Search

راه های غلبه بر ترس از شکست در کنکور

غلبه بر ترس شکست در کنکور

ترس از شکست در دوران کنکور فکر وخیالی است که اکثر مواقع دانش آموزان را رها نمی کند. اضطراب، عرق کردن کف دست ها و سفت شدن شکم در کلاس های درس در سراسر جهان رایج است و از علائم فیزیکی استرس است. از هر دانش آموزی بپرسید که آیا با ترس از شکست دست و پنجه نرم کرده است یا خیر. همین فرد ممکن است موارد متعددی را نام ببرد. برخی ممکن است  از دست دادن کلاس های مهمی که ممکن است بر نمرات آزمون آنها تأثیر بگذارد بترسند یا برخی ممکن است از روزهای کنکور بترسند و احساس کنند که آمادگی ندارند. همه این موارد از جمله مشکلات بسیار رایج در بین دانش آموزان است. آیا ایده شکست را فلج کننده می دانید؟ ترس از شکست همیشه می تواند مانعی برای دستیابی به اهداف شما ایجاد کند. پارسین مشاوره در اینجا چند راه برای غلبه بر ترس از شکست در کنکور وجود دارد.

1.دیدگاه خود را نسبت به شکست تغییر دهید

جامعه ای که در آن حرکت می کنیم همیشه به ما گفته است که شکست چیز بدی است. با این حال، حقیقت این است که ما اغلب از اشتباهات و شکست هایمان بیشتر از موفقیت هایمان یاد می گیریم. می تواند یک تجربه ارزشمند باشد. بنابراین، اجازه ندهید مردم به شما بگویند شکست چیز بدی است، بهتر است از اشتباهات خود درس بگیرید و ادامه دهید و خوب عمل کنید.

غلبه ترس شکست کنکور

۲- احساس خود را بشناسید

احساس خود را بشناسید و تصدیق کنید. بسیار رایج است، و اشکالی ندارد که چنین احساسی داشته باشید. تشخیص اینکه ترس از شکست شما را از انجام کارهای بزرگ باز می‌دارد، راهی برای رفتن است و راهی عالی برای شروعی تازه است. زمانی که ادمی با احساسات خود کامل آشنا باشد و دقیق علت آن احساسات را شناسایی کند، می تواند برای غلبه بر احساسات منفی راه حل مناسب را جویا باشد.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

3.فقط این کار را انجام دهید

وقتی نمی‌خواهید برای امتحان خود تجدید نظر کنید یا تکالیف خود را انجام دهید، دلیل اصلی ممکن است این باشد که چگونه یک فرد می‌خواهد همه چیز عالی باشد. اجازه ندهید این فکر به ذهن شما خطور کند. هر چه زودتر شروع کنید، اگر کامل نشد، کاملاً اشکالی ندارد، به یاد داشته باشید که چگونه تمرین یک مرد را کامل می کند. بنابراین کمالگرایی را کنار بگذارید. برخی مواقع انجام دادن تکالیف به نحوه احسن ممکن نیست، پس نباید این طور فکر کرد انجام ندادن بهتر از انجام دادن در حد نرمال باشد.

بطور قطع، داشتن برنامه ی برای سال کنکور فرد را ملزم به انجام کارها خواهد کرد. اگر همین برنامه توسط یک مشاوره با تجربه طرح ریزی شده باشد نتیجه فوق العاده ای برای دانش آموز خواهد داشت.

راه های غلبه ترس شکست کنکور

4.شفقت به خود را تمرین کنید

همیشه به یاد داشته باشید که چگونه تمام تلاش خود را می کنید و این کافی است. شکست بخشی از زندگی ماست. مطمئناً خوشایند نیست اما شما را به عنوان یک شخص کم ارزش یا دوست داشتنی نمی کند. سعی کنید به جای نادیده گرفتن آن و پرت کردن حواس خود، احساس ترس را به رسمیت بشناسید. مسلماً در هر بار انجام تکالیف و زمان مطالعه، تلاش خود را تنها یک درصد افزایش دهید در پایان ماه و سال بازده غیر قابل باوری بدست خواهید آورد.

بیشتر بدانید : مشاوره تحصیلی و تضمین موفقیت

5.خودتان را آن طور که هستید بپذیرید

شما باید شروع به پذیرش کامل خود کنید. تمامی نقاط قوت، ضعف، استعدادها و کاستی های خود را شناسایی کنید و آنها را منطقی بپذیرید. هر روز به خود اعلام کنید که کنکور بخش مهمی از زندگی شما است، اما هویت شما بر اساس تعداد دستاوردهایی که به دست آورده اید نیست. در عوض، هویت شما در این است که شما به عنوان یک فرد چه کسی هستید، چه نوع فردی هستید و در تصمیماتی که می گیرید. پذیرش و توجه به این احساس مطمئناً به کنترل این وضعیت کمک می کند.

6.با کسی صحبت کنید

اگر با ترس از شکست احساس می کنید از نظر تحصیلی فلج شده اید، بهتر است با دوستان، خانواده یا معلمان خود صحبت کنید. کمک گرفتن از دیگران ضرری ندارد. اطراف خود را با افراد تشویق کننده احاطه کنید. دریغ نکنید که از خانواده و دوستان خود بخواهید که از شما حمایت کنند. این احتمال وجود دارد که برخی از دوستان شما نیز همین احساسات را تجربه کنند و این می تواند به تخلیه بار از یکدیگر کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که غلبه ترس شکست کنکور به معنای مجبور کردن خود به از دست دادن علاقه نیست. به این معناست که به این مبارزات به عنوان فرصت و درک نگاه کنیم، اما در مورد افکار و پیامدهای منفی که با کم کاری همراه است وسواس نداشته باشیم. با طرز فکر صحیح، مطمئناً می توانید بر ترس خود از شکست تحصیلی غلبه کنید.

بیشتر بخوانید : اصول اولیه برنامه ریزی درسی

سوالات متداول:

1. راه حل ترس از شکست چیست؟

به موقعیتی فکر کنید که در آن از شکست می ترسید. اکنون خود را در حال برخورد با مانع تجسم کنید، به خود اجازه دهید ترس را احساس کنید و سپس خود را در حال حرکت رو به جلو ببینید. در مرحله بعد، چند دقیقه را صرف برنامه ریزی برای غلبه بر موانعی کنید که ممکن است بر سر راه شما قرار گیرد. سپس خود را در حال موفقیت با وجود این موانع ببینید.

2. چگونه بر ترس خود از شکست در کنکور غلبه کنم؟

به طور خلاصه، ترس از شکست یک رفتار آموخته شده است که باید از آن یاد نگرفت. بهترین راه برای غلبه بر ترس‌هایتان این است که با آماده‌سازی خوب و کسب اطلاعات بیشتر در مورد امتحان، اضطراب را به حداقل برسانید. هر چه بیشتر بدانید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

3. دانش آموزان چگونه بر ترس از شکست غلبه می کنند؟

شفقت به خود را تمرین کنید – به یاد داشته باشید که تمام تلاش خود را می کنید و همین کافی است. شکست بخشی از زندگی است و اگرچه خوشایند نیست، اما شما را به عنوان یک شخص کم ارزش یا دوست داشتنی نمی کند. سعی کنید به جای اینکه حواس خود را پرت کنید، احساس ترس را بپذیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید