Search

اصلی ترین موانع و مشکلات دانشجویان دکترا

مشکلات دانشجویان دکترا

بیایید مشکلات دانشجویان دکترا را با یک واقعیت ساده شروع کنیم: اکثر دانشجویانی که با مشکل مواجه می شوند مدت ها قبل از امتحان نهایی خود این کار را انجام می دهند. اگر استاد راهنما شما فکر می کند که شما یک فردی هستید که می تواند در برابر موانع و مشکلات  بایستد… احتمالاً شما این توانایی را دارید.

بنابراین، هر چقدر هم که برای دکترا آماده می‌شوید بررسی مشکلات دانشجویان دکترا ترسناک به نظر می‌رسد، اما واقعاً چیزی نیست که باید در مورد آن نگران باشید.

مشکلات دانشجویان دکترا – چیزهایی که واقعاً می توانند یک دانشجوی دکترا را از بین ببرند – بسیار کمتر آشکار هستند. بالاخره مشکل چاله‌ها همین است: تا زمانی که از لبه‌ها سرازیر نشوید یا به شدت در آنها سقوط نکنید، تشخیص آن‌ها دشوار است.

در این مقاله سعی می کنیم به شما کمک کنیم تا از آن جلوگیری کنید. به توصیه‌های پارسین مشاوره به عنوان مجموعه‌ای از پرچم‌های استعاری فکر کنید که محکم در کنار سه خطر بزرگ‌تر که ممکن است در طول سفر دکتری شما پنهان باشد، کاشته شده‌اند.

اصلی ترین مشکلات در دوران دانشجویی دکتری

همیشه در هر مقطع تحصیلی مشکلات و موانعی برای دانشجویان وجود دارد. شناسایی مشکلات دانشجویان دکترا از قبل و یافتن راه حل برای آنها سبب می شود مسیر را راحت تر و با دید بازتری با انها مواجه شوید. شناسایی مشکلات و کسب اطلاعات از قبل، عاقلانه تر از این است که همه چیز را واگذار کنید به اینکه به اصطلاح هر چه پیش آید خوش آید. در ذیل سه خطر بزرگ که برای دانشجویان دکتری وجود دارد را بازگو می کنیم:

بیشتر بخوانید : ۹ سوال رایج مصاحبه دکتری


پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

1.دید تلسکوپ

چسبیدن به استعاره ها: اگر یک چیز مطمئناً شانس شما را برای افتادن در سوراخ های زمین افزایش می دهد، راه رفتن به جلو با تلسکوپی است که روی چشمان شما قرار گرفته است.

به طور کلی افراد زیادی را در زندگی واقعی نمی بینید که این کار را انجام می دهند، اما برای مشکلات دانشجویان دکترا بسیار رایج است.

در ابتدای تحصیل، احتمالاً روی اولین ماژول‌ها، کلاس‌های آتی برای آن ماژول‌ها، شاید درس‌ها یا سایر ارزیابی‌هایی که در پایان آن‌ها قرار دارند، تمرکز می‌کنید.

در ابتدای دکترا به طور معمول هیچ یک از این موارد را نخواهید داشت. در نتیجه، تمرکز انحصاری بر روی نتیجه نهایی بسیار آسان است: پایان نامه دکترا.

این به خودی خود چیز بدی نیست (پایان نامه دکتری تمام شده چیزی است که شما اینجا هستید تا تهیه کنید). اما این پایان نامه تمام شده هنوز یک هدف نسبتاً دور در این مرحله است. و اگر به طور انحصاری روی آن تمرکز کنید، در خطر از دست دادن موانع و فرصت‌های فوری بیشتری قرار می‌گیرید (تلسکوپ را به خاطر بسپارید).

این به راحتی می تواند منجر به سرخوردگی شما شود. بدون مجموعه‌ای از نقاط بازرسی و اهداف کوتاه‌مدت، مسیری که باید در مقطع دکتری شما وجود داشته باشد، می‌تواند بسیار بیشتر شبیه به یک بیابان باشد که در آن واقعاً احساس نمی‌کنید در حال تحقیق در مورد مشکلات دانشجویان دکترا هستید. اگر اوضاع به اندازه کافی بد شود، ممکن است نباشید.

*فکر می‌کنم این امکان وجود داشته باشد که محققان جغرافیا یا علوم محیطی ممکن است به آرامی به جلو حرکت کنند و تلسکوپ را روی چشمان خود نگه دارند. اما آنها احتمالاً برای آن آموزش دارند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

راه حل؟ – دید تلسکوپ را با دید نقشه جایگزین کنید

داشتن دید نقشه در زمان دکترا در واقع به ساختار و اهداف کوتاه مدت کمک می کند. شما فقط باید آنها را شناسایی کنید.

با گپ زدن با سرپرست خود شروع کنید. یک مقیاس زمانی (و جهت) برای بررسی ادبیات خود تعیین کنید و مراحل بعدی را از آنجا مشخص کنید. آزمایش‌ها، پیش‌نویس‌ها، آموزش‌ها، پروژه‌های مرتبط: ایده‌ای در مورد آنچه می‌خواهید به دست آورید و تقریباً چه زمانی است.

اهداف کوتاه‌مدت شما را در حرکت نگه می‌دارند و به دکتری شما حسی از ریتم و روال خوشایند می‌دهند.

در حین حرکت، چند هدف میان مدت (پیش نویس فصل، مقالات کنفرانس و غیره) را با هم ترکیب کنید. اینها می توانند به عنوان نقاط بازرسی مهم تری عمل کنند و به شما امکان می دهند پیشرفت خود را به سمت پایان نامه پایان یافته علامت گذاری و اندازه گیری کنید.

2. تحمل بیش از حد

خوب. بنابراین شما تلسکوپ را با یک نقشه جایگزین کرده اید. اما – با خطر گسترش بیشتر استعاره – یک نقشه به اندازه مسیری است که می توانید با آن ترسیم کنید.

اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌توانند به نجات دکترای شما از بیابان تحقیقاتی کمک کنند، اما برای انجام این کار باید مسیری را به سمت مقصد نهایی شما تشکیل دهند: آن پایان‌نامه.

واقعیت این است که همه وظایف و اهدافی که در طول دوره دکترا با آن مواجه می شوید این کار را انجام نمی دهند. بسیاری در عوض کارهای مفید دیگری انجام می‌دهند: توسعه مهارت‌های قابل انتقال جدید، ایجاد تجربه حرفه‌ای و به طور کلی کمک به شما برای دریافت بیشتر از دکترا.

مشکلات دانشجویان دکترا

اینها وظایف پاداش دهنده و جذابی هستند – به ویژه اگر کار آموزشی با حقوق یا فرصت های انتشار و ارائه روی میز باشد. اما آنها لزوماً به تز واقعی شما کمک نمی کنند.

پذیرش بیش از حد تعهدات کوتاه مدت می تواند به سرعت شما را از اهداف کلی خود منحرف کند.

راه حل؟ – بدانید چه زمانی بگویید “در حال حاضر نه”

از دست دادن فرصت ها در طول دوره دکترا می تواند دشوار باشد.

فرض کنید یک مخاطب دانشگاهی از شما دعوت می کند تا در یک نشریه در مورد موضوعی مرتبط با تخصص شما مشارکت کنید. مطمئن نیستید که چنین فرصتی دوباره چه زمانی به وجود می آید، نمی خواهید همکار خود را ناامید کنید و می دانید که پس از اتمام دکترا، انتشار رزومه برای شما عالی خواهد بود.

سوال این است که این کار اضافی چقدر از کار تحقیق یا نوشتن فعلی شما کم می کند.

برقراری این تماس می تواند چالش برانگیز باشد، اما در نوع خود نوعی تجربه ارزشمند است. از این گذشته، مدیریت زمان فقط یک مهارت مهم برای دکترای شما نیست، بلکه برای مشاغل آکادمیک و حرفه ای نیز کلیدی است.

اگر شک دارید، نظر استاد راهنمای خود را دریافت کنید. آنها باید بدانند که هدف فعلی پایان نامه شما چیست – و تقریباً چقدر کار اضافی واقعاً طول می کشد.

3. از دست دادن ارتباط

بیشتر دوره دکترا شامل کار مستقل و کمابیش به تنهایی است.

اگر در رشته‌های هنر یا علوم انسانی هستید، احتمالاً زمان زیادی را با انبوهی از کتاب‌ها یا سایر مواد تحقیقاتی، جمع‌آوری افکار و توسعه ایده‌های خود صرف خواهید کرد.

اگر در یک زمینه STEM هستید، ممکن است دانش‌آموزان بیشتری در کنار شما کار کنند – در همان آزمایشگاه یا کارگاه – اما هر کدام مسئولیت اصلی آزمایش‌ها، داده‌ها و تجزیه و تحلیل خود را بر عهده خواهید داشت.

در هر صورت، می توانید احساس انزوا کنید، ارتباط خود را با دانشجویان، استاد راهنما و شاید دکترای خود از دست بدهید.

اگر در حال تحصیل به صورت پاره وقت هستید، این خطر بیشتر است و اگر دکترای خود را با آموزش از راه دور تکمیل کنید، بیشتر است. در چنین شرایطی، از دست دادن حس زمینه کاری روزانه بسیار آسان است.

این می تواند حفظ حرکت و انگیزه را دشوارتر کند. و مهم نیست که نقشه شما چقدر خوب است اگر اشتیاق به ادامه حرکت رو به جلو را از دست بدهید.

از دست دادن ارتباط

راه حل؟ “استقلال” را با “انزوا” اشتباه نگیرید.

مهم نیست که چگونه دکترای خود را به پایان می رسانید، دوره های طولانی که با دانشگاه، استاد راهنما یا همکاران محقق خود در ارتباط نیستید باید یک علامت هشدار باشد. این علامت هشدار را صرفاً به این دلیل از دست ندهید که فرض کرده اید که “دکتری چگونه است”. این نیست.

یک استاد راهنمای خوب باید مطمئن شود که شما از رادار خارج نمی شوید، اما برای انجام این کار کاملاً به آنها متکی نباشید. سوپروایزرها افراد پرمشغله ای هستند و ممکن است ناخواسته به آنها این تصور را داده باشید که کار فعلی شما در مقطع دکترا به خوبی پیش می رود. اگر اینطور نیست و همه چیز در حال پیشرفت نیست، صادق باشید و یک ایمیل برای آنها ارسال کنید.

بیشتر بخوانید : ۶ نکته طلایی برای موفقیت در ازمون دکتری

به طور کلی تر، مراقب فرصت های «شبکه سازی» با همتایان خود باشید. گپ زدن با سایر محققان بخشی از چیزی است که یک دکترا را لذت بخش و با ارزش می کند. همچنین روش خوبی برای انعکاس کار شما خارج از نظارت رسمی و فرآیند بازخورد است.

این احتمال وجود دارد که دانشگاه یا دپارتمان شما میزبان برخی از شبکه‌های تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی یا «گروه‌های مطالعه» باشد که بسیاری از آنها جلسات آنلاین برگزار می‌کنند. برخی از جوامع دوستانه در آنجا وجود دارد – از جمله انجمن تحصیلات تکمیلی خودمان.

سوالات متداول :

1. میانگین سنی یک دانشجوی دکتری چقدر است؟

ممکن است شما در سنین 25 یا حتی 30 سالگی وارد یک برنامه دکترا شوید، میانگین دوره دکتری چهار تا شش سال طول می کشد. یعنی زمانی که حدود 30 تا 36 سال دارید کار را تمام می کنید.

2. کدام رشته دکترا کمترین زمان را می گیرد؟

برنامه های یک ساله آنلاین دکتری

دکترای سلامت رفتار. …

دکترای فلسفه در آموزش و نظارت مشاور. …

مدرک دکتری اثیری در مشاوره غم و اندوه. …

دکترای کاردرمانی. …

دکترای انتقالی فیزیوتراپی. …

دکتری پرستاری. …

دکترای مددکاری اجتماعی.

3. با دکترا میشه دکتر صدا کرد؟

مدرک دکترا (PhD) مدرکی است که فرد پس از مدرک کارشناسی ارشد کسب می کند. دکترا به شخص این حق را می دهد که از عنوان دکتر استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید