Search

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1402

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد

هر ساله با فرا رسیدن زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، سازمان سنجش یکسری شرایط ثبت نام را برای علاقمندان به ادامه تحصیلات تکمیلی اعلام می کند. کلیه داوطلبان کارشناسی ارشد در صورت دارا بودن شرایط ثبت نام می توانند نسبت به تکمیل فرم اینترنتی اقدام نمایند. شرایطی که سازمان سنجش برای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد اعلام می کند، شامل: شرایط عمومی، اختصاصی، تحصیل مجدد و نظام وظیفه و … بوده که باید تمامی متقاضیان از آن اطلاع کامل داشته باشند.

با توجه به این که کنکور کارشناسی ارشد  دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد با هم ادغام شده و یک آزمون برگزار می شود. شرایط و ضوابط ثبت نام در این آزمون برای تمامی متقاضیان سراسری و آزاد مشترک بوده. برای دانستن شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد تا پایان مقاله با پارسین مشاوره همراه شوید.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1402

سازمان سنجش با انتشار دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1402، شرایط لازم را برای شرکت در این آزمون در اختیار داوطلبان قرار می دهد. یکی از این شرایط، شرایط عمومی می باشد که بدون استثناء بین کلیه متقاضیان مشترک می باشد. مهم ترین شرایط عمومی ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد عبارتند از:

۱.اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان آسمانی دیگر

۲.انجام دادن واجبات و پرهیز از محرمات

۳.نداشتن خصومت و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران

۴.نداشتن سابقه عضویت در گروه های ضد انقلابی

۵.عدم احراز فساد اخلاقی

بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1402

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1402

منظور از شرایط اختصاصی، برخورداری از برخی مواد و تبصره ها با توجه به رشته های مختلف تحصیلی و موقعیت های متفاوت این رشته ها در دانشگاه ها می باشد. که در این بندها و تبصرها محدودیت ها وممنوعیت های ممکن را معرفی کرده است.

برای دریافت مشاوره حضوری انتخاب رشته کارشناسی ارشد لطفا کلیک نمایید .

در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد شرایط اختصاصی شامل موارد ذیل می باشد:

۱.داشتن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای و یا دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تا تاریخ 31 شهریور فارغ التحصیل می شوند مجاز به ثبت نام در این آزمون خواهند بود. ضمناً در صورت قبولی در رشته های که پذیرش آنها در نیمسال دوم 1401-1402 می گردد در صورتی می توانند ثبت نام کنند که تا بعد از تاریخ 31 شهریور فارغ التحصیل شده اند فارغ التحصیل شوند.

تبصره ۱: فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های گروه پزشکی متقاضی ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد، باید قبل از ثبت نام وضعیت طرح تعهد به خدمت خود را مشخص نمایند.

تبصره ۲: فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های دبیری باید قبل از ثبت نام موافقت کتبی و بدون قید و شرط وزارت آموزش و پرورش را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت کرده باشند.

شرایط ثبت نام ارشد

تبصره ۳: داوطلبان شاغل در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی باید قبل از ثبت نام موافقت کتبی بدون قید و شرط محل کار خود را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند.

تبصره ۴: ادامه تحصیل افرادی که دارای مدرک استخدامی، داخلی و یا با عنوان “معادل” می باشند، منوط به تایید دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. بدیهی است صرفاً تاییدیه تحصیلی و یا قبولی در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل، مجوز ثبت نام در دانشگاه نمی باشد.

۲. فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر خارجی که مدرک فارغ التحصیلی ارزشیابی شده آنان عنوان معادل تعلق گرفته است، اجازه ثبت نام و شرکت در این آزمون داده می شود. چنانچه حداقل ۸۰ درصد نمره حد نصاب گزینش آزاد را در آزمون کسب نمایند، عنوان مدرک معادل از مدرک تحصیلی آنان حذف و مجاز به ادامه تحصیل خواهند بود.

۳. فارغ التحصیلان سطح ۲ حوزه های علمیه، منحصراً می توانند در مجموعه های امتحانی گروه علوم انسانی ثبت نام و در آزمون شرکت نمایند در صورت پذیرفته شدن دروس پیش نیاز گروه آموزشی را بگذراند.

۴. دانشجویان شاغل در دوره های غیر روزانه (شهریه پرداز) از قبیل دوره های شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته (در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه برای آقایان) می توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون کارشناسی ارشد 1402 ثبت نام و شرکت نمایند. در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

۵. دانشجویان سال آخر و کلیه فارغ التحصیلان، در صورتی که معدل آنها کمتر از ۱۲ باشد، حق ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد را ندارند.

۶. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچ یک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورس تحصیلی اعطاء نمی نماید.

۷. پذیرفته شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد در موقع ثبت نام تعهد بسپارند تا در محلی که وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در صورت نیاز تعیین می کند به خدمت اشتغال ورزند.

شرایط تحصیل مجدد کارشناسی ارشد 1402

گاهی در میان داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، می توان فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی را مشاهده نمود که به دلایل مختلفی از جمله ارتقاء سمت شغلی، تحقیق و مطالعه در زمینه علمی مورد علاقه و … قصد تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد را دارند.

شرایط تحصیل مجدد در مقطع ارشد و قوانین آن، یکی از سوالات بزرگ ذهن داوطلبانی است که به دلایل مختلف قصد تحصیل مجدد در این مقطع را دارند.

تا قبل از سال ۹۷ در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد در مورد تحصیل مجدد در مقطع ارشد این عنوان ذکر می شود. داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد تنها یک بار می توانند در این مقطع از تحصیلات رایگان برخوردار شوند در صورت قبولی مجدد در این دوره ملزم به پرداخت شهریه ای معادل شهریه شبانه بودند. به خاطر محدودیت امکانات دانشگاه ها و توزیع عادلانه فرصت های موجود بین تمامی متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد این چنین قانونی وجود داشت. اما با اعتراض دانشجویی به دیوان عدالت اداری این قانون از شرط مذکور دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون حذف شد.

بر این اساس، آن دسته از داوطلبانی که فارغ التحصیل دوره روزانه کارشناسی ارشد بوده و قصد شرکت مجدد در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، در صورت قبولی دوباره در دوره روزانه می توانند از امکانات دولتی استفاده کنند از آموزش رایگان برخوردار شوند و مستلزم پرداخت نمی باشند.

مورد بعدی درباره دانشجویان دوره روزانه در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. این داوطلبان در صورتی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند تا قبل از پایان زمان ثبت نام انصراف قطعی داده باشند.

خوشبختانه، قانون محرومیت از تحصیل برای پذیرفته شدگان دوره روزانه در مقطع کارشناسی ارشد برداشته شد.

در ادامه بخوانید: هزینه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1402

شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد

شرایط نظام وظیفه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 1402

داوطلبان مرد علاوه بر آگاه بودن از شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد، می بایست از شرایط نظام وظیفه برای شرکت در آزمون اطلاع داشته باشند. این داوطلبان به هنگام پذیرش در دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت نام) باید یکی از وضعیت های که در ذیل بیان می شود، را دارا باشند:

۱.دارا بودن کارت پایان خدمت

۲. داشتن کارت معافیت دایم (کفالت، پزشکی، ایثارگری و عفو رهبری)

۳. مشمولان فارغ التحصیل کارشناسی (در سنوات مجاز تحصیل) که در زمان پذیرش و ثبت نام در دانشگاه، دارای برگ آماده به اعزام بدون غیبت باشند.

تبصره: افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام نتایج نهایی دانشگاه باشد، در صورت عدم تمدید تاریخ اعزام(از طریق کد سخاء یا مراجعه به پلیس+ ۱۰) لازم است در تاریخ مقرر به خدمت اعزام شوند. این افراد در صورت قبولی در دانشگاه، جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد و در غیر این صورت غایب محسوب می شوند و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

۴. دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی که تا تاریخ 31 شهریور در سنوات مجاز فارغ التحصیل می شوند.

۵. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که در سنوات مجاز تحصیلی فارغ التحصیل شده اند و از تاریخ فراغت از تحصیل آنها تا زمان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، بیش از یک سال سپری نشده و وارد غیبت نشده  باشند.

۶. کارمندان متعهد به خدمت در وزارتخانه ها و سازمان های با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان برای ادامه تحصیل.

۷. مشمولان دارای برگه معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت ( پزشکی، کفالت و …) در مدت اعتبار آن.

۸. دانشجویان انصرافی از دانشگاه ها در صورتی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه، انصراف از تحصیل داده و از تاریخ انصراف از دانشگاه تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید، بیش از یک سال سپری نشده یاشد.

۹. سربازان  حین خدمت فارغ التحصیل مقطع کارشناسی بدون غیبت اولیه در صورت نداشتن بیش از یک بار انصراف از تحصیل، می توانند در صورت قبولی در مقطع کارشناسی ارشد ایست خدمتی استفاده کنند و بقیه دوران خدمت آنها بعد از پایان سنوات تحصیلی ارشد ادامه دهند.

۱۰. سربازان حین خدمت که تا تاریخ 31 شهریور خدمت آنها به اتمام می رسد، پس از قبولی و در زمان ثبت نام دانشگاه، کارت پایان خدمت یا گواهی خود را ارائه نمایند.

۱۱. طلاب دارای معافیت تحصیلی حوزه، در صورت دارا بودن معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. این دسته از دانشجویان برای ثبت نام در هر ترم تحصیلی باید نامه موافقت حوزه علمیه مربوط و معافیت تحصیلی حوزوی را رائه نمایند.

نکات مهم در مورد شرایط نظام وظیفه

۱.مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند و در صورت ثبت نام و شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه معافیت تحصیلی برای آنان صادر نمی شود و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام این افراد نمی باشد.

۲. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مشمول، مجاز به تحصیل مجدد در این مقطع نمی باشد. برای هر مقطع تنها یک بار سنوات داده می شود.

۳. دانشجویان اخراجی دانشگاه ها تا پایان خدمت و یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.

۴. سنوات تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر سه سال می باشد.

سوالات متداول

۱.دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، برای ثبت نام و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد باید انصراف بدهند؟

لازم نیست این افراد انصراف بدهند . صبر می کنند در صورت قبولی در رشته جدید از دانشگاه قبلی انصراف بدهند.

۲. آیا پذیرقته شدگان دوره روزانه مقطع کارشاسی ارشد سال 1401 مجاز به ثبت نام درآزمون 1402 هستند؟

بله-تمامی پذیرفته شدگان دوره روزانه 1401 می توانند در آزمون ارشد1402 شرکت کند.

۳. داوطلب مرد که از دانشگاه اخراج شده چطور می تواند در آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام کنند؟

این افراد باید خدمت سربازی بروند و کارت پایان خدمت دریافت کنند و یا معافیت دائم بگیرند در ان صورت می توانند در کنکور ارشد شرکت کنند.

۴. دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی در چه صورتی می توانند در کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند؟

در صورتی که تا تاریخ 1402/6/31 فارغ التحصیل شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید