . و از سوی دیگر، کمک به توسعه تحقیقات آموزشی موضوعی و عمومی مرتبط با تربیت معلم.

شرایط محلی، اجتماعی و تاریخی

با توجه به محتوای پژوهش های علوم تربیتی، تاکید بر شرایط جهانی، اجتماعی، نهادی، تاریخی و گفتمانی که در آن دانش عمومی، آموزش، تدریس، یادگیری و تربیت معلم حرفه ای در آن صورت می گیرد، حائز اهمیت است.

به عنوان مثال، شباهت ها و تفاوت هایی بین یادگیری هایی وجود دارد که به شکل اجباری در مقابل یادگیری داوطلبانه رخ می دهد. همچنین توجه به روشی که روندهای بین المللی می توانند به شدت بر شرایط ملی و محلی، کم و بیش مستقل از این شرایط، تأثیر بگذارند، حائز اهمیت است. همچنین تفاوت ها و شباهت های تاریخی بین حرفه معلمی فعلی و سابق و تربیت معلم وجود دارد، تفاوت ها و شباهت هایی که از جمله به شرایط جهانی و اجتماعی مربوط می شود.

تفاوت های اجتماعی بیشتری با توجه به طبقه اجتماعی، جنسیت، قومیت و سن، به طور جداگانه یا ترکیبی وجود دارد که باید در مطالعات آموزشی مورد توجه قرار گیرد. گفتمانی که بحث در مورد علوم تربیتی و تربیت معلم را تنظیم می کند نیز عامل مهمی است. این گفتمان نه تنها بحث در مورد آموزش و پرورش و مدارس را چارچوب می‌دهد، بلکه عقاید سیاسی و تا حد زیادی آنچه را که سرمایه‌گذاران تحقیق به عنوان زمینه‌های تحقیقاتی مهم در حوزه آموزش می‌دانند، شکل می‌دهد.

وسعت انضباطی و عمق تحقیق در رشته علوم تربیتی

تحقیقات در علوم تربیتی در بخش چارچوب فوق توسعه یافته است. پژوهش باید از نقطه نظر رشته ای (چند رشته ای و بین رشته ای) گسترده باشد و برای عمق علمی تلاش کند. ارتباط با برنامه تربیت معلم به این معنی است که تحقیقات علوم تربیتی نیز به منظور ارائه کمک های تحقیقاتی به توسعه دانش حرفه معلمی است.

بعلاوه، تحقیق باید تا حد امکان به همه عواملی که در فعالیت ها به صورت روزانه در تمام زمینه های آموزشی قابل تصور حضور دارند، مانند دانش آموزان، والدین، افراد درگیر در توسعه حرفه ای، معلمان، مرتبط باشد. مدیران مدارس، ارائه دهندگان آموزش و تصمیم گیرندگان سیاسی، تنها به نام واضح ترین آنها. در نهایت، همانطور که گفته شد، تحقیقات علوم تربیتی که توسعه می‌یابد به شدت بر ماهیت انتقادی تحقیقات علمی تأکید می‌کند.

علوم تربیتی طبیعی

روانشناسی غیرعادی به آسیب شناسی روانی و رفتار غیرعادی می پردازد. این شامل مطالعه الگوهای احساسی، فکری و رفتاری افراد برای شناسایی، درک و حل بالقوه هر موضوعی است که ممکن است بر زندگی یک فرد تاثیر منفی بگذارد.

متخصصان سلامت روان در این شاخه از روانشناسی طیف گسترده ای از اختلالات روانی از جمله اضطراب و افسردگی را ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند. مشاوران، روانشناسان بالینی و روان درمانگران اغلب به طور مستقیم در این زمینه کار می کنند.

علوم تربیتی رفتاری چیست؟

علوم تربیتی رفتاری که با نام رفتارگرایی نیز شناخته می شود، نظریه ای در مورد یادگیری است که بر این ایده مبتنی است که همه رفتارها از طریق شرطی سازی به دست می آیند. استراتژی های رفتاری مانند شرطی سازی کلاسیک و شرطی سازی عامل اغلب برای آموزش یا اصلاح رفتارها استفاده می شود.

علوم تربیتی رفتاری

به عنوان مثال، یک معلم ممکن است از یک سیستم پاداش برای آموزش رفتار در طول کلاس به دانش آموزان استفاده کند. وقتی دانش‌آموزان خوب باشند، ستاره‌های طلایی دریافت می‌کنند که می‌توان آن‌ها را برای نوعی امتیاز ویژه تحویل داد.

با این حال، تکنیک های رفتاری به عنوان یک پایه اصلی در درمان، آموزش و بسیاری از زمینه های دیگر باقی می مانند.

گزینه های شغلی فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی

شغل رشته علوم تربیتی مشاغلی که مستقیماً با مدرک شما مرتبط هستند عبارتند از:

مسئول آموزش جامعه

معلم سالهای ابتدایی

مدیر آموزش و پرورش

مشاور آموزش و پرورش

آموزش کارشناس بهداشت روان

معلم آموزش تکمیلی

مربی یادگیری

معلم مدرسه ابتدایی

معلم دبیرستان

معلم نیازهای آموزشی ویژه

دستیار آموزشی

مشاغلی که مدرک شما مفید خواهد بود:

مشاور شغلی

روان درمانگر کودک

مشاور

روانشناس تربیتی

کارمند حمایت از خانواده

متخصص بازی سلامت

مسئول آموزش موزه

تجربه کاری رشته علوم تربیتی

نوع تجربه کاری که نیاز دارید به مسیر شغلی که می خواهید در پیش بگیرید بستگی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید مدرک تحصیلات تکمیلی تربیت معلم را تکمیل کنید، باید تجربه کار با کودکان، ترجیحاً در محیط مدرسه را داشته باشید. این نشان می دهد که شما نقش را درک می کنید و به حرفه تدریس متعهد هستید.

اگر می خواهید در زمینه تحصیلی دیگری کار کنید، انواع مختلفی از تجربه کاری در دسترس است. برای مثال، می‌توانید در یک مرکز آموزشی، ورزشی، اجتماعی یا جوانان داوطلب شوید تا تجربه‌ای از کار با کودکان و سازماندهی فعالیت‌های گروهی به دست آورید. همچنین ممکن است به شما در افزایش دانش خود در مورد مسائل آموزشی کمک کند. شما همچنین می توانید یک معلم خصوصی یا داوطلب در گروه های بازی و اردوهای تابستانی شوید.

مراقب موقعیت های کاری و فرصت های داوطلبانه باشید که از طریق خدمات شغلی دانشگاه خود، در وب سایت های شرکت و از طریق مطبوعات تخصصی تبلیغ می شوند. از این فرصت ها برای کشف اینکه آیا برای کار مناسب هستید یا نه و شبکه ای از مخاطبین ایجاد کنید استفاده کنید.

مهارت هایی مورد نیاز رشته علوم تربیتی

مطالعه آموزش مهارت های خاصی را در رابطه با طیف وسیعی از موضوعات آموزشی ایجاد می کند. اینها شامل نظریه های یادگیری، برابری و تنوع، سیاست آموزشی و عمل، و خلاقیت و آموزش است.

مدرک تحصیلی شما همچنین درک کلی خوبی از آموزش در زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به شما می دهد. برخی از دوره ها شامل ماژول های کاریابی هستند که فرصتی برای عملی کردن تئوری فراهم می کند.

همچنین مهارت های قابل انتقال زیر را به دست خواهید آورد که برای کارفرمایان در بخش های مختلف شغلی مفید است:

مهارت های ارتباطی عالی – برای ارائه مؤثر اطلاعات به فراگیران ضروری است

مهارت های فناوری اطلاعات – برای تحقیق در مورد منابع آموزشی و تهیه مواد و برای برقراری ارتباط در محیط آموزشی و با مخاطبین خارجی مورد نیاز است.

مهارت های پژوهشی و تحلیلی

مهارت های بین فردی – کار مشترک به عنوان بخشی از یک تیم

مهارت های حل مسئله موثر

مهارت های سازماندهی و مدیریت زمان – برای مدیریت حجم کار آموزشی و انجام برنامه ریزی و نمره گذاری به موقع ضروری است.

خود مدیریتی – به شما کمک می کند تا به طور مؤثر کار کنید و روی تمرین شخصی خود فکر کنید و پیشرفت کنید.

بیشتر بخوانید : ۵ مرحله حیاتی برای انتخاب رشته تحصیلی

دانشگاه های پذیرنده علوم تربیتی

        دانشگاه اراک

       دانشگاه علامه

      دانشگاه تهران             

        دانشگاه ارومیه           

        دانشگاه اصفهان

        آذربایجان غربی

دانشکده غیرانتفاعی رفاه

سوالات متداول:

1.تفاوت رشته روانشناسی با علوم تربیتی در چیست؟

رشته علوم تربیتی بطور کلی به تدریس و اموزش می پردازد ولی رشته روانشناسی به درمان و مشکلات روحی و روانی می پردازند.

2. ایا رشته علوم تربیتی بدون کنکور وجود دارد؟

بله این رشته در یکسری دانشگاه ها بدون کنکور وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید