Search

24 نکته برای مطالعه هوشمند و بهبود حافظه شما 

مطالعه هوشمند و بهبود حافظه

مطالعه هوشمند و بهبود حافظه زمان های امتحان همیشه برای همه دوره استرس و اضطراب است و استرس راه حل نیست، اما تکنیک های مطالعه راه حل هستند!

تکنیک های تقویت حافظه در شب امتحان مطالعه به ساده‌تر و آسان‌تر کردن فرآیند کمک می‌کنند.

از این تکنیک های مطالعه برای تقویت حافظه خود استفاده کنید که به نوبه خود به شما کمک می کند در امتحانات بهتر عمل کنید.

1) قبل از امتحان پیاده روی کنید.

چرا قبل از امتحان پیاده روی نمی کنید؟

تحقیقات نشان می دهد که ورزش می تواند حافظه شما را تقویت کرده و قدرت مغز افزایش فوق العاده حافظه را بهبود بخشد.

20 دقیقه قبل از امتحان پیاده روی کنید. به بهبود عملکرد مغز و افزایش عملکرد کمک می کند.

2) با صدای بلند بخوانید.

دیوانه به نظر می رسید!!! با این حال، آن را انجام دهید!!

مطالعات نشان می دهد که خواندن با صدای بلند به شما کمک می کند تا نکات را بسیار راحت تر از خواندن بی صدا درک کنید و به خاطر بسپارید. با انجام این کار بیش از 50 درصد از آنچه خوانده اید می تواند در ذهن ما باقی بماند.

با صدای بلند بخوانید و شگفت زده شوید.

انتخاب رشته ارشد به صورت کاملا اختصاصی 24 ساعته توسط مشاوران با تجربه پارسین مشاوره فقط کافیه کلیک کنید یا با شماره ی زیر تماس بگیرید9099070084

3) به خود پاداش دهید.

قدردانی و رفتار با شما را به عادت تبدیل کنید.

شما می توانید تکنیک های پاداش را به دیگران منتقل کنید. پس از تکمیل یک موضوع خاص به خود پاداش دهید. این می تواند خود را تحریک و تشویق کند. هر زمانی مطالبی را مطالعه کردید و ان را کامل یاد گرفتید به خود پاداشی مانند استراحت 20 دقیقه ای، گوش دادن موسیقی مورد علاقه، خوردن یک نوشیدنی مقوی و…بدهد. با انجام این کار احساس خوشایندی را حس می کنید.

4) آنچه را که آموخته اید آموزش دهید.

این یک تکنیک موثر برای آزمایش حافظه است.

می توانید بررسی کنید که چقدر از فرآیند یادگیری درک کرده اید. به دوستان خود یا چند اسباب بازی آموزش دهید یا حتی با آینه در مورد آنچه آموخته اید صحبت کنید.

نحوه مطالعه هوشمند

5) ارتباطات ذهنی ایجاد کنید.

سعی کنید بین چیزهایی که یاد گرفته اید ارتباط برقرار کنید.

این یک راه کارآمد برای به خاطر سپردن اطلاعات است. تدبیر و هوش را افزایش می دهد.

برای این منظور، نقشه ذهنی یک راه آسان برای ارتباط و پیوند ایده ها است.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

6) نمودارها را رسم کنید.

یکی از ساده ترین راه ها برای به خاطر سپردن چیزها، رسم نمودار است. این به تجسم اطلاعاتی که به راحتی در یک امتحان قابل یادآوری هستند کمک می کند. همچنین مهارت های خلاقانه شما را بهبود می بخشد.

طراحی و برچسب زدن نمودارها را تمرین کنید، گاهی اوقات می توان آن را برای امتحان درخواست کرد.

بیشتر بخوانید : باهوش‌تر بخوانید، بهتر مطالعه کنید چگونه در فصل امتحانات شب خوب استراحت کنیم

7) استفاده از فونت های آسان

اگر کتاب یا جزوات شما در سیستم قرار دارند. آیا خواندن برخی از فونت ها برای شما دشوار است؟

از فونت های آسانی استفاده کنید که خواندن آنها راحت است. فونت هایی مانند ایرانسنس به راحتی قابل خواندن هستند. از آن برای یادداشت های خود استفاده کنید.

8) برنامه های خودکنترلی برای خود داشته باشید.

حواس پرتی در زمان مطالعه به طرق مختلف اتفاق می افتد. سایت های ناخواسته را با استفاده از برنامه های خودکنترلی مسدود کنید. این کمک می کند تا سایت های خاصی را برای یک دوره زمانی خاص مسدود کنید.

9) برنامه هایی برای مطالعه در حال حرکت

برنامه های زیادی وجود دارد که به شما در یادگیری کمک می کند. برنامه‌هایی مانند Flashcards+ و Study Blue به ادغام تمام ترفندهای حفظ کردن برای یادگیری کمک می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که از تمام منابع موجود استفاده می کنید.

 برنامه هایی برای مطالعه

10) یک مستند در مورد موضوع تماشا کنید.

مطالعه هوشمند و بهبود حافظه مستندها راهی آسان برای فشرده کردن مجموعه ای از دانش در یک بازه زمانی کوتاه هستند. به تجسم موضوعات و به خاطر سپردن جزئیات حتی جزئی کمک می کند. جدای از این، این یک نوع سرگرمی نیز هست.

11) فلش کارت درست کنید.

فلش کارت ها به سرعت حافظه شما کمک می کنند. به تجسم مفاهیم اصلی، فرمول ها، راه حل ها، تعاریف، نقل قول ها و غیره کمک می کند. اگر در بازار موجود است حتما تهیه کنید و در غیر این صورت خودتان دست بکار شوید و درست کنید.

12) استراحت های منظم را بگیرید.

همیشه به یاد داشته باشید که پس از مطالعه 45 تا 50 دقیقه فاصله کوتاهی داشته باشید. این تمرین برای تقویت مغز و جذب اطلاعات بیشتر مفید است. مطالعه بعد از استراحت شما را متمرکزتر و متمرکز نگه می دارد.

به یاد داشته باشید که دوره زمانی را به یک ساعت یا بیشتر افزایش ندهید، زیرا هر چیز جدیدی بعد از 1 ساعت و 30 دقیقه جذب مغز ما نمی شود.

13) موسیقی مناسب برای گوش دادن

نوع خاصی از موسیقی ذهن شما را آرام می کند و روحیه شما را بالا می برد. سعی کنید به موسیقی گوش دهید زیرا به یادگیری بازدهی بالاتر کمک می کند. شنیدن موسیقی کلاسیک ممکن است کارساز باشد.

14) فضای مطالعه قابل حمل

ما همیشه تمایل داریم در مکان مورد علاقه خود بنشینیم و مطالعه کنیم. سعی کنید مکان را تغییر دهید. تغییر مکان به بهبود حفظ اطلاعات کمک می کند. مکان مطالعه را مرتباً تغییر دهید و تفاوت را ببینید.

15) تمرین، تمرین و تمرین

از آنجایی که تمرین یک مرد را کامل می کند، سعی کنید تا آنجا که می توانید تست های آزمایشی انجام دهید. تست تمرین می تواند به مغز شما در بازیابی دانش کمک کند. سطح هوش خود را تست کنید و خودتان را ارزیابی کنید.

16) از بیدار ماندن در شب قبل از امتحان خودداری کنید.

مطالعه هوشمند و بهبود حافظه شب قبل از امتحان زیاد بیدار نمانید. مطمئن شوید که خواب کافی دارید.

در طول خواب، مغز هر آنچه را که یاد گرفته اید جذب می کند. بنابراین خواب سالم به شما کمک می کند تا تمام پاسخ ها و فرمول های دشواری را که برای امتحان نیاز دارید به خاطر بسپارید.

17) راه های جدیدی برای یادگیری کشف کنید.

روش های جدید مطالعه را برای کمک به خود پیاده کنید. از تکنولوژی نهایت استفاده را ببرید. به عنوان مثال، سخنرانی های آموزشی را تماشا کنید یا لغت نامه های مفید را دانلود کنید.

18) مطالعه گروهی

مطالعه گروهی روشی موثر برای یادگیری و یادآوری آنچه آموخته اید است. این به جمع آوری بینش های جدید و افزایش تجربه یادگیری کمک می کند. شما می توانید ایده ها و منابع خود را به اشتراک بگذارید. بحث های درون گروهی به حفظ اطلاعات کمک می کند.

19) مراقبه کنید.

مدیتیشن به بهبود تمرکز و حفظ تمرکز کمک می کند. همچنین به کاهش استرس قبل از امتحان کمک می کند. مدیتیشن را به عادت تبدیل کنید و بدون استرس شوید.

مدیتیشن به بهبود تمرکز و حفظ تمرکز

20) از رایحه یا لثه استفاده کنید تا حافظه خود را تمرین دهید.

عجیب به نظر می رسد، درست است؟

این روش کاملاً تصادفی است اما عملاً مؤثر است. سعی کنید رایحه ای را با رایحه غیر معمول در حین مطالعه اسپری کنید و قبل از امتحان همان رایحه را اسپری کنید. انجام این کار به تضعیف حافظه شما کمک می کند.

21) از هایلایتر استفاده کنید.

برای علامت گذاری جملات مهم در کتاب خود از قلم های هایلایتر با رنگ های مختلف استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا در یک نگاه به نکات حیاتی توجه کنید و به صرفه جویی در زمان کمک می کند.

22) چند کار را انجام ندهید.

از انجام چند کار در حین مطالعه خودداری کنید و بر آنچه در حال یادگیری هستید متمرکز بمانید. مغز در حین انجام چند کار به سرعت کوچک می شود زیرا نمی تواند همزمان روی دو یا چند اطلاعات تمرکز کند.

بیشتر بخوانید : با موسیقی مطالعه کنید

23) در یک مکان آرام مطالعه کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که از یک محیط آرام برای مطالعه استفاده کنید. از مطالعه در محیط های پر سر و صدا و مکان های شلوغ خودداری کنید. برای جلوگیری از حواس پرتی، همه ابزارها را خاموش کنید.

24) ضبط سخنرانی

سعی کنید سخنرانی ها را ضبط کنید و به طور مکرر همان را بشنوید که انگار آهنگی را می شنوید و اشعار را حفظ می کنید. همین روش را می توان در اینجا به کار برد. این به بازیابی اطلاعات در طول امتحان کمک می کند.

نتیجه

اینها برخی از تکنیک های مطالعه برای شکستن حافظه شما هستند. از این ترفندها استفاده کنید و در امتحانات خوب عمل کنید. جدا از همه اینها، سعی کنید همیشه مثبت و سالم بمانید. همه نکات و هک های مطالعه ممکن است به شما کمک نکند، زیرا عملکرد مغز هر یک متفاوت است. یکی را امتحان کنید که به خوبی با مغز شما سازگار است و به موفقیت بزرگی دست پیدا کنید.

سوالات متداول :

1.  چگونه حافظه خود را هنگام مطالعه تقویت کنم؟

مطالعه هوشمند و بهبود حافظه ابتدا سعی کنید اطلاعات را درک کنید. به خاطر سپردن اطلاعاتی که سازماندهی شده و برای شما منطقی است راحت تر است. …
خودآزمایی. …
از تمرین توزیع شده استفاده کنید. …
آن را بنویس …
گروه های معنادار ایجاد کنید. …
از یادگاری استفاده کنید.

2. چگونه می توانم حافظه خود را در 10 دقیقه مطالعه هوشمند و بهبود حافظه تقویت کنم؟

بنابراین، اگر می‌خواهید حافظه‌تان را بهبود ببخشید، با تمرکز حواس آزمایش کنید تا خودتان ببینید که آیا کمک می‌کند یا خیر. می پرسید چگونه مراقبه کنیم؟ یک راه ساده برای مدیتیشن این است که 10 دقیقه روی نفس خود تمرکز کنید: نفس خود را هنگام ورود، حرکت و خروج از بدن خود تنظیم کنید.

3. پارادوکس حافظه چیست؟

فقدان حافظه یا ناتوانی در یادآوری خاطرات به درستی در یک زمینه عاطفی منجر به اختلال در عملکرد می شود، اما، به طور متناقض، خاطراتی که بیش از حد احساسات ایجاد می کنند می توانند به همان اندازه ناتوان کننده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید