Search

ثبت نام رشته طراحی لباس در دانشگاه‌های مختلف بدون کنکور

طراحی لباس در دانشگاه‌های مختلف بدون کنکور

طراحی لباس در دانشگاه‌های مختلف بدون کنکور امروزه طراحی لباس (پوشاک)، یک صنعت جهانی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان یک تخصص شناخته می‌شود. رشته طراحی لباس یکی از رشته‌های گروه هنر است که روز به روز بر تعداد علاقمندان به آن افزوده می‌شود. برای تحصیل در این رشته هم می‌توانید در کنکور سراسری شرکت کنید و هم از طریق دانشگاه های دارای رشته طراحی دوخت بدون کنکور در دوره روزانه، نوبت دوم ثبت نام کنید.

لباس در جوامع مختلف ارزش و اهمیت بسیاری داشته به طوری که همیشه لباس بیانگر فرهنگ، قومیت، سنت، شخصیت و موقعیت اجتماعی افراد است. به نوعی طراحان لباس در یک جامعه با طراحی یک لباس نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی یک جامعه را رقم می‌زنند.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

طراحی لباس دو نوع است:

1.طراحی کاربردی که شامل طراحی لباس برای مشاغل و گروه‌های مختلف مانند ورزشکاران، اداری، ارتش و غیره.

2.  طراحی مد که سلیقه‌ای است طراح مد در این بخش خلاقیت خود را نشان می‌دهد و کاری تازه به بازار ارائه می‌دهد و دیگران از طرح او ایده می‌گیرند.

در رشته طراحی لباس، بهترین دانشگاه طراحی لباس در ایران دانشجویان در دانشگاه علاوه بر طراحی لباس و ایجاد خلاقیت باید اجرای آن لباس را آموزش ببینند. بطوری که با طراحی الگو، دوخت و تزیینات و همچنین انواع پارچه‌ و انواع دوخت آشنا می شوند. یک فارغ التحصیل باید با انواع پارچه‌ها، دوخت‌ها و انواع اندام‌ها و سنین مختلف اطلاعات لازم را کسب کند تا در راستای کار عملی خود از انها استفاده کند. در حقیقت اطلاعات نظری که به دانشجو داده می‌شود در راستای آن اطلاعات عملی وجود دارد.

رشته طراحی لباس در دانشگاه به صورت کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته وجود دارد.

شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳

شرایط پذیرش دانشجو در رشته طراحی لباس در دانشگاه روزانه، نوبت دوم

معرفی رشته طراحی لباس

لیست دانشگاه های طراحی لباس در ایران طراحی لباس در دانشگاه‌های مختلف بدون کنکور ، یک نوع هنر است که فرد با خلاقیت خود به خلق لباس زیبا می‌پردازد. علاقمندان با ورود به این رشته در دانشگاه با تاریخ هنر و لباس در ایران و جهان، انواع الگوها، انواع دوخت‌ها، آشنایی با رنگ‌ها و نرم‌افزارهای طراحی و الگوسازی آشنا می‌شوند. در این رشته علاقه و خلاقیت حرف اول را می‌زند.

رشته طراحی لباس یک رشته کاربردی در جامعه است. این رشته ارتباط مستقیمی با طراحی مد و فشن دارد. همه ما از پوشاک استفاده می‌کنیم ؛ بنابراین طراحان لباس در هیچ شرایطی بیکار نمی‌مانند و اگر این افراد ایده‌های خوبی در سر داشته باشند خیلی زود جایگاه مناسبی در جامعه خواهند داشت.

طراحی لباس از جمله مشاغلی است که فرد می‌توانند با یک سرمایه شخصی و کسب تجربه در آن پیشرفت کند. از آنجایی که ایران یک کشور جوان است و قومیت‌ها، فرهنگ‌های مختلفی دارد بنابراین تنوع پوشاک در آن بالا است. علاقمندان با تحصیل در این رشته طراحی لباس در مقطع کارشناسی و ورود به یک پوشاک خاص به طور مثال لباس اداری، نوجوان، مجلسی در بازار مشتریان زیادی را به خود جلب می‌کند.

رشته طراحی لباس تا مقطع کارشناسی ارشد در ایران امکان ادامه تحصیل وجود دارد.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس در ایران

یکی از فاکتورهای مهم در زمان انتخاب رشته، انتخاب بهترین دانشگاه در رشته مورد نظر است. زمانی که شما بهترین دانشگاه را برای تحصیل و گرفتن مدرک انتخاب کنید مطمئناً دانش و مهارت بیشتری در آن رشته کسب می‌کنید چون اساتید و امکانات آن دانشگاه در آن رشته در سطح بالایی هستند.

برای انتخاب بهترین طراحی لباس در دانشگاه‌های مختلف بدون کنکوردر ایران باید چند نکته مهم را ابتدا مد نظر قرار بگیرید و بعد تحقیقات خود را انجام دهید تا انتخاب بهینه‌ای داشته باشید:

-اعتبار دانشگاه (دانشگاه انتخابی چند سال این رشته در آن تدریس شده است).

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته

– اساتید رشته انتخابی

-امکانات، کارگاه‌ها (زمانی که کارگاه‌های آموزشی طراحی مد و فشن بزرگ و با امکانات کامل وجود داشته باشد دانشجو با خلاقیت و دید بازتری در آن رشته پیشرفت می‌کند).

در ایران دانشگاه‌های متعددی وجود دارد که رشته طراحی لباس (پوشاک )در آن سال‌ها است تدریس می‌شود و قطعاً انتخاب مناسب‌ترین دانشگاه‌ ها یا آموزشکده برای علاقمندان این رشته دشوار است.

به هر حال برخی دانشگاه‌ها تنها رشته طراحی لباس را ارائه می‌دهند و برخی دیگر رشته‌ها و شاخه‌های مختلف مد و فشن را دارند. حالا شما باید انتخاب کنید که هدف شما طراحی لباس در مشاغل مختلف است یا طراحی مد.

 با تمام این تفاسیر؛ رشته طراحی لباس در دانشگاه دولتی، غیرانتفاعی، ازاد و علمی کاربردی بدون کنکور وجود دارد.

برای دریافت مشاوره تخصصی و انتخاب بهترین دانشگاه طراحی لباس و طراحی مد با کارشناسان مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : ثبت نام رشته نوازندگی پیانو بدون کنکور

چارت درسی کارشناسی رشته طراحی لباس

دانشجویی که برای مقطع کارشناسی پیوسته رشته طراحی لباس در دانشگاه ثبت نام می‌کند در طول ۴ سال یا ۸ ترم مجموعاً ۱۳۴ واحد درسی را می‌گذراند تا مدرک لیسانس طراحی لباس به او اهدا شود.

از مجموع ۱۳۴ واحد درسی، ۲۱ واحد مربوط به دروس عمومی، ۲۵ واحد درسی متعلق به دروس پایه، ۳۵ واحد مربوط به دروس اصلی و ۴۶ واحد متعلق به دروس تخصصی است و در آخرین ترم ۶ واحد درس انتخابی وجود دارد.

برخی از دروس رشته طراحی لباس:

 طراحی 1 و ۲

مبانی هنرهای تجسمی ۱ و ۲

آشنایی با هنر در تاریخ ۱ و ۲

آشنایی با هنرهای سنتی

آشنایی با هنرهای معاصر

 عکاسی پایه

هنر و تمدن اسلامی ۱ و ۲

تاریخ پارچه و نساجی

 تاریخ پوشاک ایران

 تاریخ پوشاک جهان

شناخت الیاف و پارچه

دوخت سنتی

الگوسازی روی مانکن ۱ و ۲

بررسی آثار طراحان لباس

بافت پارچه

چاپ پارچه

طراحی لباس مقدماتی

کاربرد رایانه در طراحی لباس

 طراحی لباس ۱ و ۲ و ۳ و ۴

الگوسازی ۱ و ۲ و ۳ و ۴

دوخت ۱ و ۲ و ۳ و ۴

 ارائه نمایش مد

 سایزبندی

 الگوسازی و دوخت لباس کودک

 طراحی لباس کودک و نوجوان

 کارآموزی و غیره.

ثبت نام رشته طراحی لباس در دانشگاه غیرانتفاعی بدون کنکور

یکی از گزینه‌های پیش روی علاقه‌مندان به تحصیل در طراحی لباس در دانشگاه‌های مختلف بدون کنکور یا پوشاک دانشگاه‌های غیرانتفاعی است .خوشبختانه تعداد دانشگاه‌ها یا موسسات غیرانتفاعی در کشورمان زیاد هستند و فرد برای انتخاب کردن دانشگاه گزینه‌های زیادی در دسترس دارد. روش پذیرش دانشجو برای رشته طراحی لباس در دانشگاه‌های غیرانتفاعی بدون کنکور است به جز دانشگاه علم و فرهنگ در تهران که بایستی در کنکور سراسری شرکت کرد و رتبه مناسبی کسب کرد.

باید خاطرنشان کرد که دانشگاه های غیرانتفاعی به دو نوع دسته تقسیم شده اند؛ یکی عنوان دانشگاه غیرانتفاعی و دیگری موسسه غیرانتفاعی از انها نام برده می‌شود. شما عزیزان زمان انتخاب رشته باید به سطح دانشگاه یا موسسه غیرانتفاعی مورد نظر دقت کنید. معمولاً دانشگاه‌ها یا موسسات سطح بالا امکانات، اساتید و محیط آموزشی و از لحاظ علمی بسیار قوی‌تر هستند. بنابراین مدرک گرفتن از آنها اعتبار بالایی دارد.

بهتر است قبل از انتخاب دانشگاه یا موسسه غیرانتفاعی ابتدا با مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید و از سطح دانشگاه استعلام بگیرید و بعد برای ثبت نام اقدام کنید.

برای تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی باید شهریه پرداخت کرد. در زیر برخی دانشگاه‌ها یا موسساتی که رشته طراحی لباس در آنها وجود دارد نام برده می‌شود:

 موسسه غیرانتفاعی المهدی مهر -اصفهان

موسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس- تهران

 موسسه غیرانتفاعی آپادانا –شیراز

 موسسه غیرانتفاعی حکیم ناصر خسرو- ساوه

موسسه غیرانتفاعی کمال الملک- نوشهر

دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر- یزد

موسسه غیرانتفاعی هنر- شیراز

 موسسه غیرانتفاعی فیض الاسلام -خمینی شهر اصفهان

 موسسه غیرانتفاعی فضیلت -سمنان

موسسه غیرانتفاعی رسالت -کرمان

موسسه غیرانتفاعی مارلیک –نوشهر

 موسسه غیرانتفاعی امام جواد(ع)- یزد

موسسه غیرانتفاعی وحدت- تربت جام

شرایط ثبت نام رشته طراحی لباس در دانشگاه پیام نور

ثبت نام رشته طراحی لباس در دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور

در دانشگاه علمی کاربردی طراحی لباس در دانشگاه‌های مختلف بدون کنکور (پوشاک) در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته وجود دارد. در مقطع کاردانی دو رشته با عنوان «کاردانی حرفه‌ای دوخت و تکنولوژی لباس» و «کاردانی حرفه‌ای طراحی لباس» وجود دارد. این دو رشته تفاوتهای با هم دارند.

در مقطع کارشناسی ناپیوسته طراحی لباس تخصصی‌تر می‌شود و برای مشاغل و گروه‌های اجتماعی مختلف رشته‌های جداگانه‌ای وجود دارد که متقاضیان با توجه به علاقه خود یکی از این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند: «کارشناسی حرفه‌ای طراحی و الگوسازی پوشاک- لباس کودک و نوجوان»

 طراحی و الگوسازی پوشاک- لباس مجلسی و خانگی

طراحی و الگوسازی پوشاک- لباس اجتماعی و مشاغل

طراحی و الگوسازی پوشاک -طراحی و تکنولوژی دوخت

پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور و با شرایط خاص وجود دارد و ظرفیت رشته‌ها محدود می‌باشد.

رشته طراحی لباس در گروه فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی قرار دارد. در مقطع کاردانی رشته طراحی لباس برنامه‌ریزی درسی طوری چیده شده است که با مجموعه‌ای از دروس مرتبط و هماهنگ دانشجو بتواند موارد مهمی از قبیل: فیزیک بدن/ سن / قد/ وزن و… لباس مناسب طراحی شود.

رشته طراحی لباس در دانشگاه علمی کاربردی به صورت کاربردی و متناسب با گروه‌های اجتماعی و مشاغل مختلف تدریس می‌شود و دانشجو متناسب با نیازهای جامعه آموزش می‌بیند.

برای انتخاب رشته دانشگاه علمی کاربردی می توانید با کارشناسان پارسین مشاوره تماس بگیرید.

ثبت نام رشته طراحی لباس در دانشگاه آزاد بدون کنکور

دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه‌های معتبر در ایران است که رشته‌های زیادی در آن تدریس می‌شود. رشته طراحی لباس در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد وجود دارد. در مقطع کاردانی پیوسته عنوان رشته، «طراحی و دوخت» است. همچنین در کاردانی ناپیوسته رشته طراحی لباس وجود دارد که دانشجو با 2 سال تحصیل در این رشته می‌تواند مدرک کاردانی بگیرد.

پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد در رشته طراحی لباس در دانشگاه‌های مختلف بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی یعنی معدل کتبی دیپلم و موارد دیگر است. باید خاطرنشان کرد که پذیرش در رشته‌های هنر در دانشگاه آزاد احتیاج به یک معدل خاص دارد.

بیشتر بخوانید : ثبت نام رشته مهمانداری هواپیما در دانشگاه بدون کنکور

بازار کار و آینده شغلی رشته طراحی لباس

دنیای طراحی لباس، مد و فشن یک دنیای گسترده در سطح جهان است. در حال حاضر همه ما شاهد به وجود آمدن سایت‌ها و صفحات تخصصی زیادی در زمینه مد و فشن در اینترنت هستیم. هر ساله یک ترند جدید و یک رنگ سال توسط طراحان به نام دنیا معرفی می‌شود و طراحی پوشاک آن سال بر اساس آن رنگ تعیین می شود.

امروزه بعضی کشورها به عنوان مراکز تولید کننده انبوه پوشاک در جهان هستند؛ همچون آلمان، چین، اسپانیا، بنگلادش، ترکیه، کره جنوبی و برزیل درآمدهای قابل توجهی از پوشاک کسب می‌کنند. در سال‌های اخیر با حضور قدرتمند دو کشور ترکیه و اسپانیا در زمینه پوشاک باعث مطرح شدن بیشتر این دو کشور در این صنعت شده است.

در ایران با وجود قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف و گستردگی جغرافیایی و نیاز به پوشاک‌های مختلف این رشته هنوز پیشرفت زیادی نکرده است. اما پتانسیل بالایی برای رشد دارد. فارغ التحصیلان این رشته در ایران خوب می‌توانند پیشرفت کنند.

فارغ التحصیلان رشته طراحی لباس به صورت کلی می‌توانند در مزون‌ها، کارگاه‌های تولید پوشاک، دانشگاه‌ها ،آموزشده‌های فنی حرفه‌ای مشغول به کار شوند.

سوالات متداول:

1.آیا دانشگاه الزهرا رشته طراحی لباس را دارد و پذیرش دانشجو به چه صورت است؟

بله- دانشگاه الزهرا رشته طراحی لباس در آن وجود دارد و پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری است.

2. انواع طراحی لباس نام ببرید ؟

طراحی کاربردی و طراحی مد

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    برای ثبت نام در رشته طراحی مد و لباس باتوجه به. اینکه دخترم انسانی خونده،درکدام دانشگاه می‌تونه تحصیل کنه؟وکدام دانشگاه بهترین آموزش ومدرک را ممیدهند؟و اینکه ثبت نام جدید کی هست؟دخترم خیاطی و طراحی لباس را تا حدودی میداند وکلاس هم رفته ولی مدرک دانشگاهی نداردممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید