Search

آشنایی با اطلاعات کارنامه کنکور سراسری و تحلیل آن

آشنایی با اطلاعات کارنامه کنکور سراسری و تحلیل آن

کنکور سراسری 1402 متفاوت با سال های قبل است. داوطلبان در این سال بایستی 2 بار در آزمون شرکت کنند. نتیجتاً دو کارنامه اولیه دریافت می کنند و یک انتخاب رشته خواهند داشت. رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است حدوداً یک ماه پس از برگزاری کنکور سراسری، کارنامه اولیه این آزمون از طریق سایت sanjesh.org  در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. اطلاعات کارنامه کنکور سراسری، وضعیت علمی داوطلب را در آزمون سراسری و هم موقعیت  داوطلب را در مقایسه با سایر شرکت کنندگان دیگر نشان می دهد.

برای داشتن یک انتخاب رشته موفق، اولین گام تحلیل درست کارنامه کنکور و مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته می باشد. کلیه داوطلبان کنکور سراسری بر اساس اطلاعات موجود در کارنامه خود می توانند انتخاب رشته نمایند. اگر شما اطلاعات کاملی در مورد رتبه، تراز و سهمیه ها داشته باشید، بهتر می توانید انتخاب رشته کنید و در کنار آن از ابزارهای کمکی مانند نرم افزار انتخاب رشته و رتبه های قبولی سال گذشته بهره مند  شوید.

بسیاری از داوطلبان وقتی کارنامه کنکور را می بینند که اعداد و ارقام زیادی دارد ممکن است گیج شوند و از ما سوال می کنند که بر اساس تراز در کارنامه کنکور کدام رتبه باید انتخاب رشته انجام دهم (کدام رتبه، رتبه اصلی من است). هر داوطلبی برای انجام دادن انتخاب رشته باید با تمامی بخش های کارنامه آشنایی لازم را داشته باشد.

مشاوره تحصیلی

سازمان سنجش برای کلیه متقاضیان دانشگاه های سراسری و رشته محل های دانشگاه آزاد یک کارنامه تحت عنوان کارنامه اولیه منتشر می کند. برای انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد می بایست از اطلاعات این کارنامه استفاده کرد.

با توجه به این که کلیه اطلاعات موجود در کارنامه کنکور سراسری، در گروه های امتحانی ریاضی، تجربی، انسانی ، هنر و زبان های خارجی تا حدود زیادی شبیه به هم هستند. تیم پارسین مشاوره در راستای کمک به داوطلبان کنکور سراسری به بررسی نمونه کارنامه کنکور سراسری پرداخته و اطلاعات لازم را برای تحلیل کارنامه به شما عزیزان ارائه می دهد.

پارسین مشاوره به دلیل داشتن مشاورین مجرب و خبره ثابت کرده است که می‌تواند خدمات فوق العاده با کیفیتی را به کاربران ارائه کند. یکی از این خدمات ارزشمند ارائه پکیج مشاوره تحصیلی است.

هر کارنامه کنکور سراسری دارای سه قسمت اصلی می باشد:

1.اطلاعات ثبت نامی و آزمونی در کارنامه کنکور سراسری

2.وضعیت مجاز به انتخاب رشته در کارنامه کنکور سراسری

3.وضعیت رتبه و نمره کل در کارنامه کنکور سراسری

نکته: کسانی که در دو گروه امتحانی شرکت کرده اند یک کارنامه برای آنها صادر می شود.

کارنامه-اولیه-کنکور

1.اطلاعات ثبت نامی و آزمونی در کارنامه کنکور سراسری

تحلیل کارنامه کنکور اولین اطلاعاتی که در کارنامه کنکور سراسری می توان مشاهده کرد، مربوط به اطلاعات هویتی و تحصیلی داوطلبان می باشد. این اطلاعات توسط خود داوطلب در زمان ثبت نام کنکور سراسری در سامانه سنجش ثبت می شود که شامل: نام و نام خانوادگی، جنسیت، سال تولد، معدل کتبی دیپلم، عنوان دیپلم، محل تولد، سهمیه ثبت نامی و… می باشد.

نکته: تمامی اطلاعات موجود در این قسمت می بایست با اطلاعات واقعی شما تناقض نداشته باشد. در غیر این صورت فوراً باید از طریق سازمان سنجش با ارسال درخواست، تقاضای ویرایش اطلاعات نمائید.

مهمترین مواردی که در اطلاعات ثبت نامی و آزمونی احتیاج به توضیح دارند عبارتند از:

1.سهمیه نهایی:

در کنکور سراسری، سازمان سنجش سهمیه های را برای کلیه داوطلبان در نظر گرفته است. به نوعی می توان گفت همه داوطلبان دارای سهمیه هستند.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

در این قسمت دو عبارت ذکر می شود: سهمیه مناطق یا سهمیه ایثارگران

  • سهمیه مناطق؛ که شامل مناطق 1و 2 و 3 می باشد. هر داوطلبی بر اساس سه سال آخر تحصیل خود شامل یکی از این مناطق می شود و رتبه آن در بین داوطلبان آن منطقه سنجیده می شود.
  • سهمیه ایثارگران؛ شامل خانواده شهدا، آزادگان، ایثارگران 25% و 5% و رزمندگان می باشد.

علاوه بر سهمیه های ذکر شده در کارنامه دو نوع سهمیه در قسمت های دیگر ذکر می شود:

  • سهمیه کارمندی؛ حدود 10% از ظرفیت رشته های تحصیلی نوبت دوم(شبانه) به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها و موسسات آموزشی اختصاص داده شده. این داوطلبان تنها  می توانند  رشته های که در شهر محل سکونت خودشان وجود دارد انتخاب رشته نمایند. حداکثر سن مجاز برای استفاده از این سهمیه 35 سال می باشد.
  • سهمیه بهیار؛ این سهمیه به افرادی که دارای دیپلم بهیاری هستند و حداقل 3 سال سابقه خدمت به عنوان بهیار در یک مرکز درمانی دولتی و یا غیر دولتی داشته باشند تعلق می گیرد. به میزان 10% ظرفیت رشته پرستاری در دانشگاه های دولتی به سهمیه بهیار اختصاص داده می شود.

2.معدل کتبی دیپلم:

در نظام آموزشی 6،3،3 در سال دوازدهم تمامی دروس، آزمون آنها به صورت نهایی برگزار می شود و در نظام سالی واحدی و ترمی واحدی برخی دروس سال دوازدهم و پیش دانشگاهی امتحانات نهایی برگزار می شود. معدل این دروس که به صورت نهایی برگزار می شوند، معدل کتبی دیپلم از آن نام برده می شود. تاثیر معدل کتبی دیپلم(تاثیر سوابق تحصیلی) حداکثر 40% با تاثیر مثبت اعمال می شود.

3.استان، ناحیه و قطب بومی:

تحلیل کارنامه اولیه کنکور هر داوطلبی با توجه به سه سال آخر تحصیل و محل تولد بومی یک استان در نظر گرفته شده. سازمان سنجش با هدف احتمال قبولی داوطلبان در محل سکونت خود، سهم بیشتری از ظرفیت رشته های تحصیلی به داوطلبان بومی اختصاص داده.پس با داشتن استان بومی، ناحیه بومی و قطب بومی خود شانس قبولی شما در این رشته محل ها بیشتر است.

بیشتر بخوانید: 6 نکته اساسی در مورد نرم افزارهای انتخاب رشته

2. وضعیت مجاز به انتخاب رشته در کارنامه کنکور سراسری

اشنایی با اطلاعات کارنامه کنکور سراسری و تحلیل آن

در این بخش کارنامه با دو واژه «مجاز» و «غیرمجاز» روبرو می شوید. معنای این دو واژه چیست؟

واژه «مجاز» به این معنی است که شما حداقل نمره لازم را برای انتخاب رشته کنکور در آن دوره کسب کرده اید. اگر در یکی از دوره ها کلمه «غیرمجاز» قید شده باشد، سامانه انتخاب رشته اجازه انتخاب هیچ یک از رشته ها در آن دوره را به شما نمی دهد. هر داوطلب تنها از دوره هایی که مجاز شده می تواند انتخاب رشته کند.

نکته: صرفاً ذکر کلمه مجاز بودن کافی نیست، چون هر دانشگاهی و رشته ایی شرایط خاص خود را دارد که داوطلب می بایست این شرایط را برای پذیرش داشته باشد.

در جدول این بخش اصطلاحاتی ذکر شده که به توضیح آنها می پردازیم:

  • دوره روزانه؛ تحصیل در رشته های که در دوره های روزانه وجود دارد به صورت رایگان و دانشجو از امکانات رفاهی و تسهیلات آموزشی می تواند بهره مند شود.

  • نوبت دوم(شبانه)؛ یکی از دوره های تحصیلی است که تحصیل در آن رایگان نیست و دانشجو می بایست شهریه پرداخت کند. دانشگاه هیچ تعهدی درقبال تامین خوابگاه، وام دانشجویی و سایر امکانات رفاهی ندارد.

  • مجازی، پردیس خودگردان و مازاد ظرفیت؛ تحصیل در کلیه این دوره ها رایگان نیست و مستلزم پرداخت شهریه می باشد. تنوع رشته محل های دانشگاه پردیس خودگردان و مازاد ظرفیت در میان گروه تجربی بیشتر از سایر گروه ها می باشد.

  • دانشگاه فرهنگیان(مراکز تربیت معلم سابق) و دانشگاه شهید رجایی: داوطلبانی که در این دو دانشگاه مجاز به انتخاب رشته می شوند می بایست این شرایط را با هم داشته باشند:

شرایط جدید دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش دانشجو در سال 1402

1.کسب حداقل نمره کل نهایی 7000 و بالاتر

2.حداکثر سن 22 سال تمام

3.حداقل معدل کل 15 باشد. حداقل معدل، تحت هر شرایطی تغییر نخواهد کرد.

گزینش در این دانشگاه ها به صورت بومی می باشد. داوطلب پس از پایان تحصیلات می بایست در مناطقی که آموزش و پرورش تعیین کند تعهد به خدمت خود را انجام دهد. پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به صورت متمرکز با شرایط خاص( مصاحبه، معاینه و گزینش) می باشد.

  • پیام نور و غیرانتفاعی؛ در صورتی که داوطلب کارت اعتباری در زمان ثبت نام تهیه کرده می تواند انتخاب رشته را در این دانشگاه ها انجام دهد. اگر زمان زمان ثبت نام این کار را انجام نداده باشند در زمان انتخاب رشته می توانند با خرید کارت اعتباری برای دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی، انتخاب رشته را انجام دهد. تحصیل در این دو دانشگاه مستلزم پرداخت هزینه می باشد.

  • پذیرش رشته های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی: پذیرش در یکسری رشته ها بر اساس سوابق تحصیلی یعنی بدون کنکور می باشد. منظور از سوابق تحصیلی معدل کتبی دیپلم و نوع دیپلم می باشد. تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی هستند.

3.وضعیت رتبه و نمره کل در کارنامه کنکور سراسری

مشاوره تحصیلی

در بخش سوم جدول کارنامه کنکور سراسری، داوطلبان با اطلاعاتی مانند رتبه در سهمیه، ماکزیمم نمره کل، رتبه کشوری، نمره در زیر گروه ها، میزان تاثیر سوابق تحصیلی و نمرات خام روبرو می شوند. این بخش مهم ترین بخش کارنامه کنکور سراسری است که همه داوطلبان می بایست با آن آشنای لازم را داشته باشند. در صورت داشتن اطلاعات کافی از این بخش، شما می توانید انتخاب رشته  را به درستی انجام دهید. برای آشنایی شما عزیزان با این اصطلاحات، توضیحات لازم را ذکر می کنیم:

  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی؛ در نظام آموزشی 6،3،3 میزان تاثیر سوابق تحصیلی(معدل کتبی دیپلم) حداکثر 40% می باشد که این تاثیر به صورت مثبت اعمال می شود یعنی باعث افزایش نمره کل آزمون در هر زیرگروه می باشد.

اگر باعث کاهش نمره کل آزمون در هر زیرگروه شود(اثر منفی داشته باشد) در آن زیرگروه اعمال نمی شود و با عنوان فاقد تاثیر مثبت در کارنامه کنکور ذکر می شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در نظام سالی واحدی و ترمی واحدی 30 % تاثیر معدل کتبی دیپلم و 10% تاثیر معدل پیش دانشگاهی می باشد.

  • ماکزیمم نمره کل؛ یا تراز کل منظور بالاترین نمره کل داوطلب در بین زیرگروه هاست.

  • نمره کل آزمون هر داوطلب؛ میانگین وزنی نمرات تراز، دروس عمومی و اختصاصی داوطلب با توجه به ضریب هر درس در آن زیرگروه می باشد. که این نمره بر اساس یک فرمول بدست می آید.

  • رتبه کشوری؛ این رتبه بدون اعمال سهمیه لحاظ می شود و فقط برای اطلاع داوطلب در کارنامه آورده می شود.

  • رتبه در سهمیه؛ این رتبه نشان می دهد که داوطلب در بین کلیه کسانی که یک سهمیه دارند چه رتبه ای کسب کرده. به طور مثال کسی که سهمیه منطقه 3 دارد رتبه او در میان کسانی که سهمیه منطقه 3 دارند سنجیده می شود نه تمامی شرکت کنندگان.

برای انتخاب رشته در کنکور سراسری کدام رتبه مهم است؟

داوطلبان پس از مطالعه و بررسی کارنامه خود، از تیم پارسین مشاوره سوال می کنند؛ بالاخره کدام رتبه، رتبه واقعی و اصلی ما برای انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری می باشد؟ ما بر اساس کدام رتبه انتخاب رشته خود را انجام دهیم؟

از میان رتبه های که در کارنامه کنکور سراسری قید شده، رتبه در سهمیه و نمره کل نهایی مهم ترین رتبه ها برای انتخاب رشته می باشد. هر داوطلبی بر اساس این دو رتبه می بایست انتخاب رشته خود را انجام دهد. اگر نمره کل نهایی شما در زیرگروه 2 از همه زیرگروه ها بهتر است این نشان می دهد که احتمال قبولی شما در رشته های که در زیرگروه 2 قرار دارد بیشتر است.

برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد کدام رتبه مهم است؟

برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، از اطلاعات کارنامه اولیه کنکور سراسری که از طریق سامانه سنجش منتشر می شود، می بایست استفاده کرد. برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد دو رتبه مهم است و بر اساس همین دو رتبه می بایست انتخاب رشته  را انجام داد

1. رتبه کشوری 2. نمره کل نهایی

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد سهمیه مناطق، بومی گزینی هیچ تاثیری ندارد.

در پایین ترین سطر کارنامه اولیه کنکور سراسری، کد دسترسی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد قید شده. زمانی که داوطلب می خواهد برای رشته محل های دانشگاه آزاد، انتخاب رشته انجام دهد می بایست از این کد دسترسی استفاده کند.

برای بررسی اطلاعات و تحلیل کارنامه خود و داشتن یک نتیجه رضایت بخش، بهتر است یک مشاوره خبره و باتجربه را در کنار خود داشته باشید و یک انتخاب رشته اصولی و استاندارد بهره مند شوید. پس با کارشناسان تیم پارسین مشاوره تماس بگیرید.

سوالات متداول:

1.آیا برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، کارنامه ای جداگانه از طریق سایت دانشگاه آزاد منتشر می شود؟

از کارنامه اولیه کنکور سراسری که از طریق سازمان سنجش منتشر می شود می بایست استفاده کرد.

2.میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به چه میزان می باشد؟

میزان تاثیر سوابق تحصیلی یا معدل کتبی دیپلم 40% تاثیر مثبت اعمال می شود.

3. برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد کدام رتبه مهم است؟

رتبه کشوری و نمره کل در زیرگروه ها

4.آیا داوطلبی که در دو گروه امتحانی شرکت کرده، دو کارنامه جداگانه برای او صادر می شود؟

خیر- برای داوطلبانی که در دو گروه امتحانی شرکت کرده اند یک کارنامه صادر می شود و نتیجه هر دو آزمون در آن لحاظ شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید