Search

معرفی جامع دانشگاه علمی کاربردی: شرایط ثبت نام،رشته ها و اعتبار مدرک

معرفی دانشگاه علمی کاربردی

معرفی دانشگاه علمی کاربردی یا دانشگاه علمی – مهارتی تنها دانشگاه موجود در کشور است که با هدف ارتقا سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی راه اندازی شده است. رشته‌های موجود در این دانشگاه چون نزدیک به بازار کار است متقاضی زیادی دارد. خبر خوب اینکه در برخی رشته‌ها و واحدهای دانشگاهی، حتی تعهد به اشتغال برای ثبت نام کنندگان وجود دارد. معایب دانشگاه علمی کاربردی به جرات می‌توان گفت اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی جذب بازار کار شده اند.

شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور است و از مزایای دیگر این دانشگاه شهریه به نسبت پایین است که سبب استقبال متقاضیان ورود به دانشگاه شده است. با ما همراه باشید تا به طور کامل با این دانشگاه آشنا شوید.

مشاوره تخصصی و تضمینی در زمینه انتخاب رشته كنكور توسط خبره ترین استادان پارسین مشاوره با متدهای روز دنیا 

معرفی کامل دانشگاه علمی کاربردی

معرفی دانشگاه علمی کاربردی – کاربردی یک دانشگاه نیمه دولتی است که در مهر ماه ۱۳۷۰ تاسیس شده است. این دانشگاه دارای ۱۲۴۵ مرکز آموزشی است که حدود ۲۰۰ مرکز آموزشی در شهر تهران وجود دارد.

در دانشگاه علمی کاربردی رشته‌های وجود دارد که مهارت‌های حرفه‌ای مورد نیاز در محیط کار را آموزش می دهند و دانشجو می‌پذیرد. از مزایای دیگر این دانشگاه رشته‌های متنوع مربوط به صنعت، هنر و غیره است که برخی از آنها در هیچ دانشگاهی وجود ندارد.

نظام آموزشی مهارت و فناوری که در سیستم آموزشی قرار دارد شامل آموزش‌هایی با هدف ارتقا و انتقال دانش کار و فناوری، و بروز کردن مهارت‌های شغلی در تمام سطوح تحصیلی طراحی و اجرا می‌شود. آموزش رشته‌های مهارتی از دبیرستان در شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش شروع می‌شود. به نوعی دانشگاه علمی کاربردی ادامه دهنده آموزش‌های حرفه‌ای رشته‌های موجود در گروه فنی حرفه‌ای و کار و دانش دبیرستان است.

دانشجویی که از دبیرستان در رشته آشپزی یا آسانسور و پله برقی و… فارغ التحصیل شده است مطمئناً می‌تواند همین رشته‌های مهارتی را در دانشگاه علمی کاربردی ادامه بدهد.

برای دریافت پکیج مشاوره برنامه ریزی کنکور لطفا کلیک کنید.

در دانشگاه علمی کاربردی، دانشجو می‌تواند برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کند.

باید گفت دانشگاه علمی کاربردی گزینه مناسبی برای افراد شاغل در صنعت و بازار کار است که تمایل دارند تحصیلات خود را ادامه بدهند.

 شهریه دانشگاه علمی کاربردی برای انتخاب رشته و ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی باید به این نکته توجه کرد که کدام واحد آموزشی بهترین و کامل‌ترین دانشگاه است و در رشته مورد نظر قوی می‌باشد. برای دریافت مشاوره در این زمینه می‌توانید با کارشناسان پارسین مشاوره تماس بگیرید.

مزایای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه‌های

مزایای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه‌های

1)انطباق سرفصل‌های دروس با آموزش‌های مهارتی بازار

2) تنوع در رشته‌ها در چهار گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر

3) دایر بودن تعداد زیادی مرکز آموزشی در سراسر کشور

4) شهریه مقرون به صرفه نسبت به سایر دانشگاه‌ها

5) مورد تایید بودن مدرک و قابل ترجمه و اعتبار بین المللی

6) برگزاری ساعات کلاسی برخی واحدها در بعدازظهر برای افراد شاغلین

شرایط ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی

قبل از ثبت نام در هر دانشگاهی باید ابتدا اطلاعاتی در مورد شرایط ثبت نام در این دانشگاه کسب کرده و بعد اقدام به ثبت نام کنید. بدین صورت که من شرایط ثبت نام در این دانشگاه را دارم و می‌توانم از این دانشگاه مدرک بگیرم. برای این منظور با شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی آشنا شوید:

شرایط عمومی

لیست رشته های دانشگاه علمی کاربردی برای افرادی که علاقمند به ثبت نام در دانشگاه هستند شرایط عمومی برای همه افراد و همه مقاطع تحصیلی یکسان است. این شرایط عبارتند از:

-اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان آسمانی

– انجام دادن واجبات و پرهیز از محرمات

– نداشتن سابقه عضویت در سازمان‌های غیر قانونی

– عدم اعتیاد به مواد مخدر

– نداشتن سابقه فساد اخلاقی

بیشتر بخوانید : معرفی کامل دانشگاه علوم انتظامی امین ( دانشگاه پلیس)

شرایط اختصاصی

معرفی دانشگاه علمی کاربردی در شرایط اختصاصی متقاضی که رشته خاصی را انتخاب کرده باید توانایی جسمی، سن و شرایط خاص آن واحد آموزشی مانند؛ ساعات برگزاری کلاس ها، داوطلب در رشته انتخابی مسلط باشد. از مهمترین شرایط اختصاصی این است که:

داشتن دیپلم نظام جدید 6.3.3 و یا دیپلم دیپلم سه ساله نظام ترمی/ سالی واحدی و یا دیپلم نظام قدیم ۴ ساله اشاره باید کرد.

داوطلب باید در یکی از شاخه‌های آموزشی نظری، فنی حرفه‌ای و کاردانش مدرک دیپلم داشته باشد که بتواند با استفاده از آن مدرک ثبت نام کند.

در ضمن برای ثبت نام در مقطع کارشناسی ناپیوسته متقاضی باید مدرک کاردانی معتبر داشته باشد.

آقایانی که می‌خواهند در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کند باید یک نوع معافیت داشته باشند.

شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی

شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی

روش پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی در هر یک از کد رشته محل‌های تحصیلی بر اساس سوابق تحصیلی یعنی معدل کل دیپلم است. برخلاف دانشگاه های دیگر که بدون کنکور دانشجو می‌گیرند مانند دانشگاه آزاد، پیام نور ،غیرانتفاعی و غیره که بر اساس معدل کتبی دیپلم دانشجو می‌گیرند. اما این دانشگاه بر اساس معدل کل دیپلم دانشجو می پذیرد و این یکی از مزایای دانشگاه علمی کاربردی است.

پس پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی – کاربردی بدون کنکور است و آزمونی برای گزینش دانشجو برگزار نمی‌شود.

گزینش دانشجو در این دانشگاه به دو روش متمرکز و شرایط خاص صورت می‌گیرد.

معرفی دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی علاوه بر معدل کل دیپلم، معیارهای دیگری مدنظر قرار می‌گیرد. داوطلب در صورت داشتن شرایط خاص از جمله مرتبط بودن یا نبودن دیپلم و غیره در اولویت قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است برای ثبت نام و انتخاب رشته با یک کارشناس انتخاب رشته خبره صحبت کنید تا از تجربیات او استفاده کنید و شانس پذیرش خود را بالا ببرید. برای انتخاب رشته و ثبت نام می‌توانید با کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

رشته‌های ثبت نامی دانشگاه علمی کاربردی

همان طور که در بالا ذکر شد در دانشگاه علمی کاربردی رشته‌های متنوعی وجود دارد که تنها مختص به این دانشگاه است. بهتر است کمی با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشگاه آشنا شوید.

در دانشگاه علمی کاربردی ۴ گروه آموزشی به نام‌های صنعت، کشاورزی ، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر وجود دارد که هر کدام از گروه‌های آموزشی رشته‌های زیر مجموعه خود را دارند. به طور مثال در گروه صنعت و زیر گروه کامپیوتر رشته‌هایی مانند؛ کاردانی فنی تعمیر کامپیوتر، کاردانی فنی کسب و کار دیجیتالی، کاردانی فنی پشتیبانی وب و شبکه‌های اجتماعی، کاردانی فنی تولید محتوای دیجیتالی و غیره وجود دارد. رشته‌های با این عنوان و جزئیات که کاملاً کاربردی در عصر حاضر هستند در هیچ دانشگاهی وجود ندارد.

گروه صنعت

در گروه صنعت رشته‌های فنی در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته وجود دارد مانند؛ کاردانی فنی برق ماشین آلات سنگین، کاردانی فنی اویونیک هواپیما، کاردانی فنی مخابرات مترو، کاردانی فنی متالوژی تولید آلومینیوم، کاردانی فنی برنامه‌سازی موبایل، کاردانی فنی فناوری اطلاعات، کاردانی فنی ساخت فریم عینک و محافظ‌های چشمی و غیره

رشته‌هایی که در گروه صنعت وجود دارد تمامی آنها مورد نیاز جامعه است و دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی وارد بازار کار می‌شود.

گروه کشاورزی

متقاضیان علاقمند به تحصیل در رشته‌های کشاورزی می‌توانند رشته‌های متنوعی مانند؛ کاردانی فنی باغبانی- گیاهان دارویی و معطر، کاردانی فنی باغبانی- تولید و فرآورده‌های زعفران، کاردانی فنی دامپروری- پرورش اسب، کاردانی فنی دامپروری- پرورش زنبور عسل، کاردانی فنی شیلات – تکثیر و پرورش ماهیان سرد ابی و غیره را انتخاب کنند.

گروه مدیریت و خدمات اجتماعی

در گروه مدیریت رشته‌های خاصی مانند؛ کاردانی حرفه‌ای خدمات هتل‌داری، کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی پیش دبستانی، کاردانی حرفه‌ای ترافیک، کاردانی حرفه‌ای امور بورس، کاردانی حرفه‌ای تربیت بدنی- مربیگری پایه یوگا، کاردانی حرفه‌ای آرایش و پیرایش زنانه و …. وجود دارد.

معمولا همه دارندگان دیپلم‌های تجربی، انسانی، ریاضی، مهارتی و معارف می‌توانند رشته‌های این گروه را انتخاب کنند. این متقاضیان در انتخاب خود باید به نوع انتخاب رشته برای سهمیه آزاد و شاغل توجه کنند.

گروه فرهنگ و هنر

رشته‌های گروه هنر علاقه‌مندان و طرفداران خاص خود را دارد. در این گروه رشته‌هایی مانند کاردانی حرفه‌ای موسیقی- آواز ایرانی، کاردانی حرفه‌ای سینما- تصویربرداری، کاردانی حرفه‌ای گریم، کاردانی حرفه‌ای آشپزی، کاردانی حرفه‌ای طراحی لباس، کاردانی حرفه‌ای صنایع دستی- فرش دستباف و غیره وجود دارد.

در ادامه بخوانید: لیست رشته های پرمتقاضی و درامدزای دانشگاه علمی کاربردی

شهریه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی

برای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی باید شهریه پرداخت کرد. شهریه این دانشگاه به نسبت دانشگاه‌های شهریه پرداز دیگر پایین‌تر است. در هر سال هیات امنای دانشگاه جامع علمی کاربردی میزان شهریه را مشخص می‌کنند. هر دانشجویی باید بداند در دانشگاه دو نوع شهریه ثابت و متغیر وجود دارد که میزان شهریه ثابت در سالی که شما ثبت نام می‌کنید و در آن واحد پذیرفته می‌شوید تا زمان فارغ التحصیلی عدد ثابتی است. اما شهریه متغیر برای دروس عمومی (واحد نظری و عملی) و دروس پایه، اصلی و تخصصی متفاوت خواهد بود و هر سال ۱۵ درصد به شهریه متغیر بر اساس قوانین دانشگاه علمی کاربردی افزوده می‌شود.

نحوه پرداخت شهریه ثابت و متغیر

دانشجویان لازم است ۱۵ درصد از کل شهریه ثابت و متغیر را به حساب حق نظارت دانشگاه واریز کند و مابقی یعنی ۸۵ کل مبلغ شهریه به حساب آن مرکز که پذیرفته شدند واریز کنند.

شهریه کلیه دوره‌ها در مراکز آموزشی علمی کاربردی مستقر در مناطق آزاد به میزان 5/1 (یک و نیم ) برابر شهریه دوره‌های مشابه در سایر مناطق است.

در حالی که شهریه دانشجویان بومی در مناطق آزاد همانند سایر داوطلبان محاسبه می‌شود.

باید اضافه کرد شهریه ثابت برای هر کدام از گروه‌های آموزشی صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر متفاوت است و یک عدد خاصی برای ورودی هر سال است.

بر اساس قوانین و مقررات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجویان در هر مرکز آموزشی علمی کاربردی می‌توانند برای کمک به تامین بخشی از هزینه‌های تحصیلی وام شهریه دریافت کنند.

برای اطلاع از میزان دقیق شهریه در رشته‌های مختلف با کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره پارسین تماس بگیرید.

سامانه دانشجویی در دانشگاه علمی کاربردی

دانشجویان هر دانشگاهی برای انجام عملیات اداری دانشجویی خود مانند ثبت نام، انتخاب واحد و غیره در سامانه مورد نظر آن دانشگاه استفاده می‌کنند. سامانه دانشگاه علمی کاربردی سامانه هم آوا به نشانه edu.uast.ac.ir  می‌باشد. این سامانه جایگزین سامانه قدیم سجاد است که با هدف بهینه‌سازی و حل مشکلات گذشته راه اندازی شده است.

در چه مواردی می‌توان از سامانه هم آوا استفاده کرد:

1.ثبت نام دانشجویان جدید الورود

2. انتخاب واحد، حذف و اضافه کردن در زمان تعیین شده

3. پرداخت شهریه هر ترم

4. مشاهده کارنامه و آخرین نمرات ثبت شده توسط اساتید

5. درخواست انتقالی به واحدهای دیگر و …

برای ورود به سامانه و استفاده از امکانات موجود در آن باید هر دانشجویی ابتدا نام کاربری و کلمه عبور را وارد کند و سپس می‌تواند اطلاعات مورد نظر دست پیدا کند.

بررسی اعتبار مدرک و جایگاه

آیا مدرک دانشگاه علمی کاربردی اعتبار دارد؟ این یکی از سوالات متقاضیانی است که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند.

دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و کاملاً مدرک آن معتبر می‌باشد. مدرک این دانشگاه قابل ترجمه و دارای اعتبار بین المللی است.

نظام آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی مهارتی است که منطبق بر نظام آموزشی جهانی پایه گذاری شده است و حتی برخی کشورها در جهان مدرک این دانشگاه را خیلی معتبر می‌دانند.

در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌های کشور از مجموع حدود ۶۰0 مرکز آموزشی در رتبه ۱۸ دانشگاه ایران از نظر علمی و رتبه ۹۲ دانشگاهی دنیا محبوبیت دارد و مطمئناً برای اعتبار به وب سایت آن مرکز رجوع می‌شود.

سوالات متداول:

شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی به چه صورت است ؟

گزینش دانشجو در این دانشگاه به دو روش متمرکز و شرایط خاص صورت می‌گیرد.

2. شهریه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی چقدر است ؟

دانشجویان لازم است ۱۵ درصد از کل شهریه ثابت و متغیر را به حساب حق نظارت دانشگاه واریز کند و مابقی یعنی ۸۵ کل مبلغ شهریه به حساب آن مرکز که پذیرفته شدند واریز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می توانید با کلیک برای روی آیتم های زیر این مقاله را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید .

دسترسی به محتوا

سایرموضوعات

نیاز به مشاوره فوری دارید ؟
بیشتر مطالعه نمایید