Search

معرفی جامع رشته پروتزهای دندان و بازار کار آن

رشته پروتزهای دندان و بازار کار آن

رشته پروتزهای دندان و بازار کار آن متخصصان پروتز در ترمیم و جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده تخصص دارند. مزایا و معایب رشته پروتز دندان رشته پروتزهای دندانی شاخه ای از علم دندانپزشکی است که به ساختن پروتز های ثابت و متحرک کامل، متحرک فک و صورت و ایمپلنت های دندانی می پردازند.

متخصص پروتز دندان در درمان مسائل پیچیده دندانی و صورت، از جمله ترمیم و جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده با دستگاه های مصنوعی تخصص دارد. آنها در زمینه کاشت دندان، تاج، بریج، دندان مصنوعی، اختلالات فک و موارد دیگر بسیار آموزش دیده اند.

مشاوره تحصیلی تلفنی برای انتخاب رشته به صورت کاملا تخصصی و حرفه ایی با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره فقط کافیست کلیک نمایید .

تخمین زده می شود که هر سال در ایالات متحده، نزدیک به 300000 نفر ایمپلنت دندان دریافت می کنند. بیشتر این موارد توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص پروتز دندان ارزیابی و تعیین می شوند.

متخصصان پروتز دندان همچنین در زمینه دندانپزشکی زیبایی (کامپوزیت، لمینت سرامیکی، روکش، ایمپلنت، بلیچینگ) تخصص دارند که در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است. مطالعات نشان می‌دهد که ۲۵ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند لبخند یا دندان‌هایشان یکی از ویژگی‌های صورت است که برای افزایش عزت نفس خود تغییر می‌دهند. این نوع دندانپزشک درک دقیقی از پویایی لبخند و حفظ سلامت دهان دارد.

رشته پروتز دندان چند سال است یکی از رشته های گروه علوم تجربی است که برای قبولی در دانشگاه باید در ازمون سراسری رتبه مناسبی کسب کنید.

برای قبولی در این رشته بایستی یک برنامه ریزی اصولی و منظم داشت تا بتوانید رتبه مناسب را کسب کنید.

بررسی مشاغل در رشته پروتزهای دندان و درامد آن

مشاغل پزشکی و پرستاری تنها مسیرهای موجود در صنعت مراقبت های بهداشتی نیستند. متخصصین پروتز و ارتوتیست نقش به همان اندازه در کمک به افراد برای حفظ کیفیت خوب زندگی و جلوگیری از مرگ یا ناتوانی دارند. مشاغل در پروتز و حرفه های مشابه رضایت بخش است و می تواند درآمد خوبی را برای شما فراهم کند. ادامه تحصیل در رشته پروتز دندان ما بررسی خواهیم کرد که چه گزینه هایی در زمینه پروتز وجود دارد، چشم انداز شغلی چگونه است، و مزایای حرفه های پروتز و ارتز، از جمله موارد دیگر.

ادامه تحصیل در رشته پروتز دندان

 رشته پروتز دندان چیست؟

حرفه پروتز یک تخصص مراقبت های بهداشتی است که با ایجاد و نصب دستگاه های مصنوعی مرتبط است. متخصصین پروتز دستگاه های پروتز را برای بیماران طراحی و متناسب می کنند، در حالی که متخصصین ارتز دستگاه های ارتز را طراحی و برازش می کنند. متخصصانی که پروتز می‌سازند – اندام مصنوعی – به عنوان تکنسین پروتز شناخته می‌شوند، در حالی که تکنسین‌های ارتز افرادی هستند که بریس‌ها و آتل‌ها را برای پشتیبانی از قسمت‌های ضعیف بدن می‌سازند. به طور کلی، هدف از حرفه پروتز و ارتز کمک به بیماران برای بازیابی تحرک در قسمتی از بدن است. در اینجا چیزی است که شما باید در مورد مشاغل پروتز و ارتز بدانید، از جمله آنچه می توانید انتظار داشته باشید، وظایف و مسئولیت ها، و چشم انداز شغلی.

بیشتر بخونید : معرفی کامل رشته هوشبری و درآمد ان

از رشته پروتز چه انتظاری می توان داشت؟

حرفه پروتز  جریان اصلی نیست، اما برای جامعه مفید است. اگر به دنبال شغلی در پروتز هستید، این چیزی است که می توانید انتظار داشته باشید.

نمای کلی رشته پروتز

حرفه پروتز شامل طراحی و ساخت وسایل پشتیبانی پزشکی برای تعویض کامل دندان است. ارتوتیست ها به طراحی و ساخت بریس ها و سایر وسایل حمایتی که به بیماران کمک می کند تا تحرک بخشی از بدن آسیب دیده را به دست آورند، توجه دارند. در برخی موارد، متخصص پروتز ممکن است متخصص ارتودنسی نیز باشد و برعکس، اما این نیز معمول است که متخصصان فقط در یک زمینه تخصص داشته باشند.

برای مشاوره تخصصی  شرایط پذیرش رشته های بدون کنکور ۱۴۰۳ با پارسین مشاوره تماس حاصل بفرمایید .

پروتز  شغلی تمام وقت هستند. در ابتدای کار، پروتزها ممکن است مستقیماً در طراحی و ساخت دستگاه‌های پشتیبانی پزشکی مشارکت داشته باشند، اما با گذشت زمان، نظارت بر تکنسین‌های ارتز و پروتز (O&P) که تخصصی برای تکنسین‌های لوازم پزشکی است، امری عادی است.

متخصصین پروتز

محیط کار رشته پروتز

متخصصین پروتز و ارتوتیست می توانند در محیط های مختلف کار کنند. آنها ممکن است در بیمارستان های بزرگ دولتی یا بیمارستان های خصوصی کار کنند. بیشتر آنها در موسسات مراقبت های بهداشتی سرپایی مانند کلینیک های سرپایی، کلینیک های تخصصی و مراکز مراقبت فوری کار پیدا می کنند. متخصصان پروتز و ارتوتیست همچنین می توانند در تولیدات بهداشتی و فروشگاه های مراقبت های بهداشتی کار پیدا کنند.

انتظارات حقوق رشته پروتزهای دندان و بازار کار آن

انتظارات حقوق بر اساس سطح تجربه، موقعیت جغرافیایی و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است.

شرایط تحصیلی برای حرفه پروتز دندان چیست؟

یک حرفه در پروتز حداقل به مدرک کارشناسی ارشد و گواهینامه  نیاز دارد.  معمولاً با هم در سطح کارشناسی ارائه می شوند و ممکن است شامل برخی از تجربیات فنی فنی باشند. متخصصان قصد دارند قبل از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، مدرک کاردانی یا لیسانس خود را در فناوری ارتز و پروتز کسب کنند.

دوره های کاردانی معمولاً تا دو سال طول می کشد، در حالی که دوره های کارشناسی حداکثر تا چهار سال طول می کشد. برخی از موسسات آموزشی ممکن است برنامه های مشترک لیسانس و کارشناسی ارشد در علوم بهداشتی را با تمرکز بر ارتز و پروتز ارائه دهند. افرادی که در این برنامه ثبت نام می کنند با مدرک کارشناسی ارشد پروتز و ارتز (MPO) فارغ التحصیل خواهند شد.

دوره های دکترا در ارتز و پروتز نیز در دسترس است. آنها معمولاً بر پژوهش متمرکز هستند و به عنوان تخصص در برنامه های علوم توانبخشی ارائه می شوند.

تفاوت بین دندانپزشک و متخصص پروتز چیست؟

تفاوت های زیادی بین متخصص پروتز و دندانپزشک عمومی وجود دارد، بزرگترین تفاوت بین این دو این است که اولی با جایگزینی یا کشیدن دندان سروکار دارد.

دندانپزشکان اغلب در درمان بیماری های دهان و دندان و پیشگیری از مشکلات دندانی متخصص هستند. پروتز دندان رشته ای از دندانپزشکی است که بر بازیابی، توانبخشی و حفظ عملکرد دهان تمرکز دارد.

این با دستگاه های مصنوعی برای دندان های از دست رفته (که شامل ایمپلنت نیز می شود) یا کسانی که از از دست دادن دندان به دلیل پوسیدگی یا ضربه رنج برده اند، سروکار دارد.

رشته پروتزهای تخصصی یک حوزه تخصصی و منحصر به فرد از دندانپزشکی است که به بازیابی عملکرد دهان می پردازد.

رشته پروتزهای دندان و بازار کار آن هنگامی که با متخصصان متخصص پروتزهای دندانی ملاقات می کنید، آنها می توانند لبخند شما را به شکل اولیه خود بازگردانند، حتی اگر چندین دندان به دلیل پوسیدگی یا ضربه از دست داده باشید.

بیشتر بخونید : آخرین رتبه های قبولی بینایی سنجی پردیس خودگردان ۱۴۰۲

متخصص پروتز چه اقداماتی را انجام می دهد؟

رشته پروتزهای دندان و بازار کار آن برخلاف دندانپزشکان عمومی، متخصصان پروتز بر روی ترمیم دندان با انواع تکنیک های مختلف تمرکز می کنند. آنها ممکن است از روکش های سفید برای سفید کردن و تغییر شکل دندان های شما یا ایجاد پروتزهای ثابت مانند بریج و تاج استفاده کنند.

این سطح از آموزش به متخصص پروتز یک توانایی منحصربه‌فرد برای ارتباط نزدیک با تکنسین سرامیک می‌دهد که منجر به تولید ترمیم‌های دندانی سازگار با بیولوژیکی می‌شود که در دراز مدت قابل استفاده باقی می‌مانند.

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته پروتز دندان

مانند تمام حرفه ها، تکنسین های دندانپزشکی باید مهارت های نرم و ویژگی های شخصی خاصی داشته باشند. کارفرمایان در مصاحبه استخدامی به دنبال آنها خواهند بود زیرا می دانند که هر چه تعداد این موارد بیشتر باشد، موفق تر خواهید بود.

توجه به جزئیات – شما از نسخه ای برای یک بیمار خاص کار می کنید و باید دقیقاً از آن پیروی کنید.

مهارت های تفکر انتقادی – هر روز عالی نخواهد بود. شما با مشکلاتی مواجه خواهید شد و باید بتوانید راه حل ها را ارزیابی کنید و بهترین را انتخاب کنید.

مهارت های بین فردی – در برخی موارد شما در یک محیط تیمی کار می کنید و باید با افراد دیگر کنار بیایید.

مهارت های گوش دادن – بیشتر متخصصان پزشکی باید بتوانند به آنچه گفته می شود و آنچه ذکر نشده است گوش دهند. یک تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی تفاوتی ندارد.

مهارت دستی – در این شغل شما با دستان خود کار می کنید زیرا از نظر فنی اقلامی را برای استفاده بیمار می سازید.

درک مطلب – شما از اسناد مکتوب کار خواهید کرد، بنابراین باید بتوانید معنی آنها را درک کنید.

مهارت های مدیریت زمان – اقلام مورد نیاز برای بیماران دندانپزشکی باید به موقع تحویل داده شوند.

لیست دانشگاه های دارای رشته پروتز دندان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران – پردیس خودگردان

دانشگاه لرستان

دانشگاه علوم پزشکی گرگان

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

لیست تخصصی دروس رشته پروتر دندان

جنین شناسی

آسیب شناسی

بهداشت حرفه ای

تشریح فک و صورت

رایانه و سیستم‌ های اطلاع رسانی 1

رایانه و سیستم‌ های اطلاع رسانی 2

فیزیک پزشکی

میکروب شناسی و کنترل عفونت

اصول حسابداری

آمار و روش تحقیق

مبانی مدیریت

روش‌ های یاددهی و یادگیری

انبارداری

بافت شناسی

ابزارشناسی و تکنولوژی دندانسازی1

ابزارشناسی و تکنولوژی دندانسازی 2

ارتودنسی نظری (۱)

ارتودنسی عملی (۱)

ارتودنسی نظری (۲)

ارتودنسی عملی (۲)

پروتز ثابت نظری (۱)

پروتز ثابت عملی (۱)

پروتز ثابت نظری (۲)

پروتز ثابت عملی (۲)

پروتز ثابت نظری (۳)

پروتز ثابت عملی (۳)

پروتز متحرک کامل نظری (۱)

پروتز متحرک کامل عملی (۱)

پروتز متحرک کامل نظری (۲)

پروتز متحرک کامل عملی (۲)

پروتز متحرک پاراسیل نظری (۱)

پروتز متحرک پاراسیل عملی (۱)

پروتز متحرک پاراسیل نظری (۲)

پروتز متحرک پاراسیل عملی (۲)

پروتز متحرک پاراسیل نظری (۳)

پروتز متحرک پاراسیل عملی (۳)

اکلوژن نظری (۱)

اکلوژن عملی (۱)

اکلوژن نظری (۲)

اکلوژن عملی (۲)

زیبایی نظری

زیبایی عملی

آناتومی و مورفولوژی دندان نظری

آناتومی و مورفولوژی دندان عملی

مواد دندانی نظری (۱)

مواد دندانی نظری (۲)

زبان تخصصی

ایمپلنت نظری

ایمپلنت عملی (۱)

ایمپلنت عملی (۲)

اتچمنت عملی (۱)

اتچمنت عملی (۲)

پروتزهای ماگزیلوفشیال نظری

پروتزهای ماگزیلوفشیال عملی

سمینار

کارآموزی

سوالات متداول :

1. زمینه ساخت پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان شاخه ای از دندانپزشکی است که به تشخیص، برنامه ریزی درمان، توانبخشی و حفظ عملکرد دهان، راحتی، ظاهر و سلامت بیماران مبتلا به شرایط بالینی مرتبط با دندان های از دست رفته یا ناقص و/یا بافت های فک و صورت با استفاده از جایگزین های زیست سازگار مربوط می شود.

2. مفهوم پروتز دندان چیست؟


پروتز دندان وسیله ای است که جایگزین دندان از دست رفته یا پوشاندن عیوب دندان می شود. این وسایل دندانپزشکی شامل ایمپلنت، روکش، بریج، دندان مصنوعی و روکش هستند و برخی از آنها قابل جابجایی یا ثابت کردن دائمی در دهان هستند.

3. مقدمه پروتز در دندانپزشکی چیست؟


پروتز دندان شاخه ای از دندانپزشکی است که به ساخت جایگزینی برای دندان های از دست رفته یا آسیب دیده اختصاص داده شده است. درمان های رایج پروتز دندان شامل پروتز، ایمپلنت دندان، تاج و بریج است. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، یک متخصص پروتز سه سال دیگر در رشته انتخابی خود آموزش می بیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید