Search

دوره آموزشی سربازی ۱۴۰۲- طول دوره و مرخصی

دوره آموزشی سربازی و مرخصی

دوره آموزشی سربازی، اولین مرحله از خدمت سربازی است. در دوره آموزشی، سربازان با قوانین نظامی و زندگی در پادگان آشنا می‌شوند و به طور کلی به سربازان یاد داده می‌شود که زمانی که وارد یگان خدمتی خود شدید چگونه رفتار کنید مرخصی بعد از آموزشی سربازی چند روز است و این کارها را انجام دهید.

دوره آموزشی می‌تواند یکی از دوران پراسترس برای برخی افراد باشد و در مقابل ممکن است برای برخی سربازان دیگر شیرین‌ترین و خاطره انگیزترین دوران باشد ،بستگی به روحیات و نحوه سپری کردن این دوران دارد.

گرفتن معافیت سربازی اعم از معافیت با داشتن فرزند، معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، معافیت از طریق کفالت، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان، معافیت سنی (عفو رهبری) کافیست با مشاوران خبره با تجربه طولانی تماس بفرمایید .

دوره آموزشی سربازی برای همه سربازان وجود دارد چه سربازی که امریه گرفته است و چه سربازی که به طور عادی دفترچه خدمت خود را پست کرده باشد. پس دوره آموزشی را باید همه سربازان بگذرانند.

مرخصی در دوره آموزشی سربازی نیروی انتظامی مشمولی که در تاریخ اعزام تعیین شده از قبل و با داشتن برگه معرفی‌نامه وارد پادگان آموزشی خود می‌شود بایستی ابتدا یک آموزش و کلیاتی از زندگی کردن دو سال در پادگان نظامی را فرا بگیرد و سپس وارد یگانه خدمتی خود شود. همانطور که از اسم دوره آموزشی مشخص است این دوران به آموزش و یادگیری سربازان نسبت به قوانین و مهارت‌های نظامی در پادگان می‌پردازد.

دوره آموزشی سربازی و مرخصی اگر دفترچه خدمت خود را پست کرده‌اید و استرس دارید که چگونه وارد مرحله جدیدی از زندگی خود یعنی سربازی شوید با ما همراه شوید تا اطلاعات کامل و معتبری از دوران آموزشی سربازی را کسب کنید.

سوالی که اکثر مشمولان نظام وظیفه از ما می‌پرسند این است که دوره آموزشی سربازی چیست؟ چرا این دوره وجود دارد؟

دوره آموزشی سربازی و مرخصی خدمت سربازی در اصل به دو بخش تقسیم شده است: دوره آموزشی و یگانه خدمتی

 اخرین خبر در مورد دوره اموزشی سربازی ، آموزش‌هایی از قبیل: اسلحه شناسی، آموزش تیراندازی، انواع استتار، قوانین زندگی در پادگان و غیره آموزش داده می‌شود.

سربازی که دوران آموزشی را گذرانده باشد می‌تواند در صورت جنگ حضور داشته باشد چون مهارت های نظامی را بطور کامل فرا گرفته است.

معافیت سربازی

دوره آموزشی سربازی یک دوره کوتاه از سربازی است که سبب می‌شود استرس سربازی در پادگان از سرباز گرفته شود و فرد با محیط پادگان و مهارت‌های مورد نیاز برای گذراندن دوران سربازی خود آشنا شود. زمانی که دوران آموزشی سربازان به اتمام می‌رسد و یگان خدمتی آنها مشخص می‌شود شخص کاملاً با نظم و قوانین نظامی، درجات نظامی و غیره آشنا شده است و مسلماً در یگان خدمتی خود مشکلاتی ندارد.

دوره آموزشی سربازی و مرخصی قطعاً دوران آموزشی سختی‌های خاص خود را دارد و اتفاقاتی را تجربه می‌کنید که قبلاً چنین لحظاتی را ممکن است تجربه نکرده باشید. مانند: دوری از خانواده، بیدار شدن قبل از اذان صبح، نگهبانی دادن، شستن سرویس بهداشتی، جارو زدن، واکس زدن پوتین در هر روز و مهمتر از همه زندگی دسته جمعی در آسایشگاه.


خبر خوش سربازی ۱۴۰۲ زمانی که شما وارد محیط نظامی و پادگان می‌شوید چه کارهایی انجام می‌دهید و به طور کلی قوانین دوران آموزشی به چه صورت است؟ برنامه روزانه دوره آموزشی چگونه است؟ وسایل مورد نیاز چیست؟

برای دریافت شرایط خرید سربازی طبق آخرین تغییرات سال 1403 کافیست با برترین مشاوران پارسین مشاوره با شماره 9099070084 تماس بگیرید.

روز اول دوره آموزشی برای هر سربازی می‌تواند همراه با استرس باشد چون تا به حال با محیط نظامی روبرو نبوده است. در روز اول همه سربازان در صف منظم جلوی پادگان قرار می‌گیرند و دژبان وسایل شما را چک می‌کند و سختگیری‌های خاص خود را دارد.

دوره آموزشی سربازی و مرخصی بعد از اینکه وارد پادگان شدید توسط افسران آموزش توجیه می‌شوید و تقسیم بندی انجام می‌شود. در مرحله بعد گروهان و گردان شما مشخص می‌شود.

نوبت به گرفتن لباس، پوتین و کیسه انفرادی می‌شود، شما باید لباس سایز خود را پیدا کنید و بپوشید. مسلماً این کار چند ساعتی طول می کشد.

حالا که همه لباس سربازی پوشیدند باید آسایشگاه و قوانین آن و به طور کلی نظم و ترتیب انجام کارها به سربازان آموزش داده شود.

شایان ذکر است که ارگان‌های مختلف سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع هر کدام برنامه آموزشی خاص خود را دارند. هر پادگانی شرایط مخصوص به خود را دارد و معمولاً برنامه آموزش توسط ستاد کل نیروهای مسلح متناسب با نیاز هر ارگان نیرو تدارک دیده می‌شود که این برنامه تحت عنوان برنامه سین از آن یاد می‌شود.

دوره آموزشی سربازی و مرخصی نظافت در پادگان شامل نظافت فردی( لباس و صورت و آنکارد تخت) و نظافت پادگان که شامل نظافت آسایشگاه، محیط پادگان، سرویس بهداشتی و حمام و غیره که در طول روز زمان خاصی به نظافت اختصاص داده می‌شود.

یکی از کارهایی که ممکن است مشمولان عادت به آن نداشته باشند بیدار شدن صبح‌ها در ساعت ۴:۳۰ است. معمولاً بیدار شدن در این ساعت برای برخی افراد عذاب آور است.

هر روز در پادگان ساعت بیداری ۴:۳۰ است. برنامه بیدار باش در تمام پادگان‌ها این ساعت است. تمامی کارهای پادگان برنامه‌ریزی شده است و همه سربازان باید آن را رعایت کنند.

بعد از بیدار شدن در ساعت ۴:۳۰ صبح و نظافت و آنکارد کردن تخت، سربازان به صف می‌شوند و حضور و غیاب انجام می‌شود. در صورتی که سربازی حاضر نباشد اصطلاحاً گفته می‌شود نهست کرده است.

در دوره آموزشی در پادگان هر روز این برنامه‌ها روزانه که اصطلاحاً برنامه سین گفته می‌شود خواهید داشت:

  • ساعت بیداری ۴:۳۰
  • نظافت شخصی آنکارد تخت، وضو بین ساعت ۴:۳۰ تا ۵
  • خواندن نماز صبح ساعت ۵
  •  نظافت محیط پادگان از ۵:۳۰ تا ۶ صبح
  • صبحانه ۶ تا ۶:30 دقیقه
  • برنامه صبحگاه آماده شدن از ساعت ۶:۳۰ تا ۷

نرمش صبحگاهی یکی از برنامه‌هایی است که هر روز صبح در برنامه پادگان وجود دارد و برای افراد تنبل زیاد خوشایند نیست.

با نرمش صبحگاهی حسابی آدم سرحال می‌شود و معمولاً بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

نگهبانی دادن برای تمام سربازان وجود دارد ممکن است نگهبانی بر روی برجک باشد در ساعات خاصی یا نگهبانی از اسلحه خانه و غیره.

در طول هفته باید یک یا دو نوبت نگهبانی داد. برای نگهبانی چند ساعتی در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن ساعتی برای استراحت سرباز در نظر گرفته می شود.

خرید سربازی

در سربازی خبری از غر زدن اینکه من از این غذا نمی‌خورم و دوست ندارم نیست. غذای تمام سربازان و تمام پرسنل کادر حاضر در پادگان یکسان است. در چند روز اول اموزشی ممکن است غذا نخورید اما بعد از چند روز گرسنه شدن به غذای آنجا عادت می‌کنید.

در همه پادگان‌ها ساعت خاموشی بین ساعت ۸ تا ۹ شب است و در این زمان اجباراً باید همه بخوابند و معمولاً ساعت ۶ وقت شام است. برخی سربازان خسته هستند و در روز بعد همه ساعت ۸ تا ۹ می‌خوابند.

همانطور که اطلاع دارید در دوره آموزشی همراه داشتن گوشی موبایل ممنوع است و سربازان در این شرایط می‌خواهند با خانواده خود صحبت کنند. تنها راه ارتباطی، داشتن کارت تلفن و استفاده از تلفن‌های داخل پادگان است.

سربازان می‌تواند در زمان بیکاری و با خیال راحت با خانواده خود تماس بگیرد.

در پایان دوره آموزشی سربازی، تمام سربازان برای چند روز به اردوگاه که بیرون از پادگان می‌باشد اعزام می‌شوند. اردوگاه شبیه به میدان جنگ واقعی و با امکانات اولیه است. در این محیط نظامی و جنگی زندگی در کوهستان یا بیابان را تجربه خواهید کرد. در میدان تیر به سربازان تیراندازی، مسیریابی در شب، چادر زدن آموزش داده می‌شود. تجربه میدان تیر کمی ترسناک است.

فرمانده یگان: هر گروهان از ۶۰ تا ۱۲۰ سرباز تشکیل شده است که یک نفر با درجه ستوان یکم یا ستوان دوم فرمانده یگان را بر عهده دارد.

فرمانده گردان: هر ۶ گروهان زیر نظر یک فرمانده گردان هستند و معمولاً درجه نظامی آنها سرگرد، سرهنگ ۲ یا سرهنگ تمام است.

افسر آموزش: یک یا چند سرباز یگانی هستند که برای آموزش سربازان تازه وارد آورده می‌شوند.

دژبان: وظیفهاصلی برقراری نظم پادگان و کنترل درب های اصلی را بر عهده دارد. برای هر بار ورود و خروج از پادگان توسط دژبان جلویی در مورد بازرسی قرار می‌گیرید تا وسایل ممنوعه همراه نداشته باشید.

طول مدت آموزشی سربازی با احتساب مرخصی‌های میان دوره و پایان دوره تقریباً دو ماه می‌باشد. بایستی به اطلاع شما عزیزان برسانم بیش از ۸ هفته سربازان در پادگان آموزشی نخواهد بود.

در دوران کرونا مدت آموزشی به ۴ هفته هم رسید، اما در سال جاری مدت آموزشی به روال عادی برگشت. طول مدت دوران آموزشی برای افراد معاف از خدمات رزم، سربازان نخبه و سربازان مرزبانی متفاوت است.

دروه آموزشی سربازان معاف از رزم یا گروه ب کمتر از بقیه سربازان است. این سربازان به خاطر شرایط جسمانی و روحی خاصی که دارند مدت زمان کوتاه‌تری در پادگان آموزشی می‌گذرانند. معاف از رزم‌های گروه اعصاب و روان هم جز این گروه می‌باشند.

تا به حال قانون خاصی برای تعیین دوره آموزشی افراد متاهل تصویب نشده است. معمولاً سربازان متاهل دوران آموزشی شبیه به بقیه سربازان خواهد داشت و تنها تفاوت سربازان متاهل با بقیه سربازان در حقوق بیشتر دوران آموزشی است که با این افراد اختصاص داده شده است.

یکی از سوالاتی که برای مشمولان نظام وظیفه پیش می‌آید این است که در زمان دوره آموزشی می‌توان از مرخصی استفاده کرد.

مرخصی در دوران آموزشی سربازی وجود دارد و مرخصی در دوران اموزشی با عناوین مختلفی وجود دارد. اما مرخصی بستگی به فرمانده و افسران مافوق در دوران آموزشی دارد.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد در روزهای اول اعزام به سربازان چند روزی مرخصی داده می‌شود تا لباس‌هایی که به آنها داده شده برای اندازه‌گیری و سایز بندی درست کنند. در این مدت سربازان به مرخصی می‌روند و با آمادگی بیشتر به پادگان برمی‌گردند.

اگر سربازی در زمان آموزشی دچار حادثه یا بیماری شود به بهداری پادگان مراجعه می‌کند و در صورت تشخیص بهداری برای او مرخصی استعلاجی تعیین می‌شود و یا اینکه برای درمان به بیمارستان ارجاع داده می‌شود.

در اینجا باید دقت کرد بیشتر از یک زمان خاص برای مرخصی استعلاجی نروید امکان تجدید دوره آموزشی وجود دارد.

مرخصی میان دوره بعد از یک ماه از گذشتن دوره آموزشی به تمام سربازان داده می‌شود. معمولاً مدت مرخصی میان دوره بین ۳ الی ۷ روز می‌باشد مرخصی میان دوره به تعطیلات آخر هفته بستگی دارد.

مرخصی ساعتی در صورتی که سربازها برای انجام کارهای شخصی احتیاج به خروج از پادگان داشته باشند داده می‌شود. امکان دریافت مرخصی درون شهری معمولاً بعد از هفته دوم دوره آموزشی وجود دارد.

به سربازانی که دوره آموزشی آنها به اتمام رسیده باشد مرخصی پایان دوره داده می‌شود. این سربازان حدوداً ۵ روز می‌توانند به مرخصی بروند و بعد از آن مدت خود را به یگان خدمتی تعیین شده معرفی کنند.

یک نوع دیگر مرخصی برای سربازان بومی و مخصوصاً افراد متاهل وجود دارد که با عنوان مرخصی روزبرگ از آن نام برده می‌شود. مرخصی روزبرگ در صورتی به افراد داده می‌شود که در ان روز نگهبان نباشند. افرادی که مرخصی روزبرگ می‌گیرند از ساعت ۵ بعد از ظهر با موافقت فرمانده از پادگان خارج می‌شوند و صبح ساعت ۶ در پادگان باید حضور داشته باشند.

معمولاً در آخر هفته‌ها افراد بومی و متاهلین می‌توانند به مرخصی‌های آخر هفته بروند.

آیا دوره آموزشی در ارگان‌های مختلف متفاوت است یا طول مدت دوره آموزشی فرق می‌کند؟

شرایط و قوانین آموزشی در تمام ارگان‌های نظامی با هم یکسان است جز در برخی موارد اندک.

تفاوت آموزشی بر اساس یگانه خدمتی است به طور مثال دوره آموزشی برای سربازی که در مرزبانی قرار دارد با فردی که در پادگان داخل شهر سربازی می‌کند متفاوت خواهد بود یا کسی که در پادگان دریایی دوره آموزشی خود را می‌گذراند با فردی که دوره آموزش خود را در پادگان هوایی دارد فرق می کند.

در حالت کلی ارگان‌های نظامی ۴ ارگان هستند که دوره آموزشی ممکن است شما جزو  یکی از آنان باشید:

نیروی زمینی ارتش

 نیروی هوایی ارتش

 نیروی دریایی ارتش

پدافند هوایی ارتش

نیروی زمینی سپاه

نیروی دریایی سپاه

یگان انتظامی فراجا

سازمان زندان‌های فراجا

مرزبانی فراجا

در دوران آموزشی ممکن است برخی سربازان در زمان تحلیف با تجدید دوره مواجه شوند و به این سربازان اعلام شود که دوباره باید از اول دوره آموزشی را بگذرانند.

شرایط تجدید دوره شدن عبارتند از:

تعداد نهست زیاد در زمان آموزشی

 مرخصی رفتن بیش از حد

داشتن موارد انضباطی مانند درگیری با سربازان و غیره

همراه داشتن وسایل ممنوعه و غیر مجاز مانند گوشی، چاقو و مواد

تعداد نهست زیاد در زمان آموزشی

 مرخصی رفتن بیش از حد

داشتن موارد انضباطی مانند درگیری با سربازان و غیره

همراه داشتن وسایل ممنوعه و غیر مجاز مانند گوشی، چاقو و مواد

معمولاً در آخر هفته‌ها افراد بومی و متاهلین می‌توانند به مرخصی‌های آخر هفته بروند.

در اینجا باید دقت کرد بیشتر از یک زمان خاص برای مرخصی استعلاجی نروید امکان تجدید دوره آموزشی وجود دارد.

8 پاسخ

  1. سلام من بخاطر چشم هام و بیماری کم خونی تالاسمی معاف از رزم شدم، برگ سبزم رو گرفتم اما هنوز نمیدونم کجا اعزام میشم، آیا می تونم داروهایی که برای کم خونی استفاده میکنم با خودم ببرم؟ و آیا طول مدت آموزشی برای من همان ده ماه است ؟؟؟

  2. سلام من اعزامی اسفند ۱۴۰۲ هستم پادگان مرزبانی کرمانشاه متاهلم و بچه دارم آیا دوره طلایی به ما میخوره یعنی ۲۷ ام تا بعد از تعطیلات مرخصی داریم یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

آخرین رتبه‌های قبولی رشته هوشبری دانشگاه سراسری 1402
آخرین رتبه‌های قبولی رشته هوشبری دانشگاه سراسری 1402

این تخصص به مطالعه اثرات مختلف مواد بیهوشی، نظارت بر فعالیت‌های قلبی-عروقی، تنفسی، و سایر اثرات بیهوشی بر روی بدن متمرکز است. پزشکان هوشبری نقش مهمی در تیم جراحی دارند و از طریق همکاری با پزشکان جراح، پرستاران و سایر اعضای تیم درمانی، به اجرای بیهوشی ایمن و مؤثر در بیماران می‌پردازند.

مطالعه این مطلب »
نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید
آخرین رتبه‌های قبولی رشته هوشبری دانشگاه سراسری 1402
انتخاب رشته
آخرین رتبه‌های قبولی رشته هوشبری دانشگاه سراسری 1402

این تخصص به مطالعه اثرات مختلف مواد بیهوشی، نظارت بر فعالیت‌های قلبی-عروقی، تنفسی، و سایر اثرات بیهوشی بر روی بدن متمرکز است. پزشکان هوشبری نقش مهمی در تیم جراحی دارند و از طریق همکاری با پزشکان جراح، پرستاران و سایر اعضای تیم درمانی، به اجرای بیهوشی ایمن و مؤثر در بیماران می‌پردازند.

» » » »