Search

5 راهکار برای دفاع از رساله دکترا

دفاع از رساله دکترا

دفاع از رساله دکترا ,دفاع از تز دکتری آخرین مرحله دوره دکترا است. معمولاً تحصیل در مقطع دکتری شامل سه بخش؛ گذراندن واحدهای درسی، آزمون جامع و دفاع از رساله می باشد. به نوعی سرنوشت سازترین بخش، دفاع از تز دکتری می باشد. مدت زمان دفاع از رساله دکتری پس از دفاع از پایان نامه دکتری و موفقیت در این زمینه دانشجو فارغ التحصیل می شود. از هر محقق دکتری انتظار می رود که از پایان نامه خود از طریق یک آزمون شفاهی دفاع کند – بنابراین دریابید که چگونه برای PhD viva خود آماده شوید و اطمینان حاصل کنید که تأثیر خوبی گذاشته اید.

به هر حال برای دفاع از رساله دکتری هر دانشجویی باید دو مرحله را پشت سر بگذارد تا کارهای فارغ التحصیلی خود را انجام دهد:

1.مرحله پیش دفاع

2. مرحله دفاع

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

در واقع مرحله پیش دفاع قبل از دفاع از پایان نامه اصلی باید باشد تا دانشجو بتواند یک تجربه قبلی بدست آورد و از پروپزال خود دفاع کرده باشد.

فاصله زمانی بین مرحله پیش دفاع و دفاع نهایی حداقل یک ماه است که این مدت با درخواست دانشجو می توان بیشتر شود.

مسلماً برای آمادگی در جلسه پیش دفاع و دفاع از رساله دکترا شما عزیزان باید اطلاعاتی را گردآوری کنید تا بتوانید با موفقیت بیشتر این مرحله مهم از دوره تحصیلی خود را با موفقیت پشت سر بگذارنید. در این مقاله موارد مهمی برای شما آورده شده تا به شما کمک کرده باشیم.

1. اطلاعات جامعی از چگونگی برگزاری جلسه دفاع گرداوری کنید.

به طور سنتی، پایان نامه شما همیشه به صورت حضوری مورد بحث قرار می گیرد، در جلسه مصاحبه دکتری حداقل استاد راهنما و یک داور نظارت می کند. پس از آن، آنها گزارش کتبی مشترکی را در اختیار شما قرار می دهند که در آن هر گونه اصلاحاتی که باید انجام شود، توضیح می دهد.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

 به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19)، تقریبا تا دو سال قبل دوره مصاحبه دکتری آنلاین برگزار می شد. بطور معمول جلسات دفاع از طریق تیم‌های مایکروسافت، اسکایپ یا زوم انجام می‌شود. در حال حاضر کلیه جلسات بصورت حضوری برگزار می شود. در برخی شرایط ممکن است بصورت مجازی برگزار شود.

هدف اصلی ممتحنان این است که مطمئن شوند که شما پایان نامه خود را نوشته اید، بنابراین اگر دارید و آماده صحبت در مورد نحوه تکمیل آن هستید، نیازی به وحشت نیست. حتی ممکن است از تست صدای viva لذت ببرید. شما می توانید با خواندن نکات مصاحبه ویدیویی ما برای دوره دکتری آنلاین آماده شوید.

دفاع از رساله دکترا

علاوه بر ارزیابی پایان نامه شما، اساتید نیز برای تصمیم گیری در مورد نحوه و مکان انتشار این تحقیق به شما کمک می کنند.

نتایج متفاوتی بین “گذراندن” و “شکست” وجود دارد، اما در این مرحله از دکترا بسیار نادر است. اکثر جوایز دکترا به شرطی انجام می شود که تعدادی اصلاحات جزئی انجام شود، با درخواست های ارسال مجدد بسیار کمتر.

با این حال، در حالی که ضریب قبولی بالا است، خود آزمون viva (جلسه حضوری مصاحبه)هنوز هم می تواند از نظر فکری خواستار باشد. این به این دلیل است که شما در مورد موضوعاتی که از نظر مفهومی پیچیده هستند بحث خواهید کرد، بنابراین آمادگی برای موفقیت شما بسیار مهم است.

در پایان، هر نتیجه‌ای که باشد، آماده باشید که هر توصیه‌ای را بپذیرید، زیرا ممتحنان برای کمک به شما در بهبود استدلال یا ارائه پایان‌نامه‌تان حضور دارند.

2. پایان نامه خود را از درون بشناسید.

در حالی که می توانید مطمئن باشید که این یک آزمون حافظه نیست – چون یادداشت ها و یک کپی از پایان نامه خود را با خود به PhD viva می آورید – هنوز هم مهم است که درک خوبی از آنچه نوشته اید به دست آورید و دانش داشته باشید. در مورد رشته تحصیلی شما باید به دقت فکر کنید که این اثر اصلی در چه قسمتی از تحقیقات انجام شده در این زمینه قرار می گیرد. مطمئناً سؤالاتی در مورد این موضوع پرسیده می شود، همچنین اینکه آیا پروژه احتمالاً می تواند از طریق تحقیقات آینده توسعه بیشتری یابد.

همانطور که بخش‌هایی از سند را برای بررسی‌کنندگان توضیح می‌دهید (که یک کپی دیجیتال یا فیزیکی نیز دارند)، مطمئن شوید که صفحه‌بندی در نسخه شما با نسخه‌ای که آن‌ها به آن نگاه می‌کنند یکسان باشد تا از هر گونه مشکلی در مورد همه جلوگیری شود. در همین صفحه بودن اگر در هر نقطه ای از آزمون viva گیر کردید، می توانید نگاه کردن به پایان نامه را بهانه ای برای تمرکز مجدد و جمع آوری افکار خود قرار دهید.

3. سوالات دکتری را پیش بینی کنید.

ممتحنان (اساتیدی که در جلسه حضور دارند) مجموعه ای از سوالات را برای دفاع از رساله دکترا شما آماده کرده اند تا شما به آنها پاسخ دهید، اما این موضوع چندان نگران کننده نیست. سوالات همه بر اساس پایان نامه شما خواهد بود – در مورد چیست، چه کار کردید و چه چیزی فهمیدید – و چرا این موضوع در رابطه با رشته تحصیلی شما اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید : نحوه امتیازدهی مقالات در مصاحبه دکتری

بنابراین هنگام آماده شدن برای دفاع از رساله دکتری ، انواع سوالاتی که احتمالا از شما پرسیده می شود را در نظر بگیرید، از جمله:

پایان نامه شما چه سهم اصلی در این رشته تحصیلی داشته است؟

سؤالات اصلی تحقیقی را که می‌خواستید به آنها بپردازید توضیح دهید.

نقاط قوت و ضعف پایان نامه شما چیست؟

اگر بخواهید دوباره پایان نامه دفاع از رساله دکترا را شروع کنید، چه کاری متفاوت انجام می دهید؟

اگر بودجه هدفی نداشت، توضیح دهید که چگونه این پروژه را دنبال می کنید.

برنامه های شما برای آینده چیست؟

تمرین پاسخ‌هایتان از قبل می‌تواند مفید باشد، در حالت ایده‌آل، آنها را با تنظیم یک مینی ویوا ساختگی صدا کنید – اگرچه، از آنجایی که از نظر ارجاع به یادداشت‌ها در امتحان محدودیتی ندارید، می‌توانید جایی برای خودانگیختگی بگذارید و این کار را نمی‌کنید. باید همه را از قبل یاد بگیریم اگر viva شما به صورت آنلاین برگزار می‌شود، می‌توانید با مراجعه به سرپرست یا یکی از دوستانتان، مطمئن شوید که هر گونه مشکل فنی قبل از روز شناسایی شده است.

در حالی که ممکن است ساده به نظر برسد، اما به سوالات مطرح شده پاسخ دهید. انجام یک مماس واقعاً آسان است و این می‌تواند مسیرهای دیگری را از سوی مماس‌کنندگان باز کند – احتمالاً در مناطقی که انتظار نداشتید درباره آنها سؤال شود.

از سوی دیگر، کاملاً خوب است دفاع از رساله دکترا که شخصیت را به استدلال خود بیاورید و از داستان ها به عنوان وسیله ای برای توصیف فرآیند یادگیری که طی کرده اید و تکنیک هایی که در سه یا چهار سال گذشته تسلط یافته اید استفاده کنید و شما را به این نقطه رسانده است.

4. در مورد نحوه کار و تحقیقات استاتید حضور در جلسه ،اطلاعاتی گرداوری کنید.

اگر قبل از برگزاری جلسه با اسامی اساتید، روش کار آنها، مجموعه کتاب ها ، مقالات و تحقیقات آنها آشنا شوید در جلسه دفاع آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به سوالات آنها خواهید داشت.

هیات داوری که پایان نامه شما را می خوانند، ایده های خود را در مورد انجام تحقیقات استاندارد دکترا خواهند داشت. بنابراین، ارزش آن را دارد که به پروفایل دانشگاهی آنها به صورت آنلاین نگاهی بیندازید تا بفهمید آیا ارتباطی با تحقیقاتی که آنها منتشر کرده اند و کار شما وجود دارد یا خیر.

از این طریق، شما باید بتوانید ایده بهتری در مورد انگیزه های آنها، دیدگاه های احتمالی آنها در مورد پایان نامه خود و انواع سؤالاتی که ممکن است پس از مطالعه آن بخواهند درباره آن بحث کنند، به دست آورید.

شما باید در مورد تئوری های به روز تحقیق کنید، مقالات اخیر در این زمینه را بخوانید و با دیگرانی که اخیراً امتحان viva خود را داشته اند صحبت کنید. به این فکر کنید که چگونه کار شما از تحقیقات انجام شده توسط دیگران در زمینه انتخابی شما متمایز می شود.

برای ارائه هر گونه شواهد حمایتی که توسط ممتحنین از شما درخواست شده است، آماده شوید – برای مثال، آنها ممکن است درخواست کنند که داده های آزمایشی که شما ذکر کرده اید را پس از پایان امتحان ببینند.

همچنین لازم است سیاست ها و شیوه های موجود در دانشگاه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که نقش ممتحنان چیست . در بسیاری از موارد، دانشجویان دکترا می توانند ممتحنین مجری دوره دکتری را انتخاب کنند.

5. برای جلسه دفاع از قبل برنامه ریزی کنید.

زمان کافی برای ارزیابی و بررسی کار خود بگذارید تا با نزدیک شدن به روز موعد، بتوانید روی موارد عملی تمرکز کنید.

برنامه ریزی برای جلسه دفاع

این شامل همه چیز می شود، اطمینان از آرامش، غذا خوردن و خواب خوب روز قبل گرفته تا ترتیب حمل و نقل به طوری که به موقع برسید – اگر شخصاً در آن شرکت می کنید.

یک مصاحبه دکتری آنلاین چالش‌های خاص خود را ارائه دارد، بنابراین مطمئن شوید که فضای کاری شما قابل ارائه است و همچنان در مورد لباسی که می‌پوشید تلاش می‌کنید.

همیشه توصیه می شود که آداب مصاحبه را رعایت کنید و به سراغ چیزی بروید که هم هوشمندانه و هم راحت باشد. با نگاه کردن به بخش، این باید شما را در چارچوب ذهنی مناسب برای برقراری ارتباط حرفه ای قرار دهد.

در این مرحله، از هر موقعیتی که ممکن است باعث ایجاد احساس استرس در شما شود اجتناب کنید و در عوض سعی کنید نگرش مثبتی را اتخاذ کنید، نگرشی که منجر به اشتیاق واقعی برای شرکت در بحث در مورد کاری که برای مدت قابل توجهی روی آن زحمت کشیده اید، می شود.

 زمان.اگر برای مصاحبه دکتری باید به شهر دیگر سفر ‌کنید، مطمئن شوید که همه چیزهایی را که می‌خواهید همراه داشته باشید، از جمله پایان‌نامه، به‌علاوه هر یادداشت یا مطالب دیگری که به حمایت از ادعای شما کمک می‌کند، داشته باشید.

جلسه مصاحبه می تواند 30 تا 45  دقیقه طول بکشد، بنابراین لازم است که برای شروع به بهترین شکل ممکن قدم بردارید.

به یاد داشته باشید، ممتحنین سعی نمی کنند شما را به چالش بکشند – آنها از شما می خواهند که قبول شوید و در درجه اول برای شنیدن صحبت شما در مورد پروژه حضور دارند. بنابراین، پس از معرفی‌های مودبانه، معمولاً با یک یخ‌شکن شروع می‌کنند تا شما را راحت کند و به آرامش اعصاب کمک کند.

این به معنای گفتگوی آزاد و صادقانه در مورد کار شما است، بنابراین در صورت تمایل مودبانه با ممتحنین مخالفت کنید، به خصوص در زمینه هایی که به شدت احساس می کنید. فراموش نکنید که از نمونه هایی از پایان نامه خود برای پشتیبان گیری از آنچه می گویید استفاده کنید و به یاد داشته باشید که واضح و مختصر باشد.

اگر روش خود را در مورد پایان نامه خود می دانید و می توانید طرز تفکر و نحوه کار خود را توضیح دهید، این آزمون نباید مشکلی ایجاد کند. و اگر پاسخ یک سوال خاص را نمی دانید – آن را بپذیرید، زیرا بهتر است محدودیت های خود را در یک زمینه بپذیرید تا اینکه سر و کله بزنید و امیدوار باشید که متوجه نشوند که شما در تلاش برای ارائه توضیح هستید. هیچ تحقیقی کامل نیست، بنابراین مهم است که در طول بحث از این موضوع قدردانی کنید – اما در مورد کار خود نیز بیش از حد انتقاد نکنید، زیرا این کار شما است.

بیشتر بخوانید : ۹ سوال رایج مصاحبه دکتری

در نهایت، از آنجایی که PhD می تواند به سرعت از یک سری سؤالات دوستانه به سؤالات عمیق تر منتقل شود، قبل از پاسخ دادن کمی وقت بگذارید تا فکر کنید. نگران دوره‌های سکوت ممتحن نباشید، زیرا این مطمئناً نشانه‌ای از عملکرد بد شما نیست.

سوالات متداول :

1. آیا جلسه دفاع از تز دکترا سخت است؟

در حالی که کاملاً ارزشش را دارد، کسب موفقیت در جلسه دفاع دکترا کار سختی است. دشوار، وقت گیر و گاهی اوقات می تواند کاملاً خسته کننده باشد. موفقیت اغلب با برنامه ریزی قبلی و گردآوری اطلاعات امکان پذیر است.

2. چگونه در یک ماه دکتری را تمام کنیم؟

7 نکته من در مورد نحوه نوشتن پایان نامه دفاع از رساله دکترا یا پایان نامه در یک ماه

انتظارات خود را تنظیم کنید …

یک کمال گرا نباشید …

چرخ را دوباره اختراع نکنید …

یک پیش نویس سریع را کامل کنید. …

مقالات مجله بهترین دوست شما هستند. …

(پایان نامه خود را) همه جا بنویسید. …

نکته پاداش – به انجمن های نوشتن آنلاین بپیوندید.

3. کدام رشته برای دکتری راحت تر است؟

به طور کلی دفاع از رساله دکترا ، آموزش، علوم انسانی و علوم اجتماعی ساده‌ترین رشته‌هایی هستند که می‌توان در آنها مدرک تحصیلی را دنبال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید