Search

توجیه غیبت سربازی برای گرفتن معافیت کفالت

توجیه غیبت سربازی برای گرفتن معافیت کفالت

آیا با توجیه غیبت سربازی برای گرفتن معافیت کفالت، می‌توان معافیت کفالت پدر، مادر یا … را گرفت؟ این یکی از سوالاتی است که مشمولان غایب از ما می‌پرسند. بر طبق قوانین نظام وظیفه، مشمولانی که دارای غیبت اولیه یا اصطلاحا غیبت پشت دفترچه هستند نمی‌توانند برای کفالت اقدام کنند چون داشتن غیبت مانع گرفتن کفالت می‌شود و این یکی از شروط اصلی (فاقد غیبت بودن مشمول) برای گرفتن کفالت است. توجیه غیبت سربازی حین خدمت اما سازمان نظام وظیفه بر طبق یکسری قوانین و آیین‌نامه‌های خاص و داشتن شرایط لازم این فرصت را به مشمولان داده که غیبت سربازی خود را توجیه کنند. با توجیه با توجیه غیبت سربازی و موجه نشان دادن غیبت، مشمول از تنبیهات و محدودیت‌های قانونی مانند اضافه خدمت، دستگیری و معرفی به مراجع قضایی معاف می‌شود.

پس با توجیه کردن غیبت سربازی می‌توان برای معافیت کفالت پدر یا مادر اقدام کرد. اما باید با قوانین، مراحل و روش توجیه کردن آشنایی کامل داشته باشید.

مشمولانی که غیبت در معافیت کفالت دارند می‌توانند با کارشناسان با تجربه نظام وظیفه مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرند تا راه‌های قانونی را به شما پیشنهاد بدهند و شما بتوانید برای معافیت کفالت اقدام کنید و کارت پایان خدمت خود را دریافت نموده و به طور کامل از سربازی معاف شوید.

توجیه غیبت سربازی چیست؟

در ایران سن سربازی رفتن ۱۸ سالگی تمام است که به آن سن مشمولیت گفته می‌شود. حال اگر فردی به سن مشمولیت برسد و وضعیت خدمت خود را مشخص نکند وارد غیبت سربازی (غیبت سنواتی) می‌شود. همین مشمول نمی‌+تواند از تسهیلات و امکانات نظام وظیفه مانند معافیت کفالت، تحصیلی و غیره استفاده کند. با داشتن غیبت سربازی علاوه بر اینکه مشمول نمی‌تواند از معافیت‌ها استفاده کند، کسری خدمت به او تعلق نمی‌گیرد و به او اضافه خدمت داده می‌شود. پس غیبت سربازی یک مسئله مهم برای مشمولان است.

توجیه غیبت سربازی

استعلام غیبت سربازی با کد ملی سازمان نظام وظیفه برای مشمولانی که غیبت سربازی دارند تحت یکسری شرایط خاص، فرصتی به آنها داده تا غیبت خود را موجه کنند تا بتوانند از تسهیلاتی مانند معافیت‌ها و کسری در حین خدمت بهره‌مند شوند.

مشمولی که قبل از ورود به غیبت سربازی، شرایط معافیت کفالت پدر یا مادر را دارا بوده و به دلیل خاص نتوانسته برای معافیت کفالت اقدام کند می‌تواند غیبت خود را توجیه کند.

برای اطلاع از میزان غیبت سربازی باید ابتدا از مدت غیبت مطلع شد. برای این منظور مقاله زیر را پیشنهاد می دهیم.

در ادامه بخوانید: استعلام غیبت سربازی بصورت انلاین

محدودیت‌هایی داشتن غیبت سربازی

سوالی که برای اکثر مشمولان نظام وظیفه به وجود می‌آید این است که اگر غیبت سنواتی سربازی داشته باشیم چه محدودیت‌هایی در انتظار ما است. متاسفانه اکثر افرادی که ناخواسته وارد غیبت سربازی می‌شوند اگر از محدودیت‌های پیش رو اطلاع داشته باشند هیچ وقت مرتکب چنین اشتباه بزرگی نمی‌شدند. چون همین سهل انگاری کوچک، محدودیت‌های بزرگی حتی بعضی مواقع اثرات جبران ناپذیری بر روی زندگی شخص می‌گذارد. به طور مثال فردی که شرایط کفالت را دارا بوده ولی با داشتن غیبت سربازی نمی‌تواند از آن بهره‌مند شود و باید خود را برای رفتن به سربازی و پادگان آماده کند. علاوه بر آن اضافه خدمت سه ماهه و یا ۶ ماهه در انتظار اوست.

در اینجا محدودیت‌هایی که با وجود غیبت سربازی، مشمولان با آن روبرو می‌شوند نام برده می‌شود:

1.امکان بهره‌مند شدن از معافیت‌های کفالت وجود ندارد.

2. نمی‌توانی برای ثبت نام در دانشگاه و گرفتن معافیت تحصیلی اقدام کرد.

3. از معافیت‌های مددجویان بهزیستی نمی‌توان استفاده کرد.

4. امکان خروج از کشور اصلاً وجود ندارد.

5. برای امریه‌های سربازی با وجود غیبت نمی‌توان اقدام کرد و غیره.

برای دریافت مشاوره تخصصی کفالت برادر ناتنی و انواع معافیت با مشاوران کاربلد پارسین مشاوره تماس بگیرید .

توجیه غیبت برای دریافت معافیت کفالت پدر، مادر یا فرزند صغیر

در سال‌های اخیر تغییراتی در برخی توجیه غیبت سربازی برای گرفتن معافیت کفالت داده شده که مهمترین آنها تغییر سن کفالت پدر است. در سال ۱۳۹۹ سن کفالت پدر از ۷۰ به ۷۵ تغییر داده شد. یعنی تا سن پدر ۷۵ سال تمام نباشد به مشمول کفالت پدر داده نمی‌شود؛ البته برای گرفتن کفالت پدر بیمار شرایط سنی مطرح نیست و فقط بیماری او ملاک است که باید وارد کمیسیون پزشکی نظام وظیفه شود.

دریافت معافیت کفالت پدر

در شرایطی که قبل از ورود به غیبت سربازی، پدر یا برادر مشمول بیماری داشته و نیازمند به مراقبت بوده و همین بیماری منجر به فوت پدر یا برادر شده باشد امکان توجیه کل مدت غیبت وجود دارد.

در موقعیتی که مادر اقدام به طلاق غیابی می‌گیرد و یا پدر اعتیاد شدید و بی‌ مبالاتی زیادی داشته باشد و مشمول عملاً سرپرستی خانواده را بر عهده داشته باشد و با اعزام وی خانواده دچار مشکل در معیشت شود غیبت قابل توجیه است.

فوت همسر برای هر فردی غم انگیز و دشوار است به خصوص اگر فرزند صغیر در خانواده باشد. نظام وظیفه برای این مشمولان تسهیلات توجیه غیبت را قرار داده که بتوانند حداکثر تا ۸ سال تحت شرایط خاص غیبت خود را توجیه کنند.

بیماری، نقص عضو، فوت، مشکلات خانواده و غیره گزینه‌های مناسبی برای توجیه غیبت هستند. در صورتی که از آیین نامه‌های مربوطه به نظام وظیفه و نحوه استفاده از آنها برای توجیه غیبت اطلاع داشته باشید می‌توانید غیبت خود را توجیه کنید.

توجیه غیبت تا چه مدت مورد پذیرش است

توجیه غیبت سربازی برای گرفتن معافیت کفالت قوانین نظام وظیفه برای هر شرایطی که مشمول در زندگی ممکن است با آن روبرو شود زمان خاصی را برای توجیه کردن غیبت در نظر گرفته است و همه ی موارد را به طور واضح در قوانین بیان کرده است. به طور مثال بیماری یا مجروحیت و صدمات جسمانی وارده به مشمول که سبب بستری شدن در بیمارستان شود به مدت سه ماه قابل توجیه است.

در شرایطی که پدر فوت کند و مشمول بخواهد از معافیت کفالت مادر فاقد سرپرست استفاده کند فقط تا سه ماه غیبت قابل توجیه است. اما اگر با تشخیص شورای پزشکی مشخص شود که مادر نیازمند به مراقبت است حداکثر تا ۶ ماه غیبت مشمول قابل توجیه خواهد بود.

ممکن است فردی ناخواسته به زندان برود و مدت زمان آن طولانی باشد. مسلماً در این شرایط مشمول نمی‌تواند دفترچه خدمت سربازی خود را پست کند و باید دوران حبس او به اتمام برسد تا این کار را انجام بدهد. پس مدت حبس قابل توجیه می‌باشد.

باید اضافه کرد توجیه کردن غیبت سربازی کار ساده‌ای نیست و بیشتر درخواست‌هایی که برای توجیه غیبت داده می‌شود رد می‌شود. برای موفقیت در این زمینه توصیه می‌کنم حتماً با یک کارشناس با تجربه نظام وظیفه قبل از هر اقدامی صحبت کنید تا شما را از قوانین، آیین نامه‌ها مطلع کند و راه‌های متناسب با وضعیت و شرایط زندگی شما به شما پیشنهاد بدهند.

به طور کلی باید گفت برای توجیه غیبت دقیقاً نمی‌توان زمان خاصی را بیان کرد. مسلماً هر چقدر زمان کوتاه‌تر باشده، توجیه کردن ان راحت‌تر است ولی در برخی شرایط خاص بوده که زمان‌های طولانی غیبت توجیه شده است.

مدارک لازم برای توجیه غیبت سربازی

برای توجیه کردن غیبت سربازی و موجه نشان دادن آن باید مشمول مدارک و مستندات لازم را داشته باشد. در ادامه مدارک لازم برای توجیه غیبت آورده شده است؛

  • مدارک پزشکی
  • گواهی ثبت احوال
  • مدارک بسترس شدن در بیمارستان
  • گواهی از بهزیستی یا کمیته امداد
  • گواهی فوت اعضای خانواده
  • طلاق نامه و مدارک لازم از مراجع قضایی
  • گواهی از سازمان آتش نشانی
  • گواهی از پزشکی قانونی
  • گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه و غیره.

مشاوره برای توجیه کردن غیبت سربازی

بارها در مشاوره‌های نظام وظیفه دیده شده که مشمول می‌توانست با انجام یکسری کارهای کوچک اما در زمان مناسب غیبت سربازی خود را توجیه کند و از معافیت کفالت دائم سربازی بهره‌مند شود. اما با نداشتن اطلاعات لازم و نگرفتن مشاوره این فرصت بزرگ را از دست داده و باید 2 سال از عمر گرانبهای خود را در پادگان بگذراند. در حالی که شرایط اصلی کفالت پدر، مادر، خواهر، برادر و غیره را داشته.

برای توجیه کردن غیبت سربازی باید زمان مناسب را در نظر گرفت و چه مدارکی را برای این کاراماده کرد. پس بهتر است قبل از اینکه برای دریافت معافیت سربازی دیر شود با مشاوره تلفنی اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید از حق اصلی خود استفاده کنید و از سربازی معاف شوید.

مسلماً برای انجام هر کاری فرد متخصصی وجود دارد که از تمام راه‌ها، اصطلاحات و قوانین آن اطلاع دارد. برای استفاده از معافیت‌های نظام وظیفه باید سراغ افراد متخصص در این زمینه رفت و از تجربه و اطلاعات آنها استفاده کرد. تیم پارسین مشاوره سال‌هاست در زمینه نظام وظیفه تجربه دارد گزینه مناسبی برای مشاوره و به خصوص مشاوره تلفنی است. برای برخورداری از معافیت کفالت سربازی با این مرکز تماس بگیرید.

سوالات متداول:

1. مدارک لازم برای توجیه غیبت سربازی ؟

  • مدارک پزشکی
  • گواهی ثبت احوال
  • مدارک بسترس شدن در بیمارستان
  • گواهی از بهزیستی یا کمیته امداد
  • گواهی فوت اعضای خانواده
  • طلاق نامه و مدارک لازم از مراجع قضایی
  • گواهی از سازمان آتش نشانی
  • گواهی از پزشکی قانونی
  • گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه و غیره.

2. توجیه غیبت تا چه مدت مورد پذیرش است ؟

هر چقدر زمان کوتاه‌تر باشده، توجیه کردن ان راحت‌تر است ولی در برخی شرایط خاص بوده که زمان‌های طولانی غیبت توجیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید