Search

معافیت تحصیلی مجدد برای دانشجویان انصرافی

معافیت تحصیلی مجدد برای دانشجویان انصرافی

آیا امکان معافیت تحصیلی مجدد برای دانشجویان انصرافی وجود دارد؟ این یکی از سوالات دانشجویان پسر است که می‌خواهد از دانشگاه انصراف بدهند و یا کارهای انصراف خود را انجام داده و قصد دارد در رشته و دانشگاهی دیگر ثبت نام مجدد انجام بدهد .استفاده کردن از معافیت تحصیلی و از دست ندادن این معافیت موقت یکی از فرصت‌های خوب برای نرفتن به سربازی است تا مشمول بتواند تحصیلات خود را ادامه بدهد.

مشمولی که بی‌اطلاع از قوانین معافیت تحصیلی دانشجویان اخراجی و سربازی، انصراف خود را به دانشگاه اعلام می‌کند و می‌خواهد در رشته مورد علاقه خود ثبت نام کند بطور ناگهانی متوجه می‌شود که واحد نظام وظیفه دانشگاه به او اعلام می‌کند که شما نمی‌توانید مجدداً معافیت تحصیلی دریافت کنید چون تا به حال دو بار از دانشگاه انصراف داده‌اید. این مشمول تنها راهی که برای او مانده رفتن به سربازی است.

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

در قوانین دانشگاهی به دانشجویی که این کارها را انجام بدهد دانشجوی انصرافی گفته می‌شود:

1.عدم ثبت نام دانشجو در هر نیم سال تحصیلی و یا انجام ندادن انتخاب واحد به منزله انصراف از تحصیل تلقی می‌شود.

2. عدم مراجعه دانشجو در زمان تعیین شده بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای به معنی انصراف از تحصیل محسوب می‌شود.

3. رد نکردن حتی مرخصی تحصیلی با وجود مشکلات برای دانشجو، مساویست با انصراف از تحصیل.

دانشجوی انصرافی به فردی گفته می‌شود که برای دانشگاه ثبت نام کرده باشد و این فرد به هر دلیلی قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را نداشته و یکی از موارد بالا از او دیده شود دانشگاه برای این شخص انصراف از تحصیل را اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: سایت استعلام معافیت تحصیلی دانش اموزان و دانشجویان epolice.ir

قوانین تحصیل مجدد برای دانشجویان انصرافی

درست است که دانشجو با انصراف از دانشگاه هدف دیگری را دنبال می‌کند. این هدف می‌تواند شناسایی رشته مورد علاقه خود باشد یا ثبت نام در دانشگاهی که بتواند شهریه آن را پرداخت کند و همزمان مشغول به کار شود. اما همین شخص باید از قوانین تحصیل مجدد برای دانشجویان انصرافی که نظام وظیفه تعیین کرده است آگاهی کامل داشته باشد و تنها یک بار شانس انصراف خود را از تمام مقاطع تحصیلی از دست ندهد.

به عبارت دیگر فردی که سربازی نرفته است و از معافیت تحصیلی برای رشته‌ ی ثبت نامی در دانشگاه استفاده می‌کند تنها یک بار حق انصراف از تحصیل را دارد. پس باید این شانس بزرگ را به راحتی از دست ندهد. با انجام کارهای دیگر می‌تواند از انصراف تحصیلی معافیت تحصیلی دو بار در یک مقطع استفاده نکند و به هدف خود برسد.

قوانین تحصیل مجدد برای دانشجویان انصرافی

در ذیل قوانین تحصیل مجدد برای دانشجویان انصرافی آورده شده است:

1) برای اولین بار از دانشگاه انصراف داده باشید. اگر قبلاً یک بار از رشته یا دانشگاهی انصراف داده باشید امکان تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی وجود ندارد.

2) از زمان انصراف شما بیشتر از یک سال نگذشته باشد. زمانی که از انصراف شما بیشتر از یک سال گذشته باشد، حق بازگشت به تحصیل و استفاده مجدد از معافیت تحصیلی را نخواهید داشت.

3) در پرونده دانشگاهی شما اخراج از دانشگاه درج نشده باشد. طبق قوانین نظام وظیفه دانشجویی که از دانشگاه اخراج شده باشد حق ادامه تحصیل نخواهد داشت تا کارت پایان خدمت خود را نگرفته باشد.

 4) دانشجویی که پس از گذراندن یک سری واحد درسی قصد انصراف از تحصیل را داشته باشد و درخواست مدرک معادل بدهد امکان دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی مجدد نخواهد داشت.

5) انصراف مشمول در سنوات قانونی تحصیلی باشد نه در سنوات ارفاقی.

دانشجویی که تمامی موارد ذکر شده را دارا باشد می‌تواند مجدداً درخواست معافیت تحصیلی بدهد و سازمان نظام وظیفه با معافیت تحصیلی او موافقت می‌کند

پس بهترین کار این است که در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری با مشاوران با تجربه صحبت کنید و تمام موارد علاقه، استعداد و … را در نظر بگیرید تا در دانشگاه از راه حل انصراف از تحصیل استفاده نکنید. توصیه می‌کنیم اگر مجبور شدید از رشته یا دانشگاه خود انصراف بدهید قبل از هر اقدامی با یک مشاور نظام وظیفه صحبت کنید تا راه حل بهتری در اختیار شما قرار بدهند.

شرایط دانشجویی که دو بار از تحصیل انصراف داده است

معافیت تحصیلی مجدد برای دانشجویان انصرافی شرایطی را در نظر بگیرید که شخصی دو بار از دانشگاه انصراف داده است و دقیقاً دو انصراف از تحصیل در پرونده او درج شده است. آیا این فرد می‌تواند مجدد به تحصیل برگردد و یا مجدداً درخواست معافیت تحصیلی از نظام وظیفه داشته باشد؟

شرایط دانشجویی که دو بار از تحصیل انصراف داده است

در جواب باید گفت: امکان دریافت مجدد معافیت تحصیلی شخصی که دو بار انصراف از تحصیل انجام داده وجود ندارد. چون بر طبق قوانین معافیت تحصیلی دانشجویی نظام وظیفه، هر مشمولی تنها یک بار حق انصراف از تحصیل را دارد و اگر دوباره انصراف را انجام بدهد تنها یک سال مهلت به او داده می‌شود که دفترچه اعزام به خدمت خود را پست کند و تاریخ اعزام برای او صادر شود. پس باید دقت کرد که انصراف را به این راحتی درخواست نداد.

مراحل درخواست انصراف از تحصیل در دانشگاه

دانشجویی که قصد انصراف از تحصیل را دارد بایستی یک سری کارهای اداری را در دانشگاه و در ادامه پلیس +۱۰ انجام دهد. ابتدا انصراف خود را از دانشگاه محل تحصیل ثبت کند و پس از آن درخواست انصراف از تحصیل خود در سامانه نظام وظیفه ثبت کند.

لذا هر دانشجویی که قصد دارد درخواست انصراف از تحصیل را بدهد در دانشگاه به ترتیب باید این مراحل را پشت سر بگذراند:

  • ابتدا در یک برگه A4  درخواست انصراف از تحصیل خود را بنویسید و به آموزش دانشکده محل تحصیل تحویل دهید تا مهر اموزش دانشکده زده شود.
  • در مرحله دوم درخواست انصراف از تحصیل را به آموزش کل دانشگاه تحویل ده.د
  • آموزش کل دانشگاه برای دانشجو حکم انصراف از تحصیل صادر می‌کند که این حکم مدرکی است که وضعیت انصراف از تحصیل دانشجو را تایید می‌کند و باید برای مراحل بعدی از آن نسخه‌هایی تهیه کرد. پس باید از آن نگهداری کنید.
  • در مرحله بعدی باید به اداره ثبت نام مراجعه کنید و معافیت تحصیلی خود را ابطال کنید.
  • در آخرین مرحله انصراف از تحصیل در دانشگاه، شخص باید تسویه حساب‌های مالی را انجام بدهد و جریمه انصراف از تحصیل خود را بپردازد.

برای دریافت مشاوره در زمینه انصراف از تحصیل و نحوه پرداخت جریمه انصراف از تحصیل و همچنین ثبت نام مجدد در رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود با کارشناسان پارسین مشاوره تماس بگیرید.

در ادمه بخوانید: شرایط معافیت کفالت مادر فاقد سرپرست

وضعیت معافیت تحصیلی دانشجویان اخراجی

معافیت تحصیلی مجدد برای دانشجویان انصرافی دانشجویان پسر در دانشگاه به دلایل مختلفی از دانشگاه اخراج می‌شوند این دلایل عبارتند از:

1.معدل دانشجو در دوره‌های کاردانی در دو نیم سال تحصیلی و در دوره کارشناسی در ۳ نیمسال متوالی یا متناوب کمتر از ۱۲ باشد.

2. دانشجویان دوره دکتری حرفه‌ای دامپزشکی در صورتی که در ۴ نیم سال تحصیلی اعم از متوالی یا متناوب، معدل آنها کمتر از ۱۴ باشد.

3. اگر دانشجویی در سنوات مجاز تحصیلی برای هر دوره و سنوات ارفاقی تمام واحدهای درسی خود را پاس نکند از ادامه تحصیل محروم شود.

4. دانشجویانی که به دلایل انضباطی از جمله تقلب در امتحانات، سرقت اموال دانشگاه، ارائه اسناد جعلی، اخلال و مزاحمت برای دانشگاه و غیره از تحصیل در دانشگاه محروم می‌شود.

طبق قوانین وظیفه عمومی، دانشجویانی که از دانشگاه اخراج می‌شوند حق استفاده مجدد از معافیت تحصیلی را ندارند و فقط باید برای رفتن به سربازی خود را آماده کنند.

معافیت تحصیلی در سنوات ارفاقی یعنی چه؟

دانشجویی که می‌خواهد به سربازی نرود و از سازمان نظام وظیفه مجوز معافیت تحصیلی دریافت کند باید بداند سازمان وظیفه عمومی برای هر مقطع تحصیلی در دانشگاه یک مدت زمان محدود برای اتمام تحصیل در نظر گرفته است به عبارتی معافیت تحصیلی یک نوع معافیت موقت است.

هر دانشجویی برای اتمام تحصیل خود می‌تواند از دو نوع سنوات تحصیلی استفاده کند: سنوات قانونی و سنوات ارفاقی

سنوات ارفاقی دوره کوتاه است که در صورت درخواست دانشجو و تشکیل کمیسیون موارد خاص در دانشگاه و نظام وظیفه به افراد متقاضی داده می‌شود.

در صورتی که دانشجو نتواند در مدت کوتاه سنوات ارفاقی تحصیل خود را به اتمام برساند باید برای سربازی رفتن آماده شود. درخواست سنوات انفاقی به دانشگاه باید قبل از اتمام سنوات قانونی داده شود.

سوالات متداول:

1. معافیت تحصیلی در سنوات ارفاقی یعنی چه؟

سنوات ارفاقی یعنی سال‌های مازاد بر سنوات مجاز تحصیلی

2. انواع سنوات تحصیلی را نام ببرید ؟

سنوات قانونی و سنوات ارفاقی

2 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب
    من دانشکده فنی مقطع کاردانی میرم اول مهر امسال انصراف دادم ولی نوزدهم دوباره برگشتم دانشگاه
    برای کنکور اردیبهشت هم ثبت نام کردم و هدف اصلیم اینه کنکور سراسری قبول شم
    ولی متاسفانه بخاطر اینکه یکبار انصراف دادم
    اگر کنکور قبول شم و مجبور بشم از دانشگاه فعلی انصراف بدم میشه دوبار و مشمول سربازی میشم
    میخواستم ببینم اگر بجای انصراف اینبار اگر خود دانشگاه منو اخراج کنه بازم مشمول سربازی خواهم شد یا خیر
    ممنون میشم اگه سریعتر جواب منو بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید