Search

معرفی رشته آرتوز و پروتز ( اعضای مصنوعی و وسایل کمکی) و بازار کار آن

معرفی رشته آرتور و پروتز و بازار کار آن

معرفی رشته آرتوز و پروتز و بازار کار آن، رشته‌ای از مراقبت‌های بهداشتی و توانبخشی است که با وسایل خارجی به بیماران یا برای جایگزینی قسمت‌های از دست رفته بدن (پروتز) و یا برای حمایت از اعضای ضعیف بدن (ارتوز) سروکار دارد. رشته اعضای مصنوعی یا ارتوپد فنی مناسب افرادی است که به ساختن قطعات و وسایل پزشکی علاقه دارند به نوعی این رشته ترکیبی از رشته های مهندسی و علوم پزشکی است. رشته ارتوز و پروتز جزو رشته های گروه تجربی قرار دارد که در دانشگاه های علوم پزشکی جزو رشته های دانشکده توابنخشی قرار می گیرد.

برای تحصیل در این رشته شما باید در ازمون سراسری شرکت کنید و رتبه مناسبی را کسب کنید. این رشته جزو رشته های طرح دار است که پس از پایان تحصیل باید 2 سال برای دولت کار کنید. با تحصیل 4 ساله در رشته اعضای مصنوعی و گرفتن مدرک کارشناسی شما جذب بازار کار می شوید. فارغ التحصیلان این رشته به افراد معلول جسمی، افرادی که در سانحه یا تصادفات دچار نقص عضو شده اند و همچنین به افراد سالمند که در راه رفتن دچار ضعف هستند کمک می کنند و زندگی جدیدی به این اشخاص هدیه می کنند. رشته اعضای مصنوعی ارتباط نزدیکی با رشته مهندسی پزشکی دارد.

برای قبولی در رشته های که بازار کار خوبی دارند بایستی انتخاب رشته ی اصولی انجام داد که نتیجه عالی از تلاش ها بدست اید.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا

دستگاه های مصنوعی در طول زمان به لطف پیشرفت در فناوری، مواد و طراحی، تغییرات زیادی کرده اند. قبل از قرن بیستم، بسیاری از مردم نمی‌توانستند هزینه های پروتزهای حرفه‌ای را بپردازند، بنابراین از موادی که در اختیار داشتند، مانند صندلی چوبی یا پایه میز، پروتزهای مصنوعی را ساختند. 

ارتوز و پروتز چیست؟

ارتوزو پروتز تخصصی است که به ارزیابی، تجویز، طراحی و ساخت دستگاه های ارتوز و پروتز برای افراد مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی و عصبی-عضلانی می پردازد. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (ISO 8549)، ارتوز وسیله ای است که به طور خارجی به کار می رود که برای اصلاح ویژگی های ساختاری و عملکردی سیستم عصبی-عضلانی و اسکلتی استفاده می شود و در این راستا ارتوز عبارت است از «علم و هنر درمان افراد با استفاده از ارتوز» و همچنین پروتز عبارت است از «وسیله خارجی که برای جایگزینی کامل یا جزئی یک قسمت غایب یا ناقص اندام استفاده می شود» و پروتز عبارت است از «علم و هنر درمان افراد با استفاده از پروتز».

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

هدف از تحصیل در رشته ارتوز و پروتز ( اعضای مصنوعی و وسایل کمکی)

هدف دپارتمان ارتوز و پروتز آموزش فارغ التحصیلان رقابتی است که بتوانند خدمات مناسب ارتوپدی و پروتز را با کیفیت استاندارد ارائه دهند. برای به دست آوردن این رویکرد، ما از آخرین دستاوردهای تحقیقات علمی استفاده می کنیم و سابقه خدمات خود را به روز نگه می داریم. هدف ما بهبود کیفیت زندگی و افزایش استقلال افراد دارای ناتوانی جسمی است. به عنوان مثال، برخی از اهداف مهم عبارتند از:

شناسایی و بکارگیری ابزار، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت ارتوز و پروتز

· شناخت و انتخاب مواد، اجزا و اتصالات مناسب برای دستگاه ها

· ارزیابی، معاینه و شناخت اختلال، ضعف و نقص بیمار

· تصمیم گیری بالینی کارآمد برای هر مورد و دستیابی به مهارت های حل مسئله

· کسب دانش ارتوزها و پروتزهای مختلف برای مشکلات مختلف و شناخت وسایل مناسب برای آنها.

· دستیابی به توانایی های مناسب برای طراحی و ساخت ارتوز و پروتز بر اساس اصول پزشکی و مهندسی

· همکاری با تیم توانبخشی برای ارائه خدمات بهینه

· شناخت و اعمال قوانین ایمنی و همچنین مدیریت بالینی

· کسب مهارت برای استفاده از تمرین مبتنی بر شواهد در عمل بالینی

هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با هدف ارتقای دانش دانشجویان در زمینه پروتز و ارتوز در سه ترم دوره شروع می شود. سپس دانشجویان وارد برنامه تحقیقاتی می شوند که این دوره در مقطع کارشناسی ارشد کوتاهتر است، اما مطالعه پژوهشی در مقطع دکتری طولانی تر است و نیاز به نوآوری در ساخت دستگاه های جدید یا نظریه جدید در این زمینه یا روش تحقیق دارد.


پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

تفاوت رشته مهندسی پزشکی با رشته اعضای مصنوعی

رشته مهندسی پزشکی با رشته ارتوز و پروتز شباهت های با هم دارند . هر دو رشته به ساختن اندام مصنوعی فعالیت دارند. اما با وجود شباهت هاف تفاوت های اساسی وجود دارد که ذیل تفاوت های اساسی این دو رشته بیان می شود:

رشته مهندسی پزشکی جزو رشته های گروه ریاضی است و رشته ارتوز و پروتز جزو رشته های گروه تجربی قرار دارد.

فارغ التحصیلان رشته ی ارتوپد فنی (ارتوز و پروتز) تنها به ساختن قطعات و اندام های مصنوعی بیرونی تخصص دارند ولی کارشناسان مهندسی پزشکی علاوه بر ساختن اندام های مصنوعی بیرونی در ساختن اندام های داخلی مانند قلب مصنوعی و .. و همچنین تجهیزات و دستگاه های پزشکی و بیمارستان تخصص دارند.

برای ورود به هر رشته باید کاملا بطور تخصصی کاوش کرد چون ورود بدون تحقیق مساویست با انصراف از رشته یا فارغ التحصیل شدن در یک رشته ی که بازار کاری ندارد و نتیجه ان افسردگی باشد. پس برای اینده درخشان خود با کارشناسان با تجربه تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید.

نقش پروتز در زندگی بیماران

در حال حاضر نقش پروتزیست ها در تیم توانبخشی بیشتر شده است. بخصوص در ساختن پروتز های زیبایی و حرکتی مانند چشم، گوش،ب ینی، دست و پا. در دوره پس از جنگ جهانی دوم، پروتزها نسبتاً ساده بودند، و بنابراین نسخه‌ها بسیار خاص بودند. با توجه به پیچیدگی اجزای امروزی، بسیاری از جزئیات مربوط به پیکربندی پروتز اکنون بر اساس نتایج بالینی مشاهده شده توسط متخصص پروتز در طول روش همترازی پویا است. پروتزیست ها به عنوان مشاور برنامه‌های توانبخشی و بیمارستان‌ها نیز در حال حاضر با وضوح بیشتری تعریف شده‌اند و اگر برنامه‌های توانبخشی مجوز ملی دریافت کنند معمولاً گواهی هیئت مدیره در پروتز مورد نیاز است.

رشته اعضای مصنوعی

چه زمانی لازم است به کارشناس ارتوز و پروتز مراجعه کرد؟

هر شخصی که دچار ضعف و ناتوانی، درد در زانو یا پا و..، عمل جراحی قطع عضو بر اثر سانحه یا داشتن دیابت بوده باید به یک تکنسین ارتوز و پروتز مراجعه کند. البته این افراد ابتدا به پزشک خود متخصص ارتوپد، اطفال، مغز و اعصاب، طب فیزیکی، کارشناس فیزیوتراپیست، کاردرمانگر مراجعه می کنند و سپس به تکنسین اعضای مصنوعی ارجاع داده می شوند. برخی مواقع با داشتن درد زیاد در کف پا با مراجعه به کارشناس ارتوز و پروتز و تجویز کفش و کفی مناسب فرد درمان می شود.

هر آنچه که باید در مورد رشته اعضای مصنوعی بدانید 

یک تکنسین پروتز با ساخت پروتز (اندام مصنوعی) از بیمارانی که فقدان جزئی یا کلی اندام دارند مراقبت می کند. تکنسین تحت راهنمایی و با مشورت متخصص پروتز ، پروتزها را مطابق با تجویز پزشک و همچنین گچ گیری و اندازه گیری های بیمار برای ارائه حداکثر تناسب، عملکرد، زیبایی و طرز کار تولید می کند. تکنسین پروتز نیز وظیفه تعمیر و نگهداری پروتزها را بر عهده دارد.

 دروس آموزشی و آزمایشگاهی با آموزش فردی در نواحی اندام تحتانی و اندام فوقانی ترکیب می شود. هر یک از این مناطق شامل دستورالعمل هایی در مورد آناتومی، اصطلاحات، فرم های اندازه گیری، فرآیند ساخت، تراز سیستم، تکنیک های تعلیق، اجزاء، مواد، روش های تعمیر و نگهداری است. 

این برنامه برای دانش آموزانی که پیشینه ای در علوم بهداشتی دارند و علاقه مند به کار با مردم و کمک به بیماران در تلاش برای غلبه بر ناتوانی ها هستند، جذاب خواهد بود.

حرفه پروتز چیست؟

حرفه پروتز یک تخصص مراقبت های بهداشتی است که با ایجاد و نصب دستگاه های مصنوعی مرتبط است. متخصصین پروتز دستگاه های پروتز را برای بیماران طراحی و پردازش می کنند، در حالی که متخصصین ارتوز دستگاه های ارتوز را طراحی و متناسب می کنند. متخصصانی که پروتز می سازند – اندام مصنوعی – به عنوان تکنسین های پروتز شناخته می شوند، در حالی که تکنسین های ارتوز افرادی هستند که بریس ها و آتل ها را برای پشتیبانی از قسمت های ضعیف بدن می سازند. به طور کلی، هدف از حرفه پروتز و ارتوز کمک به بیماران برای بازیابی تحرک در قسمتی از بدن است. در اینجا چیزهایی است که باید در مورد مشاغل پروتز و ارتوز بدانید، از جمله آنچه می توانید انتظار داشته باشید، وظایف و مسئولیت ها، و چشم انداز شغلی.

نمای کلی حرفه پروتز

حرفه پروتز شامل طراحی و ساخت وسایل پشتیبانی پزشکی مانند اندام مصنوعی برای تعویض کامل یا جزئی اندام است. ارتوزیست ها به طراحی و ساخت بریس ها و سایر وسایل حمایتی که به بیماران کمک می کند تا تحرک بخشی از بدن آسیب دیده را به دست آورند، توجه دارند. در برخی موارد، متخصص پروتز ممکن است متخصص ارتودنسی نیز باشد و برعکس، اما این نیز معمول است که متخصصان فقط در یک زمینه تخصص داشته باشند.

پروتزیست و ارتوزیست شغلی تمام وقت هستند. در ابتدای کار، پروتزها ممکن است مستقیماً در طراحی و ساخت دستگاه‌های پشتیبانی پزشکی مشارکت داشته باشند، اما با گذشت زمان، نظارت بر تکنسین‌های ارتوز و پروتز (O&P) که تخصصی برای تکنسین‌های لوازم پزشکی است، امری عادی است.

برنامه درسی رشته اعضای مصنوعی

هر دانشجوی رشته اعضای مصنوعی برای گرفتن مدرک لیسانس خود باید 130 واحد درسی را بگذراند تا مدرک به او داده شود. این 130 واحد عبارتند از:

22 واخد درسی عمومی

9 واحد درسی فنی و مهندسی

27 واحد درسی دروس پزشکی و توانبخشی

54 واحد درسی تخصصی

27 واحد کاراموزی

گزینه های تحصیلی شما

تجربه بالیینی در بیمارستان ها روش های بالینی در ارتوز/پروتز نقش اساسی در آماده سازی دانشجویان برای کار واقعی پیش رو دارد.

در طول کلاس‌های تکنیک‌های بالینی در هر ترم، دانشجویان این شانس را خواهند داشت که مستقیماً با مشتریانی که نیاز به درمان پروتز/ارتوز دارند کار کنند. ارائه و ارزیابی درمان متناسب با نیازهای فردی هر مشتری منحصر به فرد خواهد بود.

درمان شامل موارد زیر خواهد بود:

ارزیابی

اندازه گیری ها

شکل گرفتن با دست

اسکن و اصلاح مدل های گچ 

طراحی و ساخت دستگاه های پروتز/ارتوز در دوره های آزمایشگاهی انجام می شود.

از سال 1979، برنامه‌های پروتز و ارتوز دانشجویان را ملزم می‌کند تا موضوعات مختلف را در یک محیط رسمی‌تر ارائه کنند تا سعی کنند مهارت‌های ارائه خود را تقویت کنند و آنها را تشویق کنند که این فعالیت را در زندگی حرفه‌ای خود ادامه دهند.

نقطه قوت این برنامه آموزش ساختار یافته بالینی است که توسط تنظیمات بالینی مختلف ارائه می شود. در ارتباط با تغییرات برنامه درسی ایجاد شده در طول سال ها، بسیاری از امکانات بالینی و پزشکان برای ارائه بخش های مختلف برنامه شرکت می کنند.

فرصت های تحصیلی شغلی رشته  پروتز و ارتز

فرصت های تحصیلی شغلی رشته  پروتز و ارتوز

متخصصین اعضای مصنوعی می توانند در محیط های مختلف کار کنند. آنها ممکن است در بیمارستان های بزرگ دولتی یا بیمارستان های خصوصی کار کنند. بیشتر آنها در موسسات مراقبت های بهداشتی سرپایی مانند کلینیک های سرپایی، کلینیک های تخصصی و مراکز مراقبت فوری کار پیدا می کنند. متخصصان پروتز و ارتوتیست همچنین می توانند در تولیدات بهداشتی و فروشگاه های مراقبت های بهداشتی کار پیدا کنند. فارغ التحصیلان این رشته همچنین می توانند در مراکز بهزیستی، هلال احمرف بنیاد جانبازان مشغول بکار شوند.

انتظارات حقوق رشته  پروتز و ارتوز

معرفی رشته آرتور و پروتز و بازار کار آن، متوسط ​​دستمزد متخصصان مطابق قانون کار  است، در حالی که پروتزها می توانند انتظار داشته باشند که اندکی بیشتر  درآمد داشته باشند.  انتظارات حقوق بر اساس سطح تجربه، موقعیت جغرافیایی و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است. مسلما فارغ التحصیلانی در بخش بازاریابی پروتز های زیبایی مانند چشمف گوش ، بینی و… فعالیت کنند درامد بیشتری خواهند داشت. این رشته یک رشته نوپاست و جای پیشرفت زیادی دارد.

شرایط تحصیلی برای حرفه ارتوز و پروتز چیست؟

در ایران امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری رشته اعضای مصنوعی وجود دارد. یک متخصص در پروتز و ارتوز حداقل به مدرک کارشناسی ارشد و گواهینامه ملی نیاز دارد. هر دو برنامه معمولاً با هم در سطح کارشناسی ارائه می شوند و ممکن است شامل برخی از تجربیات فنی باشند. متخصصان قصد دارند قبل از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، مدرک کاردانی یا لیسانس خود را در فناوری ارتز و پروتز کسب کنند.

دوره های کاردانی معمولاً تا دو سال طول می کشد، در حالی که دوره های کارشناسی حداکثر تا چهار سال طول می کشد. برخی از موسسات آموزشی ممکن است برنامه های مشترک لیسانس و کارشناسی ارشد در علوم بهداشتی را با تمرکز بر ارتز و پروتز ارائه دهند. 

با داشتن مدرک کارشناسی ارشد، مرحله بعدی یک برنامه اقامت است که توسط کمیسیون ملی آموزش ارتوز و پروتز تایید شده است. رزیدنتی در ارتز یا پروتز یک سال طول می کشد، در حالی که تمرکز در هر دو زمینه به 18 ماه نیاز دارد. برای حرفه ای هایی که می خواهند مجوزهای خود را حفظ کنند و به فعالیت در این زمینه ادامه دهند، ادامه تحصیل لازم است.

دوره های دکترا در ارتز و پروتز نیز در دسترس است. آنها معمولاً بر پژوهش متمرکز هستند و به عنوان تخصص در برنامه های علوم توانبخشی ارائه می شوند.

وظایف و مسئولیت های مشترک متخصصان پروتز و ارتوزیست

پروتز و ارتز شامل طراحی، ساخت و نصب وسایل مصنوعی و ارتوز می باشد. در اینجا نگاهی به وظایف و مسئولیت‌هایی که این متخصصان روزانه انجام می‌دهند آورده شده است:

ارزیابی بیماران

معرفی رشته آرتوز و پروتز و بازار کار آن ارتوزیست ها و متخصصان پروتز بیمارانی را که با مشکلات حرکتی در اندام ها یا پشت خود به بیمارستان مراجعه می کنند، ارزیابی می کنند. آنها ممکن است بیماران را به مراکز تخصصی ببرند، یا به صورت تمام وقت یا مشاوره برای یک بخش در یک بیمارستان بزرگ کار کنند. آنها علائم و شرح حال بیمار را جمع آوری می کنند و وضعیت بیمار را تشخیص می دهند.

طراحی دستگاه های پروتز و ارتوز

ارتوزیست ها و متخصصان پروتز اعضای بدن بیمار را اندازه گیری می کنند تا ابعاد دستگاهی که قرار است ساخته شود را تعیین کنند. تکنسین های O&P نیز انتخاب می کنند که از چه موادی در فرآیند تولید استفاده کنند. آنها بریس ها و اندام های مصنوعی را تشکیل می دهند و شکل می دهند.

نصب و تعمیر دستگاه

متخصصان پروتز باید برای اطمینان از اینکه دستگاه مصنوعی کاملاً جا می‌شود، اتصالاتی را انجام دهند. اگر تنظیماتی برای انجام دادن وجود نداشته باشد، آنها از آن مراقبت می کنند و دستگاه را دوباره روی بیمار قرار می دهند. پزشکان پروتز و تکنسین های پروتز اغلب در این فرآیند با یکدیگر همکاری می کنند.

آموزش بیماران

کارشناس اعضای مصنوعی وظیفه آموزش نحوه استفاده و نگهداری از وسایل خود را به بیماران خود بر عهده دارند. آنها همچنین نحوه تمیز کردن و نگهداری آنها را در صورت نیاز به آنها آموزش می دهند.

وظایف مدیریتی

متخصصین پروتز و ارتوزیست برخی از وظایف اداری مانند به روز رسانی سوابق بیمار، نوشتن و خواندن نسخه ها، و برای تکنسین ها، بررسی دستورات کاری را انجام می دهند.

مزایای شغل در معرفی رشته آرتوز و پروتز و بازار کار آن

کاوش در زمینه پروتز و ارتوز مزایایی دارد. اگر برای دنبال کردن حرفه ای در این مسیر مردد بوده اید، این مزایا ممکن است نظر شما را تغییر دهد. در زیر برخی از آنها را بررسی می کنیم

نیازی به رفتن به دانشکده پزشکی نیست

اگر به حرفه ای در صنعت مراقبت های بهداشتی علاقه مند هستید، اما ترجیح می دهید به دانشکده پزشکی نروید، ممکن است این مسیر برای شما باشد. ممکن است حداقل هفت سال آموزش و پرورش طول بکشد تا متخصص پروتز مجاز شوید، زمان کمتری از زمان لازم برای تبدیل شدن به یک پزشک مجاز و شاغل.

تعادل زندگی کاری

پروتز یکی از مسیرهای شغلی کمتر پر هیجان در صنعت مراقبت های بهداشتی است. شما می توانید یک هفته کاری 40 ساعته منظم داشته باشید و مجبور نباشید در شیفت های متوالی و ساعات عجیب و غریب کار کنید. با داشتن شغلی در این زمینه، همچنان می توانید زمانی را به جنبه های دیگر زندگی خود اختصاص دهید.

منبع درآمد خوبی است

پروتز و ارتوز بیش از یک دستمزد زندگی را فراهم می کند.  چشم انداز دستمزد برای پروتزها طی 10 سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است و انتظار می رود در دهه آینده بهتر شود.

انعطاف پذیری شغلی و مهارت های قابل انتقال

کار کردن در حرفه در ارتوپد فنی گزینه های شما را محدود نمی کند. موقعیت های ممکن عبارتند از:

تکنسین ارتوز ارتوتیست

علاوه بر این، مهارت های شما می تواند به سایر مسیرهای شغلی مراقبت های بهداشتی مانند تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی (یا سایر تکنسین های لوازم داخلی) و فیزیوتراپ منتقل شود.

آیا شغل در پروتز برای من مناسب است؟

اگر مهارت های زیر را داشته باشید، حرفه ای در پروتز و ارتوز برای شما مناسب است:

مهارت عالی

این مسیر شغلی شامل استفاده گسترده از دست است. با مهارت های قوی دست و حرکت آسان، می توانید به طور موثر دستگاه های پزشکی جدید ایجاد کنید و آنها را متناسب با بیماران خود تنظیم کنید.

مهارت های بین فردی

پروتز و ارتز شغلی است که مردم با آن روبرو هستند. شما باید با بیماران و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی مانند دستیاران اداری، دستیاران پزشک و فیزیوتراپ ها ارتباط برقرار کنید.

مهارت های ریاضی و تحلیلی

پروتزها و ارتوتیست ها برای کمک به آنها در طراحی وسایل پزشکی به مهارت های عددی بالایی نیاز دارند.

خلاقیت و مهارت حل مسئله

شما به یک ذهن خلاق و توانایی فکر کردن فراتر از آنچه در حال حاضر برای حل مشکلات بیمارانتان ممکن است نیاز دارید.

ارزش دنبال کردن حرفه ای در پروتز را دارد. این راهنما شما را در مسیر انجام آن قرار می دهد. وقتی راهنمایی مناسبی داشته باشید، می توانید در حرفه خود به چیزهای زیادی برسید.  اجازه دهید به شما کمک کنیم در کاری که انجام می دهید موفق شوید.

سوالات متداول :

1.آیا رشته ارتوز و پروتز تقاضای زیادی دارند؟

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز تحقیقات و آموزش توانبخشی در مورد آمار و جمعیت شناسی ناتوانی در سال 2018، درصد افراد دارای معلولیت حدود 11.9 درصد در سال 2010 به 12.9 درصد در سال 2017 افزایش یافته است که منجر به افزایش تقاضا برای پروتز شده است

2. آیا معرفی رشته آرتور و پروتز و بازار کار آن شغل خوبی است؟

این مسیر شغلی می تواند برای بسیاری از افراد سودمند باشد. متخصصان پروتز می توانند با بسیاری از بیمارانی که با چالش های مختلفی روبرو هستند کار کنند که می توانند به حل آنها کمک کنند. آنها می توانند با بیماران ارتباط برقرار کنند و به آنها کمک کنند تا سلامت و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

3. برای تحصیل در رشته اعضای مصنوعی باید در کنکور شرکت کرد؟

برای تحصیل در رشته ارتوز و پروتز باید در کنکور سراسری شرکت کرد و رتبه مناسبی را کسب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید